Snyggaste MTB

Snyggaste MTB
Canyon Strive ser mest trasig ut. Linjerna är verkligen inte raka och utseendet så långt från clean man kan komma. Jag har provcyklat den och det är en kompetent cykel som jag kunnat tänka mig att äga en men jag hade då aldrig köpt den för utseendet. Alla klibbor förutom ett par väl valda hade åkt av dag ett.

Snyggaste MTB
Ball tråd, må den bli långlivad! Var är @AlfaAlfa s inlägg?

Canyons Strive 2015 som Fabien Barel körde sin sista säsong på har en clean geometri med raka linjer. Knycken långt fram på överröret ger en hållning med pondus vilket hör hemma på en förtroendeingivande MTB. Stylingen är mycket sofistikerad från ett racingperspektiv, ramens sida är helt mattsvart bortsett från Canyon-loggan som går i gradient från orange till blå. När man närmar sig cykeln uppenbarar sig samma orange färg applicerad på insidan av utvalda ytor med täta 45 graders svarta linjer. Varje sekund spelar roll och den här cykeln utstrålar att den vet vad den går för. Färgmatchade komponenter.

(stulna bilder då mitt eget exemplar blev stulet i Falun, snyft)
Förlåt

9C5FB067-D751-478A-AE31-165F07786647.jpeg

Snyggaste MTB
Jag såg trådrubriken och trodde det var en tråd för Miyata Runners och liknande cyklar ...

Men som tråd finns redan.
Canyon Strive ser mest trasig ut. Linjerna är verkligen inte raka och utseendet så långt från clean man kan komma. Jag har provcyklat den och det är en kompetent cykel som jag kunnat tänka mig att äga en men jag hade då aldrig köpt den för utseendet. Alla klibbor förutom ett par väl valda hade åkt av dag ett.

Håller med. Tycker dock att färgsättningen är lite kul, framförallt till en barncykel och med orange fälg bak (ursäkter reflexer, son ville behålla den):

2022-09-01-20-31-19-000.jpg

Snyggaste MTB
Ball tråd, må den bli långlivad! Var är @AlfaAlfa s inlägg?

Oj, är alldeles för blyg för att omnämna mig själv....men kan väl lägga in mina cent här.

Snyggaste standard mtb: Cannondale Scalpel Hi-Mod. Lite jävig här men är ju Cannondale nörd, men det här är min favorit när det gäller något du köper rakt av i butik. Färgsättningen är en nod åt gamla Black inc modellerna..
1667746760851.png

Snyggaste moddade standard mtb: Min BMC Speedfox(inte årets, men årets modell är ju likadan), ångrar som fan att jag sålde den här hojen då det här i mina ögon är mitt bästa bygge. Målet var att den skulle kännas som en specialmodell ifrån BMC vilket jag tycker jag lyckades med.
BMCFinal4.jpeg

BMCFinal3.jpeg

BMCFinal2.jpeg

Snyggaste cusstombyggda mtb: Caminade Chilleasy, fransk titanhoj, har haft turen att så den live och den är svinläcker, älskar enkelheten, älskar dämparplaceringen, och älskar att den inte behöver dränkas i färgglad eloxerat, spacead lack eller massa kolfiber för att kännas speciell.
1667747052125.png

1667747170943.png

Sen så bygger jag ju den snyggaste mtb:en någonsin just nu, men allt är ju en smaksak=).

Senast ändrad:
Snyggaste MTB
Unnon ser ut so som sk*t?
Ser ut som en step-in för guds skull.
Ja, fy. Den må kvalificera sig som ball för att den är udda men absolut inte snygg eller vacker.

F ö många andra skapelser här jag inte heller skulle kalla snygga, med massa knäckar och böjar på konstiga ställen som helt rubbat symmetri och balans.

Men det är bara min åsikt.

Snyggaste MTB
Håller med Spuren är en av de snyggaste cyklarna på marknaden.

En av anledningarna till att jag tillslut knep en. Sen visade det sig att den dessutom var den bästa och roligaste cykeln jag någonsin haft (Ripmo närmaste bakom men Spuren är klart peppigare).
En liten bild på min med nya Piken bland annat. Nu när jag även bytt bakdämparen tror bara det är vev och styrlager som är kvar från min deore build.

Edit: nya smuggler ser också riktigt fin ut!
IMG_9015.jpg

Senast ändrad:
Snyggaste MTB
P12 Cycleworks har verkligen fått till det med sin Victor tycker jag. Som en hardtail med dold XC-fullsus.

p5pb20284181.jpg

Men mest är jag en sucker för moderna cyklar med bra skogs-geo men klunker-inpiration.

