Snik XX1 alternativ

Snik XX1 alternativ
En binicon c-guide är en smidig lösning för dig. Den gör större skillnad jämfört med shadow+.

För övrigt har jag en 30t hope retainer ring i svart att sälja om någon är intresserad.

Snik XX1 alternativ
Testade en wtc 42 med xt 11-36 och xt shadow plus mid cage med längre b-skruv. Det funkade....värdelöst!

Växlingarna flöt fint men pga högre spänning i b-skruven blev motståndet i växlingarna tokhögt. Helt värdelös känsla. Skulle inte rekommendera åt någon. Och då har jag ändå ett samrbetsavtal med wtc med hyfsade rabatter.

Möjligt att det funkar bättre med sram.

Snik XX1 alternativ
mbee skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som konverterat till 1x9?
>
Jag har skrivit om min 1 x 9-variant längre upp på sidan 13. Kör med en gammal XTR-växel och en Bionicon-guide. Inga problem än så länge o kan även trampa bakåt på 40t Hopedrevet.

/S

Snik XX1 alternativ
Jag kör exakt den setupen, med saintreglage. Funkar bra tycker jag

castrello skrev:
> Testade en wtc 42 med xt 11-36 och xt shadow plus
> mid cage med längre b-skruv. Det
> funkade....värdelöst!
>
> Växlingarna flöt fint men pga högre spänning i
> b-skruven blev motståndet i växlingarna
> tokhögt. Helt värdelös känsla. Skulle inte
> rekommendera åt någon. Och då har jag ändå
> ett samrbetsavtal med wtc med hyfsade rabatter.
>
> Möjligt att det funkar bättre med sram.

Snik XX1 alternativ
Jag har nu testat min ombyggnad på två rundor. Kör Hope 40 bak på XT casette med 16 kuggars och Blackspire 34:a fram. Bakväxeln är Sram X9 typ 2. Känns riktigt bra så länge det är torrt o fint men börjar jävlas när det blir lerigt/grusigt... Växlingarna lirar inte och det för ett hiskeligt oväsen från framklingan. Knakar, sprakar o krasar så man tror något är seriöst trasigt. Tråkigt. Hade aldrig dessa fenomen när ja körde 2 delat. Har en liten teori om att det är just nw klingans bredare taggar som orsakar detta. Hur funkar det för er andra när det blir smutsigt?

Snik XX1 alternativ
Var exakt lika för mig med xt shadow plus midcage och slx reglage. Trögt å växla och dålig känsla. Bytte wire flera gånger men slutade med att jag köpte x9 växel och reglage. Funkar mkt bättre för mig iaf! Lättare justera och bättre känsla.

marran skrev:
> Jag kör exakt den setupen, med saintreglage.
> Funkar bra tycker jag
>
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Testade en wtc 42 med xt 11-36 och xt shadow
> plus
> > mid cage med längre b-skruv. Det
> > funkade....värdelöst!
> >
> > Växlingarna flöt fint men pga högre spänning
> i
> > b-skruven blev motståndet i växlingarna
> > tokhögt. Helt värdelös känsla. Skulle inte
> > rekommendera åt någon. Och då har jag ändå
> > ett samrbetsavtal med wtc med hyfsade rabatter.
>
> >
> > Möjligt att det funkar bättre med sram.

Snik XX1 alternativ
jofahjalm skrev:
> Är det inte bara shadow+ som har sådan effekt
> då?

Det gör ytterst marginell skillnad. Även med det så krävs mycket mindre kraft i reglaget jämfört med de X9/X0 jag provat.

Snik XX1 alternativ
c-oma skrev:
> Jag har nu testat min ombyggnad på två rundor.
> Kör Hope 40 bak på XT casette med 16 kuggars och
> Blackspire 34:a fram. Bakväxeln är Sram X9 typ
> 2. Känns riktigt bra så länge det är torrt o
> fint men börjar jävlas när det blir
> lerigt/grusigt... Växlingarna lirar inte och det
> för ett hiskeligt oväsen från framklingan.
> Knakar, sprakar o krasar så man tror något är
> seriöst trasigt. Tråkigt. Hade aldrig dessa
> fenomen när ja körde 2 delat. Har en liten teori
> om att det är just nw klingans bredare taggar som
> orsakar detta. Hur funkar det för er andra när
> det blir smutsigt?

Jag känner till viss del igen det där. Det beror förmodligen på att de fetare tänderna i N/W-klingan inte ger utrymme för något grus och fnas i sidled, och att man känner och hör när skiten mosas mot tänderna. Det skulle kunna ge rätt stort slitage, men det återstår att se.

Att växlingarna bak inte lirar så bra i väta och smuts tycker jag är allmänt oavsett vad man har fram.

Snik XX1 alternativ
Att lägga en klinga fram, 34T n/w, istället för och mitt mellan, 28-40 som innan, borde väl ändå inte påverka växlingen baktill?

Tre till fyra, fyra till fem osv. kräver ofta (alltid?) dubbelklick på reglaget vilket leder till att man hoppar över en växel. Ett klick resulterar på sin höjd i lite skrapande. Att växla till lättare funkar bra. Reglage och växlare är Shimano XT. Original XT(?) 11-32 kassett bak.

Kan det börja bli slitet efter snart 100 mil?

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Jag har aldrig haft problem med växlarna bak så länge den varit justerad rätt och kedjan smörjd. Då har jag kört många lerturer och på köpet inte gjort rent förutom i nödfall eller vid byte av någon komponent som medfört att man tagit isär drivlinan. Däremot är jag väldigt lätt på foten när jag växlar och tar aldrig i. Tror det är nyckeln till lång livslängd på drivlinan.

Kör nu med 11-36 och hopes 30t. Fungerar klockrent. Den enda nackdelen är att jag saknar en tyngre växel i nerförsbackar.

Snik XX1 alternativ
SihvosenPoika skrev:
> Att lägga en klinga fram, 34T n/w, istället för
> och mitt mellan, 28-40 som innan, borde väl
> ändå inte påverka växlingen baktill?

Antar att det är mig du citerar... Iomed 40 klingan bak så är växeln utjusterad en hel del. Så det har inte med 34:a nw att göra utan 40:an bak.

Snik XX1 alternativ
leffo skrev:
> Jag har aldrig haft problem med växlarna bak så
> länge den varit justerad rätt och kedjan
> smörjd. Då har jag kört många lerturer och på
> köpet inte gjort rent förutom i nödfall eller
> vid byte av någon komponent som medfört att man
> tagit isär drivlinan. Däremot är jag väldigt
> lätt på foten när jag växlar och tar aldrig i.
> Tror det är nyckeln till lång livslängd på
> drivlinan.
>
> Kör nu med 11-36 och hopes 30t. Fungerar
> klockrent. Den enda nackdelen är att jag saknar
> en tyngre växel i nerförsbackar.

Jag har prövat både dunfot och blysula. Samma resultat. Ibland rasslar det till och man tomtrampar som om kedjan hamnat mellan drev. Shimanos wetlube används efter varje tur.

Intressant hur olika utväxlingar man väljer. Jag har iofs. 29" men 34 fram och 32 bak funkar i alla backar förutom en och där är det snarare gyrot/balanskordinatorn/färdlinjefinnarn som sviker. ;-)

Snik XX1 alternativ
leffo skrev:
> Jag har aldrig haft problem med växlarna bak så
> länge den varit justerad rätt och kedjan
> smörjd. Då har jag kört många lerturer och på
> köpet inte gjort rent förutom i nödfall eller
> vid byte av någon komponent som medfört att man
> tagit isär drivlinan. Däremot är jag väldigt
> lätt på foten när jag växlar och tar aldrig i.
> Tror det är nyckeln till lång livslängd på
> drivlinan.
>
> Kör nu med 11-36 och hopes 30t. Fungerar
> klockrent. Den enda nackdelen är att jag saknar
> en tyngre växel i nerförsbackar.

+1

Min drivlina går som en klocka trots vanskötsel. Hope 32t fram och 11-36 bak. Shimanoväxleri. Är slarvig med att olja kedjan efter riktigt blöta turer så den hinner rosta ibland. Det har inte påverkat funktionen märkbart.

Snik XX1 alternativ
lundatok skrev:
> Är short cage dåligt för sånt här?

Generellt verkar folk rösta nej till short cage till 1x10, men samtidigt finns det ju folk som kör zee utan krussiduller och växelslakt. Och zee finns väl bara i short?

Kan bero på hur mkt kedja ditt länkage äter.

Snik XX1 alternativ
Luthman Photography skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Är short cage dåligt för sånt här?
>
>
> Generellt verkar folk rösta nej till short cage
> till 1x10, men samtidigt finns det ju folk som
> kör zee utan krussiduller och växelslakt. Och
> zee finns väl bara i short?
>
> Kan bero på hur mkt kedja ditt länkage äter.

Jag tror att Zee är extra kort jämfört med Shimanos vanliga short cage som snarare verkar vara medium cage. Jag har åtminstone riktigt goda marginaler med en short cage Deore Shadow+ på 1x10 på min Canyon. Den cykeln ska ha ett ganska tydligt anti-squat länkage vilket verkar betyda att det käkar en del kedja.

