Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
uandt sa:Ha ha! Vid åttasnåret började de första dropparna falla precis som vi var på väg in i Nyköping. Vi blev såklart glada eftersom vi utlovats regn men turen fram till denna stund i princip bara varit solsken och medvind. typ. Hursomhelst, jag får regnpunka direkt i Nyköping, duggregnet övergår i ösregn medans jag lagar och sen var det så. Biten från nyköping blev episk! Inte ett öga var torrt och inget annat heller. Med undantag för ett kort uppehåll i Vagnhärad regnade det hela tiden. Det regnade helt sjukt ibland, vägen blev en sjö, sikten blev noll, rullesprut upphörde existera eftersom det kom så mycket vatten uppifrån, bilar började köra cykelfart, vi körde krypfart. Vi stämplade in precis innan midnatt och frös sen ihjäl på pendeln som var svinkall
Grimpeur sa:En tapper 5 manna klunga stämplade in strax innan fyra. Vi fick rejält med regn efter kvarsebofärjan. Bra väder fram till färjan. Vi lämnade en medresenär i Nyköping med magproblem som hade tur att hitta hotellrum. Lät på henom som att om krafterna återvänder så blir det nog ett försök att stämpla in innan maxgränsen
Oooh sa:De var helt omöjligt att få en taxi eller boka ett hotellrum i Nyköping så vi satt på McD till vi fick värmen tillbaka o forts cykla
Nu i Sillekrog
Pii sa:Finska gruppetton stämplade in 6.45-ish efter 24 och halv timmars händelserik tur.
RR kommer imorgon. Mera misärpoäng utlovas. Några höjpunkter var en trots regnkläder dyblöt nästintill hypotermisk skakande Peder på MacDonalds i Nyköping, och när min sadelbult gick av med 25km kvar till slutstämplingen.
Pii sa:Finska gruppetton stämplade in 6.45-ish efter 24 och halv timmars händelserik tur.
RR kommer imorgon. Mera misärpoäng utlovas. Några höjpunkter var en trots regnkläder dyblöt nästintill hypotermisk skakande Peder på MacDonalds i Nyköping, och när min sadelbult gick av med 25km kvar till slutstämplingen.
staine sa:Fyfanken va jobbigt. Ni är ju för tuffa killar (och tjejer??)!
emilh sa:Missade helt att du släppte där Stina, men tappade en Snickers strax efter Jonas berättat. Hoppas den var till glädje och att du inte är helt missnöjd med dagen! Du har ju legat i riktigt mycket senaste tiden, kanske dags för lite återhämtning innan den stora utmaningen?
Grimpeur sa:Vi lämnade en medresenär i Nyköping med magproblem som hade tur att hitta hotellrum. Lät på henom som att om krafterna återvänder så blir det nog ett försök att stämpla in innan maxgränsen
Vagueism sa:Grimpeur sa:Vi lämnade en medresenär i Nyköping med magproblem som hade tur att hitta hotellrum. Lät på henom som att om krafterna återvänder så blir det nog ett försök att stämpla in innan maxgränsen
Jo jag vann loppet jag också, med 15 minuters marginal!
Hotellrum i Nyköping var det ont om pga cheerleading-SM i stan. Men det kändes väldigt lyxigt att krypa till kojs några timmar medan ni kämpade på i mörkret! Imponerad!
Ge mig tips hur man äter! Jag blir illamående och får inte i mig något alls efter ett tag! Beror det på ansträngning, vätskebrist eller för mycket socker? Annats?
Pii sa:RR följer:
Trevlig klunga från början, med många gamla bekanta. Två randonneurer fick punka på grusvägen. Varav Oooh blev efterlämnad av misstag så jag väntade in honom vid Hälleforsnäs. Medans han stämplade så pumpade jag upp mer tryck i hans bakdäck och passade på att lägga lite mer tryck i mitt eget också. Man blir nojig på grusväg när det börjar hända saker omkring.
Sen blev det trevlig tempo och det rullade på bra. Risgrynsgröt i Rejmyre satt bra och riktigt lyxigt blev det på Norsholms Vilt där vi blev bjudna på två sorters kakor och choklad. Men vi glömde att äta ordentligt. Efter ett tag började det kurra i magen så det gjorde ont, och jag förstod i samma stund att även min kompanjon kämpade med brist på mat. Lyckligtvis har jag alltid med mig två mackor med nutella och honung (brukar hitta dem oätna när jag tömmer väskan hemma) så vi kunde ha fika vid vägkanten. En trevlig stund med fågelsång och bra väder.
Jag glömde dock dit mina brillor så Oooh volonterade på att ta en extra paus medans jag cyklade en liten extrarunda på typ 3km.
Det blev till slut rejäl och god mat i Stegeborg; den restaurangen rekommenderas.
Efter maten började regnet. Det bara öste ner vatten. Jag skulle bara hämta regnkläderna från cykeln så var jag redan blöt, efter ca 10 sekunder i regnet. Detta väder varade i 3,5 timmar. Åska mellan färjorna. Omöjligt att hålla något torrt. Det började rinna in salt i ögonen, förmodligen vägsalt eller så var det gammal svett från hjälmen. Det sved och jag såg inget, så jag fick lite adrenalinkick; att hinna till nästa färja under 1,5 timmar var inget problem med nuvunna krafter.
I långa backen efter andra färjan började mitt högerknä strula. Antagligen för att jag hade för stora växlar så jag kunde inte bara spinna uppför backarna utan det blev konstant att jag fick trycka på lite för mycket.
Med skitväder och knästrul, kändes det att vi hade cyklat i flera timmar från färjan. Och då kom skylten "Nyköping 16km". Då var inte humöret på topp. Men till slut, efter sammanlagt 3,5 timmar i ösregn, var vi framme i Nyköping. Då var Oooh
på gränsen till hypothermia (jag är erfaren forspaddlare så jag vet ut hur det ser ut när det börjar). Vi bestämde oss för att stanna på MacDonalds tills vi hade fått upp kroppsvärmen. Det planerades ett tag att vi skulle avbryta men det var svårt att hitta taxi eller hotellrum så att smidigaste alternativet var att fortsätta cykla.
Efter 1,5 timmar rullade vi igen, nu hade vädret blivit bättre igen. Vi båda hade vadderat handskarna med plastpåsar från MacDonalds och Oooh hade till och med en påse innanför jackan. Det bidrog nog mycket till värmen.
Mitt högerknä började tycka att det inte alls var så kul att cykla längre. Det blev mycket smärta och väldigt långsamt tempo. Stämpling och kaffe i Sillekrog gjorde dock susen och jag hittade en position som gjorde att knäet inte gjorde svinont, det började kännas som att det var möjligt att genomföra loppet.
Då sade det plötsligt BAM! och jag var nere och käkade asfalt. Inget brutet, bara ett stort skrapsår i armbågen och spruckna regnbyxor. Men sadelbulten var av! Då hade vi 25km kvar. Jag var helt färdig för att avbryta men Oooh ville att jag skulle försöka ta mig fram ändå, det fanns ju gott om tid. Jag är mycket tacksam för att han ville hänga kvar med mig.
Då började jag trampa ståendes, och märkte att mitt knä faktiskt funkade att stå och trampa med. Mycket bättre än när jag hade suttit ner. Tempot ökade faktiskt. Vissa uppförsbackar gick jag dock, och det blev att jag satt med låret på sadelstolpen och rullade ner i nerförsbackarna.
Men det gick, och runt 6.45 var vi framme i Östertälje, efter 24 och halv timmars äventyr.
Tack Oooh för förståelse när det började gå riktigt lånsamt. Och tack en gång till för peppen som gjorde att jag fortsatte efter sadelbrottet.
+1 Det är sådana rundor man aldrig glömmer. Mot solskens turer utan problem som snabbt lägger sig längst bak iPeth sa:Fy satan vilken misärrunda, starkt kämpat och bra skrivet.
Det kan stämma att man minns de absolut värsta rundorna men det där snacket om att man inte skulle minnas solskensturerna förhåller jag mig lätt tveksam till. Jag minns i alla fall en mängd sådana.janolle sa:+1 Det är sådana rundor man aldrig glömmer. Mot solskens turer utan problem som snabbt lägger sig längst bak iPeth sa:Fy satan vilken misärrunda, starkt kämpat och bra skrivet.
minnesbanken.
Oooh sa:Nån som har koll om P.. & T.. kom imål?
De var efter oss vid sista färjan
Körde 34mil med molnfri himmel 34grader mitt på dan. Som extra krydda vindstilla. Det glömmer jag aldrig.GoranS sa:Det kan stämma att man minns de absolut värsta rundorna men det där snacket om att man inte skulle minnas solskensturerna förhåller jag mig lätt tveksam till. Jag minns i alla fall en mängd sådana.janolle sa:+1 Det är sådana rundor man aldrig glömmer. Mot solskens turer utan problem som snabbt lägger sig längst bak iPeth sa:Fy satan vilken misärrunda, starkt kämpat och bra skrivet.
minnesbanken.
Ah, en repris på min upplevelse från förra helgen - https://happyride.se/forum/read.php/1/3543720/3545807#msg-3545807Oooh sa:Ventil
Fick punktering just innan kontroll 2 vid slutet av grusvägen. Lät klungan åka och tänkte att ett snabbt slangbyte och jag hinner i kapp. Första gången och jag har aldrig vart med om att "översta delen" av ventilen lossnar när man skruvar ut pumpen från ventilen. Gav mig massa huvudvärk och jag tappade säkert 20min innan jag kunde få så mycket luft att jag kunde cykla. Inte kul när man sitter ute i skogen. Lösning byta pump alt ta med nån enkel tång?
Glad att Mikko valde att vänta på mig och kunde hjälpa mig att få luft i däcket.
GoranS sa:Ah, en repris på min upplevelse från förra helgen - https://happyride.se/forum/read.php/1/3543720/3545807#msg-3545807
För egen del har jag nu införskaffat både ett litet "verktyg" för att dra åt ventilkäglor och slangar utan lösa sådana.