Snik XX1 alternativ

Snik XX1 alternativ
Har kört Wolftooth 30T på tvådelat XT-parti sedan augusti och tycker det funkar klockrent med kedjelinjen. Klingan är ju redan offsettad ett par mm inåt eftersom bulthålen är gängade och bygger ut för att ge distans så inte kedjan tar i spindeln.

Snik XX1 alternativ
ha ha, jag tror Wolftooth Components skulle bli sådär lagom imponerade :)

vi får väl se hur det blir, som det är nu är kedjelinjen inte riktigt där jag skulle vilja ha den, får se om jag kan justera den lite med distansringarna som s tipsade om, annars är det bara att bita ihop och trampa på.

Snik XX1 alternativ
theBrand skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh, du får väl ringa Wolftooth och be de göra
> en klinga med offset åt dig. Tala om att du är
> värsta happykändisen så bjuder de säkert på
> det ;)
>
Tycker det är lite märkligt att ingen erbjuder det faktiskt, konvertera 2x10 -> 1x10 borde väl nästan vara vanligare i dagsläget?

Snik XX1 alternativ
fredrikw skrev:
> ha ha, jag tror Wolftooth Components skulle bli
> sådär lagom imponerade :)

Nu kom jag på det!

Det där kan man göra själv. Såga av flikarna (de där som man trär klingbultarna igenom) från en gammal klinga och limma fast dem på den nya som shims. Montera med långa bultar. Bultarnas muttrar är säkert bra att limma fast de med. Då får klingan bra stöd mot klackarna.

Snik XX1 alternativ
Eh, det låter helt sjukt, såga och limma och ha sig... sedan är ju Sram-klingor gängade och använder sig inte av muttrar för klingbultarna, och att då linjera upp gängorna låter som en utmaning. Nej, detta blev lite väl mycket fulmeck för min smak.

Snik XX1 alternativ
Svetsa då?

Bah, du klarar det aldrig. Sluta noja nu.

(Extraflikarna skall definitivt inte ha gängor. Då är det risk att de dras loss.)

Snik XX1 alternativ
Hmm. Fick mig en tankeställare idag. Körde en hel tur med 32 fram och 11-36 bak och orkade uppför alla backar trots att jag kände mig slö. Jag kanske inte behöver den där 30-klingan ändå om jag bara odlar en gnutta HTFU till?

Saint-reglaget är för övrigt helt magiskt bra. Distinkta växellägen och krävs nästan ingen kraft alls jämfört med X9-orna. Visst, nya vajrar gör sitt såklart men jag kan inte påstå att jag tycker att X9-orna blivit så mycket trögare trögare. Märks framförallt när jag växlar flera växlar i taget åt det lättare hållet, tidigare fick jag nästan ta sats med hela handen. Dessutom är det riktigt trevligt att kunna växla upp 2 steg per tryck också.
Rekommenderas varmt alltså. Enda Shimanoreferenser jag har är 2011-års SLX och 2012-års Deore och ingen av dem spelar ens i ligan närmast under.

Deorebakväxeln verkade inte sabba upplevelsen heller. Shadow+ verkar funka precis lika bra som Type2 för tyst var det.

Snik XX1 alternativ
Jag körde också en runda på 32-klinga fram idag. Jag fegade iofs ur någon enstaka gång och körde farmorsklingan fram av strategiska skäl, men så gott som allt jag stöter på i hemmaskogen går bra att köra med en 32 fram. Nu när det funkar så bra att köra 32-klinga fram känns projektet att gå 1x mindre lockande. Jag vill främst bara komma bort från att behöva framväxla i skogen och när jag väl reser med cykeln vill jag fortfarande ha en farmorsklinga. Nog för att det vore skönt att få bort växelreglaget från styret för att kunna placera dropperremoten bättre, men det är tveksamt om det är värt besväret. Om jag går 1x tror jag att 30 fram räcker, jag behöver nog inte gå hela vägen med en moddad kassett.

Snik XX1 alternativ
Moddad kassett tänkte inte jag heller ge mig på. Känns struligt.

Jag körde med framväxeln kvar som styrare ikväll men ska skruva av den nu så att jag får skickat den gamla gruppen till sin nya ägare. Frågan är om jag vågar ge mig ut imorgon med en vanlig klinga med växlingsramper utan något som kan fånga kedjan. Vad tror ni? Eller ska jag fulmeka någon sorts styrare av en slangklämma och en metallbit?

