Snabb gravel!

Välj hoj!

• Cervelo Aspero - SRAM Apex 1 - 37 000 kr

Röster: 20 54.1%
  • BMC Roadmachine - Shimano 105 - 33 500 kr

Röster: 17 45.9%

• Antal röster
    37
Snabb gravel!
Lånar tråden lite. Jag är själv sugen på en fin snabb-gravel för den varmare delen av året. Tanken är att köpa en ram och bygga eget, då det är svårt att hitta "rätt" spec på färdiga cyklar. Jag har kikat lite på olika alternativ med behöver lite input.

1. Trek Boone. Jäkligt fin ram som ligger bra i pris även utan ev. rabatter. Dock är jag inte helt förtjust i de färger som finns tillgängliga. Gillar verkligen att det är så pass integrerad kabeldragning en gravel kan ha, samt att den är väldigt lik min Emonda som jag är väldigt nöjd med. Frågan är dock om man blir begränsade med en CX ram. Idag kör jag aldrig bredare än 40mm däck, men man vet inte hur det blir i framtiden.

2. Trek Checkpoint. Jäkligt fin hoj som har allt jag egentligen vill ha. Dock tycker jag den enda färgen som finns tillgänglig är rätt trist. Skulle man kunna köpa en SLR-ram så är det klart mer intressant, men då springer det nog iväg rejält budget-mässigt.

3. Open U.P Jäkligt fin hoj som dessutom finns som "ready to paint". Har idag lackat om min Aluminium-gravel och skulle mer än gärna även lacka en fingravel. Dock lite oklart vad som gäller angående garantier och övrigt om man målar den själv. Dessutom mer traditionell kabeldragning. Gillar verkligen looken att ha helintegrerad. Visst träligare att mecka med, men samtidigt känns som som man typ aldrig rör sånt på en racer eller gravel. Kört mycket enduro där det var bra mycket mer skruvande.

Vad säger Happy-eliten? Jag prioriterar rapphet och vikt, före komfort.

Snabb gravel!
Lånar tråden lite. Jag är själv sugen på en fin snabb-gravel för den varmare delen av året. Tanken är att köpa en ram och bygga eget, då det är svårt att hitta "rätt" spec på färdiga cyklar.
Hur breda graveldäck vill du köra?
För om du vill ha bredare än ~34-38mm på 622-hjul så kan den större rotationströgheten och liksom den ramgeometri som behövs pga de fetare o tyngre däcken göra att cyklingen upplevs onödigt trög och kanske tom "traktoraktig".
Men du kan få en ram med "tightare" geo om du väljer en som inte är gjord för de allra fetaste däcken på 622-hjul men som då även klarar 48-52mm på 584-hjul. Open skall väl vara gjord för breda däck på 584-hjul, men klarar även breda 622-däck så den kanske inte är bästa valet?
Andra ramar som kanske kan funka för dig är
Rondo Ruut
liksom kanske även Salsa Warbird som skall klara 622-45 och 584–53 (650b x 2.0")
och kanske ännu bättre: Salsas mer "allroad" inriktade ram
326125.jpg

Salsa Warroad, som har en ännu mer lvg-inriktad geometri, men ändå skall klara 622-35 och 584–47
Några recensioner
Salsa Warroad-ramset kostar precis under 2k€ inkl svensk moms här

Snabb gravel!
Hur breda graveldäck vill du köra?
För om du vill ha bredare än ~34-38mm på 622-hjul så kan den större rotationströgheten och liksom den ramgeometri som behövs pga de fetare o tyngre däcken göra att cyklingen upplevs onödigt trög och kanske tom "traktoraktig".
Men du kan få en ram med "tightare" geo om du väljer en som inte är gjord för de allra fetaste däcken på 622-hjul men som då även klarar 48-52mm på 584-hjul. Open skall väl vara gjord för breda däck på 584-hjul, men klarar även breda 622-däck så den kanske inte är bästa valet?
Andra ramar som kanske kan funka för dig är
Rondo Ruut
liksom kanske även Salsa Warbird som skall klara 622-45 och 584–53 (650b x 2.0")
och kanske ännu bättre: Salsas mer "allroad" inriktade ram
326125.jpg

Salsa Warroad, som har en ännu mer lvg-inriktad geometri, men ändå skall klara 622-35 och 584–47
Några recensioner
Salsa Warroad-ramset kostar precis under 2k€ inkl svensk moms här
Jag har för avsikt att köra mina Zipp Firecrest (700c) och tycker nog 40:ish mm är rätt bra däckbredd här om kring. Mycket fina släta grusvägar men även en hel del där det ligger sprängsten samt att kunna köra på stigar.

