Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

ForesterGuy sa:
Yonna sa:
Jepp, men egentligen är det 'schatje' men vi säger 'skatje', lite som ett slangord. Amsterdammare säger 'skatje' i nästan varje mening, lika ofta som amerikaner säger fuck :)

Min pappa lärde sej engelska när han var i utlandstjänst, fast kanadickerna sa "fuck" ungefär var femte ord.
"Fookin' five fookin' minutes" var ett exempel... ?

Ungefär som irländare då. Även i helt civiliserade samtal strösslas det friskt med allehanda svordomar.

Yonna sa:
Har ett annat frisiskt uttryck för Torak, som DonJuan skulle han säkert gilla det :)
Mei stikeltrie en froulju moat men tige oppasse.
(med taggtråd och kvinnor bör du vara vääääldigt försiktig!)

I Danmark använder man pigtråd... ?

Senast ändrad:
Yonna sa:
Har ett annat frisiskt uttryck för Torak, som DonJuan skulle han säkert gilla det :)
Mei stikeltrie en froulju moat men tige oppasse.
(med taggtråd och kvinnor bör du vara vääääldigt försiktig!)

Hahaha!

Don Juan??? Ikke alla kvinnor, tyvärrrrr!!

TorakP sa:
Akta dig för hollandsk jernbaneovergang Yonna! :(

Jo, det har hänt igen en hemsk cykelolycka på en järnövergång; fyra barn dog. Händer mycket där, varje månad (cirka 11 döda i året). Holland är det enda landet i Europa med både mycket intensiv/upptagen järnvägstrafik och ett jättestort antal järnvägsövergångar. Och miljoner cyklister. Dåligt kombination, det går inte tillsammans.

Men ändå finns där nån på Happy som inte förstår att världen är större än sin näsa är lång. Det är som att cykla med en kartong på huvudet, otroligt dum. Jag berättade igår till några holländska kompisar att man diskuterar på ett svenskt cykelforum (alltså på Happy) den hemska olyckan.
'Jo, det är hemskt!'
'TS tycker att det är fake news och anti-cykelhets'
'Va, men barnen dog ju i en cykel?!'
'Jepp, men ändå tjatar TS att han har rätt'
'..'

Men lyckligtvis är det här en härligt fatbike och packraft tråd. Så ska snabb som fan söka de fina fatbikebilderna i Kanada!

TorakP sa:
Yonna sa:
Men lyckligtvis är det här en härligt fatbike och packraft tråd. Så ska snabb som fan söka de fina fatbikebilderna i Kanada!

Jeg ventar o väntar! ?

Yes, det har lyckats :)

Yonna sa:
Jag har en holländsk kompis som trampar med sin Surly Wednesday fatbike mellan björn och skog i Canada just nu. Han skickar varje gång många vackra bilder. Supervackert! Skulle gärna vilja se det också. Väldigt imponerande broar har dem också, så det gav mig lite fotoinspiration, bro-inspiration så jag fotade svenska broar :) Jag vågar förstås inte skicka dem till honom, broarna är ju inte alls så imponerade som i Canada.
Ska fråga honom om jag får posta några bilder här på Happy, han är ju en riktig tuff fatbiker, han saknar bara skägg ;)
Jag frågade och han sa "förstås kan du göra det, skicka bara länken så jag kan läsa med". Så hoppas ni kommer med entusiask respons! Flesta bilderna är från broar- och tunnlar, för jag tycker det är mest imponerande.

15643561.jpg

Men den här bilden kan vara i Sverige eller Norge, eller hur? Vanlig älv, bro och skog ..

26545678.jpg

35765429.jpg

För höga berg för Sverige, men inte för Norge, eller?

36756775.jpg

Lite tvivelaktig blir det nu ..

39876530.jpg

Men det kan ändå vara Sverige, om inte då är det Norge.

