PKJoacim sa:
Bild nr 2 kan jag nog peka ut på en karta. Härliga bilder. När vi var på Senja 2017 körde vi bil. Vi hade vandrat från Vakkotavare till Nikkaluokta och sovit i tält veckan innan så Senja blev lite återhämtning och lata dagar.
Härliga bilder! Kul att se! Bild nr2 är Karvenes/Tungeneset i Steinfjorden, mycket vackert ställe. Har några bilder till med berget på bakgrunden, man kommer inte undan för den syns överallt (om den inte är täckt med moln).
Bilden har vänt sig konstigt nog, men äsch, det spelar ingen roll
Fattien ligger klar att förvandlas till en grön båt :)
Berk sa:
Det set ju ut som en helt fantastisk cykeltur! Och något jag kan tänka mej att göra en gång (även om bikerafting är ännu mer aventyr ...) Skulle gärna köra lvg i Norge, men nu är min son för lite för en landsvägscykel och för stor för cykelkärran. MTB skulle dock funka. Körde bara en lite del av St Olavsleden i Norge på MTB för flera år sen, det var vackert!
Kul plan, gå för detta!
St Olavsleden känner jag inte, ska googla omedelbart, hoppas det är nåt att cykla med fattie och packraft :)
knaper sa:
Nja, först kommer du till den delen av Hinnöya som tillhör Sör-Troms. Sedan måste du igenom Vesterålen en liten bit. Sen är du på Lofoten. :) Har inte varit på Senja ännu men det är högt upp på listan. Jag ser Senja från jobbfönstret, precis över Vågsfjorden som sagt, men det är en nätt 3,5 timmars biltur dit. Lika långt som till långt ut på Lofoten, när jag tänker efter.
Va, bara 3.5 biltimmar? Hoppa i bilen du :) Måste vara härligt att bo där!
knaper sa:
Du frågade varför folk vid kusten inte har båt, iaf inte vid husen, i en av bildtexterna. Jag tror att det är så enkelt att det är för jobbigt med egen brygga som ska anpassas tidvatten och stora dyningar. Särskilt som många av husen därute är övergiva gårdsbruk som kan vara omgjorda till fritidshus. Då har man sin båt i en hamn vid vägen och tar så båten ut till sin hytte. Eller så är de bara obebodda eller övergivna.
Man kan ju också ha sin båt på boj, men det kräver också en del underhåll och tillsyn. Mycket lättare att ha båten vid en skyddad hamn då.
Jo, så måste det vara, dum att jag inte tänkte längre. Många hus var ju övergivna eller omgjorda till fritidshus, och att bygga en egen brygga som tål norska havet är inte lätt. Här tex en brygga eller båthus på Senja som inte har överlevt det norska havet:
Men hittade också några gamla båthus nära havet som var fortfarande användbar för en liten packraft, och om det inte gick att kliva på landet (för brant, för mycket stora klippblock) då använde jag bathusets spår/rails, mycket fint.
Också i Sverige gör jag ibland så. Har varit några gånger min räddning när det tex var jävla kallt, plötsliga höga sjövågor, oväder etc och det gick inte alls att komma på land på ett annat sätt. Jo, det går nästan alltid med en packraft men ofta är skogen ogenomtrångligt med träd, stora stenblock, kärr, små raviner och inga alls stigar/leder. Jobbigt att tälta också, svårt att hitta nån platt 1x2m mark utan hårda stenar eller trädrötter, framförallt när det regnar för då behövs tältet står rakt upp och inte som en slapp flagga.
Många berg i Senja störtar brant ner i havet, omöjligt att komma på land. Och om det skulle gå finns det ofta en jävla tunnel som tar dig med sig in i bergets mörker. Som på den här bilden.
Några Senja bilder till. Havsnivån blir alltmer högre (global uppvärmning/klimatförändringars konsekvenser) och då kommer många hus att försvina vid havet, många står ju mycket nära. Stor fruktan om jag lyssnar till de som bor där:
ensamvarg sa:
Yonna, dina bilder tål att ses mer än en gång. Fantastiskt!
Fisk = mat?
Inga båtar = ute på jobb (fiske)?
Kör på, du lever vårt liv åt oss (mig i alla fall).
Tack för dina fina respons! Sådana svar ger tråden sitt liv, mycket fint!
Fisk = mat. Jo, det stämmer men jag pratade med några Senja invånare och annat folk och några var inte så förtjusta i de många fiskodlingföretag som finns på många ställen i fjordarna. De berättade inte så roliga saker om odlad fisk; sjukdomer, kannibalism och stress bland odlad fisk är mycket stort och ger ett högt dödstal. Framförallt laxodling ger stora problem och inte bara för de stackars fiskarna.
De odlas ofta i små burar (genomsnittet är 30 fisk i ett badkar) och dem bajsar förstås. Tex fiskodling med 200.000 lax producerar lika mycket skit som en stad med 65 000 människor. Avföring sjunker till bottnen, en utmärkt grund för sjukdomar för laxen och alla andra sjödjur. Eftersom fisken simmar i sin egna bajs får den antibiotikum för att förebygga sjukdom och den stannar i fisken så när vi äter den hamnar det i våra kropp. Antibiotika hamnar även i vattnet så det är också ett hot för allt det lever på/i vattnet.
Avföring lockar också parasiter och maskar så därför används bekämpningsmedel, som tex ett nervgift som är överallt förbjudet utom i vattenbruk. Idiot förstås. Dessutom överför odladlax sjukdomar och parasiter till lax som simmar fri i naturen.
Också får dem en rosa/orange färgmedel att äta (annars ser den grå ut och vill vi inte köpa den) och färgmedel är inte alls bra för naturen och vår kropp. Man berättade också att laxen i Europa får slaktavfall som mat (som är förbjudet pga galen ko-sjukan men inte för odlalax).
Kul att äta lax som är fyllt med antibiotika, mediciner, nervgift, färgmedel och grisslaktavfall .. så iaf var min lust att äta fisk spontan försvunnen.
Har inga svenska länkar om odlad lax/fisk men ska försöka googla senare och posta dem.
Här en bild av nån laxodling och så finns det många i fjordarna: