Snabbaste hardtailen(?)

sdx

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Snabbaste HT i XCO WC 2019

Ghost Lector.
Canyon Exceed.
S-works Epic.
Thömus Tomcat.

Enligt
2st Ht och det är så patetiskt att tro på en influenser som tror att han kan något och visar några flashiga video klipp som han har snott någonstans på nätet.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Några borde väl cyklat Vasan på både MTB och gravel och ha input där, brukar cykla "omodern HT cykel" där själv. Även om jag har en gravel likt de som det brukar tipsas om skulle jag inte för mitt liv ta den cykeln till det loppet i tron om att jag skulle vara snabbare 😅 Skulle vara så sjukt kraschrädd att det skulle slå på 30 min på tiden av bara den anledningen.

Halvt OT så rullar en White kolfiber HT från XXL Vasan på 3.27 så en sådan ska TS inte ha, verkar vara långsammare än den han har nu 😇

Der Kaiser

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Hopplöst att hitta cykel nu, förutom vanligt velande har man ju lagerhållning att ta hänsyn till.

Åsikter om Lapierre Prorace SAT? Typ denna. Geometrin verkar inte särskilt modern, men eftersom det är en softtail kanske andra regler gäller (jag har noll koll)..? Jag letar efter hoj för typ gröna i Hellas och upp-ner-Hammarbybacken-cykling.

Om du undrar över om den Lapierren är bra för gröna i Hellas och ned för hbb så är den *inte* det.

jonte987

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Det är någon här som cyklat Vasan med cx och MTB samma dag. Hen borde veta.

uandt

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Enda cykeln som åkt vasan under 2:40 är väl en cx med fälgbromsar?

NickPick

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
I år kommer BMC vara snabbast eftersom Pauline Ferrand Prevot bytt sina Canyon mot BMC.
Är hon snabbast av alla eller bara i sin klass? Jag killgissar att flera av herreliten är snabbare, och då kanske inte dom kör badly moulded carbon (är väl vad BMC står för?).
Proffs är snabb på allt, även omoderna kinaramar...

Spacekitty

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Är hon snabbast av alla eller bara i sin klass? Jag killgissar att flera av herreliten är snabbare, och då kanske inte dom kör badly moulded carbon (är väl vad BMC står för?).
Proffs är snabb på allt, även omoderna kinaramar...

Jag tror den kommer vara snabbast eller åtminstone på topplistan i damklassen eftersom hon bara får ställa upp där :) Men Kanske beror det mest på cyklisten om cykeln är snabb.

Dessutom har hon ny snabb näsa i år som bidrar till bättre syretillförsel.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
fast det där låter som fs-terräng?

hardtails finns det väl tretton på dussinet av. de står oanvända i folks garage ersatta av en fs. gärna en trampeffektiv sådan, om man vill slippa låsa fjädringen i tid och otid.

FS blir för dyrt för att få en så pass lätt hoj som jag har fått för mig att jag vill ha. Står nog på dagordningen att skaffa en gravel till sommaren också, så budgeten för MTB:n kan inte utvidgas utanför alla fantasins gränser.

Tycker inte det finns oändligt många bra HT:s på begagnatmarknaden just nu. Har hittat några intressanta Epic runt 20 000 kr, men annars inte så mycket.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Haha, jag inser att det finns snabbare hojar för ändamålet, men har just nu en sån här med trasig gaffel så jag antar att Lapierren iaf är mer passande.

RS 30 Gold på en kol-ram! Jag tror den dog av ren skam.
En lätt cykel tuggar såklart upp för grusvägen till hbbs topp lättare än en trail/enduro-fs, men om inte just klättring på tid är hela poängen så menar jag att man tappar mer kul på vägen ner än tid på vägen upp.
Och att cykla gröna på en xc-ht går såklart men där tror jag man förlorar både tid och kul på en xc-ht jmft med en vettig trail-fs.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
RS 30 Gold på en kol-ram! Jag tror den dog av ren skam.
En lätt cykel tuggar såklart upp för grusvägen till hbbs topp lättare än en trail/enduro-fs, men om inte just klättring på tid är hela poängen så menar jag att man tappar mer kul på vägen ner än tid på vägen upp.
Och att cykla gröna på en xc-ht går såklart men där tror jag man förlorar både tid och kul på en xc-ht jmft med en vettig trail-fs.

Jo, jag förstår poängen. Det är en svår balans: Cyklar inte i närheten av tillräckligt mycket stig för att motivera att ha en utpräglad trail-hoj, hoppas väl dock att det ska bli mer. Vill samtidigt att hojen känns rapp när man är ute på träningsrunda och kör upp för dem få uppförsbackar som finns i Stockholm (Flottsbro, Ekebyhov, HBB typ). Inte omöjligt att hojen även får agera extracykel om man ger sig ut på cykelsemester i sommar.

