Snabb gravel!

Välj hoj!

• Cervelo Aspero - SRAM Apex 1 - 37 000 kr

Röster: 20 54.1%
  • BMC Roadmachine - Shimano 105 - 33 500 kr

Röster: 17 45.9%

• Antal röster
    37
Snabb gravel!
Med risk för att starta krig, var är Sixten när man behöver honom som allra mest! Han skulle kunna rädda förlorade själar som jag utan geokunskaper... Tror jag såg en Sixten Fors på Zwift häromdagen faktiskt, kanske bara var inbillning av utmattning.

PS. Vet att han är bannad.

Snabb gravel!
När jag pratade med Cykelcity var de inne på samma sak, gravel kommer alltid kännas lite långsammare än LVG pga geometriskillnader.

Min nuvarande racer har 73 graders gaffelvinkel (vilket jag antar är ganska standard för LVG..?), Topstonen har 71,2. Möjligt att detta medför lite långsammare styrning? De har dock samma trail sånär på en mm, på nåt vis kompenseras skillnaden i gaffelvinkel av skillnaden i rake (=offset)..? Överkurs för mig detta. :unsure:

Visa bilaga 470986

Följer upp detta inlägg med mer info härifrån:
Apart from the extra-small size, which is graced with more relaxed handling manners, every Topstone Carbon front end has a nimble 58mm of trail — the same as the 52cm and 54cm sizes of Specialized’s S-Works Tarmac. But before you write off Cannondale’s engineers as crazy for going with something that quick, it’s important to note that that quoted figure is a theoretical number when the bike is fitted with road tires. Gravel-sized tires bring that number up to 62mm, which is still plenty quick for a gravel bike, and more inline with Cervelo’s new Aspero.

Snabb gravel!
Jag testade en alu 105 Topstone när jag letade gravel och delar det lite sävliga intrycket. Har läst och jämfört geos till förbannelse utan att riktigt landa i vad som gör det men den kändes rätt stor och traktorig på nåt sätt. Provade både M som spontant kändes stor och S men den blev för liten. Brukar ha 56 och min nuvarande skiljer inte så värst i måtten (dock brantare gaffelvinkel) och den känns mycket kvickare / nättare.

Men jag testade bara på asfalt och någon kort grussnutt och där infann sig inte någon rejskänsla uta snarare en hoj som säkert är hur högfartsstabil som helst på grövre grus men lite trucker på väg.

Snabb gravel!
Ytterligare en tråd om att skaffa en snabb gravel. Känner att det är dags att knoppa av mina tankar från @Pakethållaren's tråd. ?

Vill ha en cykel att använda som kombinerad gravel- och LVG-hoj. Budget cirka 30 - 35 000 kr. Min nuvarande racer är för mycket solskenshoj för att funka med Stockholmsvardagen, jag vill ha något som funkar bättre på exempelvis grusvägar under vår och höst. Samtidigt vill jag i så stor utsträckning som möjligt behålla den rappa landsvägskänslan. Är enbart intresserad av att köpa nytt från fysisk butik omkring Stockholm. Som jag skrev i den andra tråden har jag kollat på antingen en endurance-racer som man kan få på lite bredare däck eller en mer LVG-orienterad gravel. De två mest aktuella kandidaterna just nu är:

Scott Addict SE
+ Bra komponenter (Ultegra Di2)​
+ Helt klart en landsvägscykel, lätt (8.3 kg) och rapp känsla​
- Andra sidan av myntet med den rappa känslan: Jag är orolig att hojen inte är tillräckligt kapabel på grusvägar och grusiga hala asfaltsvägar, osv​
- Fortsättning på föregående punkt: Begränsad däckbredd går in, inte clutch på bakväxeln, inga fästen för skärmar​
Cannondale Topstone Carbon 5
+ Kapabel på grus osv​
+ Fästen för skärmar, får plats med däck upp till 40mm​
? Vet inte hur mycket av LVG-känslan som försvinner​
? Osäker på hur jag känner kring dämpningen, känns onödigt men lovordas i recensioner
Andra kandidater är Cervelo Aspero (svårt att hitta i lager just nu och känner mig obekväm med att lita på leveranstider nära inpå sommaren pga nuvarande situationen) och Cervelo Caledonia (liknande problem som Addicten, troligtvis för mycket landsväg och för lite gravel). 3T Exploro Race är för dyr.

Så, kanske ska köra på Cannondalen? Har någon erfarenhet av hur kvick den känns på sommarasfalt (med smalare däck och kanske även roligare hjul)? Andra förslag på cyklar som befinner sig mellan Addicten och Cannondalen på LVG-gravel-skalan men ändå håller budget?
Köpte själv en Trek Domane sl6,som jag är supernöjd med.Tar upp till 38mm däck ,men kör med 35mm på grusvägarna ,och med Isospeed både fram och bak så räcker det väldigt långt!

Snabb gravel!
Jag testade en alu 105 Topstone när jag letade gravel och delar det lite sävliga intrycket. Har läst och jämfört geos till förbannelse utan att riktigt landa i vad som gör det men den kändes rätt stor och traktorig på nåt sätt. Provade både M som spontant kändes stor och S men den blev för liten. Brukar ha 56 och min nuvarande skiljer inte så värst i måtten (dock brantare gaffelvinkel) och den känns mycket kvickare / nättare.

Men jag testade bara på asfalt och någon kort grussnutt och där infann sig inte någon rejskänsla uta snarare en hoj som säkert är hur högfartsstabil som helst på grövre grus men lite trucker på väg.

Jag tror det är en viss skillnad mellan alu- och kolfibervarianterna också. De är väldigt lika i stor del av geon, men exempelvis har alu 65mm i trail jämfört med 58mm för kolfiber (mitt tidigare inlägg nyanserade dock denna siffra):

Namnlöst4.jpeg

Svårt!

Snabb gravel!
Jag håller med tidigare inlägg om Treks gravel, den är riktigt snabb och kvick i styrningen. Jag använda knappt min räser förra året för jag hade så kul på chekpointen.

den geo listan var intressant, riktigt stor skillnad på alu vs kolfiber.
körde 2021 modellerna i https://geometrygeeks.bike/ för att tydligöra skillnaderna
Topstonegeo.jpg

Snabb gravel!
gravel kommer alltid kännas lite långsammare än LVG pga geometriskillnader.
Att styrgeometrin är viktig för hur cykeln känns är självklart, i det ingår förutom gaffelvinkel och försprång även styrtappslängd, åtminstone för mig
På en av mina cyklar var jag tvungen att byta styrtappen från 10cm => 12cm för att få den känsla som passade mig

Men särskilt vad gäller gruscyklar kommer även sådant som roterande vikt (grusdäck väger mer) och kedjestagslängd,
skall hjulen kännas snabba spelar roterande vikt större roll än totalvikt men även hjulens (laterala-)flex spelar roll för hur snabba (eller tröga) de upplevs.
Att välja de mindre 584-hjulen till de fetare och tyngre grusdäcken är också bra för den som vill ha hjul som upplevs snabba och kvicka, liksom att undvika de flexigaste hjulen (onödigt få ekrar, vek instabil fälg, nav med dålig flänsplacering, osv)
De större däcken gör även att kedjestagen måste vara längre, men flera av de gruscyklar som upplevs snabba av recensenter har böjt sadelrör för att få korta kedjestag
Tex Cervélo Áspero 42 cm och 3T Exploro Race 41,5 cm, vissa ramar har hela 43 - 43,5 cm det är nog stabilt och bra för bikepacking men kanske inte för den som vill ha så mkt lvg-känsla som möjligt.

Exakt vilken styrgeometri, vilka hjul eller annat som du skall prioritera för att du skall få en gruscykel som känns tillräckligt snabb och bra för dig har jag inget exakt svar på
Men eftersom du vill köpa lokalt hos en cykelhandlare borde det väl funka att provcykla, helst så många som möjligt (istf enbart internetcykling)
Berättar du vad du vill ha kan en bra cykelhandlare hjälpa dig med att göra bra val,
glöm inte att besöka ECI, Mats är både erfaren och kunnig han har hjälpt mig många ggr med både geometriresonemang, val av ramar, cyklar och andra delar.

