Snälla... när får vi kategorier så det blir njutbart?

Kung Stalle

Aktiv medlem
blajj.JPG ht=725

Det börjar bli väldigt mycket ovidkommande nu...

Stalle

Du får städa hemma istället för att pilla på det allmänna kaoset Stalle. Om du är färdig hemma så kan du ju kratta gräsmattan eller så.

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast roxy på bolibompa är ju allt annat än OT.

Precis. Nu får du göra om.

Vore fiffigt om man kunde tagga trådarna (tex med T eller OT) och så kan man välja om man vill se alla eller bara T eller bara OT. Fast det blir ju en massa jobb för nån...

Det är vinter, happyiter har för mkt fritid och ser ingen annan lösning än att sprida blaj på forumet =) Analys klar.

Jo... fast då skulle iallafall världelösa (ur cykelperspektiv) trådar som Cykelflickan dyka upp.

Men det är ju bätträ än inget...

Jag ville mer höjja min röst och sälla mig till de som vill ha kategorier.

Stalle

Precis Frollicc... när nu analysen är klar... kan du inte ställa diagnosen också och sen även skriva ut botemedlet!

Jag tror du vet vilket botemedel jag syftar på. Kom igen då... våga skriva! ;-)

Stalle

H. skrev:
> Du borde ta en ny screenshot och ringa in den här
> tråden också...

I allra högsta grad. Men i den bästa av Happyvärldar så skulle jag ha en kategori för det här som skulle hetta "ROE" eller förbättringar på svenska.

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
Men kryp till korset nu KS, du ville bara ha lite uppmärksamhet och var tvungen att skapa din egna OT-tråd med ett ämne som du visste skulle funka :) Och i din iver så glömde du tillochmen OT märkningen...

Stalle, om du kan göra ett lagom antal kategorier och sedan gå igenom trådarna på de första två sidorna och placera in dem i dina kategorier, utan att tveka, så ska jag överväga saken :-)

Men visst, nu har vi så bra fart att det finns utrymme för något slags (frivillig!!) uppdelning. Synd bara att Feffemannen som gjort en dylik variant (exakta kategorier saknas) har begränsat med tid för att göra det klart.

Det kunde ju i första skedet vara så enkelt som:

On topic
Off topic

Det är nog rätt uppenbart för de flesta vad som hör hemma var. I tveksamma fall får man välja och sen får moderator eller trådskapare byta kategori på tråden när tråden utvecklas i annan riktning.

Eller nåt...

Ja, eller så kan man köra med "Tekniska diskussioner" och "Sociala diskussioner" :)

Två kategorier, ironiskt och oironiskt? Fast nu blev jag osäker vilken denna borde in under?

Hedlund skrev:
> varför är inte forumet uppdelat i olika
> kategorier som de flesta andra forum är?

För att vi inte ville göra som alla andra. När man startar ett nytt forum så är det rent kontraproduktivt att ha massa olika kategorier. Dessutom vill vi blanda folk istället för att dela in dem i grupper, det leder till att man prövar nya saker och inspireras av andra.

jomper skrev:
> det leder till att man prövar nya saker och inspireras av andra.

Tjena!

Vilket har lett till att hela cykelsverige pimplar Chimay och Maredsous..

jag är för en uppdelning så länge man kan läsa det på det gamla sättet fortfarande, valmöjligheter är alltid bra.. T.ex. Swebikers är uppdelat, men jag klickar alltid på "aktiva trådar" och får då upp det som happy, dvs allt i en härlig röra..

> Vilket har lett till att hela cykelsverige pimplar
> Chimay och Maredsous..

Ja, visst är det bra! Jag tänkte skriva att man får folk att läsa trådar de inte vill läsa först men det lät inte så snällt..

> jag är för en uppdelning så länge man kan
> läsa det på det gamla sättet fortfarande,

Ja, det kommer alltid vara möjligt. Det svåra är att bygga något som funkar så men som inte bryter möjligheterna att fortsätta uppgradera forumet när det kommer nya versioner.

Jag har alltid varit för ett odelat forum. Men just känns det som att OT-trådar kunde få en egen plats så man slipper se skiten.
/J

Diskussionen har kommit ovanligt sent det här året. Jag tror lektrådarna hjält till att hålla alla glada.

En avdelning för ligga-med-gubbar-trådar skulle kunna vara på sin plats så Mollo vet vart han ska posta.

Går ju att dölja användares inlägg, dölja OT-trådar vore bra då med. Annars är happy enkelt och som du säger Jomper så läser man många fler trådar än man tänkt och kanske vill.

Sen är det ju mycket helt onödiga trådar utan vettig diskussion som konsert, vad äter du nu, god natt, god morgon och en massa sådana saker där folk bara skriver i vad de gör eller ska göra och sen nästa person med sitt. En tråd om vilket vin som är godast till vinägerchips eller något är ju vettigare då och leder till diskussion även om de är OT båda två.

cerro skrev:
> Går ju att dölja användares inlägg, dölja
> OT-trådar vore bra då med. Annars är happy
> enkelt och som du säger Jomper så läser man
> många fler trådar än man tänkt och kanske
> vill.

En "Dölj tråd"-funktion tror jag skulle vara bra, likaså att trådar startade av personer man valt att dölja inte syns.

Tänk om man kunde göra så i verkliga livet, dölja den där jobbiga snubben på jobbet t.ex..

Men enkelt är bra!

Pelle Hå skrev:
> Ut och cykla med dig, du blir så grinig när du
> har suttit inne för länge.

+1

cactuz skrev:
> En avdelning för ligga-med-gubbar-trådar skulle
> kunna vara på sin plats så Mollo vet vart han
> ska posta.

Vadå? Ligga med gubbar är väl fan inte OT. Skärpning!
;D

OT-trådarna på förstasidan brukar ju sammanfogas till en enda tråd då och då.

Uppdelning kommer att leda till ännu mer "gillar du inte X så läs inte i X-avdelningen". Och så kommer de som snöat in på X att sitta och framhäva sin egen förträflighet utan input från någon annan. :)

Jag har en amerikansk kompis som gör allt enligt K.I.S.S. teorin.

Keep it simple stupid

Jag är för ett forum utan uppdelning.

bigmollo skrev:
> Jag har alltid varit för ett odelat forum. Men
> just känns det som att OT-trådar kunde få en
> egen plats så man slipper se skiten.

Jag håller ungefär med dig. Dock så kan jag ju tillägga att jag tycker att [OT]märkningen skall sättas hårdare. För Cykelflicketråden (och tillhörande) skulle jag vilja hävda är en OT-tråd. Osv...

Jaja... men lite av det mest intressanta är att i stort sett alla forum har kategorier men just det här forumet har det inte och alla hävdar att det är jääättebra. Och när man sen diskuterar saken så kan man inte bara göra det som på alla andra forum utan det måste vara lite "special" och nån märklig "Happy-way". Lite roligt...

Jag har testat många forum men anledningen till jag har stannat på happy är att det är just "happyway".

JT skrev:
> chksix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kategorisering from Hell hittar ni exempel på
> > här:
> > http://forums.mtbr.com/index.php
>
> Jag ser fram emot "New Jersey"-kategorin här på
> happy.

Ölforumet är nice och sen har de Womens lounge där Bossetyper snabbt bannas. :)

Men hur skulle det där forumet se ut om man hade allt på samma ställe. Om jag petar in en ny tråd så vill jag att den ska vara synlig åtminstonde ett par dagar. Med dagens aktivitet är den "borta" på ett dygn om ingen skriver i den.
Man får ju organisera ett forum efter aktiviteten, eller hur? Ett litet forum där det skrivs 3-4 inlägg om dagen behöver kanske bara en mycket simpel layout. Men när det handlar om uppåt 100 inlägg per dygn (där dessutom 50% är OT) så kanske man ska se över verksamheten. Man behöver inte segregera i stil med MTB/Landsväg, utan snarare kanske "tekniska frågor", "socialt babbel" och "nybörjarfrågor", bara för att ge ett exempel.
Har hängt här sedan i våras och gillar forumet, men det börjar bli j-vligt drygt att läsa ironiska dialoger och ordvitsar i varenda tråd eller se sin egna (för en själv) kanske väldigt viktiga tråd drunkna i havet av OT-junk.

Har hört motargument som "men om det är intressant och viktigt så ligger det ju i toppen", men det gäller ju -enbart- om det är viktigt och intressant för ALLA som läser. Är det något som rör ett färre antal personer så dör tråden innan den ens hunnit synas för de som inte sitter och hamrar på F5 hela dagarna.

Man behöver inte kategorisera sönder ett forum, bara man gör det på ett smart sätt!

Mina 5 biljarder zimbabwe-dollar...

Kung Stalle skrev:
> Jag håller ungefär med dig. Dock så kan jag ju
> tillägga att jag tycker att märkningen skall
> sättas hårdare. För Cykelflicketråden (och
> tillhörande) skulle jag vilja hävda är en
> OT-tråd. Osv...

Just det tror jag kan vara vara ett problem med kategorisering. Istället för mindre tjafs riskerar man att få ett nytt sorts tjafs, dvs det om vilken kategori tråden borde hamna i. Vad gör man t.ex. med trådar som handlar om mekhjälp i en sida men sen spårar ur till nån sorts politisk pajkastning från halva sidan två och framåt?

jomper skrev:
> det leder till att man prövar nya saker och inspireras av andra.

Sen är det ju det där också... Å andra sidan hade det varit billigare om det funnits kategorier, då hade jag nog inte köpt en DH-cykel =)

Instämmer att det behöver delas upp, jag har tröttnat att läsa happy pga allt OT. Förut hann man med att läsa många trådar, men nu orkar man inte ens bläddra från första sidan.

Nog finns det några frivilliga som skulle kunna hjälpa till att hålla trådarna så de hamnar i rätt undergrupp.

Men som förslaget ovan: On topic / off topic kanske räcker som en början?
Sen kanske någon för happyrajds och ridereports?

/Magnus

greblleM skrev:
> Om jag petar in en ny
> tråd så vill jag att den ska vara synlig
> åtminstonde ett par dagar. Med dagens aktivitet
> är den "borta" på ett dygn om ingen skriver i den.

Det är bara för att du skriver om ointressanta saker ingen vill diskutera. Cyklar t.ex. ;)

Håller med Stalle och eftersom det här är en grinig tråd så tycker jag till och säger att "fan, kan inte folk skriva en vettig rubrik så man slipper fara in och läsa onödigt skräp?"

T.ex. en tråd som jag var inne på igår:

Tråden hette "Dealextreme" och på basen av just detta kanske man kunde få läsa något allmänt om den firman, strul eller annat. Men när man sen läser tråden så är den väldigt specifik just om hur man ska/kan modda lampor köpta från det stället??!! Det är ju som om man skulle kalla en tråd för "Ica" bara för att man berättar om en cykeltur man gjort där man ätit en banan - inköpt frå Ica då alltså.

Och detta gäller inte bara eller just specifikt den tråden, så trådskaparen ska inte ta illa upp, men det är ett allmänt problem där folk i allmänhet skriver slarviga rubriker.

Så snälla, kan vi lagom till fjärde advent få tydliga och beskrivande rubriker?

För att vara så outhärdligt och hemskt rörigt så är det ändå förvånansvärt många som postar/läser inlägg på happy. Är inte det märkligt?

Jag tycker att det är bra som det är. Jag hoppar över de ämnena som inte ligger i mitt intresse. Det är just mixen som är så kul. OT-trådarna ger oftast folk ett "ansikte" dessutom. På gott och ont. ;o)

Tillbaka
Topp