Snik XX1 alternativ
Får se om jag kommer ihåg att ta med mig rätt grejer från verkstan på vägen hem imorrn. Funderar mest på om det finns en slangklämma i rätt storlek för det har jag inte hemma. Går ju iofs att fulmeka den också genom att skarva ;)

Snik XX1 alternativ
Blev ingen styrare. Funkade bra ändå även om det inte blev någon jättehårdkörning. Hittade kedjan på lilla klingan en gång på 21km. I övrigt inga problem.

Snik XX1 alternativ
theBrand skrev:
> Det kan bli tråkigare om den ramlar av på
> utsidan dock :(
>
> Fast du har väl iofs en bash där, så du slipper
> nog det :)

Jo den får hoppa rätt högt för det :)

Tänkte inte fortsätta köra såhär hur länge som helst ;)

Snik XX1 alternativ
Då var det dags att beställa 42:a till kassetten. One Up eller Wolf tooth, vilken är bäst? Tänker framför allt på hållbarhet och stor anläggningsyta mot bodyn.

Snik XX1 alternativ
Läste ett test häromdagen då just OneUp och Wolftooth jämfördes. Där vann Wolftooth på i princip alla punkter. Ska se om jag hittar länken.

Snik XX1 alternativ
Wiggle har supit bort mitt kollinummer för North Shore-klingan, så nu sitter man i ovisshet och gnisslar tänder:-( Jävla skit. Skulle ha åkt och köpt en Wolftooth lokalt istället.

Snik XX1 alternativ
jontis skrev:
> Läste ett test häromdagen då just OneUp och
> Wolftooth jämfördes. Där vann Wolftooth på i
> princip alla punkter. Ska se om jag hittar
> länken.

Läser gärna det testet!
Vart köper man smidigast Wolftooth? Finns de i Sverige?

Snik XX1 alternativ
greblleM skrev:
> Vart köper man smidigast Wolftooth? Finns de i
> Sverige?

Finns här: http://www.dinvelo.se/butik/wolftooth-components-klingor/

Jag mailade och frågade varför det inte gick att lägga till i varukorgen, och fick mycket snabbt svaret (på en fredagkväll!) att oavsett om det går eller inte så vill de ha kontakt med köparen och undvika "klicka-och-köp"-metoden. Så släng iväg ett mail så får du förmodligen respons snabbare än väntat:-) Ett trevligt koncept som jag ser det, men det framgår ju inte av hemsidan tyvärr.

Det trevligaste är att priserna dessutom är lägre än om man köper direkt från tillverkaren!

Snik XX1 alternativ
fredrikw skrev:
>
>
> > Och måste inte klingan vila på klackarna på
> > spindeln? Tycker det borde bli rätt skeva
> krafter
> > om den bara hänger i bultarna.
>
> Detta är däremot en synpunkt som jag inte
> tänkte på, och som nog gör att jag lägger ner
> denna idé med en gång.

Tjena!

Nej den måste inte vila på klackarna.. Race Face klinga på Sramparti resulterar i att klingan inte når klackarna t.ex.

Snik XX1 alternativ
Jag köpte direkt från tillverkarens hemsida i Amerikat.
Den dök upp på 4 arbetsdagar, även fast leveranstiden sattes till 2-4 veckor.
Polarens leveranstid var likadan.
Fick leveransbesked på att den hade skickats några timmar efter att beställningen var lagd.

greblleM skrev:

>
> Läser gärna det testet!
> Vart köper man smidigast Wolftooth? Finns de i
> Sverige?

Snik XX1 alternativ
Igår fick jag min OneUp 42t! Har dock ingen kassett att montera på, så gissar att någon annan hinner före.

Rattnalle skrev:
> Hmm. Fick mig en tankeställare idag. Körde en
> hel tur med 32 fram och 11-36 bak och orkade
> uppför alla backar trots att jag kände mig slö.
> Jag kanske inte behöver den där 30-klingan
> ändå om jag bara odlar en gnutta HTFU till?
>

Jag tror inte du behöver 30, men det är lite individuellt. Jag kör 32t och (9-delat) 11-34 nu och orkar allt, problemet är långa ihållande klättringar utomlands eller tunga dagar med kladdigt före och/eller trött kropp.