86574832.jpg

67490329.jpg

99544775.jpg

Nejjjj, DET har vi inte här, jag har iaf aldrig sett :)

97658234.jpg

Han har alltså en Surly Wednesday fattie och alla väskor har han sytt själv. Tyvärr kan han inte svenska för det skulle vara kul i bikepackingtråden!

2786567.jpg

Otroligt vackra broar!

3452676.jpg

3567564.jpg

4675653.jpg

4987675.jpg

6549087.jpg

7539087.jpg

7765783.jpg

8125646.jpg

8538970.jpg

8864782.jpg

9126754.jpg

9346723.jpg

9867536.jpg

Bummer ! Very coolt. Remainds me of the Cliffhanger and Rambo 1 movies -:) But where is it, MTB-trails along old abandonded railways ? It´s more fun to be able to follow on the map, to understand, to read more about it... Links ?
Have a good One !

me.I.am sa:
Yonna sa:
..

För höga berg för Sverige, men inte för Norge, eller?

Skulle säga inte för höga fjäll för Sverige,
Jo, det är sant (jävla språk, varje gång ramlar jag i ett språkhål). Tur att ni finns :)

Bikzz sa:
Fina bilder ! Kom att tänka på Cliffhanger och Rambo 1 :) Men var är det någonstans ? Mtb leder längs gamla övergivna järnvägar ? Det är alltid roligare om man kan följa på kartan och läsa lite om området osv, för att fatta ---- Länkar ?
Var inte min mening att berätta hans resa, vill bara posta vackra bilder. Men jag frågade honom om han vill berätta nåt mer om resan och nu ska han försöka skapa ett happykonto (inte lätt i ett annat språk) och då svara här :)
Jag ska också tjata att han får posta bilder i bikepacktråden!

ensamvarg sa:
Grymma bilder. Tack Yonna och din polare på andra sidan Atlanten. Var är trike-ligisterna nu, och vart är dom på väg?
De cyklar till Stockholm nu, kanske dem är där lördag eller söndag för det går inte så fort. Cyklarna plus packnings vikt är mycket och en av cyklisterna har en degenerativ muskelsjukdom (muskler blir sämre) och orkar inte cykla länge på en dag. Hennes trike är därför eldriven, mycket fint att det går på det sätt.
Planen är att lämna trikes vid en kompis i Stockholm och flyga tillbaka till Kanarieöarna. Nästa år vill de hämta cyklarna, cykla till Lofoten och då försöka cykla hem igen. Men allt är mycket osäker pga sjukdomen, hoppas hon kan fortfarande cykla.
Trikes kan inte på tåg och buss (de är för stora), kan inte heller på flygplan (batterier är förbjudna) och pga sjukdomen kan de inte cykla genom spanska berg. Så om det blir för jobbigt för henne då hoppas de att kunna ta båt. Men planen är nu Lofoten, Oslo, Göteborg, Kiel, Genua, båt till Tanger (Marocko) och då båten till Kanaöarna. Häftigt!

När jag har pengar för en flyticket ska jag hälsa dem, jättefine människor!

Hey Cycling Vikings,

So Yonna promised you that I would write about my fatbike trip in Canada. OK, here some information. But first let me tell you, that although I’m from Holland I am not nearly as crazy and ‘tuf’ as Yonna. So my story is less heroic and ‘kul’ than hers. And yes, I also have no ‘tuf’ beard

The trip I made is based on two routes I found on bikepacking.com. The first one is the Great Divide Mountain Bike Route (GDMTR), that runs from Jasper in Canada through the US to the Mexican border. The total length is aprox 4000 km. I rode the section from Banff to Fernie which is 250 km. This takes you through beautiful parts of the Rocky Mountains, 90% gravel roads and MTB tracks. From Fernie I took the BC Trail (BCT) towards Cultus Lake, about 200 km from Vancouver. This is 1200 km gravel and MTB tracks of which 700 km on old railway tracks, mostly on the Kettle Valley Railway KVR). The KVR was constructed in the early 20th century as a way to transport lumber and coal to the coast. Some people say it’s the most expensive railroad ever built. Sadly, after WWII the railroad became too expensive and was closed. In the 80-ies MTB-ers started to rediscover the old tracks and slowly after removing the rails, the KVR became a popular cycling route. Nowadays the KVR is part of the BC trail.

The KVR, being a railway track, never exceeds a 2% gradient but runs through mountainous areas. This make the riding quite relaxed. However, doing 40 km at 2% can drive you crazy after a while. And the railroad was never built to be a tourist attraction, so some parts are as straight as a ruler so sometimes you can look ahead for 4 km. Also, the locals love riding their quads/ATV on these tracks (although it’s not aloud). Their wheels ruin the track’s surface and turn it into thick layer of loose gravel. Combined with a 2% gradient, riding can be very exhausting. I was happy I rode a fatbike, 3+ tires would be my minimum choice.

But luckily the KVR also has very nice things, namely beautiful nature and… many bridges and tunnels. This makes the KVR a joy to ride, especially if you love industrial heritage surrounded by amazing nature. Most bridges and tunnels are still operational. Because of frequent destructive forest fires in British Colombia some bridges have been rebuilt sponsored by local businesses. Also tunnels have been restored after collapsing. But unfortunately some section of the railway have been lost, maybe for ever unless enough money is raised to restore them. At this moment forest fires and landslides are the main cause for costly maintenance.

I used both GPX tracks that are available from bikepacking.com. I added campsites and other interesting waypoints, that I found scanning internet. The tracks are mostly accurate but sometimes you have to be a bit creative finding your way. Besides the GPX track, there’re also physical sign boards, for the KVR, BCT and TCT (Trans Canada Trail). This can be confusing because they don’t all follow the same tracks. I used OSM maps in my GPS and they are fine. I also printed the route in maps-with-track section to use as an overview for planning.

My Surly Wednesday proofed to be a good choice, especially because of all the thick gravel and wash board sections. But an MTB with front suspension is fine too as long as you go up to 2.6-3.0 inch tires. I choose a bike packing set up because I read of narrow single tracks trails and the many cattle gates (although I met some people with side panniers). But the main reason for my choice was that I wanted to test my DIY/MYOG gear. And it performed well!

The ride was perfect, sometimes more challenging than expected. Temperatures ranged from 44C during the day till 2C at night. And the many forest fires made it hard to breath at times. Collapsed bridges lead to scary river crossings, landslides to battling steep, unstable moraines with a loaded stubborn bike. But in the end, drinking a beer in front of my tent, every day was a great experience. Unforgettable, satisfying and rewarding. I wouldn’t have wanted missed this ride for anything in the world! The only disappointment was, when some of my gear was stolen. At a seemingly safe campsite I had put my food, toiletry bag and cooking gear in the outhouse locked away from the present bears. Unfortunately the next morning I found it was stolen, not by bears but by humans. I travelled China, Vietnam, Borneo, Morocco, Tanzania, Peru, Bolivia and never anything was stolen from me. Luckily Canadians are also very friendly and helpful people so I managed to replace most of my stuff locally and continue my trip.

Yonna has already posted many pictures of my trip but I’ll try to post some more.
Hedja, Maarten

Smitty sa:
So Yonna promised you that I would write about my fatbike trip in Canada. OK, here some information. But first let me tell you, that although I’m from Holland I am not nearly as crazy and ‘tuf’ as Yonna. So my story is less heroic and ‘kul’ than hers. And yes, I also have no ‘tuf’ beard

Haha! I love you too! ?

Tack Maarten, för dela här på Happy! Jättekul att läsa dig här :) Och tack för allt, det var mycketfint att trampa solo men ändå tillsammans, på en helt annan del av jordklotet, med en tunglastade fattie och dela vår äventyr! Tack du snälla Maarten!

Thanks dat je je verhaal met Happy deelt! Erg leuk je hier te lezen! En nogmaals dankjewel voor alles, was erg fijn om solo maar toch ook samen, ieder op een ander deel van de wereld op een zwaarbepakte fattie rond te dwalen!