Kanske ska tillägga att jag är ute efter en mer renodla gravel/CX än en "Allroad".

Senast ändrad:
Snabb gravel!
Eftersom jag ägt en Checkpoint ALR och en Open kan jag inledningsvis dela med mig av tre saker:

1. Open är en bekvämare cykel. Påtagligt mindre vibrationer är min upplevelse (jmfr med alu alltså)
2. Checkpoint kan ta riktiga skärmar. Saknar det på U.P.
3. Checkpoint tar bredare däck på 700c. Open maxar på 40mm. Inga problem för mig, men begränsar däckvalet en del

Personligen uppskattar jag Open mer. Framför allt pga. att den känns rappare i största allmänhet, men Checkpointen var helt klart en kanonhoj för pengarna. Fixade allt. Ska du köra ruffigare terrräng med Open går det så klart men blir allra bäst med 650b-hjul och XC-däck. Jag körde Thunder Burt, men sålde hjulen efter något år eftersom 700c med 38mm Pathfinder löste i princip allt ändå och passar bra till den typ av cykling jag kör (asfalt till lagom grovt grus och allt däremellan).

Senast ändrad:
Snabb gravel!
Eftersom jag ägt en Checkpoint ALR och en Open kan jag inledningsvis dela med mig av tre saker:

1. Open är en bekvämare cykel. Påtagligt mindre vibrationer är min upplevelse (jmfr med alu alltså)
2. Checkpoint kan ta riktiga skärmar. Saknar det på U.P.
3. Checkpoint tar bredare däck på 700c. Open maxar på 40mm. Inga problem för mig, men begränsar däckvalet en del

Personligen uppskattar jag Open mer. Framför allt pga. att den känns rappare i största allmänhet, men Checkpointen var helt klart en kanonhoj för pengarna. Fixade allt.
Tack för värdefull input. Jag kommer ha kvar min MB31 som allväderscykel, så tanken är att det aldrig ska behöva sitta skärmar på fingraveln. Jag har läst det där med 40mm på U.P. Frågan är om man kan ha bredare däck med bredare fälgar? Nu tror jag inte jag kommer köra med bredare än 40mm, men man vet aldrig. Fanns en tid då jag trodde att jag aldrig skulle köra med bredare än 2,1" på en mtb.

Snabb gravel!
Tack för värdefull input. Jag kommer ha kvar min MB31 som allväderscykel, så tanken är att det aldrig ska behöva sitta skärmar på fingraveln. Jag har läst det där med 40mm på U.P. Frågan är om man kan ha bredare däck med bredare fälgar? Nu tror jag inte jag kommer köra med bredare än 40mm, men man vet aldrig. Fanns en tid då jag trodde att jag aldrig skulle köra med bredare än 2,1" på en mtb.
Jag undviker allt över 40mm. Är inte bredden som är issuen egentligen utan diametern som ger risk för skrap i sadelröret (?) pga. korta kedjestag (piggare handling). Vet att många testat 42mm men det ser för tight ut för att jag ska våga testa. Mina 38mm blir 39+ på 21mm innerbredd. Funkar kanon.

Snabb gravel!
Jag undviker allt över 40mm. Är inte bredden som är issuen egentligen utan diametern som ger risk för skrap i sadelröret (?) pga. korta kedjestag (piggare handling). Vet att många testat 42mm men det ser för tight ut för att jag ska våga testa. Mina 38mm blir 39+ på 21mm innerbredd. Funkar kanon.
Ja exakt, det är ju inte bredden utan hela volymen. Dom tilltänkta Zipp-hjulen har ju 25mm innerbredd vilket gör däcket betydligt "lägre".

Snabb gravel!
Jag kan bara rekommendera Cervelo Aspero.
Lätt, rapp och mångsidig. Men det är ingen touring cykel med stänkor och packväskor, inga fästpunkter för sådant även om det går att få på det ändå.
Har min som landsväg och gravel cykel med dubbla hjulpar.

Snabb gravel!
Har det kommit någon modernisering av up eller är det samma som... alltid?

Snabb gravel!
Lånar tråden lite. Jag är själv sugen på en fin snabb-gravel för den varmare delen av året. Tanken är att köpa en ram och bygga eget, då det är svårt att hitta "rätt" spec på färdiga cyklar. Jag har kikat lite på olika alternativ med behöver lite input.

1. Trek Boone. Jäkligt fin ram som ligger bra i pris även utan ev. rabatter. Dock är jag inte helt förtjust i de färger som finns tillgängliga. Gillar verkligen att det är så pass integrerad kabeldragning en gravel kan ha, samt att den är väldigt lik min Emonda som jag är väldigt nöjd med. Frågan är dock om man blir begränsade med en CX ram. Idag kör jag aldrig bredare än 40mm däck, men man vet inte hur det blir i framtiden.

2. Trek Checkpoint. Jäkligt fin hoj som har allt jag egentligen vill ha. Dock tycker jag den enda färgen som finns tillgänglig är rätt trist. Skulle man kunna köpa en SLR-ram så är det klart mer intressant, men då springer det nog iväg rejält budget-mässigt.

3. Open U.P Jäkligt fin hoj som dessutom finns som "ready to paint". Har idag lackat om min Aluminium-gravel och skulle mer än gärna även lacka en fingravel. Dock lite oklart vad som gäller angående garantier och övrigt om man målar den själv. Dessutom mer traditionell kabeldragning. Gillar verkligen looken att ha helintegrerad. Visst träligare att mecka med, men samtidigt känns som som man typ aldrig rör sånt på en racer eller gravel. Kört mycket enduro där det var bra mycket mer skruvande.

Om jag inte minns helt fel så hör du hemma i Norrköping??

Kolla med Norrköpings cykel i motor avseende checkpoint och boone, han har båda som demo vet jag, osäker på storlek. Även en mer race uppsatt topstone har iaf funnits som demo.

Själv kör jag en Look 765RS samt en Revolt och finns i Norrköping om du vill testa/kika ??

Snabb gravel!
Om jag inte minns helt fel så hör du hemma i Norrköping??

Kolla med Norrköpings cykel i motor avseende checkpoint och boone, han har båda som demo vet jag, osäker på storlek. Även en mer race uppsatt topstone har iaf funnits som demo.

Själv kör jag en Look 765RS samt en Revolt och finns i Norrköping om du vill testa/kika ??
Ska ta en sväng förbi Ingelsta i morgon! Kan gärna kika på cyklarna vid något tillfälle.

Snabb gravel!
Look 765 Gravel. Mer race än touring, men ändå rätt gött flex i sadelstagen så man orkar cykla grus i 24tim.
Korta kedjestag men 45mm är det bredaste man ska åka med.
Den grafiken på loggor var riktigt snygg!

Har själv en likadan cykel så lite nyfiken på loggorna, beställt eller låtit tillverka?

Har för ambition att byta ut original klibbor till helvita så underlag för folieskärmaskin hade suttit fint…

Snabb gravel!
Den grafiken på loggor var riktigt snygg!

Har själv en likadan cykel så lite nyfiken på loggorna, beställt eller låtit tillverka?

Har för ambition att byta ut original klibbor till helvita så underlag för folieskärmaskin hade suttit fint…
Jag skar ut dom själv på en firma jag jobbade på innan. Look logga hade vi en "Eps" på resten är freebase:ade ?
Mönstret fanns att ladda ner på adobe library.
Sen är den skyddsplastad på dom ställena som min förra tog stryk, tex på underrörets ovansida där man kladdar med flaskan.

Snabb gravel!
Nej, inte vad jag vet. Även Trek Boone har några år på nacken vilket får en att fundera. Inget är så tråkigt som att köpa en ny hoj och så lanseras en ny variant bara månader efteråt.
Boonen är fin men tar inte så stora däck. Kan inte rekommendera den för annat än cx. Vill iaf få plats med 38-40mm däck.

Specialized Crux, Santa Cruz Stigmata, Factor LS? Eller steppa upp ett steg så finns BMC Kaius och Factor Ostro Gravel. Finns många snabba cyklar numera vilket är kul.

Snabb gravel!
Boonen är fin men tar inte så stora däck. Kan inte rekommendera den för annat än cx. Vill iaf få plats med 38-40mm däck.

Specialized Crux, Santa Cruz Stigmata, Factor LS? Eller steppa upp ett steg så finns BMC Kaius och Factor Ostro Gravel. Finns många snabba cyklar numera vilket är kul.

Jag har så många Specialized, så jag känner mig lite klar med dom.
Stigmata är verkligen super, dock är årets färg rent ut sagt bedrövlig.
Factor kan vara ett alternativ

Senast ändrad:
Snabb gravel!
Kaius skulle jag vilja prova.

Gjorde misstaget att köpa en URS, det där med lång/slack och rapp hänger inte ihop. Säkert jättekul om man vill cykla mycket singeltrack men är det gravelrace på släta vägar så blir det lite oinspirerat. Lite synd (läs dyrt) att det tar ett par cyklar innan man hittar den geo man själv gillar…

Snabb gravel!
Kaius skulle jag vilja prova.

Gjorde misstaget att köpa en URS, det där med lång/slack och rapp hänger inte ihop. Säkert jättekul om man vill cykla mycket singeltrack men är det gravelrace på släta vägar så blir det lite oinspirerat. Lite synd (läs dyrt) att det tar ett par cyklar innan man hittar den geo man själv gillar…
Kaius är ju längre än de flesta och rätt flack med. Men riktigt riktigt rapp. Svinsnabb grushoj :D

Snabb gravel!
Var och kände på en Checkpoint (SLR) idag. Väldigt trevlig cykel som jag absolut kan tänka mig, så nu börjar jakten! Ska förhoppningsvis till Stockholm i närtid och tänkte spana in Open U.P. på Cykelcity också.

Snabb gravel!
Snabb gravel!
Lånar!
Är jag korkad som inte redan har beställt den här?: https://www.bike-discount.de/en/wilier-jena-grx?number=20137233-40371291

Geometrin ser snarlik ut som min landsvägshoj (som jag gillar, största skillnaden är att Jenan har högre stack vilket inte är en nackdel), men det som fått mig att inte slå till är 1-drivlinan. Har aldrig kört enpetare fram, så är sådär nybörjarbekymrad över hur det skulle upplevas. SOm kompensation har denna den nya 1x12-linan, så det borde finnas gott nog med växlar.

Idéer och tankar?

Snabb gravel!
Det blev en Jena, den är betald. Nu är det bara att vänta, runt 3v leveranstid. Specarna hos Bike-Discount är inte helt rock-n-roll, bland annat är hjulen tunga as, men det spelar mindre roll då planen ändå är att byta ut allt eftersom. Sadel, styre/styrstam och hjul, i den ordningen. Får börja tråla vettiga microspline-hjul med 12mm axlar på köp o sälj.

Snabb gravel!
'.Det vart en Crux i alla fall (även om jag var ”klar” med Specialized). Gjorde ett fynd och bytte hjul till mina Zipp firecrest. Otroligt nöjd med cykeln men funderar lite på att byta till ett smalare och mer flareat styre. Någon som har tips på något lätt och bra i kolfiber?

Visa bilaga 707262

Ritchey o Syntace har kolstyren med flare, men minst 40cm breda. BMC Kaius har smalt styre med mycket flare, men jag kan inte se dem till salu någonstans.

Snabb gravel!
Ritchey o Syntace har kolstyren med flare, men minst 40cm breda. BMC Kaius har smalt styre med mycket flare, men jag kan inte se dem till salu någonstans.
@XTRMNTR
W-RX säljer styren i kolfiber med så litet som 33cm och 35cm bredd (mellan reglagen)
De är recenserade (+ vindtunneltestade) i brittiska CW från 9 maj 2024

Snabb gravel!
Någon som äger/har ägt en Cervelo Caledonia 5 och kan dela med sig av intryck? Letar allvädersracer för 70-80% asfalt (resten grus) som kan ta 30+ (helst 35mm) och har inbyggda fästen för skärmar. Har idag en Open UP som isf. får rulla 650b exklusivt för ren gruscykling. Skulle en Caledonia 5 vara ett bra komplement?

Snabb gravel!
Har 3T Exploro Ultra en förlegad geo jämfört med BMC URS eller Merida Silex med bland annat sina långa reach och flackare styrvinklar?

Snabb gravel!
@XTRMNTR
W-RX säljer styren i kolfiber med så litet som 33cm och 35cm bredd (mellan reglagen)
De är recenserade (+ vindtunneltestade) i brittiska CW från 9 maj 2024
I ett gammalt Specialized "Wintunnel" test med olika positioner var ju positionen med händerna närma styrstammen och horisontella underarmar snabbast. Passar mig bra då jag annars vill ha bra bredd , 42-44cm i bocken för branta ,stökiga nerförsbackar. Passar mindre bra när man cyklar i klunga o vill ha lätt tillgång till bromshandtagen.

Snabb gravel!
Lånar!
Är jag korkad som inte redan har beställt den här?: https://www.bike-discount.de/en/wilier-jena-grx?number=20137233-40371291

Geometrin ser snarlik ut som min landsvägshoj (som jag gillar, största skillnaden är att Jenan har högre stack vilket inte är en nackdel), men det som fått mig att inte slå till är 1-drivlinan. Har aldrig kört enpetare fram, så är sådär nybörjarbekymrad över hur det skulle upplevas. SOm kompensation har denna den nya 1x12-linan, så det borde finnas gott nog med växlar.

Idéer och tankar?
Har cykeln kommit? Är du nöjd?

Tillbaka
Topp