> Saint-reglaget är för övrigt helt magiskt bra.
> Distinkta växellägen och krävs nästan ingen
> kraft alls jämfört med X9-orna. Visst, nya
> vajrar gör sitt såklart men jag kan inte påstå
> att jag tycker att X9-orna blivit så mycket
> trögare trögare. Märks framförallt när jag
> växlar flera växlar i taget åt det lättare
> hållet, tidigare fick jag nästan ta sats med
> hela handen. Dessutom är det riktigt trevligt att
> kunna växla upp 2 steg per tryck också.
> Rekommenderas varmt alltså. Enda
> Shimanoreferenser jag har är 2011-års SLX och
> 2012-års Deore och ingen av dem spelar ens i
> ligan närmast under.
>
Tipsar om att träna upp din hand- och underarmsstyrka. Klättring är fin komplement-träning till cykling och bra mycket roligare än gym imho. Eller skaffa nåt sånt här till kontoret:

img_5225.jpg

http://eu.blackdiamondequipment.com/en/bouldering/forearm-trainer-BD8001500000ALL1.html

Har själv en sån, och det hjälper även ganska mycket mot armpump vid långa ihållande åk a la Åre/Norge/Alperna.

Snik XX1 alternativ
Kneecap skrev:
> Nej den måste inte vila på klackarna.. Race Face
> klinga på Sramparti resulterar i att klingan inte
> når klackarna t.ex.

Hm, är den klingan kanske dimensionerad för det? Jag tänker mig att en klinga som är dimensionerad för att vila mot klackarna inte riktigt klarar av om det stödet inte finns där?

Snik XX1 alternativ
Westman skrev:
> Igår fick jag min OneUp 42t! Har dock ingen
> kassett att montera på, så gissar att någon
> annan hinner före.
>
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm. Fick mig en tankeställare idag. Körde en
> > hel tur med 32 fram och 11-36 bak och orkade
> > uppför alla backar trots att jag kände mig
> slö.
> > Jag kanske inte behöver den där 30-klingan
> > ändå om jag bara odlar en gnutta HTFU till?
> >
>
> Jag tror inte du behöver 30, men det är lite
> individuellt. Jag kör 32t och (9-delat) 11-34 nu
> och orkar allt, problemet är långa ihållande
> klättringar utomlands eller tunga dagar med
> kladdigt före och/eller trött kropp.

Eftersom jag kommer att köra tredelad vev där spindeln för lillklingan skruvats bort har jag ju möjligheten att skruva dit den igen och köra manuell framväxel om jag skulle åka någonstans där det finns berg.

> > Saint-reglaget är för övrigt helt magiskt
> bra.
> > Distinkta växellägen och krävs nästan ingen
> > kraft alls jämfört med X9-orna. Visst, nya
> > vajrar gör sitt såklart men jag kan inte
> påstå
> > att jag tycker att X9-orna blivit så mycket
> > trögare trögare. Märks framförallt när jag
> > växlar flera växlar i taget åt det lättare
> > hållet, tidigare fick jag nästan ta sats med
> > hela handen. Dessutom är det riktigt trevligt
> att
> > kunna växla upp 2 steg per tryck också.
> > Rekommenderas varmt alltså. Enda
> > Shimanoreferenser jag har är 2011-års SLX och
> > 2012-års Deore och ingen av dem spelar ens i
> > ligan närmast under.
> >
> Tipsar om att träna upp din hand- och
> underarmsstyrka. Klättring är fin
> komplement-träning till cykling och bra mycket
> roligare än gym imho. Eller skaffa nåt sånt
> här till kontoret:
>
> http://amyreinink.files.wordpress.com/2011/01/img_
> 5225.jpg
> http://eu.blackdiamondequipment.com/en/bouldering/
> forearm-trainer-BD8001500000ALL1.html
>
> Har själv en sån, och det hjälper även ganska
> mycket mot armpump vid långa ihållande åk a la
> Åre/Norge/Alperna.

Men träning.. Är inte det fusk? :)

Skämt åsido så var det snarast kombinationen av lite avig vinkel samt hyfsat bra motstånd i reglaget som blev jobbigt när jag ville växla mer än två växlar åt gången. SRAM-reglagets spak krävde mer rörelse per växel än Shimanos dito. Blev oftast att jag gjorde 2+1/2+2 istället vilket också funkade. Jag upplever det nya reglaget som en stor uppgradering, dessutom en ganska billig sådan :)
Double-release visste jag inte ens att jag behövde men det är faktiskt riktigt trevligt :)

Snik XX1 alternativ
Om jag nu skulle köpa mig en 42t av något slag, kan jag då ta en 18t från en Sram 970 kassett jag har liggande och sätta i en 1030 eller 1050 istället för 17t för att få lite jämnare steg? Behöver byta kassetten ändå.
Visst är det distanserna som är olika tjocka och inte dreven?
Blir då 11-13-15-18-21-24-28-32-36-42 istället för 11-13-15-17-21-24-28-32-36-42.

Bonusfråga: hur mycket kan det tänkas skilja i diameter på en 33t och en 36t? Undrar om bashen skulle räcka till även till den nya klingan.

Snik XX1 alternativ
Nu har jag fått ihop min snik-setup med Oneup 42 och wolftooth n/w 30 på en 3x10 xt lina, bytte ut 15 och 17 och ersatte med 16.
Det funkar just nu bra men det var jävligt trixigt att få den att växla fint.
Problemet är att B skruven måste skruvas in så mycket att växelföraren kommer för långt ut för att växla bra på dom mindre dreven.
Tog mig några timmar att få den att växla korrekt genom hela kassetten och förmodligen kommer detta att driva mig till vansinne på sikt.. Har inte provat i skogen ännu men känslan är att detta kommer att krångla då det känns som för små marginaler.

Ni som funderar på att beställa skulle jag rekommendera att gå på 40 instället för 42, då tror jag det kan bli riktigt bra!

Snik XX1 alternativ
dnleriksson skrev:
> Det har varit lite min känsla också men oneup's
> gröna skulle ju passa sååå bra :-P

:) på just såna här grejer tror jag man skall prioritera funktion före färg.

Snik XX1 alternativ
Är det nån som vet om en Canyon SLX 29 med sram X9 crankset är av typen "short" eller "long"? Detta är något man måste avgöra då man bestället direct mount från woolftooth.
Det är ett BB30, men det står också GXP på lagret. Distansen som ska avgöra vilken typ man har existerar inte. Jag blir galen!

Snik XX1 alternativ
Vet inte vad som menas med short och long i detta hänseende men lagret är ett GXP pressfit och inte BB30. Q-faktoen är 167,7 mm om jag inte mins fel. Vevarmslängden är 175 mm.
Det är allt jag vet. Kanske inte till någon hjälp :)

Snik XX1 alternativ
Bara för det började dom tjafsa på dinvelo. Jag fick det här svaret på beställningen som jag inte vet hur jag ska tolka:

"Det stämmer inte riktigt, enligt denna bild: http://cdn.shopify.com/s/files/1/02...-92a9-2c0c8f6f352a_1024x1024.jpg?v=1387506380
Så är det den långa axeln som är för SRAM GXP CRANKS, och den korta axeln som är för SRAM BB30 Short Spindle Crank.

Säker på att det är för SRAM GXP CRANKS, dvs denna: http://www.wolftoothcycling.com/products/direct-mount-for-sram-gxp-cranks"

Snik XX1 alternativ
jocke_tuffing skrev:
> Bara för det började dom tjafsa på dinvelo. Jag
> fick det här svaret på beställningen som jag
> inte vet hur jag ska tolka:
>
> "Det stämmer inte riktigt, enligt denna bild:
> http://cdn.shopify.com/s/files/1/0230/9291/product
> s/BB30_Long_vs_Short_Spindle_534b0ad2-0d3f-4642-92
> a9-2c0c8f6f352a_1024x1024.jpg?v=1387506380
> Så är det den långa axeln som är för SRAM GXP
> CRANKS, och den korta axeln som är för SRAM BB30
> Short Spindle Crank.
>
> Säker på att det är för SRAM GXP CRANKS, dvs
> denna:
> http://www.wolftoothcycling.com/products/direct-mo
> unt-for-sram-gxp-cranks"

Eller förresten nu löste det sig. Det blir gxp-modellen.
Meddelar hur det går för övriga som kan tänkas vara intresserade och har samma cykel.

Snik XX1 alternativ
Hmmmm, jag fick just mitt framdrev från North Shore Billet och det ser skitskumt ut. Hålen är gängade och har dessutom en "krage" så att drevet ska komma en bit ut från fästet. Visserligen slipper man de förhatliga muttrarna från insidan, men kedjelinjen blir ju inte som tänkt:-/ Det kanske är avsett för konvertering från 2x10, men se det framgick inte av beskrivningen. Hoppas att det funkar att vända på skiten om det blir knas.

Snik XX1 alternativ
jofahjalm skrev:
> Det måste vara offsetat eftersom 104 bcd inte
> passar med 30 tänder utan sådant fulknep.

Vilken tur att det inte framgick nånstans:-/ Nåja, det är åt rätt håll i alla fall med tanke på att jag lägger klart störst kraft på pedalerna vid låga växlar.

Tillbaka
Topp