Snabb gravel!
Jag håller med tidigare inlägg om Treks gravel, den är riktigt snabb och kvick i styrningen. Jag använda knappt min räser förra året för jag hade så kul på chekpointen.

den geo listan var intressant, riktigt stor skillnad på alu vs kolfiber.
körde 2021 modellerna i https://geometrygeeks.bike/ för att tydligöra skillnaderna
Visa bilaga 471007

Bra input! Hm, måste låta det här sjunka in ett tag... Blir att svänga förbi Cykelcity i veckan som sagt.

Snabb gravel!
Låter ju onekligen väldigt bra. Tror jag ska slå till på en Backroad så fort mitt försäkringsärende är klart (blev påkörd).

Finns det någon möjlighet att du skulle kunna ta någon bild på stolpen på nära håll ??

Försöker visualisera hur det ser ut och har nog en bra bild i huvudet. Men skulle vara kul att se under damasken / närbild.

Har googlat men hittar inte mycket ?.
Här ser du sadelstolpen gå ner genom damasken som jag viker undan i nederkant för att det ska gå att se att stolpen kan röra sig fritt ända från själva låsningen. :)

20210221_105404.jpg

Snabb gravel!
Har du funderat på Synapse? Jag kör WTB Byway 35 mm på min. Tycker den funkar perfekt både som landsväg och grus. Ambitionen Cannondale hade med den var att skapa en endurance-cykel som kändes som en snabb landsvägscykel och jag tycker de lyckats.

Angående Topstone Carbon så är nackdelen att den har offset på baknavet. Så blir lite meckigt om man ska växla hjul mellan cyklar. Har kör den 2h på grus och tycker den är ruskigt bra. Känns lite som att man har punka på bakhjulet när man kör på asfalt men det är nog en vanesak.

Nya Supersix är ett alternativ i andra sidan av spektrumet. Har sett personer som kör den med 33mm: https://www.facebook.com/dan.gerous...e-most-aero-fast-comfortab/10157462315253820/
Då får man en ruskigt bra racer men en kanske lite stötig gruscykel.

Slutligen vill jag även pusha för Trek Boone. Väldigt lekfull, styv och snabb grusracer. Den tar 38mm däck. Vevpartiet är något högre än på en racer. Men den fantastisk roliga ramen (med isospeed fram och bak) kompenserar för det. Finns på Sportson.
Hej!
Är det en Cannondale Synapse Carbon som du kör 35mm breda däck på? Min fru har en sådan och hon vill ha bredare däck, vore kanon om man kunde få in 35mm breda

Snabb gravel!
Har vi pratat Orbea Terra, den såg fin ut.
Yes! ?
Orbea Terra?
Rondo Hrvt eller Ruut med ställbar geo?
Yes, har funderat på Terran. Speciellt att beställa via Orbeas verktyg där man kan välja färg osv själv. När jag kollade tidigare i vintras stod det leveranstid i juni vilket jag då naivt tyckte kändes sent, när jag sist kollade uppfattade jag det som att det inte ens står någon leveranstid längre, gav lite upp Terran då. Finns dock en del på Bikester, så den är inte helt avskriven från listan ännu..!

Rondo har jag haft svårt för med estetiken, ska kolla ett varv till dock.

Snabb gravel!
När jag pratade med Cykelcity var de inne på samma sak, gravel kommer alltid kännas lite långsammare än LVG pga geometriskillnader.

Min nuvarande racer har 73 graders gaffelvinkel (vilket jag antar är ganska standard för LVG..?), Topstonen har 71,2. Möjligt att detta medför lite långsammare styrning? De har dock samma trail sånär på en mm, på nåt vis kompenseras skillnaden i gaffelvinkel av skillnaden i rake (=offset)..? Överkurs för mig detta. :unsure:

Visa bilaga 470986
tror min checkpoint har ngn halv grad brantare styrvinkel och en rake närmare din venge än topstone, men varför det gör skillnad ?‍♂️. Kan visa den i stan / ta en runda i veckan eller nästa om du vill.

Snabb gravel!
Ett (kanske självklart) tips för internethandlare är att lägga en bevakning på den modell och storlek du eventuellt är intresserad av. Jag hade gett upp hoppet om en ny cykel i år, men helt plötsligt damp det ner ett mail om att rätt modell och storlek fanns i lager på Bikester. Trots att den innan det stod som slutsåld. Helt plötsligt fanns det ändå ett par exemplar i lager.

Snabb gravel!
tror min checkpoint har ngn halv grad brantare styrvinkel och en rake närmare din venge än topstone, men varför det gör skillnad ?‍♂️. Kan visa den i stan / ta en runda i veckan eller nästa om du vill.

Du är tredje personen här på Happy som erbjuder att visa sin hoj, mycket reko folk här! ?

Snällt av dig men jag tror mitt största problem är att jag måste fundera mer. När jag internetcyklade efter gravel igår såg jag massa fina fälgbromsade racers och mindes då bästa stunderna på min Venge från i somras, började plötsligt kännas tufft att sälja den... Kommer köpa nån gravel, för jag vill ha en bockstyrescykel som är mer utforskarcykel än Vengen. Behåller jag Vengen går jag nog ner i pris rejält och köper nåt för 10 - 15 000 kr där jag uppenbarligen har betydligt lägre krav på spec osv.

Jag får ge allt lite tid att smälta. Men igen, tack @Lilk och jag återkommer i PM om jag blir intresserad av att titta på hojen eller ta en gravelrunda tillsammans framöver! Och coola bilder på hojen i visa din monstercross-tråden! :)

Snabb gravel!
Hej!
Är det en Cannondale Synapse Carbon som du kör 35mm breda däck på? Min fru har en sådan och hon vill ha bredare däck, vore kanon om man kunde få in 35mm breda
Japp, det stämmer. Jag kör med WTB Byway på originalfälgarna. Gott om plats. Köpte cykeln billigt på Blocket efter att jag sett denna videon: https://www.globalcyclingnetwork.co...el-essential-gravel-racing-tips-from-ted-king
Om det duger åt The King så borde det funka för mig :-)

Snabb gravel!
Nu är jag ingen riktig cyklist, sålde min Endurace och Inflite och köpte denna, ångrar det inte en sekund! Exploro är en fantastisk cykel!!Visa bilaga 470733
Om jag av någon hemsk outgrundlig anledning var tvingad att enbart äga en cykel så skulle Exploron sannolikt vara toppkandidaten. Jag kör mest grus med min men den känns bra på asfalt med LVG-hjul också.

Snabb gravel!
Snabb gravel!
Kommer köpa nån gravel, för jag vill ha en bockstyrescykel som är mer utforskarcykel än Vengen. Behåller jag Vengen går jag nog ner i pris rejält och köper nåt för 10 - 15 000 kr där jag uppenbarligen har betydligt lägre krav på spec osv.
I en av dina andra trådar skrev du att du hade köpt en cykel på Decathlon
Decathlon säljer även gruscyklar, tex den här
triban-rc-520-gravel.jpg

Kostar 10.999 SEK men finns bara kvar i strl L
https://www.decathlon.se/triban-rc-520-gravel-id_8504030.html

Snabb gravel!
Du är tredje personen här på Happy som erbjuder att visa sin hoj, mycket reko folk här! ?

Snällt av dig men jag tror mitt största problem är att jag måste fundera mer. När jag internetcyklade efter gravel igår såg jag massa fina fälgbromsade racers och mindes då bästa stunderna på min Venge från i somras, började plötsligt kännas tufft att sälja den... Kommer köpa nån gravel, för jag vill ha en bockstyrescykel som är mer utforskarcykel än Vengen. Behåller jag Vengen går jag nog ner i pris rejält och köper nåt för 10 - 15 000 kr där jag uppenbarligen har betydligt lägre krav på spec osv.

Jag får ge allt lite tid att smälta. Men igen, tack @Lilk och jag återkommer i PM om jag blir intresserad av att titta på hojen eller ta en gravelrunda tillsammans framöver! Och coola bilder på hojen i visa din monstercross-tråden! :)
Tycker det låter som ett väldigt vettigt angreppssätt.

Snabb gravel!
I en av dina andra trådar skrev du att du hade köpt en cykel på Decathlon
Decathlon säljer även gruscyklar, tex den här
triban-rc-520-gravel.jpg

Kostar 10.999 SEK men finns bara kvar i strl L
https://www.decathlon.se/triban-rc-520-gravel-id_8504030.html

Uppskattar tipset men jag litar inte på mekaniska skivbromsar efter att ha haft en gravel med sådana, och mekanisk-hydrauliska är jag misstänksam emot trots att jag inte har egen erfarenhet (snabb googling ger dock att andra på Happy verkar ha blandade erfarenheter av TRP HY/RD). Det är synd att Decathlon inte har någon modell mellan den du länkade och Titan-modellen för 26 000 kr...

Fick en 10%-kod på Bikester, överväger denna med tvetydig spec men iaf hydrauliska bromsar, får dock ingen clutch på bakväxeln (lite låtsasproblem men ändå) och väger en del:

Billigaste GRX-utrustade hojen (således hydrauliska bromsar och clutch) i rätt storlek som man kan köpa i butik i Stockholm som jag har hittat är denna:

Cykelkraft har även två okej modeller i rätt storlek, men jag vill gärna ha tillgång till LBS och de har ju stängt ner Götgatan:

Bergamonten står det fel vikt på. Meridan är ju väldigt lätt (förvisso CX).

Från TCM:

Tror dessa är typ bästa jag hittat efter att ha finkammat hela nätet, en så kallad "arbetsdag"! ?

Snabb gravel!
Har du funderat på Synapse? Jag kör WTB Byway 35 mm på min. Tycker den funkar perfekt både som landsväg och grus. Ambitionen Cannondale hade med den var att skapa en endurance-cykel som kändes som en snabb landsvägscykel och jag tycker de lyckats.

Angående Topstone Carbon så är nackdelen att den har offset på baknavet. Så blir lite meckigt om man ska växla hjul mellan cyklar. Har kör den 2h på grus och tycker den är ruskigt bra. Känns lite som att man har punka på bakhjulet när man kör på asfalt men det är nog en vanesak.

Nya Supersix är ett alternativ i andra sidan av spektrumet. Har sett personer som kör den med 33mm: https://www.facebook.com/dan.gerous...e-most-aero-fast-comfortab/10157462315253820/

Slutligen vill jag även pusha för Trek Boone. Väldigt lekfull, styv och snabb grusracer. Den tar 38mm däck. Vevpartiet är något högre än på en racer. Men den fantastisk roliga ramen (med isospeed fram och bak) kompenserar för det. Finns på Sportson.

Senast ändrad:
Snabb gravel!
Här velas det friskt och man kan ju inte låta bli att internetcykla. Denna Crux ser rätt optimal ut för ändamålet:

Funderar på om den är för liten (Cruxen är storlek 52 och min nuvarande Venge är 54, jag är 177cm) men förutom att reachen är 11mm kortare och TT length är 14mm kortare så är de flesta andra måtten rimliga, och reachen kan väl kompenseras lite av styrstam. Dessutom är Vengen nog lite för lång för mig, eller om den bara är för aggressiv, jag håller på mitten av styret en del. Geo från här:

Undrar även hur mycket stenskott, vinterstryk osv Crux-ramen tål, men den överlever ju CX så det bör väl inte vara några problem.

Snabb gravel!
En CX tål lika mycket som en mtb ram eller en gravel ram eller en landsvägsram i samma material. Det är liksom bara en massa ihopbuntade rör ;-)

Snabb gravel!
En CX tål lika mycket som en mtb ram eller en gravel ram eller en landsvägsram i samma material. Det är liksom bara en massa ihopbuntade rör ;-)

Jag tar din poäng som att jag inte ska oroa mig om hållbarhet för en CX-ram, för jag är ganska övertygad om att en kolfiberram för MTB är bra mycket tåligare för stenskott, smällar från stenar, osv än en för LVG, men jag kanske är ute och cyklar! ?

Snabb gravel!
jag är ganska övertygad om att en kolfiberram för MTB är bra mycket tåligare för stenskott, smällar från stenar, osv än en för LVG, men jag kanske är ute och cyklar! ?
Vad baserar du den övertygelsen på?
Är det enbart fördomar och/eller förutfattade meningar eller
känner du till ngt test som visar att rammaterialet får olika egenskaper beroende på vilken typ av konstruktion(cykelram) det används till?

Snabb gravel!
Vad baserar du den övertygelsen på?
Är det enbart fördomar och/eller förutfattade meningar eller
känner du till ngt test som visar att rammaterialet får olika egenskaper beroende på vilken typ av konstruktion(cykelram) det används till?

Det är väl egentligen en ogrundad övertygelse, jag tog det mest för givet! Användningsområdena är så olika, det känns orimligt för mig att en racer som bara ska köra asfalt är lika tålig för grus osv som flyger upp som en en fulldämpad XC-ram exempelvis? Det verkar exempelvis vanligt att folk är oroliga för om en racerram tippar omkull eller inte, medan en MTB-ram till sin natur kommer att flyga i backen när ryttaren ramlar i skogen, den kommer regelbundet slå i stenar, osv. Ramar för racer tenderar även att väga mindre än ramar för MTB, jag trodde att det delvis hade med stryktålighet att göra (kanske tjockare kolfiberlager eller vad vet jag)?

Känslan av min Venge i kolfiber och min gamla Crescent HT i kolfiber är även väldigt annorlunda och befäster dessa fördomar för mig. Vengen känns skör medan jag skulle våga använda HT-ramen som hammare för att banka in en spik för att den känns så pass robust, men det kanske bara är psykologiskt från min sida.

Så, jag har inga riktiga argumentet, trodde mest det var sant pga ovanstående, men du menar att LVG- och MTB-ramar är jämförbara vad det gäller hållbarhet för stenskott, slå i stenar på stigen, osv?

Snabb gravel!
du menar att MTB- och LVG-ramar är jämförbara vad det gäller hållbarhet för stenskott, slå i stenar på stigen, osv?
Nej!
Jag menar att det beror på HUR ramen är designad, konstruerad och tillverkad.
Inte att det går att generalisera så grovt som du gör utifrån tilltänkt användningsområde.
Det finns även en hel del MTB-ramar som är lättare än lvg-ramar, ramar i samma material alltså.
Tex denna Scott Scale i XL vägd: 1240g jmf med denna Specialized Venge Elite 105 2015 vägd: 1320g
Iofs säger inte endast vikten hela sanningen om hållbarheten för stenskott, slå i stenar, osv, särskilt inte när man jmf såpass olika typer av ramar.
Men det visar åtminstone hur fel man kan hamna om man generaliserar alldeles för grovt

Snabb gravel!
Min Canyon Lux (MTB) såg ut som skit efter första sommaren. Den vita ramen var full med svarta fula jack och märken efter stenskott. Min Specialized Diverge (gravel) har inte en skråma efter en säsong trots betydligt mer grusväg.

Samma material, men kvalitén på lacken är som natt och dag.

Snabb gravel!
Min Canyon Lux (MTB) såg ut som skit efter första sommaren. Den vita ramen var full med svarta fula jack och märken efter stenskott. Min Specialized Diverge (gravel) har inte en skråma efter en säsong trots betydligt mer grusväg.

Låter rimligt att kvalité, lack, osv spelar en viktig roll!

Snabb gravel!
Jag tar din poäng som att jag inte ska oroa mig om hållbarhet för en CX-ram, för jag är ganska övertygad om att en kolfiberram för MTB är bra mycket tåligare för stenskott, smällar från stenar, osv än en för LVG, men jag kanske är ute och cyklar! ?
3
Du är ute och cyklar ;-) varför tror du folk sätter skyddsplast och stora stenskottskydd även på dh cyklar. Ett vasst föremål i fel vinkel kan göra kaoz med det mesta.
Med det sagt man ska inte nojja så mycket. Det är inte porslinscyklar.

Snabb gravel!
3
Du är ute och cyklar ;-) varför tror du folk sätter skyddsplast och stora stenskottskydd även på dh cyklar. Ett vasst föremål i fel vinkel kan göra kaoz med det mesta.
Med det sagt man ska inte nojja så mycket. Det är inte porslinscyklar.

Att hojarna tål mer än man tror låter som en bra tumregel att leva efter, roligare att cykla då! :)

Kanske bra att också ha i åtanke budskapet i don't race what you can't replace, har märkt att tilliten till ovanstående tumregel blir lidande när man har grejor som pushar budgeten lite för hårt, och då kan glädjen lätt minska!

Snabb gravel!

Men blev någon av cyklarna skadad så de inte gick att bruka? Jag gissar att svaret är nej. Personligen tycker jag att en skyddsfilm av hyfsad tjocklek på underröret är mentalt skönt då det ska rätt mycket till för att flygande bös ska penetrera den och det är främst att jag inte vill att spetsen på föremålet träffar rakt på materialet under.

Snabb gravel!
Uppskattar tipset men jag litar inte på mekaniska skivbromsar efter att ha haft en gravel med sådana, och mekanisk-hydrauliska är jag misstänksam emot trots att jag inte har egen erfarenhet (snabb googling ger dock att andra på Happy verkar ha blandade erfarenheter av TRP HY/RD). Det är synd att Decathlon inte har någon modell mellan den du länkade och Titan-modellen för 26 000 kr...

Fick en 10%-kod på Bikester, överväger denna med tvetydig spec men iaf hydrauliska bromsar, får dock ingen clutch på bakväxeln (lite låtsasproblem men ändå) och väger en del:

Billigaste GRX-utrustade hojen (således hydrauliska bromsar och clutch) i rätt storlek som man kan köpa i butik i Stockholm som jag har hittat är denna:

Cykelkraft har även två okej modeller i rätt storlek, men jag vill gärna ha tillgång till LBS och de har ju stängt ner Götgatan:

Bergamonten står det fel vikt på. Meridan är ju väldigt lätt (förvisso CX).

Från TCM:

Tror dessa är typ bästa jag hittat efter att ha finkammat hela nätet, en så kallad "arbetsdag"! ?
Köpte just en cx 600 i veckan. Härlig cykel förutom byte av sadel och byte till mindre kasset. Jag tycker att 42t är onödigt stort och tungt.

Snabb gravel!

Velas fortsatt friskt här. Börjar tro på spåret att skaffa racer som man får in bredare däck i. Supersix Evo gravlifierad är ett spår, din länk refererar i sin tur till denna, coolt! Alternativt Synapse som i videon du länkade i ditt andra inlägg. CAAD13 med ett par snabba hjul kan också funka. Har även kollat Trek Domane och Specialized Roubaix, inte övertygad av komfortfunktionerna dock (prylar som kan gå sönder och lägger till extra vikt). Får se hur försäljning av delar av cykelstallet går nu när våren är (tillfälligt?) här, sen får man ju se vad man kan få tag på också.

Nu dags för cyklande i solen istället för internetcyklande!

Snabb gravel!
Velas fortsatt friskt här. Börjar tro på spåret att skaffa racer som man får in bredare däck i. Supersix Evo gravlifierad är ett spår, din länk refererar i sin tur till denna, coolt! Alternativt Synapse som i videon du länkade i ditt andra inlägg. CAAD13 med ett par snabba hjul kan också funka. Har även kollat Trek Domane och Specialized Roubaix, inte övertygad av komfortfunktionerna dock (prylar som kan gå sönder och lägger till extra vikt). Får se hur försäljning av delar av cykelstallet går nu när våren är (tillfälligt?) här, sen får man ju se vad man kan få tag på också.

Nu dags för cyklande i solen istället för internetcyklande!
2022-03-02 Corona läget är stabilt säger FHM, vi hoppas vaccinera resterande 7 miljoner svenskar innan midsommar något år. Andersson funderar fortfarande på vilken Gravel han ska skaffa eller om han ska ha en do it all.

Snabb gravel!
Denna enorma graveltrend, ni som härjar runt på grusvägar i Stockholm och köper gravel/cx istället för racer, var åker ni egentligen när ni tränar, jag är mera nyfiken? Själv funderade jag lite men drog snabbt slutsatsen att jag föredrar cykla asfalt på den typen av cykel, dvs det blev en (begagnad) racer.

(Syftar alltså inte på de av er som använder gravel/cx hoj för pendling eller som gör långresor med cykelväskor på hojen. Då förstår jag självklart syftet.)

Snabb gravel!
Denna enorma graveltrend, ni som härjar runt på grusvägar i Stockholm och köper gravel/cx istället för racer, var åker ni egentligen när ni tränar, jag är mera nyfiken? Själv funderade jag lite men drog snabbt slutsatsen att jag föredrar cykla asfalt på den typen av cykel, dvs det blev en (begagnad) racer.

(Syftar alltså inte på de av er som använder gravel/cx hoj för pendling eller som gör långresor med cykelväskor på hojen. Då förstår jag självklart syftet.)

Inspiration:

Tillbaka
Topp