Snabbaste hardtailen(?)

Franzenracing

Ny medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Tja! Vilken är den snabbaste hardtailen kring 60000:-? Samt i dom övre prisklassen
Specialized epic ht
Cannondale f-si hi-mod
Canyon cf-sl
Allebike ht
Vilka mer finns det och vilken cykel är mest ”Bang for the bucks ”

Raggamuffin

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Allebike verkar prisvärda, men man undrar ju lite hur dom kan vara så ”billiga” i jämförelse med dom andra märkena, är ramen lika styv som dom andra t.ex? Har dom modern geometri?

Deras HT är som resten av den stora massan, inte modernaste men bra nog och framförallt för typ CV som inte har någon terräng. Styv nog är den garanterat.

De behöver vara billigare för att ha en chans att ta av marknaden.

mrholmiz

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Kommer väl en ny ikväll
Om det är som med Oizen så bara nytt material för ramen och betydligt högre pris känns det som.
Jag har en Alma och känner mig lika trygg på den som min Oiz utför och uppför sitter man riktigt bra med grym kontroll. Känns rapp lätt och enkelt att placera hjulen där man vill. Vet inte vad som gör den gammaldags men tyckte det var mycket cykel för pengarna när jag köpte min ialf och jämförde mot andra märken, satt jäkligt bra på den vid test och nöjd med köpet. Enda jag ångrar är att jag inte gjorde en Myo och beställde en med lite roligare färger.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Om det är som med Oizen så bara nytt material för ramen och betydligt högre pris känns det som.
Jag har en Alma och känner mig lika trygg på den som min Oiz utför och uppför sitter man riktigt bra med grym kontroll. Känns rapp lätt och enkelt att placera hjulen där man vill. Vet inte vad som gör den gammaldags men tyckte det var mycket cykel för pengarna när jag köpte min ialf och jämförde mot andra märken, satt jäkligt bra på den vid test och nöjd med köpet. Enda jag ångrar är att jag inte gjorde en Myo och beställde en med lite roligare färger.
Håller med om att OIZen inte var så spännande men den fick väl en uppdatering förra året? Är väl bara den nya kolfiber som har ny geo.
På bilderna på Alma så ser det ut som andra former tycker jag.
E2664753-34A6-461E-9A64-310716534021.jpeg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
STA, reach och HA är lite konservativt på Alman. Ingen aning hur många år modellen varit med.

Oiz gör väl sin "trail" version med att bara gaffla upp 20mm? Vilket bara gör allt i geon sämre, med det kanske ändrades med den nya?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
http://instagr.am/p/CA-uRSxJuNv/ Cromag Stylus övergafflad till 180mm fram verkar rätt snabb nedför.

Men knappast snabbast?

Ska man komma fram till något som är snabbast får man sätta förutsättningarna först. Topp 5 i världscupen känns pricksäkert nog och skillnaderna är trots allt rätt små. Det är mer tycke och smak än sekunder på klockan som skiljer.

KJS

Medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Allebike verkar prisvärda, men man undrar ju lite hur dom kan vara så ”billiga” i jämförelse med dom andra märkena, är ramen lika styv som dom andra t.ex? Har dom modern geometri?
Styv kommer den vara, men man vill inte ha en helstyv HT, du vill att den ska ha flex på flertalet ställen och styvhet där det behövs för en trevlig åktur. Det som är den stora skillnaden.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
STA, reach och HA är lite konservativt på Alman. Ingen aning hur många år modellen varit med.

Oiz gör väl sin "trail" version med att bara gaffla upp 20mm? Vilket bara gör allt i geon sämre, med det kanske ändrades med den nya?

blev lite mer skillnad på Alma. HA 68 gr och 830gr på M måste väl ses som ganska bra.

Senast ändrad:

K

Medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Tja! Vilken är den snabbaste hardtailen kring 60000:-? Samt i dom övre prisklassen
Specialized epic ht
Cannondale f-si hi-mod
Canyon cf-sl
Allebike ht
Vilka mer finns det och vilken cykel är mest ”Bang for the bucks ”

Den du sitter bäst på och tror är snabbast kommer kännas bäst och därmed gå snabbast.

för min del Lapierre SAT ProRace, bästa HTn jag haft.

Valhalla_

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Men åh. Det spelar väl ingen roll vad Nino vunnit eller inte. Sätt Nino på en cykel och den blir snabb som fan. Sätt mig på en "snabb som fan" cykel och den blir långsam. Ungefär så menade jag när jag drog in Nino i detta. Men åter till topic.

...Och där har jag inget att tillägga ... :ROFLMAO:

N_sandstrom

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
En cykel som man gillar gör att man får mer motivation att använda den, och det är vad som gör en motionär snabb!

Saker som utseende och sittställning är därför rätt viktiga.

Skulle gissa på att Specialized Epic är ett rätt säkert kort, borde gå att känna på i butik, och jag tror att den finns i utförande som får plats i budgeten.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Ledsen att tjata om denna i så många olika trådar, men har någon några argument för varför denna är ett dumt köp, eller ska man slå till om man får möjlighet:

BMC Twostroke 01 TWO

Pris: 33 500 kr
Vikt: 9.71 kg

Postar speccen även här så folk slipper klicka:
  • Full SRAM GX Eagle grupp (den nya med 10-52-kassetten)
  • SRAM Level TL bromsar
  • Rock Shox Reba RL 100mm
  • DT Swiss XR 1700 nav och fälgar (25 mm)
  • Sadelstolpe och styre i kolfiber
  • Fizik Antares R7
  • Vittoria Barzo 2.25
Sadelstolpen är D-formad men via en adapter ska man kunna använda 27.2mm dropper posts.

Snygg också, BMC:s produktvideo.

Geometrin ska vara "modern" long-low-slack och hojen är någon form av XC-raket med bättre stigegenskaper. Här finns geometrin för den som förstår sig sånt, här finns ett test av toppmodellen BMC Twostroke 01 ONE.

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Ärligt, frågan är felställd. Bra cyklister i världseliten vinner ju på vad de än sitter på, de som betalar mest brukar får ge dem utrustning.
För motionären så se till att DU gillar geon och passformen, ha ångest över vilka däck du vill ha, se till att hojjen och framförallt hjulen inte är svintunga.

200 gram i vikt på hojjen gör noll skillnad i cv vill jag tro.

Så, det är det som är på riktigt.

Men, vill du jaga en "snabbaste" hoj för att det är roligt, kör i vind. Något entydigt svar kommer du inte hitta.

Däremot kanske du kan hitta en magisk kombo av styvhet och komfort, sånt spelar mer roll för oss sopor än världseliten.
Vi kontorsråttor får lätt ont i korsygg och axlar och sånt. Att hålla sig "fräsch" på cykeln börjar spela roll vid längre lopp.

Manurhin2

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Tål man alla småvibrationer så är jag övertygad om att gravel är snabbast på Vasan.
Dessa uppstår även med mtb eftersom dom flesta gafflar inte flyter nog mkt, däremot har man normalt större däckvolym.
Haken är som sagt ovan motionsklass där det verkar vara en kraftig tidmur vid 3 timmar.
Trodde i flera år att jag skulle kriga mig ner mot 3t men efter koll av resultatlistor så visade det sig att bara en eller kanske två personer kört under 3 timmar i motion, senare landslagsmässig/ga

andersson.n

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Hopplöst att hitta cykel nu, förutom vanligt velande har man ju lagerhållning att ta hänsyn till.

Åsikter om Lapierre Prorace SAT? Typ denna. Geometrin verkar inte särskilt modern, men eftersom det är en softtail kanske andra regler gäller (jag har noll koll)..? Jag letar efter hoj för typ gröna i Hellas och upp-ner-Hammarbybacken-cykling.

kais01

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
fast det där låter som fs-terräng?

hardtails finns det väl tretton på dussinet av. de står oanvända i folks garage ersatta av en fs. gärna en trampeffektiv sådan, om man vill slippa låsa fjädringen i tid och otid.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer