Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna sa:
Alex Supertramp sa:
Såhär såg det ut under min runda nu i eftermiddag. Hur ser landskapet ut hos dig?
Hej, det ser ut som lågland Holland; platt som en pannkaka :)

Det är inte Holland, jag ser 1 meter höjdskillnad! Förutom, ingen sloot mellan vägen och fältet.

PS Otrolig fina äventyr o bilder in den här trådet!

Berk sa:
Yonna sa:
Alex Supertramp sa:
Såhär såg det ut under min runda nu i eftermiddag. Hur ser landskapet ut hos dig?

Det är inte Holland, jag ser 1 meter höjdskillnad! Förutom, ingen sloot mellan vägen och fältet.

Kan bara hålla med, du är en sann inspiration. Och nej, inte Holland - men väl Halland. I oförtjänt vårlikt novemberväder. Man blir sugen på att lyssna på Winnerbäck ist för Lundell till efter maten-groggen. Ha det bäst.

Yonna sa:
Tripdistance 189km. Funkar bilden som bevis att jag är trött och vill bara lägga mig på soffan med skogskatt Jip tjock och varm som en mössa på mitt huvud?

Skogskatten Bob?

Bilagor

• 1200px-Bobcat2.jpg
    1200px-Bobcat2.jpg
    330 KB · Besök: 142
Alex Supertramp sa:
Kan bara hålla med, du är en sann inspiration. Och nej, inte Holland - men väl Halland. I oförtjänt vårlikt novemberväder. Man blir sugen på att lyssna på Winnerbäck ist för Lundell till efter maten-groggen. Ha det bäst.
Tackar :)
Jo, det var en fin novemberbild, mycket fint vädret också. Här var det lite blötsnö hela dagen, inte alls så roligt. men då cyklar man fortare så egentligen var det inte så farligt :)

Berk sa:

Hoho, vi har ju också berg: The Dutch Mountains! Utan dem var det inget Holland, landet är ju som ett badkar med en hög vall runtom, uuhh, jag menar berg runtom. Landet ligger under havnivån, tror det är nästan 7meter. Finns även höga sanddyner som skyddar landet mot havet, den högsta är 55m. Det låter ingenting men det var inte lätt att cykla 55m upp i tjock sand, till och med på en fattie:

DSC020761024x683.jpg

Vi har förresten också träd, som ni ser :)

Och det finns vägar tvärs i havet och dem är också några meter högt haha:

DSC021021024x683.jpg

Det finns förstås också många låtar om the dutch mountains:

ForesterGuy sa:
Nej, det är en helt vanlig svartvitt katt som älskar skogen. Och snö :)

DSC045311024x825.jpg

Jo, mycket offtopic men det struntar jag i :)

Yonna sa:
Berk sa:

Hoho, vi har ju också berg: The Dutch Mountains! Utan dem var det inget Holland, landet är ju som ett badkar med en hög vall runtom, uuhh, jag menar berg runtom. Landet ligger under havnivån, tror det är nästan 7meter. Finns även höga sanddyner som skyddar landet mot havet, den högsta är 55m. Det låter ingenting men det var inte lätt att cykla 55m upp i tjock sand, till och med på en fattie:
Klart! Jag bodde på 11 meters höjd (+6 meter till andra våningen), nästan högsta punkten av hela provinsen, som är hela 13 meter. Det känner man om man cykla uppforsbacken med en vän på pakkethållaren.

Vi har förresten också träd, som ni ser :)

Och det finns vägar tvärs i havet och dem är också några meter högt haha:
Har cyklad den många gånger, senaste gång i somras, alltid långa, fina vyer.

Det finns förstås också många låtar om the dutch mountains:
Känner igen den!

Lovade några Senja bilder till, men kommer inte så bra ihåg vilka bilder jag redan har postat så kanske ni har sett några. Jag skickar så många bilder att det är svårt att komma ihåg och att kolla trådens 41 sidor är lite för mycket för en lat person som jag. Så förlåt för detta.

1P10801431024x695.jpg

2P10801451024x768.jpg

3P10705841024x768.jpg

Hittade bara döda fiskar för jag försökte inte fiska i havet, hade bara lina med krok med mig och det vågade jag inte i Happyraften. Men nästa gång tar jag med ett riktigt spö, hoppas fiskarna skulle inte se mig som mat, är lite rädd efter de svenska gäddoräventyren. Norska monsters måste vara ännu värre. Men ska ändå försöka, om jag vågar .. så jag lovar ingenting :)

4P10801031024x768.jpg

Hittade också några vrak på stränder, men det har jag redan berättat. Men bilden är en av min favorita bilder så vill gärna posta igen :)

5P10705331024x768.jpg

Fjordarna är stora, en liten raft försvinner totalt.

6aP10705481024x768.jpg

Därför stannade jag vid kusten, vågade inte paddla tvärs över, tror inte det är smart att göra, så ensam i en liten packraft.

6bP10801961024x769.jpg

Jag var alltid glad när jag kom in i en liten fiskeby, ofta fanns det mer båtar än hus i byn och nästan aldrig en matbutik så det är sak att ha mycket mat med sig.

6cP10705991024x768.jpg

Ofta var det bara några hus och ingen alls båtar, konstigt nog tyckte jag. Om man bor vid havet har man ju en båt, eller hur?

6dP10800391024x759.jpg

6P10706181024x768.jpg

När jag vaknade var den lilla hamnen ännu mindre, kände inte igen den. Stor skillnad eb och flod.

8P10800161024x748.jpg

Ibland slutade fjorden och fanns det bara en väg, som på den här bilden. Vägen går upp och upp och borrar sig in i berget. Norska tunnlar; mycket spännande :)
Trafik finns det nästan inte, iaf inte var jag cyklade. Jo, får finns, överallt:

11P10706781024x768.jpg

12P10706851024x768.jpg

13P10707191024x768.jpg

Och gamla hus och bodar, ofta täckt med gräs.

14P10708721024x768.jpg

Följde några vandringsleder eller trails eller vad dem heter. Ofta slutade dem mitt i ingenstans, som den här bron. Den slutade i ett träd och på några tjocka stenar.

15P10708871024x768.jpg

Men äsch, en fattie älskar stora stenblock så man behöver inte bära den, den bara studsar ned :)

16P10708631024x768.jpg

Ingen trail alls, så jag måste vara vilsen eller den var igenväxt. Så jag cyklade, pushade, släpte, kånkade, var helt blöt, luktade kärr och mycket illa sumpmark men det gick ändå :)

17P10708451024x768.jpg

Pugsleyn väntade alltid trogen på mig, härligt cykel!

19P10709381024x768.jpg

Här var det också lite problematisk. Ville tälta på stranden och 'vägen' dit ser ju inte jobbigt ut, men olalah .. skenet bedrar! Skulle inte rekommanderas om man är inte galen nog :)

Och så har jag ännu mer Senja bilder men dem kommer senare :)

Bild nr 2 kan jag nog peka ut på en karta. Härliga bilder. När vi var på Senja 2017 körde vi bil. Vi hade vandrat från Vakkotavare till Nikkaluokta och sovit i tält veckan innan så Senja blev lite återhämtning och lata dagar.

Bilagor

• C2A901D6-0EDD-47A1-B482-0F5F55EBF01F.jpeg
    C2A901D6-0EDD-47A1-B482-0F5F55EBF01F.jpeg
    365 KB · Besök: 168
  • 9FFF75CF-6552-463F-8E9B-8C23FB8456B3.jpeg
    9FFF75CF-6552-463F-8E9B-8C23FB8456B3.jpeg
    244.4 KB · Besök: 159
  • 3C665E52-B03D-4B9C-B610-3EDCDA21728E.jpeg
    3C665E52-B03D-4B9C-B610-3EDCDA21728E.jpeg
    180.8 KB · Besök: 157
  • 25ED28EE-7AEB-473E-960C-C17D8AA5F065.jpeg
    25ED28EE-7AEB-473E-960C-C17D8AA5F065.jpeg
    247.8 KB · Besök: 153
Yonna, dina bilder tål att ses mer än en gång. Fantastiskt!

Fisk = mat?

Inga båtar = ute på jobb (fiske)?

Kör på, du lever vårt liv åt oss (mig i alla fall).

Yonna sa:
knaper sa:
Om du paddlade/cyklade runt Senja kom du förbi mitt jobb med. :) Bara tvärs över Vågsfjorden från Skrolsvik...
Men du, om man paddlar från Senja tvärs över Vågsfjorden då finns ju Lofoten? Jobbar du där?? Wow, det är ju helt fantastiskt! Eller hur?
Cyklade där när jag var på lång racecykeltur, härligt cykeltur var det, och det gick mycket snabbare än på en fattie:

Nja, först kommer du till den delen av Hinnöya som tillhör Sör-Troms. Sedan måste du igenom Vesterålen en liten bit. Sen är du på Lofoten. :) Har inte varit på Senja ännu men det är högt upp på listan. Jag ser Senja från jobbfönstret, precis över Vågsfjorden som sagt, men det är en nätt 3,5 timmars biltur dit. Lika långt som till långt ut på Lofoten, när jag tänker efter.

Du frågade varför folk vid kusten inte har båt, iaf inte vid husen, i en av bildtexterna. Jag tror att det är så enkelt att det är för jobbigt med egen brygga som ska anpassas tidvatten och stora dyningar. Särskilt som många av husen därute är övergiva gårdsbruk som kan vara omgjorda till fritidshus. Då har man sin båt i en hamn vid vägen och tar så båten ut till sin hytte. Eller så är de bara obebodda eller övergivna.
Man kan ju också ha sin båt på boj, men det kräver också en del underhåll och tillsyn. Mycket lättare att ha båten vid en skyddad hamn då.

Yonna sa:
Tripdistance 189km. Funkar bilden som bevis att jag är trött och vill bara lägga mig på soffan med skogskatt Jip tjock och varm som en mössa på mitt huvud? Eller är 28mm däck en dåligt ursäkt för att vara för trött för internetcykling just nu? Det är ju en fatbiketråd, 189km på fatdäck DÅ får man vara för trött ;)

Alex Supertramp sa:

knaper sa:
Om du paddlade/cyklade runt Senja kom du förbi mitt jobb med. :) Bara tvärs över Vågsfjorden från Skrolsvik...
Men du, om man paddlar från Senja tvärs över Vågsfjorden då finns ju Lofoten? Jobbar du där?? Wow, det är ju helt fantastiskt! Eller hur?
Cyklade där när jag var på lång racecykeltur, härligt cykeltur var det, och det gick mycket snabbare än på en fattie:

Det set ju ut som en helt fantastisk cykeltur! Och något jag kan tänka mej att göra en gång (även om bikerafting är ännu mer aventyr ...) Skulle gärna köra lvg i Norge, men nu är min son för lite för en landsvägscykel och för stor för cykelkärran. MTB skulle dock funka. Körde bara en lite del av St Olavsleden i Norge på MTB för flera år sen, det var vackert!

PKJoacim sa:
Bild nr 2 kan jag nog peka ut på en karta. Härliga bilder. När vi var på Senja 2017 körde vi bil. Vi hade vandrat från Vakkotavare till Nikkaluokta och sovit i tält veckan innan så Senja blev lite återhämtning och lata dagar.

Härliga bilder! Kul att se! Bild nr2 är Karvenes/Tungeneset i Steinfjorden, mycket vackert ställe. Har några bilder till med berget på bakgrunden, man kommer inte undan för den syns överallt (om den inte är täckt med moln).

P108012581024x768.jpg

P108013591024x768.jpg

Bilden har vänt sig konstigt nog, men äsch, det spelar ingen roll

P10800371024x765.jpg

Fattien ligger klar att förvandlas till en grön båt :)

Berk sa:
Det set ju ut som en helt fantastisk cykeltur! Och något jag kan tänka mej att göra en gång (även om bikerafting är ännu mer aventyr ...) Skulle gärna köra lvg i Norge, men nu är min son för lite för en landsvägscykel och för stor för cykelkärran. MTB skulle dock funka. Körde bara en lite del av St Olavsleden i Norge på MTB för flera år sen, det var vackert!
Kul plan, gå för detta!
St Olavsleden känner jag inte, ska googla omedelbart, hoppas det är nåt att cykla med fattie och packraft :)

knaper sa:
Nja, först kommer du till den delen av Hinnöya som tillhör Sör-Troms. Sedan måste du igenom Vesterålen en liten bit. Sen är du på Lofoten. :) Har inte varit på Senja ännu men det är högt upp på listan. Jag ser Senja från jobbfönstret, precis över Vågsfjorden som sagt, men det är en nätt 3,5 timmars biltur dit. Lika långt som till långt ut på Lofoten, när jag tänker efter.

Va, bara 3.5 biltimmar? Hoppa i bilen du :) Måste vara härligt att bo där!

knaper sa:
Du frågade varför folk vid kusten inte har båt, iaf inte vid husen, i en av bildtexterna. Jag tror att det är så enkelt att det är för jobbigt med egen brygga som ska anpassas tidvatten och stora dyningar. Särskilt som många av husen därute är övergiva gårdsbruk som kan vara omgjorda till fritidshus. Då har man sin båt i en hamn vid vägen och tar så båten ut till sin hytte. Eller så är de bara obebodda eller övergivna.
Man kan ju också ha sin båt på boj, men det kräver också en del underhåll och tillsyn. Mycket lättare att ha båten vid en skyddad hamn då.
Jo, så måste det vara, dum att jag inte tänkte längre. Många hus var ju övergivna eller omgjorda till fritidshus, och att bygga en egen brygga som tål norska havet är inte lätt. Här tex en brygga eller båthus på Senja som inte har överlevt det norska havet:

P108001321024x768.jpg

Men hittade också några gamla båthus nära havet som var fortfarande användbar för en liten packraft, och om det inte gick att kliva på landet (för brant, för mycket stora klippblock) då använde jag bathusets spår/rails, mycket fint.
Också i Sverige gör jag ibland så. Har varit några gånger min räddning när det tex var jävla kallt, plötsliga höga sjövågor, oväder etc och det gick inte alls att komma på land på ett annat sätt. Jo, det går nästan alltid med en packraft men ofta är skogen ogenomtrångligt med träd, stora stenblock, kärr, små raviner och inga alls stigar/leder. Jobbigt att tälta också, svårt att hitta nån platt 1x2m mark utan hårda stenar eller trädrötter, framförallt när det regnar för då behövs tältet står rakt upp och inte som en slapp flagga.

