Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

"The brands have been bought, but IP only – no staff or stock"

"WiggleCRC's owned brands include Vitus and Nukeproof bikes, alongside clothing and component brands such as dhb and Lifeline. It is understood that staff working directly on these brands have also been let go."

Det ser inte vidare ljust ut.
Men varför köpa rättigheterna om man ändå skall lägga ner varumärkena?

IP är mer än brands. I teorin kan det finnas anledningar att bara köpa IP. Slippa ta över avtal tex.

Det är inte många av de 450 som får sparken som behövs för att få till en sentier 2025....

Men jag är inte optimistisk. Nya mythique, escarp och reactor är fina cyklar så jävligt synd.

Så även Vitus. Konstaterat efter lite googlande. Många företag som blev ombakade 2005-2010 tydligen.
Tänker närmast på Cannondale åxå.
Stalle

"The brands have been bought, but IP only – no staff or stock"

"WiggleCRC's owned brands include Vitus and Nukeproof bikes, alongside clothing and component brands such as dhb and Lifeline. It is understood that staff working directly on these brands have also been let go."

Det ser inte vidare ljust ut.
Vad betyder "IP only"?

Stalle

Det måste vara brands, design, patent osv.
Inte lager och byggnader. Vad som gäller med avtal med anställda, kunder etc vet jag inte. Går säkert att köpa lager utan att ta över avtal....

Vad betyder "IP only"?

Stalle
IP = Intellectual Property, så rättigheterna till varumärkena typ.

Edit: Jag förmodar att det inte är webbhotellet IP Only, en f d kollega hade jobbat där och tyckte det var lite jobbigt när han diskuterade det i engelsktalande sammanhang, "I pee only".

Ja fast det har väl bootats om märken med gott resultat förr. Cannondale är ju på fötterna igen efter ett antal år med tveksam design. Levererar ju habila hojjar numer.
Finns väl fler i samma härad. GT och Moongoose tror jag.
Både Bontrager och Roval är ju ombootade märken.

Stalle

Jag tror jag tar tillbaka allt om GT och Moongoose. GT´s hemsida är nere och Moongoose´s MTBer var sällan skådat fula.

Stalle

Mongoose har sedan länge förlorat all kredibilitet de hade men det vore ju väldigt trist om GT försvann. Aldrig haft någon själv men de är ändå ett klassiskt märke som sticker ut.

He went on to say the global bike market is “in chaos,” with high inventory levels at wholesale and retail levels, leading to “significant and continued” discounting. He said retail sales were also below Trek forecasts, including in January and February this year. He said the company had not hit its monthly sales goals for the past 15 months.

He went on to say the global bike market is “in chaos,” with high inventory levels at wholesale and retail levels, leading to “significant and continued” discounting. He said retail sales were also below Trek forecasts, including in January and February this year. He said the company had not hit its monthly sales goals for the past 15 months.
Fortfarande för högt ställda förväntningar?

Själv tycker jag det är väldigt mkt atomvinter vad gäller cyklar, i varje fall vad gäller MTB. Intresset verkar ha falnat rejält bland massorna överlag. Min egen högst personliga tolkning...

Själv tycker jag det är väldigt mkt atomvinter vad gäller cyklar, i varje fall vad gäller MTB. Intresset verkar ha falnat rejält bland massorna överlag. Min egen högst personliga tolkning...
Har det falnat eller tänkte branschen liiite fel när pestens dimmor skingrades?

Är det mindre folk ute?

Är det dessutom inte med cyklar som med hemmagym, att försäljningsvolym inte har så mycket med brukandet att göra? Lex thigh master

Hur ska man sälja nya cyklar när det fortfarande finns en hög gamla på lager samtidigt som få vill köpa MTB längre? Visst finns det brukare som fortfarande åker runt på MTB i skogarna men de är inte lika många upplever jag det som. Jag kanske håller till på fel ställen.

Hur ska man sälja nya cyklar när det fortfarande finns en hög gamla på lager samtidigt som få vill köpa MTB längre? Visst finns det brukare som fortfarande åker runt på MTB i skogarna men de är inte lika många upplever jag det som. Jag kanske håller till på fel ställen.
Nej visst men branschen klarar sig. Lite mindre folk i skogen är bara bra.
Det enda jag oroar mig för är cykeldestinationer. Det känns betydligt värre om vallåsen eller isaberg slår igen pga minskat intresse än om några märke försvinner.
Tråkigt bara att det är just de märken jag gillade men det finns andra.

Nej visst men branschen klarar sig. Lite mindre folk i skogen är bara bra.
Det enda jag oroar mig för är cykeldestinationer. Det känns betydligt värre om vallåsen eller isaberg slår igen pga minskat intresse än om några märke försvinner.
Tråkigt bara att det är just de märken jag gillade men det finns andra.

Kan nog bli tufft för Vallåsen då de inte har någon vintersäsong att luta sig mot. Vet inte hur mycket Isaberg har. Järvsö o Åre lär väl leva vidare. Den som lever får se.

Kan nog bli tufft för Vallåsen då de inte har någon vintersäsong att luta sig mot. Vet inte hur mycket Isaberg har. Järvsö o Åre lär väl leva vidare. Den som lever får se.
Det går nog bra för Isaberg. Om jag får gissa har de även haft skapliga vintrar några år.
Nu har de lättat på lädret ytterligare med nytt sportcenter så vore ju typiskt om efterfrågan viker. De har haft väldigt hög beläggning på sommaren i alla fall sen 2020.
Vi kommer ialla fall att boka en långhelg i augusti snart.

Vallåsen blir spännande att se om det blir investeringar eller en långsam död. Jag menar om det tar slut när liften dör eller det bär sig på riktigt.

Drömmen om evig tillväxt för att tjäna maximalt med pengar åt gamla gubbar kräver det. :)

Jag bor i en medelstor svensk stad som har haft 5 cykelaffärer, snart är det 3 kvar.. Var och pratade med ägaren till den mest etablerade och han sa att han sålde mindre än 10 landsvägscyklar om året och han tyckte att landsvägscyklingen i Sverige på det stora hela är stendöd..

Han säljer betydligt fler mtb,s men inte alls så många som för ett par år sedan..

För övrigt så säljer han ut alla heldämpade mtb,s av 2023,s modell till halva priset..

Hörde samma från återförsäljare på Skövdes cykelmässa nu i mars, mtb på nergång. Dyra cyklar och folk insett att det mest är kladdiga stigar 3/4 av året?

Vad gäller landsvägscyklister har jag aldrig sett nåt större antal på vägarna häromkring trots helt ok förhållanden…

Utvecklingen är ju inte så drastisk för landsvägscyklarna heller för gemene man. En 10 år gammal hoj kan vara riktigt fin och inte kännas urgammal i mina ögon. MTB:s har ändå utvecklats rätt mycket under den tiden.

Utvecklingen är ju inte så drastisk för landsvägscyklarna heller för gemene man. En 10 år gammal hoj kan vara riktigt fin och inte kännas urgammal i mina ögon. MTB:s har ändå utvecklats rätt mycket under den tiden.
Satt precis o tänkte på det. Utvecklingstakten är väl minst dubbelt så snabb för MTB.

En kompis i branschen (jobbar med ett större cykelmärke) sa förra året att de mesta pengarna känar de numera på gravel. Stora serier och få modeller.
Jag är lite nyfiken över att jag såg dig kränga iväg enduro-ht men behålla surlyn.

Surlyn är ju hopplöst omodern och mer lik en modern gravel i geometrin. Men är den roligare i "normal" svenska småskogar än en modern lång/låg/flack rackare?

Jag är lite nyfiken över att jag såg dig kränga iväg enduro-ht men behålla surlyn.

Surlyn är ju hopplöst omodern och mer lik en modern gravel i geometrin. Men är den roligare i "normal" svenska småskogar än en modern lång/låg/flack rackare?

När raknarrök är här känns det tryggare med gammalt hederligt amerikanskt stål helt enkelt.

Fast skämt å sido så ja, i princip rätt. Här hemma i platta västmanlandsskogen har jag roligare på Surlyn. Polen var fantastisk så fort det fanns lite backar och/eller utmanande dropp etc. När jag köpte den var planen att komma iväg på helgerna och semestrar och cykla annat men nu har jag oturen att två av sönerna verkligen fastnat för lvg och XCO så jag spenderar helgerna med att köra bil runt i landet och heja på glada barn som tävlar istället så Polen har stått orörd i över ett år så det var dags att sälja.

Tillbaka
Topp