Bos Retrotec var en av de första riktigt fina jag såg av den sorten. Fortfarande top 1%.
filename-2-jpg.154296

Jag tycker också att Retrotec/Curtis tidiga 29+ var bland det snyggaste som gjorts. Så tidigt ute med att få ihop en riktig 29x3.0. Bra fotograf bidrar förstås. Man hade ju gärna sluppit växlar och sänkstolpe som stökar ner på en sån cykel dock:

nsmb-the-klunkus-27-624x416.jpgresize6242C416

Och Sklars personliga fotbroms-klunker från senare år är riktigt oemotståndlig i sin brutala enkelhet. Jag skulle välja fullstora hjul och en lite mindre BMXig gaffeltyp, men annars är den idealet. Man vet knappt vilket århundrade den kommer ifrån, och just därför så awesome. En riktig förebild!

Photo+Jun+03%2C+10+56+44+PM.jpg

Snyggaste MTB
P12 Cycleworks har verkligen fått till det med sin Victor tycker jag. Som en hardtail med dold XC-fullsus.

p5pb20284181.jpg

Men mest är jag en sucker för moderna cyklar med bra skogs-geo men klunker-inpiration.

Bos Retrotec var en av de första riktigt fina jag såg av den sorten. Fortfarande top 1%.
filename-2-jpg.154296

Jag tycker också att Retrotec/Curtis tidiga 29+ var bland det snyggaste som gjorts. Så tidigt ute med att få ihop en riktig 29x3.0. Bra fotograf bidrar förstås. Man hade ju gärna sluppit växlar och sänkstolpe som stökar ner på en sån cykel dock:

nsmb-the-klunkus-27-624x416.jpgresize6242C416

Och Sklars personliga fotbroms-klunker från senare år är riktigt oemotståndlig i sin brutala enkelhet. Jag skulle välja fullstora hjul och en lite mindre BMXig gaffeltyp, men annars är den idealet. Man vet knappt vilket århundrade den kommer ifrån, och just därför så awesome. En riktig förebild!

Sklars klunker är verkligen kanon.
Den här är också riktigt ball, trots tanwalldäck
Som en lite modernare variant av Kongan jag la upp tidigare. Jag kanske bara gillar gula cyklar med silvriga delar?

59CACBF8-415D-4D60-B8A1-23934325B85C.jpeg

Snyggaste MTB
Det är spänannde att ändå vara relativt "ny" in på MTB, synsätt skiljer verkligen mellan individer.

Många som passar i "visa din spejsade pendlare" enligt mina ögon :p

Snyggaste MTB
Det är spänannde att ändå vara relativt "ny" in på MTB, synsätt skiljer verkligen mellan individer.

Många som passar i "visa din spejsade pendlare" enligt mina ögon :p

Då är den självklara följdfrågan. Vad är en mtb enligt dig, och vad passar i den här tråden?

Mycket kan nog bero på var man bor också. Bor man inte nära ett berg så är en enduroraket med 180 i slag en ganska tråkig cykel tycker jag.

Snyggaste MTB
Då är den självklara följdfrågan. Vad är en mtb enligt dig, och vad passar i den här tråden?

Mycket kan nog bero på var man bor också. Bor man inte nära ett berg så är en enduroraket med 180 i slag en ganska tråkig cykel tycker jag.
Har det inte mer att göra med när man började bli intresserad av MTB? Började man på 90-talet tycker man kanske Kona Kula eller en gammal GT eller Yeti är snyggast, började man senare så ör kanske drömcykeln från en senare tidsperiod osv?

Snyggaste MTB
?? Drömmen

Snyggaste MTB
Har det inte mer att göra med när man började bli intresserad av MTB? Började man på 90-talet tycker man kanske Kona Kula eller en gammal GT eller Yeti är snyggast, började man senare så ör kanske drömcykeln från en senare tidsperiod osv?

Isf tycker jag dom är dom snyggaste! ?

Bilagor

• 1757688C-E285-4AF2-84E9-FCA5BA273EE7.jpeg
    1757688C-E285-4AF2-84E9-FCA5BA273EE7.jpeg
    89.2 KB · Besök: 76
  • 1A333A18-CDBF-4F39-8F7C-3710E230C616.jpeg
    1A333A18-CDBF-4F39-8F7C-3710E230C616.jpeg
    201.4 KB · Besök: 71
  • 355EAC3C-C980-4739-B90B-B7F93D796BE0.jpeg
    355EAC3C-C980-4739-B90B-B7F93D796BE0.jpeg
    110.8 KB · Besök: 66
Snyggaste MTB
Men på riktigt tycker jag fortfarande den här är lite snygg och det stärker min tes. Men kanske inte snyggast:
1677247282904.jpeg

Om jag seriöst måste välja en snyggaste MTB skulle det nog bli en HT Cannondale med lefty: https://www.wheelbase.co.uk/wp-content/uploads/2022/01/Scalpel-HT-x2.jpg
Har gillat lefty sen jag fick provrulla den elektriskt låsbara 2001 men har fortfarande aldrig ägt någon. Skandal!
Och även om barndomens drömhojar har ett nostalgiskt skimmer över sig så kommer jag inte ifrån att en 29-tummare ser mer proportionerlig ut. Och eloxerat blingbling blir man lite trött på. Och indragna vajrar är ibland ett gissel, men nog blir det lite snyggare….

Tillbaka
Topp