P10802571024x768.jpg

Många berg i Senja störtar brant ner i havet, omöjligt att komma på land. Och om det skulle gå finns det ofta en jävla tunnel som tar dig med sig in i bergets mörker. Som på den här bilden.

Några Senja bilder till. Havsnivån blir alltmer högre (global uppvärmning/klimatförändringars konsekvenser) och då kommer många hus att försvina vid havet, många står ju mycket nära. Stor fruktan om jag lyssnar till de som bor där:

P108001211024x768.jpg

P108027131024x768.jpg

P10800141024x757.jpg

ensamvarg sa:
Yonna, dina bilder tål att ses mer än en gång. Fantastiskt!

Fisk = mat?

Inga båtar = ute på jobb (fiske)?

Kör på, du lever vårt liv åt oss (mig i alla fall).

Tack för dina fina respons! Sådana svar ger tråden sitt liv, mycket fint!

Fisk = mat. Jo, det stämmer men jag pratade med några Senja invånare och annat folk och några var inte så förtjusta i de många fiskodlingföretag som finns på många ställen i fjordarna. De berättade inte så roliga saker om odlad fisk; sjukdomer, kannibalism och stress bland odlad fisk är mycket stort och ger ett högt dödstal. Framförallt laxodling ger stora problem och inte bara för de stackars fiskarna.
De odlas ofta i små burar (genomsnittet är 30 fisk i ett badkar) och dem bajsar förstås. Tex fiskodling med 200.000 lax producerar lika mycket skit som en stad med 65 000 människor. Avföring sjunker till bottnen, en utmärkt grund för sjukdomar för laxen och alla andra sjödjur. Eftersom fisken simmar i sin egna bajs får den antibiotikum för att förebygga sjukdom och den stannar i fisken så när vi äter den hamnar det i våra kropp. Antibiotika hamnar även i vattnet så det är också ett hot för allt det lever på/i vattnet.
Avföring lockar också parasiter och maskar så därför används bekämpningsmedel, som tex ett nervgift som är överallt förbjudet utom i vattenbruk. Idiot förstås. Dessutom överför odladlax sjukdomar och parasiter till lax som simmar fri i naturen.
Också får dem en rosa/orange färgmedel att äta (annars ser den grå ut och vill vi inte köpa den) och färgmedel är inte alls bra för naturen och vår kropp. Man berättade också att laxen i Europa får slaktavfall som mat (som är förbjudet pga galen ko-sjukan men inte för odlalax).
Kul att äta lax som är fyllt med antibiotika, mediciner, nervgift, färgmedel och grisslaktavfall .. så iaf var min lust att äta fisk spontan försvunnen.
Har inga svenska länkar om odlad lax/fisk men ska försöka googla senare och posta dem.

Här en bild av nån laxodling och så finns det många i fjordarna:

P108026171024x768.jpg

Yonna sa:
Bikzz sa:
En fatbike är överkurs, det behövs bara om man vill cykla offroad i fjällen eller på låglandsleder i skogen.
Vilken dumhet säger du nu. En fatbike är överkurs, den behövs bara i fjällen eller låglandsleder i skogen?? En fatbike är ju den enda cykel i världen som kan köra vart som helst. Var en annan cyklist behövs kliva av, kör en fatbiker glad vidare. Den är den perfekta äventyrcykel, finns ingen bättre.
Fjäll, lågland, skog, mtbleder, berg, grus, strand, öken, hav, kust, is, snö, skoterleder, minusgrader, vatten, gyttja, spångar, sand, sump, kärr, fårskit, stenblock och alla möjliga Tolkienlandskap. Har jag glömt nåt? Jo, även på asfalt, i städer, industriområden och på dumma cykelleder. Jepp, helt otroligt när man jämför den med en vackertväder tourcykel.
Dags att testa en fatbike Bikzz. Och då uppe i Senja så du kan se att Norge är också mer än dina fördomar, eller i Pyrenéerna, Alaska, Kyrgyzstan eller varför inte i Jämtland när det är vinter. Val nog i Sverige, det är ju ett perfekt fatbikeland.

Ja, kanske dags att testa, får väl köpa en såsmåningom. Poängen var väl mest att det går utmärkt att prova bikerafting även om man inte har en fattie.

Jag som trodde att lax var bra, vad ska man käka nu ? Nästan allt är onyttigt och giftigt nuförtiden, utom möjligen ekologiska kikärtor ...

Fina bilder !!

Yonna, din sista bild på fiskodlingen, är den från Mefjorden? Nära Mefjordsbotn? Och bilden med tunneln i bakgrunden, är den tagen i samma område? Det ser bekant ut.
Vi bodde några nätter ute i Mefjordvaer, lite längre ut i fjorden, förbi Senjahopen.

Visst är det här samma berg? Observera cykelställen på taket. Vi var bekväma och tog bilen istället för packraft.

Bilagor

• IMG_4044.JPG
    IMG_4044.JPG
    292.8 KB · Besök: 158
  • IMG_3987.JPG
    IMG_3987.JPG
    205.7 KB · Besök: 174
Jättefin post från Nordnorge, Yonna! Men blir lite tveksam till angivna bajsmängder.
Slaktvikt lax: 4-5 kg.
Medelvikt människa i en stad: 60 kg?
200 000 lax = 65 000 människor?

Oj, kan inte svara för fick jobb just nu och får hoppa på cykeln omedelbart! Det är livet från en vikarie, man får helt plötsligt jobb. Mennn .. får inte klaga; det finns mycket jobb, det är pengar och ett socialt liv. Tur att det finns brist på sjuksköterkor i Sverige ;)

Skiten; jo jag tvivlade också men killen påstod att det var jävla mycket och när jag kollade på nån holländsk site hittade jag också stora mängder skit och de där siffrorna 200tusen lax och 65tusen människor. Men kanske dem har fel, ska googla bättre när jag är hem igen. Men kan inte svara innan imorgon för jag jobbar hela kvällen ..

Den här tråden gör mig verkligen sugen på att åka till Norge igen. Fantastiskt vackert. Sen tycker jag det är klart orättvist att det inte finns den där typen av landskap i Stockholmstrakten.

Bikzz sa:
Yonna sa:
Bikzz sa:
En fatbike är överkurs, det behövs bara om man vill cykla offroad i fjällen eller på låglandsleder i skogen.
Vilken dumhet säger du nu. En fatbike är överkurs, den behövs bara i fjällen eller låglandsleder i skogen?? En fatbike är ju den enda cykel i världen som kan köra vart som helst. Var en annan cyklist behövs kliva av, kör en fatbiker glad vidare. Den är den perfekta äventyrcykel, finns ingen bättre.
Fjäll, lågland, skog, mtbleder, berg, grus, strand, öken, hav, kust, is, snö, skoterleder, minusgrader, vatten, gyttja, spångar, sand, sump, kärr, fårskit, stenblock och alla möjliga Tolkienlandskap. Har jag glömt nåt? Jo, även på asfalt, i städer, industriområden och på dumma cykelleder. Jepp, helt otroligt när man jämför den med en vackertväder tourcykel.
Dags att testa en fatbike Bikzz. Och då uppe i Senja så du kan se att Norge är också mer än dina fördomar, eller i Pyrenéerna, Alaska, Kyrgyzstan eller varför inte i Jämtland när det är vinter. Val nog i Sverige, det är ju ett perfekt fatbikeland.

Ja, kanske dags att testa, får väl köpa en såsmåningom. Poängen var väl mest att det går utmärkt att prova bikerafting även om man inte har en fattie.

Jag som trodde att lax var bra, vad ska man käka nu ? Nästan allt är onyttigt och giftigt nuförtiden, utom möjligen ekologiska kikärtor ...

Fina bilder !!

Ja, laxodlingar är ett otyg. De påverkar den naturliga stammen kraftigt när en eller ett par anläggningar lägger sig som "parasitmurar" i vägen för laxen på hennes vandring från havet till hemälven.
Samtidigt vet jag att ortsbefolkningen här ute också är alltför glada i att sätta olagliga laxnät, samma folk som förbannar odlingarna.
Om det är svårt att få tag på vild lax är det bara att käka torsk, sej, sill och kolja från Norge. Flott matfisk från fina bestånd. :)

Jag är imponerad av dig Yonna som tar såna här turer här uppe! Fyfan vad det är svår terräng här ibland.

Vilka bilder från Norge!!! Blir nog en cykelsemester till Lofoten någon gång snart.

I somras när jag satt på tåget upp till Haparanda för att cykla till Ystad, så satt en kille på tåget som skulle vidare upp till Narvik och cykla just i Lofoten där. Han skickade en bild till mig på MMS. Ser ju helt underbart ut!

Tack för fina svar och entusism!
Fick några dagar mycket jobb (från kl 7 till 21) och med pendlingstid är jag då helt upptagen, så har tyvärr ingen tid för att svara i tråden eller för att hitta laxodling/skit-källor på svenska. Jo, jag hittar alltid en bra ursäkt att inte svara här ;)

jonja sa:
Jättefin post från Nordnorge, Yonna! Men blir lite tveksam till angivna bajsmängder.
Slaktvikt lax: 4-5 kg.
Medelvikt människa i en stad: 60 kg?
200 000 lax = 65 000 människor?
Lyckades bara googla mycket snabbt, och hittade nåt på engelska, det här pdf. http://nsapes.ca/sites/default/files/attachments/waste_0.pdf Citat från pdf:

Experts have calculated that factory salmon farms, each extending over several acres of coastal waters, discharge extremely high concentrations of untreated sewage.
• According to Scotland’s World Wildlife Fund, salmon farms there produce nitrogen wastes equal to a human population of more than nine million people.
Even industry insiders concede that a typical 200,000-fish salmon farm releases:
• nitrogen equal to 20,000 humans
• phosphorus equal to 25,000 humans and
• fecal matter roughly equivalent to a city of 65,000 people.

Och jag hittade några hemska BBC-dokumentair om laxindustri/odling och blev helt deprimerande av detta. Jösses vad hemskt. Ska aldrig köpa odladlax längre, det är iaf helt klart.

Tack för upplysningen. Får återgå till att äta självfångad gädda :(.

Håller med i hyllningskören. Du gör ett fantastiskt jobb med den här tråden!

Yonna sa:
Och jag hittade några hemska BBC-dokumentair om laxindustri/odling och blev helt deprimerande av detta. Jösses vad hemskt. Ska aldrig köpa odladlax längre, det är iaf helt klart.

+1 tyvärr. Jag råkade se dokumentären World's Most Toxic food, om kommerciell fiskproduktion, tidigare i år och blev så osugen på att äta kemi/biologiexperimentet (som inte ens odlarna själva har koll på) att jag tappade allt sug efter fisk och skaldjur. Nu äter jag inget sånt längre (med undantag om jag råkar stöta på nåt som troligt är av hög kvalitet och gör mig sugen).

Bikzz sa:
Ärligt, jag tycker att det saknas väldigt mkt fakta och substans i ämnet. Nuförtiden så vill nog många dels äta nyttigt, och dels äta saker som producerats på ett bra sätt. Men hur ska man veta det ?
Senaste inläggen här är ett mkt bra exempel. Jag vill alltså veta vilka ev skadliga ämnen som finns i dom frysta laxbitar som jag köper på ICA, och i vilka mängder, och om det ev är skadligt på lång sikt, och om det är bättre att käka något annat. Vetenskapligt testat och granskat och verifierat.

Vetenskapliga fakta alltså !! Det är alltid bra att vara källkritisk och ifrågasätta saker på internet !

Jag är inte emot odlad fisk pga att den är onyttig, utan pågrund av miljöförstöringen som det dinns bevis för.

Senast ändrad:
Bikzz sa:
Ärligt, jag tycker att det saknas väldigt mkt fakta och substans i ämnet. Nuförtiden så vill nog många dels äta nyttigt, och dels äta saker som producerats på ett bra sätt. Men hur ska man veta det ?
Senaste inläggen här är ett mkt bra exempel. Jag vill alltså veta vilka ev skadliga ämnen som finns i dom frysta laxbitar som jag köper på ICA, och i vilka mängder, och om det ev är skadligt på lång sikt, och om det är bättre att käka något annat. Vetenskapligt testat och granskat och verifierat.

Vetenskapliga fakta alltså !! Det är alltid bra att vara källkritisk och ifrågasätta saker på internet !

Googling på ämnet verkar ingen vidare fredagsunderhållning, men jag ska försöka ta mig igenom huvudtrådarna det leder till nån gång. Huvudsaken för mig är att jag tappat suget och upplever hela produktsortimentet som oaptitligt bara av att se lite mer av hanteringen på film, men bajsmarinad, gifter, tillsatser och sånt skippar jag gärna oxå, samt att sluta köpa nåt som förstör miljön känns ändå positivt.

Oj! När jag skrev ”fisk = mat?” tänkte jag bara på havsfångad fin fisk, men här fick man veta mycket som inte var så upplyftande. Till slut kan man bara äta det man odlat och fött upp själv, på eget foder. Om ens det. Går vi mot vår undergång?

Det experimenteras en del med odlingar på land och offshore, de alternativen löser en del av miljöproblematiken. Hela branschen är fortfarande ganska vilda västern och branschfolket har hela tiden varit många steg framför forskarna. Med tanke på att Norge (trots många exempel på motsatsen) är ett ganska civiliserat land tror jag att det finns hopp om att se miljövänligare alternativ i framtiden.
Annars är det bara att sticka ut och fiska sin egen som Yonna!

PS Inte för att det blir billigare då, mitt privata kilopris på lax är nånstans runt 5000:- nu...

Yonna sa:
Berk sa:
Kul plan, gå för detta!
St Olavsleden känner jag inte, ska googla omedelbart, hoppas det är nåt att cykla med fattie och packraft :)

St Olavsleden går från Sundsvall till Trondheim. Helt cykelbart med fattie, men jag tror också med t.ex. en gravelbike. Rafting ska funka på sjön som finns alltid överallt i Sverige, men troligt inte på norska flöden i fjällarna (du verkar lite galen, men inte helt galen). Har inte varit nära Trondheim, flöden är troligtvis lugnare där.

PS Vet någon hur laget är med eko odlad lax?

Berk sa:
Yonna sa:
Berk sa:
Kul plan, gå för detta!

St Olavsleden går från Sundsvall till Trondheim. Helt cykelbart med fattie, men jag tror också med t.ex. en gravelbike. Rafting ska funka på sjön som finns alltid överallt i Sverige, men troligt inte på norska flöden i fjällarna (du verkar lite galen, men inte helt galen). Har inte varit nära Trondheim, flöden är troligtvis lugnare där.

Jag hade fel. Flöden på norska sidan av gränsen ser raftbart ut (se bild). Tittade också på google street view och flöden blir snart mycket bredare och vackert (har för många minnen av vilda norska fjällflödar som jag verkligt gillar!).

Bilagor

• stolav.jpg
    stolav.jpg
    371.2 KB · Besök: 148
Senast ändrad:
har alls ingen koll på fiskodling och eventuella olämpliga foder och preparat som används. men längs norska kusten råder starka tidvattenströmmar och eventuellt träck borde spridas ut på ett liknande sätt som om fiskarna levde i det fria.

kais01 sa:
har alls ingen koll på fiskodling och eventuella olämpliga foder och preparat som används. men längs norska kusten råder starka tidvattenströmmar och eventuellt träck borde spridas ut på ett liknande sätt som om fiskarna levde i det fria.

Ingen snålspolande vattentoalett där inte.

kais01 sa:

Jag har inte hört övergödningsproblematiken föras fram som en av huvudproblemen kopplade till laxodlingar och det är nog sant att strömmarna för bort en del av skräpet. Men fjordarmarna är ibland tiotals mil långa och skräpet och parasiterna blir omkring anläggningen i lång tid. Den vilda laxens lekvandring passerar genom alla de här långa fjordarna och drar på sig en stor del parasiter under sin passage. Offshoreanläggningar ska försöka stävja det här men anläggningarna måste byggas rejälare och blir således dyrare. Så nej, träck och parasiter fördelad inte i tillräcklig grad.
Ett annat problem med laxodlingar är att laxarna titt som tätt rymmer och sprider sina gener med vildlaxen.

knaper sa:
...
Ett annat problem med laxodlingar är att laxarna titt som tätt rymmer och sprider sina gener med vildlaxen.

Detta gör mig intresserad.
Jag trodde att laxar alltid sökte sig tillbaka till sin födelseälv. Hur funkar det om man är född i ett kar och uppvuxen i en kasse?
Om en lax som har "dåliga gener" och har vuxit upp ståendes i en kassodling trots allt följer vildlaxen upp för en älv. Orkar den ens ta sig upp till lekplatserna? och om den orkar det, kan det då inte vara så att den trots allt bidrar med bra gener?
Eller... Hur funkar detta?
Jag är allmänt naturintresserad, men har aldrig tänkt på detta innan.

Lars.E sa:
knaper sa:
...

Detta gör mig intresserad.
Jag trodde att laxar alltid sökte sig tillbaka till sin födelseälv. Hur funkar det om man är född i ett kar och uppvuxen i en kasse?
Om en lax som har "dåliga gener" och har vuxit upp ståendes i en kassodling trots allt följer vildlaxen upp för en älv. Orkar den ens ta sig upp till lekplatserna? och om den orkar det, kan det då inte vara så att den trots allt bidrar med bra gener?
Eller... Hur funkar detta?
Jag är allmänt naturintresserad, men har aldrig tänkt på detta innan.

Bra fråga, jag har alltid antagit att den bara söker sig till första bästa älv.
Det kan tänkas att den odlade laxen inte lyckas komma upp till lekplatserna högt upp i älvsystemen i samma grad som den vilda. Där sker som tur är en liten selektion. Men sedan ska avkomman överleva dåliga dagar i älven (varmt vatten, lite vatten, konkurrens med andra laxar om deras gunst) och inte minst dåliga dagar till havs. Fiskar som lärt sig äta i kassar kanske får svårt i konkurrensen med torsk, sei, sill, hälleflundror och annat ute till havs (det är bara i havet de äter, inte i älven).

Berk sa:
Berk sa:
Yonna sa:
Berk sa:
Kul plan, gå för detta!

Jag hade fel. Flöden på norska sidan av gränsen ser raftbart ut (se bild). Tittade också på google street view och flöden blir snart mycket bredare och vackert (har för många minnen av vilda norska fjällflödar som jag verkligt gillar!).

Bikzz sa:
St Olavsleden har en egen hemsida med info osv. Tydligen finns både en cykel och en vandringsled, till stor det samma sträckning, men inte alltid. Mängder med ställen att rafta längs vägen. Vackert område, jag har kört Östersund-Åre med bil massor med gånger, leden följer ju i huvudsak samma sträckning fast på småvägar / stigar. Finns detaljerade kartor och gpx att ladda ned.
http://www.stolavsleden.com/sv/cykla/

Kul att det finns sådana här project i Swe, St Olavs / Kattegatt / Sverige - leden osv. Men om man cyklar så kan man ju även göra en egen rutt själv, bara att kolla på kartan, leta efter vackra ställen & sightseeing-grejor man vill se, och sen följa småvägar.

Ett visst problem kan uppstå om man vill rafta Sundsvall, Östersund, Åre och Storlien... Det rinner oftast åt fel håll.
Skulle man istället starta i Trondheim så lär det inte vara någon rolig bit upp till Storlien.
Däremot kan det kanske vara en kul ide att utgå från Storlien och köra mot Sundsvall och sedan få någon slags skjuts, eller cykla med raften mestadels på cykeln tillbaka till Storlien där man avslutar med den aaaningen brantare delen mot Trondheim.

(ot) här kan man läsa en rapport till stortinget om miljöproblemen med laxodling. intrycket man får är att det inte längre är vilda västern i den här verksamheten. finns kompletterande länkar längst upp på sidan.

verkar som det finns en bra lösning mot laxlus genom att samtidigt odla fisk som äter laxlusen, används i cirka hälften av anläggningarna. läckage av foder övervakas genom kontroller av bottenfaunan. rymning och användning av kopparhaltiga bottenfärger är problem som uppmärksammas.

det produceras i norge 240 kg lax per capita. det mesta exporteras.

http://www.miljostatus.no/Tema/Hav-og-kyst/Fiskeoppdrett/

knaper sa:
Ordbajskorv sa:
Själv försöker jag köpa/äta vildfångad lax i den mån det är möjligt, men kanske ska undvika lax helt och hållet då vildlaxen är hotad.
https://www.natursidan.se/nyheter/ny-studie-odlad-lax-storsta-hotet-mot-vild-lax/
https://www.nature.com/articles/s41559-017-0124

Det är väl omöjligt att få tag i vild lax i butik? Har aldrig sett det.
Iofs är väl östersjölaxen kommersiellt fiskad, inte atlantlaxen (den "finare" laxen).

Det finns fryst vildfångad lax från nordatlanten att köpa på vissa ica maxi, den är väldigt dyr dock. Fisk från Östersjön äter jag inte.

kais01 sa:
(ot) här kan man läsa en rapport till stortinget om miljöproblemen med laxodling. intrycket man får är att det inte längre är vilda västern i den här verksamheten. finns kompletterande länkar längst upp på sidan.

verkar som det finns en bra lösning mot laxlus genom att samtidigt odla fisk som äter laxlusen, används i cirka hälften av anläggningarna. läckage av foder övervakas genom kontroller av bottenfaunan. rymning och användning av kopparhaltiga bottenfärger är problem som uppmärksammas.

det produceras i norge 240 kg lax per capita. det mesta exporteras.

http://www.miljostatus.no/Tema/Hav-og-kyst/Fiskeoppdrett/

Läppfiskfisket (efter fisken som äter laxlusen) har växt exponentiellt (för att använda ett happy-inneord) de sista åren och har beskattat beståndet av läppfisk ganska hårt. Det problemet kanske kan lösas med odlingar av läppfisk. :)
Jag tycker annars den där rapporten radar upp många olösta problem med branschen.
Nu ska jag sluta prata om lax i den här tråden. Ursäkta för all OT. Annars tycker jag att Yonna ska försöka igen med torskfiske från sin packraft, kanske också skaffa ett litet bärbart ekolod till den? Då har hon gratis mat nästa gång hon är i Norge. :)

Tillbaka
Topp