Har aldrig kunna tänka mig att svara här på holländska, kul! :)

skriven holländska går ju nästan att förstå precis som italienska, men båda är svåra när de talas.

zwaarbepakte.... härlig ord:)

Fast holländska och svenska ligger väl språkligt sett varandra betydligt närmare än italienska och svenska?

Och typiskt är det väl alltid lättare att fatta något om man läser än om man ska höra det talat så länge språken har några likheter. Åtminstone upplever jag att jag har större chans att klura ut vad det handlar om ifall jag får lite tid att tänka.

jo om man utgår bara från svenskan så. och har man engelska och tyska har man på ett sätt nog omringat holländskan?

men italienskan är närmare än man kan tro. betydligt lättare att intuitivt greppa än t ex franskan. och italienare förstår inte franska, däremot spanska.

smitty; thanks for the inspiring report! i guess you should really have a big enough tent to bring your gear inside, maybe even a rear wheel from the bike. but in bear country not opened food or their utensils?

kais01 sa:
skriven holländska går ju nästan att förstå precis som italienska
Då kan jag ju skriva på holländska, eller en blandning! Wel zo makkelijk :)

sih sa:
Lite off topic, men det har väl diskuterats sjöodjur som attackerar packraftare

'Mate, what just happened?' Seal slaps kayaker in face with octopus - https://www.theguardian.com/world/2018/sep/27/seal-slaps-kayaker-face-octopus-new-zealand
I Norge fick jag rådet att akta mig i fjordarna för några fisk/valarter. Tex tumlaren som kan vara mycket nyfiken, som tycker om små båtar, vill gärna leka, är cirka 1,5 meter lång och väger 50kg. Happyraft är 2m lång och jag väger 60kg ..
Men har aldrig kännt mig rädd och har tyvärr aldrig sett nån val!
Men ändå måste jag har kännt lite radsla för jag drömde en gång att några sälar tog med sig raft, cykel och packning när jag tältade på en liten ö. När jag simmade efter dem omringades jag av jättestora valar som knuffade mig hit och dit, som en liten boll, och jag kunde inte skrika för då fick jag ju vatten i munnen och skulle jag drunkna. Drömmen var inte så roligt :)

Men det kan ju alltid vara värre:

shark.jpg

Hello Bikzz,

Let me know if you need anymore information. By the way, for Rambo fans: the town Hope is part of the KVR. Here the Rambo movie First Blood was shot. You can even do the First Blood tour through the town and visit all the film locations. My plan was to ride into Hope via the famous bridge in the opening scene. Sadly this bridge has been replaced by a new concrete one.

Maarten ;-)

Bikzz sa:
Must admitt I was a Rambo fan at first. I read the original book and liked it a lot, it was such a great story. Then after a while the first movie came, First Blood, as usual it did not capture the spirit of the book, something disappeared, but it was still partly good... Rambo 2 and so on was crap ----

The book had a better ending.

Jag mötte Lassie.
Cyklade på Järvafältet i lördags. Vi cyklade lite fel och hamnade precis vid en större väg, Tror att det var väg 267.
Står där och snackar en stund. Vi tittar ut över vägen och ser två liggcyklar med flaggor cykla förbi, det var Kanariöarnacyklisterna.
Sjukt sammanträffande. :-)