Uppskattar råden men för mycket åt trail-hållet blir det nog inte, tror på sin höjd nån trail-flirtande XC HT (typ Chisel eller liknande) som jag sätter en dropper post på.

Har funderat på att bara serva min nuvarande hoj, men känns inte så inspirerande att lägga pengar på att byta sadel (nuvarande är hemsk), försöka fixa gaffel osv på en cykel jag känner mig rätt trött på.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Jag börjar nu överge tanken på att köpa både gravel och HT i år, och istället lägga pengarna på en bättre HT. Börjar även inse att det kan vara en bra idé att köpa nytt: Jag har sedan tidigare en solskensracer, med en solskensracer och en ny HT i garaget bör risk för meckproblem osv bli minimal och jag täcker samtidigt alla mina användningsområden tillräckligt väl.

Hojen ska vara... snabb? 😄🙃 Grusvägsraket som överlever enklare stig kan vi väl kalla det!

Valet står just nu mellan nåt i stil med följande tre cyklar (komplett spec och jämförelse mellan hojarna finns här):
  • BMC Twostroke 01 TWO, 33 500 kr. Mest extrem geometri av cyklarna, vilket kanske är bra eller kanske är för mycket trail för mig..?
  • Specialized Epic Hardtail Comp, 35 490 kr. Möjligtvis lite sämre spec än de övriga cyklarna, men ramen är välbeprövad. Kanske fånigt, men frånvaron av remote lockout stör mig lite, fast jag kan ju så klart sträcka mig ner till gaffeln.
  • Canyon Exceed CF SLX 8, 41 899 kr. Kunde egentligen ha valt en lägre modell men denna hade rimlig leveranstid. Dyraste cykeln på listan men bäst spec per krona. Att köpa en ny cykel utan tillgång till service är dock ett kraftigt minus.
Exceeden kommer med en dropper, annars kommer jag att köpa till en. Om vi för tillfället bortser från problem med lagerhållning (inser att detta är orealistiskt), har någon åsikter att bidra med? Den tidigare nämna Lapierren finns även med i tankarna...

Senast ändrad:

Doominator1

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Ser inte varför en Allebike Majestic HT inte skulle passa på listan. "Modernare" geo än Exceed och minst lika prisvärd.

andersson.n

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Tar man även hänsyn till lagerhållning verkar jag kunna köpa antingen en Chisel (både den dyrare och billigare modellen finns tillgänglig) eller billigaste versionen av Epic.

K

Medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Hopplöst att hitta cykel nu, förutom vanligt velande har man ju lagerhållning att ta hänsyn till.

Åsikter om Lapierre Prorace SAT? Typ denna. Geometrin verkar inte särskilt modern, men eftersom det är en softtail kanske andra regler gäller (jag har noll koll)..? Jag letar efter hoj för typ gröna i Hellas och upp-ner-Hammarbybacken-cykling.

geo är ju ganska lång och hyfsat slack för en XC HT så skulle säga att den är i tiden. Lapierre är mycket cykel för pengarna, fina komponenter.

som alltid - provcykla och känn efter 👍🏼

Doominator1

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Hur är den att cykla på? Förlåtande? Tyvärr saknar den ju sex appeal, annars är den bra. Jag tog själv pris på den ifjol.
Har bara kört HTn i två månader nu, men om den är förlåtande beror på hur man ser det.

- Sviktar bakdelen? Nej inte alls, på gott och ont. Kan man få i ett
2,35-2,4"däck bak på 30mm bred fälg och därmed fjädring i däcket? Ja.

- Geometrin känns balanserad, lätt att lita på och medger en bra
riktningsstabilitet. Finns det stabilare cyklar, absolut. Finns det rappare
cyklar, det beror på hur man ser det. Den byter riktning lätt när man vill
det, och svarar underbart bra vid igångdrag. Svajar inte över huvud taget
mellan styre-vevparti och bakaxel vilket jag kunde uppleva att min Scale
jag hade för något år sedan gjorde. Den känns dock inte nervös på det
sätt som samma Scale gjorde. många sammankopplar nervositet och
rapphet av någon outgrundlig anledning.

Jag skulle kalla den för förlåtande, men den är ju inte i närheten av någon kvasi-FS som en BMC TeamElite 01 eller Trek Procaliber.

Gubbe67

Medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Trek Procaliber har bara nämts kort? I varje fall lite mjukare än helt stel, de facto riktigt trevligt och högst märkbar skillnad.
Dessutom, snygg som fan! Trek Procaliber 9.8

andersson.n

Aktiv medlem
Snabbaste hardtailen(?)
Kan tipsa om att klicka runt på Evalds om man är ute efter snabb hoj på rea (gamla tävlingshojar), två värstingexempel:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer