toysc sa:
Snälla Yonna kan du inte berätta lite mer om MONSTERGÄDDORNA ;)
Inte lätt när man har PTGSD (posttraumatisk gäddasyndrom) men jo, jag ska försöka berätta :) Tror jag berättade det nånstans i träden tidigare men det är ju inte fel att varna till monstergäddor igen. Mardrömmar har jag fått av dem, och blötta kläder, skor och många blåmärken. Men värsta var att dem tog med sig mina älskade fatbike och vikingbåt. Jävla monsters.
Allt hände på en och samma dag, med tre olika gäddor i en stor sjö. Jag hade köpt på loppis mycket billigt två fiskespön plus en låda fiskegrejer, så glad och hungrig bestämde jag att det var dags för fisk till middag. Så jag paddlade på sjön, fick omedelbart napp, 'yes!' tänkte jag glad, men fisken var för stark och stor så det gick inte att veva in. Gick inte heller att paddla till sjökanten för jag fick hålla fast spöet med båda händerna. Så fisken, en jättestor gädda, drog happybåten och mig bakom sig på sjön tills linan gick sönder :(
Men så lätt ger man inte upp så jag försökte igen, fick omedelbart napp, 'yes!' tänkte jag glad igen för nu var jag förberett; fiskespöt satt fast i fatbikes tjocka hjul och paddeln hade fått ett rep så den kunde inte ramla i vattnet och driva bort. Så jag vevade in fisken, en stor gädda som flinade med vassa tänder och småskrattade att jag var en liten köttbulle för honom. Och tricket funkade, jag blev osäker och visste inte vad jag skulle göra. Hade inget fiskenät, gäddan var för stort att ta ut ur vattnet (linan skulle brytas), jag vågade inte mörda honom med min lilla morakniv för en uppblåsbar Happyraft är inte gjort av stål men ville inte heller släppa honom för han skulle dö med den stora fiskebeten i munnen. Men gäddan gav mig ingen betänketid, han drog hårt på fiskespöet, simmade under raften, slog med sin starka kropp mot båtens tunna botten och jag var rädd att han skulle bita i min rumpa som stack ut som en köttbulle under vattnet. Så jag hade inget val och grep fisken med bara händer och försökte slänga den i båten. Helt galen förstås. Gäddan var för stort, stark och halt. Vattnet forsade in i båten så efter några sekunder satt jag i ett fyllt badkar och var blött till armhålorna. Tur att fiskelinan gick sönder och jag hade mina fingrar kvar.
Så jag paddlade till sjökanten, bytte kläder, öste båten och eftersom hunger och hämndkänslor vann över förnuftet försökte jag än gång till. Nu med regnkläder på. Och den här gången gick det bra; fick snabb napp igen, det lyckades att paddla till kanten, lyckades också att veva in gäddan men då kom problemet att kliva på land med en viltkämpande monster på fiskespöet. Det var höga jättehala stenblock överallt och det var svårt att nå kanten. Så jag försökte klättra upp på en stor sten och då gick allt fel. Jag ramlade i vattnet, på min rygg på några stenar och det gjorde ont. Och värst av allt; jag slapp Happyrafts rep. Och gäddan, smart som han var, tog sin chans: han simmade med fiskespöet bort och tog med sig mina älskade fattie och happyraft. Skitförbannat var jag och kunde bara göra en sak: hoppa i vattnet och simma bakom båten. Nu simmar jag nästan aldrig så är en dåligt simmare, framförallt med cykelkläder, regnkläder och tunga fatbikeskor på. Dessutom var jag lite rädd för de stora monstergäddorna, att jag skulle drunkna i sjön och då slukats upp av dem, jag var ju bara en liten köttbulle.
Men så gick det lyckligtvis inte. Det lyckades att nå båten, simma tillbaka med båten som släp, kapa av fiskelinan men det gick inte att skrika helvete och andra ord för det var för kallt. Det var höst och det blåste jättekallt på sjön, så jag skakade vilt och tänderna skramlade som ett vandrande skelett. Det var tur att jag var på en 5000km cykeltur för då har man extra kläder på sig, men jag hade inga extra skor, jacka, mössa och handskar så jag frös nästan ihjäl. Men det gick ändå att byta kläder, förvandla båten till en fatbike igen och trampa mig liten värmare, men jösses det tog låååång tid.
Så dagen slutade att jag låg kallt, blött, hungrig och med många blåmärken rikare i sovsäcken. Okej, jag hade lärt mig några saker så dagen var inte helt värdelöst (inte lätt att tänka positivt när man är på fatäventyr). Men jag fick också PTGSD som är jättesvårt att bota. Vet därför inte om jag vågar fiska igen, iaf inte med stora fiskedrag i en liten happyraft på stora sjöar ;)
Jo många ord (och säkert också många skrivfel), men därför vill jag gärna ha en flytväst som har nåt att fästa utrustning, som t.ex en kniv som kan rädda mitt liv :)