Snik XX1 alternativ
jofahjalm skrev:
> Det är väl så att Zee är Short cage, medan
> Deore, SLX och XT endast finns i medium och long
> cage?

Kanske. De benämns som kort på de tyska sidorna :)

Finns de bara i två varianter är det ändå rätt logiskt att kalla dessa kort och lång. Medium och lång blir bara märkligt om kort inte finns.

Snik XX1 alternativ
lundatok skrev:
> Är short cage dåligt för sånt här?

Nej, snarare tvärtom.

M = F*r

...där M är vridmomentet utövat av fjädern (som torde vara ~konstant oavsett längd på cage:en), F är kraften som drar i kedjan, och r är längden på cage:en. Men det är ju kraften vi är intresserade av:

F = M/r

Så, ju kortare cage, desto hårdare spänd blir kedjan:-)

---------

Rätta mig gärna om jag tänker galet. Är lite trött.

Edit: Jag kör för övrigt X9 medium cage med 11-36 bak och 30T fram, och det funkar väldigt bra. Inga kedjetapp och växlingen funkar minst lika bra som när jag hade framväxel. Dock en del "krasande" fram när det är lerigt och jävligt. Men det tror jag som sagt beror på att N/W-drevet inte ger plats för massa mög i kedjelänkarnas håligheter.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Makten skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Är short cage dåligt för sånt här?
>
> Nej, snarare tvärtom.
>
> M = F*r
>
> ...där M är vridmomentet utövat av fjädern
> (som torde vara ~konstant oavsett längd på
> cage:en), F är kraften som drar i kedjan, och r
> är längden på cage:en. Men det är ju kraften
> vi är intresserade av:
>
> F = M/r
>
> Så, ju kortare cage, desto hårdare spänd blir
> kedjan:-)
>
> ---------
>
> Rätta mig gärna om jag tänker galet. Är lite
> trött.
>
>
> Edit: Jag kör för övrigt X9 medium cage med
> 11-36 bak och 30T fram, och det funkar väldigt
> bra. Inga kedjetapp och växlingen funkar minst
> lika bra som när jag hade framväxel. Dock en del
> "krasande" fram när det är lerigt och jävligt.
> Men det tror jag som sagt beror på att N/W-drevet
> inte ger plats för massa mög i kedjelänkarnas
> håligheter.

Jo, men samtidigt måste man ha tillräckligt lång kedja för att länkaget inte ska käka upp för mkt kedja och knäcka den om man ligger på stora/stora och bottnar. En längre cage gör att man kan ha längre kedja och större spann på växlarna.
Jag kan också ha fel....

Snik XX1 alternativ
I mitt fall berodde ju trögheten på att jag behövde längre b-skruv. Extremt hög spänning där gjorde /växelföraren reglaget trögt. Men med sram behöver man kanske intw längre b-skruv. Därmed mera normal tröghet jmf med original.

Snik XX1 alternativ
Har kört nu ett bra tag på full XT med en OneUp 42T och en 32T i fram. Har fungerat klockrent hela maj och april. Nu i förra veckan så hände nått.

Det är jättetrögt att växla. Det är omöjligt att få den att växla rent. Får ofta gå upp 2 växlar och gå ner en tillbaka. Spänner jag vajern mer för att slippa det får jag göra samma sak fast åt andra hållet. Högsta och lägta växlarna funkar klockrent så det är mest på mittendreven på kasetten som det strular.

Bakväxeln är en XT shadow+ och så fort jag slår på "clutchen" (kommer inte på svenska ordet just nu) så går det så trögt att jag knappt kan växla, och jag får ta 3 växlar i taget för att bakväxeln ens ska röra sig.

Har tagit av både växelöra och bakväxel och inget är krökt, jag har inte kört på nått osv. Tog frugans X9 och stoppade på och det växlade klockrent. Ska testa att sätta på min XT på hennes cykel.

Har läst mycket om att det ska strula lite mer med just XT, men inte haft problem mina 20 första mil. Ser någon pratar om att b-skruven kan vara boven? Någon som vet eller testat?

Snik XX1 alternativ
Sideburns skrev:
> Har kört nu ett bra tag på full XT med en OneUp
> 42T och en 32T i fram. Har fungerat klockrent hela
> maj och april. Nu i förra veckan så hände
> nått.
>
> Det är jättetrögt att växla. Det är omöjligt
> att få den att växla rent. Får ofta gå upp 2
> växlar och gå ner en tillbaka. Spänner jag
> vajern mer för att slippa det får jag göra
> samma sak fast åt andra hållet. Högsta och
> lägta växlarna funkar klockrent så det är mest
> på mittendreven på kasetten som det strular.
>
> Bakväxeln är en XT shadow+ och så fort jag
> slår på "clutchen" (kommer inte på svenska
> ordet just nu) så går det så trögt att jag
> knappt kan växla, och jag får ta 3 växlar i
> taget för att bakväxeln ens ska röra sig.
>
> Har tagit av både växelöra och bakväxel och
> inget är krökt, jag har inte kört på nått
> osv. Tog frugans X9 och stoppade på och det
> växlade klockrent. Ska testa att sätta på min
> XT på hennes cykel.
>
> Har läst mycket om att det ska strula lite mer
> med just XT, men inte haft problem mina 20 första
> mil. Ser någon pratar om att b-skruven kan vara
> boven? Någon som vet eller testat?

Har inget svar på om det kan ha med b-skruven att göra men jag har testat en hel del och helt klart så fungerar det mycket bättre med X9 än med XT tyvärr..

Snik XX1 alternativ
Jag har testat två varianter av utväxlingar på min 1x10 set up bestående av en xt 11-36 kassett som utgångsläge, xt long cage clutch bakväxel och 36 T Wolf Tooth drev fram:

Dels ett 40 T drev och med 16 T istället för 15 och 17, dels Leonardi Racings adapter 28-33-40 T. Båda funkade bra växlingsmässigt men fördelen med Leonardi racings lösning är att man får jämnare utväxlingar, iallafall för mig som kör mycket blandat mellan stig och grusväg. Hoppet mellan 33-40 funkar utmärkt och känns bra uppför.

För att få bra växlingar är det viktigt att man inte skruvar in b-skruven mer än nödvändigt. Man får finjustera den innan det blir bra. Jag tror oxå att 42 T kassetdrev inte är optimalt för växlingens funktion, då är det bättre med 40 T, vilken är lättare att få till bra växlingar med.

Senast ändrad:
Snik XX1 alternativ
Sideburns skrev:
> Har kört nu ett bra tag på full XT med en OneUp
> 42T och en 32T i fram. Har fungerat klockrent hela
> maj och april. Nu i förra veckan så hände
> nått.
>
> Det är jättetrögt att växla. Det är omöjligt
> att få den att växla rent. Får ofta gå upp 2
> växlar och gå ner en tillbaka. Spänner jag
> vajern mer för att slippa det får jag göra
> samma sak fast åt andra hållet. Högsta och
> lägta växlarna funkar klockrent så det är mest
> på mittendreven på kasetten som det strular.
>
> Bakväxeln är en XT shadow+ och så fort jag
> slår på "clutchen" (kommer inte på svenska
> ordet just nu) så går det så trögt att jag
> knappt kan växla, och jag får ta 3 växlar i
> taget för att bakväxeln ens ska röra sig.
>
> Har tagit av både växelöra och bakväxel och
> inget är krökt, jag har inte kört på nått
> osv. Tog frugans X9 och stoppade på och det
> växlade klockrent. Ska testa att sätta på min
> XT på hennes cykel.
>
> Har läst mycket om att det ska strula lite mer
> med just XT, men inte haft problem mina 20 första
> mil. Ser någon pratar om att b-skruven kan vara
> boven? Någon som vet eller testat?

En av mina hojar käkar vajer och hölje i monsterhastighet. Exakt vad du beskriver händer mig titt som tätt och löses genom byte av växelvajer och höljet. Jag vet inte varför det är så, men problemet är ändå ganska lätt avhjälpt och kostar inte många kronor. Lös vajer och hölje på metervara finns hos de flesta LBS.

Snik XX1 alternativ
Alla delar i hela drivlinan har gått 20 mil. Köpte allt samtidigt. Kasett (ink ersättning till 16T), kedja, framdrev och växelreglage. Bakväxeln hade gått 10 mil innan ca men det anser jag som "nytt" det med. Cykeln kom nämligen med en blanding av Sram X7, Shimano SLX och XT så sålde av allt som inte var XT och bytte ut till full XT.

Det har fungerat klockrent i 20 mil. Konstigt att det bara dyker upp.

Har hållt på i timmar och försökt justera, men den växlar riktigt uselt, och får jag till att det växlar upp, så vägrar den växla ner och så vidare.

Släppte vajern från bakväxeln igår och kännde efter så inte vajern låg i kläm eller var utsliten, men den gick väldigt lätt och fint.

Eftersom det fungerar helt prefekt med frugans X9 bakväxel och reglage så känns det lite konstigt. Samma växelöra osv.

Ska testa att laborera lite med b-skruven och att byta vajer och hölje. Har en helt ny Jagwire över sedan jag servade höj/sänkbara sadelstolpen. Återkommer om jag hittar någon lösning i fall det hjälper någon annan.

Snik XX1 alternativ
enduromannen skrev:
> Sideburns: kolla så att inte ditt växelöra är
> löst... Jag hade samma plötsliga fel och
> upptäckte att insexskruvarna till växelörat
> satt väldigt löst.

Mycket möjligt att det kan vara så. Tog bort växelörat för att se så det inte var böjt, och när jag skurvade dit en X9 så fungerade det mycket bättre. Antog det var den bakväxeln som ville växla lite bättre, men kan mycket väl vara så att örat var löst innan. Rev som bara ner allt när jag bytte växlar. Ska testa att sätta tillbaka XT-växeln så får vi se om problemet kvarstår. Tack för svar.

Snik XX1 alternativ
Jag kör 1x10 med Zee wide bakväxel på en Canyon Nerve Al och det har än så länge funkat hur bra som helst. Bytte från trippel till N/W 34t fram och kör orginal 11-36 bak. Inte ens kortat kedjan. Bara dragit in b-skruven nära på max.

Snik XX1 alternativ
stankd: varför skruva på b-skruven när det är samma kassetdrev som innan? Det är ju bara om det är större drev - 40/42t - som det är nödvändigt att justera bakväxelns avstånd.

Snik XX1 alternativ
TK skrev:
> Har inget svar på om det kan ha med b-skruven att
> göra men jag har testat en hel del och helt klart
> så fungerar det mycket bättre med X9 än med XT
> tyvärr..

Testade igår, och det var b-skruven som var boven i dramat. Med Sram X9 går det att växla riktigt bra med en 42 bak. Men med Shomano XT fick jag laborera en bra stund med mindre än en kvarts varv på b-skruven för att få växlingarna bra. Nu har jag den nästan för långt ut (dvs bakväxeln för nära kasetten), så att växligen upp på 42 blir lite lidande, men då fungerar alla andra växlar riktigt bra. Kör bara på lägsta växeln i tunga backar ändå, så tog den kompromissen för att få bra växlingar i övrigt.

För att sammanfatta så kan jag säga att Sram är lättare för att göra en "snik XX1" än Shimano. Precis som TK kommit fram till också. Då har jag bara jämfört X9 mot XT. B-skruven är väldigt avgörande på Shimano för att få det bra (tillräckligt bra). Har man bakväxel från Shimano skulle jag nog rekommendera en 40T för att slippa skruva in b-skruven så långt.

Till övriga som hjälpt mig så får jag tacka för hjälpen! Växelörat sitter ordentligt, och vajrarna är helt nya nu. Kan lätt fabrikera problemen med att dra in b-skruven för mycket eller för lite så måste vara där som problemet är.

Snik XX1 alternativ
Enduromannen: När jag gick från long-cage till short-cage orkade inte bakväxeln spänna tillräckligt på 11:an bak. Provade b-skruven innan jag gick på att korta kedjan, tyckte det var enklast att prova i den ordningen.

Snik XX1 alternativ
Är nu lite förvirrad av några kommentarer här och är osäker på om jag tänkt rätt, ska jag ha medium(short) eller long cage till min 1x10 set up på min 26" CUBE AMS 150SL...
Kommer köra XT kasett 11-36 med RF N/W 30T (hade bestämt mig för en 32T men ångrade mig i sista minuten när jag beställde och börjar på 30T för att se hur det fungerar...).
Har en XT Shadow long på plats nu då jag kört 3x10 men hade tänkt byta till en medium/short XT Shadow+. Varför? Jo, jag tänkte att en Shadow+ med koppling är bättre och att en kortare cage kommer lite mer "ur vägen", dessutom, marginellt men ändå lite lägre vikt och kortare kedja.
Tänker jag helt fel? Hur ska jag göra?
- Behålla min Shadow long och köra med en c-guide eller liknande?
- Köpa en ny Shadow+, long eller medium?

Snik XX1 alternativ

Bilagor

• cassette_adapter_ab1.jpg
    cassette_adapter_ab1.jpg
    49.3 KB · Besök: 26
  • cass_br.jpg
    cass_br.jpg
    20 KB · Besök: 24
Snik XX1 alternativ
Så det är exakt som en General Lee alltså, fast lite billigare?

En klar nackdel är att det blir rätt många drev som är gjorda av ost helt plötsligt. En 42t bailout gear gör kanske inte lika mycket att den är av alu. 28 är ändå en växel man använder rätt ofta tänker jag

Tillbaka
Topp