OM det är så att "Jag mötte Lassie" inte är lika väletablerat i Nederländerna så kommer här en lite närmare förklaring saxat från Wiki:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Begreppet "Jag mötte Lassie"[redigera | redigera wikitext]
Under andra halvan av 1990 skrev journalisten Petter Karlsson en krönika i kvällstidningen Expressen där han beskrev fenomenet att många människor skryter med sina bisarra möten med kändisar. I denna krönika förekom bland annat den då relativt okände trollkarlen 21-årige Carl-Einar Häckner, som stolt visade upp en sedel där Olof Palme skrivit sin autograf. Bäst, ansåg Karlsson, var ändå en tjej vid namn Helena vars släktingar i USA hade en hund som hade blivit lägrad av Lassie (i ursprungshistorien var Lassie visserligen en tik, men hon spelades på film alltid av hanhundar). Följden blev att läsare började skicka in sina egna meriter, som Expressen i flera år publicerade under vinjetten "Jag mötte Lassie - föreningen för fåniga meriter".
Några kännetecken för typiska "jag mötte Lassie"-händelser:
Mötet bör ha ägt rum i andra eller tredje hand - typ "min systers expojkvän".
Kändisen får gärna vara av typen b-kändis, kultkändis eller föredetting, alternativt en större kändis långt före dennes karriär.
Mötet bör ha ägt rum utanför kändisens offentliga liv - till exempel i ett snabbköp eller ett flygplan.
Mötet bör ha varit flyktigt och spontant. Att avsiktligt söka upp en kändis för meritens skull räknas inte riktigt.
Ett tänkbart exempel kan vara en utsaga av följande typ: Min syster som pluggar i Uppsala berättade att hon hade varit på ICA Väst och fått se Naken-Janne där.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ska villigt erkänna att jag själv inte hade riktigt koll på ursprunget av uttrycket, även om jag använder det då och då.
Skulle det även vara så att vissa namn i wikitexten inte är house hold names i Nederländerna är det bara att googla.
Dock kan jag varmt rekommendera att undvika en bildgoogling på Naken-Janne….:)

Senast ändrad:
TorakP sa:
Jeg venter o väntar! ?

Är alle fatbikers långsamma? ;)
Oops, det glömde jag förstås som vanligt! Men tyvärr går det inte nu för jag cyklar/tältar och bilderna finns på datorn. Men har nya bilder från idag, räcker det också? Ska kolla .. vänta bara :)
Förresten, vi är inte alls långsamma, vi har bara ingen tid för vi cyklar så mycket ;)

jerkan sa:
Jag mötte Lassie.
Cyklade på Järvafältet i lördags. Vi cyklade lite fel och hamnade precis vid en större väg, Tror att det var väg 267.
Står där och snackar en stund. Vi tittar ut över vägen och ser två liggcyklar med flaggor cykla förbi, det var Kanariöarnacyklisterna.
Sjukt sammanträffande. :-)

Kul!! Ska mejla dem när jag är hemma igen, vill gärna veta om de mår bra och var dem är nånstans!

WSMC sa:
OM det är så att "Jag mötte Lassie" inte är lika väletablerat i Nederländerna så kommer här en lite närmare förklaring saxat från Wiki: [..]
Haha! Jo, jag trodde att Jerkan mötte nån som heter Lassie, nån Happyrider!
Ska omedelbart googla Naken Janne, har aldrig hört om honom, spännande :) Hoppas det är nåt man blir varmt av för jag fryser lite, det måste vara minusgrader utomtält just nu.
Men först kolla bilderna från idag innan Torak ska pussa igen :)

Det var konstigt ljus i skogen idag, så bilderna har inte lyckats. Men kanske de här bilderna duger lite, svårt att se på min mobil just nu. Hoppas ni ser nåt ..

Det var också mycket blött och halkig i skogen, det gick bra med Nate däck men inte alltid, så det säger mycket :)

P11100561.jpg

P31100583.jpg

P41100598.jpg

P21100543.jpg

P61100698.jpg

P71100723.jpg

P51100614.jpg

P81100745.jpg

Yonna sa:
Det var konstigt ljus i skogen idag, så bilderna har inte lyckats. Men kanske de här bilderna duger lite, svårt att se på min mobil just nu. Hoppas ni ser nåt ..

Det var också mycket blött och halkig i skogen, det gick bra med Nate däck men inte alltid, så det säger mycket :)

!
!
!
Coolaste stället hittills!
Var är det?

WSMC sa:
OM det är så att "Jag mötte Lassie" inte är lika väletablerat i Nederländerna så kommer här en lite närmare förklaring saxat från Wiki:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Begreppet "Jag mötte Lassie"[redigera | redigera wikitext]
Under andra halvan av 1990 skrev journalisten Petter Karlsson en krönika i kvällstidningen Expressen där han beskrev fenomenet att många människor skryter med sina bisarra möten med kändisar. I denna krönika förekom bland annat den då relativt okände trollkarlen 21-årige Carl-Einar Häckner, som stolt visade upp en sedel där Olof Palme skrivit sin autograf. Bäst, ansåg Karlsson, var ändå en tjej vid namn Helena vars släktingar i USA hade en hund som hade blivit lägrad av Lassie (i ursprungshistorien var Lassie visserligen en tik, men hon spelades på film alltid av hanhundar). Följden blev att läsare började skicka in sina egna meriter, som Expressen i flera år publicerade under vinjetten "Jag mötte Lassie - föreningen för fåniga meriter".
Några kännetecken för typiska "jag mötte Lassie"-händelser:
Mötet bör ha ägt rum i andra eller tredje hand - typ "min systers expojkvän".
Kändisen får gärna vara av typen b-kändis, kultkändis eller föredetting, alternativt en större kändis långt före dennes karriär.
Mötet bör ha ägt rum utanför kändisens offentliga liv - till exempel i ett snabbköp eller ett flygplan.
Mötet bör ha varit flyktigt och spontant. Att avsiktligt söka upp en kändis för meritens skull räknas inte riktigt.
Ett tänkbart exempel kan vara en utsaga av följande typ: Min syster som pluggar i Uppsala berättade att hon hade varit på ICA Väst och fått se Naken-Janne där.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ska villigt erkänna att jag själv inte hade riktigt koll på ursprunget av uttrycket, även om jag använder det då och då.
Skulle det även vara så att vissa namn i wikitexten inte är house hold names i Nederländerna är det bara att googla.
Dock kan jag varmt rekommendera att undvika en bildgoogling på Naken-Janne….:)

Och det finns självklart en Jag mötte Lassie-tråd på ett forum nära dig.

https://happyride.se/forum/read.php/1/955381/2995366

Tack för svar, alltid kul att läsa :)

Lars.E sa:
!
!
!
Coolaste stället hittills!
Var är det?

Det är en gammal gruva, vet inte vad den heter. Jag har inte en riktig rutt, följer bara några vandringsleder (bland annat Bergslagsleden, tror att gruvan finns där i närheten), paddlar lite på sjöar, trampar på några små grus- och skogsleder, pushar cykeln på jobbiga stigar, lyfter upp den över stora fallna träd .. och då kommer man ofta helt plötsligt på supervackra ställen. Som den här gruvan; jag pushade fattien för det var lite halkigt och stenigt, och plötsligt fanns det här:

P117.jpg

P118.jpg

Måste vara otroligt svårt att släpa den i den här skogen, kan inte fatta att det lyckades.

P119.jpg

Några långa gruvskakt; några har rasat ner, var fyllt med vatten eller skogen togs de tillbaka.

P120.jpg

P121.jpg

Jättehalkiga spångar.

P123.jpg

P124.jpg

P125.jpg

Jag älskar gamla gruvor, så skicka gärna gamla-gruvor länkar till mig eller här i tråden, jag hoppar omedelbart på cykeln! Eller, om det finns en Jag-mötte-en-Lassie-tråd måste det ju också finnas en gamla-gruvor-tråd på Happy? Det är ju helt klart mycket intressantare!

Jag känner en del grottfolk. Men de är ett lite udda släkte, vill inte gärna dela med sig av sina häftigaste och mest spännande grottor. Det finns grottklubbar, kolla upp det. Jag ska försöka få några insider tips att dela med mig av från vänner men hoppas inte på för mycket.

En av dessa vänner/grottmänniskor heter Anna, och hon är också en otroligt duktig fotograf. Kolla gärna in hennes grott/gruvbilder på:

www.aventyrslust.se

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp