Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Rut-66 sa:
Den handvevade 30wattaren kommer jag återkomma med. Har en på väg då jag blev för nyfiken :D
Enligt svenska sidan väger den snarare 650 gram (än 480 jag sett på annat håll) och med min tyngsta powerbank blir det ca 880 gram.
Med min lilla blir det ca 775 gram.
Även nyfiken på hur högljudd den är så ska mäta med decibelmätar-app...
Kul :)
Hittade några andra handvevade generators, såsom den här K-Tor Pocket Socket. Vikt 425gram, 10watt, 120volt. https://www.k-tor.com/hand-crank-generator/

frippegubben sa:
Då tror jag mer på den här:
https://www.indiegogo.com/projects/gravitylight-2-made-in-africa#/
Smidig att ta med sig, och lämpliga vikter kan man hitta på plats och slipper släpa med sig. Borde gå att fulhacka ihop nåt liknande.
Kul projekt, men det är 'bara' en lampa, eller ser jag fel? Vi internetcyklister vill ju ha nåt att mata våra smartphone, ipad, tablet, kamera, powerbanks os :)

apropå generator; rensar i föräldrahemmet denna vecka, och hittade denna, skall vara från 2a vk. glöder svagt men fungerar:)
.

Bilagor

• 93BE9ACB-E902-43C0-B790-F985BA73A4FD.jpeg
    93BE9ACB-E902-43C0-B790-F985BA73A4FD.jpeg
    343.2 KB · Besök: 244
  • 49BC5B22-C4E0-4345-B67D-3B8D29A27DA3.jpeg
    49BC5B22-C4E0-4345-B67D-3B8D29A27DA3.jpeg
    288.8 KB · Besök: 234
Första reaktionen på 30wattaren är att 650 gram är ju utan spänningsregulatorn... regulatorn behöver man ju liksom oftast och med den väger kitet ca 780 gram.
www.laddaute.se skickade riktigt snabbt.

Yonna sa:
frippegubben sa:
Då tror jag mer på den här:
https://www.indiegogo.com/projects/gravitylight-2-made-in-africa#/
Smidig att ta med sig, och lämpliga vikter kan man hitta på plats och slipper släpa med sig. Borde gå att fulhacka ihop nåt liknande.
Kul projekt, men det är 'bara' en lampa, eller ser jag fel? Vi internetcyklister vill ju ha nåt att mata våra smartphone, ipad, tablet, kamera, powerbanks os :)

Just det! Det finns ingen "free lunch" och man far aldrig tillbaka mer energi än vad behövdes för att lyfta tyngden. Lyckas du hitta en 10 kg tyngd som kan sedan sänkas 2 m neråt, då blir det kanske 10 mAh laddad i ett batteri. Jag gissar att PC fläkt i vinden vinner .... ;-)

Gravitylight verkar vara ett kanonprojekt och initiativtagarna ska ha en stor eloge :)
men den producerar mindre än en tiondels watt och max 2.7 volt.

Deciwatt som har Gravitylight har även Nowlight, som faktiskt har 5 volts usb-uttag:
https://www.deciwatt.global/nowlight
Lite otymplig, men både handkraft, vägguttag och sol kan ladda upp en inbyggd powerbank.

Tillägg:
Gammal Samsung 7" surfplatta, halvdåligt batteri, helt urladdad och legat så nån månad (?)
Ca 20 minuter tog det innan laddningssymbolen dök upp, men det säger nog mer om batteriet, än vevgeneratorn...
Laddaute.se skickade med en usb-sticka som man kopplar in på slingan, så ser man volt och ampere medans man vevar. :)

Senast ändrad:
Rut-66 sa:
Gammal Samsung 7" surfplatta, halvdåligt batteri, helt urladdad och legat så nån månad (?)
Ca 20 minuter tog det innan laddningssymbolen dök upp, men det säger nog mer om batteriet, än vevgeneratorn...
Laddaute.se skickade med en usb-sticka som man kopplar in på slingan, så ser man volt och ampere medans man vevar. :)

Kollade klockan lite noggrannare idag och vevade ytterligare 10 minuter.
Samsung Galaxy Tab 2 7.0
5.4 volt 430mA
Efter 1 minut tändes skärmen och visade laddningssymbolen (Samsungplattan avstängd)
Efter 10 minuter kunde jag starta den och hade 2% batteri

Det är inte så jobbigt att veva. Jag spände fast ena handen i vevhuset (rem för att t ex fästa runt smalt träd)
Sen gjorde jag cirkelrörelse med bägge händerna istället för att krampaktigt försöka hålla vevhuset stilla, funkade mycket bättre.
Blir lite trögare om det man laddar är påslaget och drar ström, men inte så mycket.
Ljudet är lite väl högt om man vill vara lite stealth på kvällen/natten.
Som en gammeldags kaffekvarn, som hamnat i målbrottet :D
65 decibel uppmätt med mobilen på ca 1 meters avstånd.

Senast ändrad:
låter ungefär lika smidigt som att ta med en trainer i skogen. då kan man ju koppla en generator till den;))

skämt åsido, den där attiraljen låter som ett säkert sätt att få golf- eller tennisarmbåge.

Så länge har man ingen lust att veva :D

Jag ser den som antingen toppa upp batteriet lite varje dag och förlänga batteritiden eller om nåt blivit helt urladdat, så enbart en akutlösning. Ladda nåt från 0 till 100 i ett svep skulle jag inte ha tålamod till :)

Jag fortsätter med att använda solcellspaneler, minimalt med jobb.
Man får ju kolla vad som är "the sweet spot" vad gäller pris versus prestanda, och sen hoppas på ljusa skyar...

Senast ändrad:
Ja, med tanke på jobbet, så är det ju mer trevligt med solceller.

Men jag byter ut spänningsregulatorn till en liten stepdown-konverterare, som har 2 usb-uttag så jag kan toppa upp både powerbank och mobil samtidigt ;)

Så jag fortsätter veva för:

Rut-66 sa:
Rut-66 sa:

Kollade klockan lite noggrannare idag och vevade ytterligare 10 minuter.
Samsung Galaxy Tab 2 7.0
5.4 volt 430mA
Efter 1 minut tändes skärmen och visade laddningssymbolen (Samsungplattan avstängd)
Efter 10 minuter kunde jag starta den och hade 2% batteri

Det är inte så jobbigt att veva. Jag spände fast ena handen i vevhuset (rem för att t ex fästa runt smalt träd)
Sen gjorde jag cirkelrörelse med bägge händerna istället för att krampaktigt försöka hålla vevhuset stilla, funkade mycket bättre.
Blir lite trögare om det man laddar är påslaget och drar ström, men inte så mycket.
Ljudet är lite väl högt om man vill vara lite stealth på kvällen/natten.
Som en gammeldags kaffekvarn, som hamnat i målbrottet :D
65 decibel uppmätt med mobilen på ca 1 meters avstånd.
Kul att du gjorde! och nu vet vi andra också mer. Inte fel att ha när man är utan el i t.ex en sommarstuga eller nåt liknande. Eller i en postapocalyptic world :)

Jag är förresten nu i Stockholm, en stad som har mer kranar än cyklister:

P1110870.jpg

Ingen aning vad dem bygger men tror inte det är cykelleder.

P1110827.JPG

Men fatbikers har tur för där finns några roliga trappor, det studsar lite men det går utmärkt att köra ned:

P1110876.jpg

P1110878.jpg

Och det finns många roliga trafikkoner mitt på gatorna, ingen aning vad dem heter på svenska men dem är jättebra om man vill träna sin manöverförmåga. De röda är lättare att se så dem är mindre poäng värd än de gröna; att hoppa ÖVER en kon får man mer poäng (hoppa är ju svårare än slalomma) men det är inte lätt med en fatbike så med en fattie får man mer poäng än med en mtb. Tror jag skulle vara mästare i sporten om jag skulle bo här i staden för det finns många sådana koner/käglor och en fatbike är ju ett utmärkt bowlingklot.

P1110872.jpg

Men tror den här staden är inte nåt för mig, bättre att ta en happyhour till Tallinn eller här på Happy :)

samtidigt bara 60 mil bort. botat lite lössnö-abstinens. bara mina egna spår...
.

Bilagor

• B4107DEE-8591-43BE-A887-848E9F9EC3DF.jpeg
    B4107DEE-8591-43BE-A887-848E9F9EC3DF.jpeg
    414.9 KB · Besök: 241
Är nu också (tillbaka) i Stockholm. Åkte till fjällen för 2 1/2 veckor sen när det var 14 grad i Stockholm, nu är det jättekallt ute, några plusgrad och blåsigt, som är det värsta vädret som finns. I fjällen var det -5 och 12 m/s vind första dag, kalt men bättre än idag i Stockholm, och bra träning för 5-åriga inför cykeltur i Jämtlandsfjällen med dåligt väder :)

fjall.jpg

Rut-66 sa:
Välkommen till Stockholm :)
Tack, och även tack för din undersökning/review här på Happy :)

kais01 sa:
ta dig gärna snabbt som tusan till hammarbybacken med din fattie och försök bli av med abstinensen i hellas;)
Hellas det var en cykelpark, eller hur? Då tror jag inte att det är nåt för mig :)
Vackert snöbild förresten!

Trodde jag skulle ha en mysigt internetcyklinghappyhour men nej, det var nån irl som ville prata om fatbikes så ja, det gör man då. Och då var det dags att köpa kläder för jag är ju en kvinna, som dessutom bor just nu mitt i stadens centrum och det händer inte ofta. Men tyvärr hittade jag inga gladfärgade klänningar, minikjolar och höga sexy klackskor som lämpar sig för fatbiking så jag köpte, tråkigt som fan, bara strumpor. Dessutom tråkigt svarta så ingen kan se när dem är smutsiga. Jo, det är inte lätt att vara en kvinnlig fatbiker.

Har försökt cykla med kort kjol på fattien men det var lite farligt att snabbt kliva av/på eftersom sadeln grep kjolen och då låg jag på marken. Försökte också med en lite längre klänning men det var ännu värre. Jo, när det blåste tyckte bilister om det för då tuttade dem glada, men när klänningen var så högt uppblåst att jag inte såg nåt längre (typ burka men då utan ögonhål) tyckte dem inte längre om detta. Och inte jag heller.
Men om nån vet en snygg fatklänning eller kjol, yes! tips är mycket välkomna :)

Berk sa:
Yonna sa:
kais01 sa:
ta dig gärna snabbt som tusan till hammarbybacken med din fattie och försök bli av med abstinensen i hellas;)
Hellas det var en cykelpark, eller hur? Då tror jag inte att det är nåt för mig :)

Om Hellas vore en cykelpark, skulle jag inte cykla där varje helg. Hellas är en naturreservat.
Oj förlåt, jag trodde det var en park med anlagda cykelleder os. Vet inte varför jag trodde detta, jo för att det ligger vid Stockholm som är ju en stor stad. Kanske dags för mig att kolla :)

Yonna sa:
Berk sa:
Yonna sa:
kais01 sa:

Om Hellas vore en cykelpark, skulle jag inte cykla där varje helg. Hellas är en naturreservat.
Oj förlåt, jag trodde det var en park med anlagda cykelleder os. Vet inte varför jag trodde detta, jo för att det ligger vid Stockholm som är ju en stor stad. Kanske dags för mig att kolla :)

Ingen problem! Som Nederländare är det svårt att föreställa sig att det finns många fina, stora naturreservat i en storstad som Stockholm. Utan dom skulle jag inte överleva här.

Edit: Med "stora naturreservat" menar jag "stor" på Nederländska skalan, inte på nord-Svenska skalan.

Senast ändrad:
Yonna sa:
Hmm, tyvärr har de flesta padding och det behövs jag inte på den tjockisen. Men tack för tipset :)

Berk sa:
Yonna sa:
Berk sa:
Yonna sa:
kais01 sa:

Ingen problem! Som Nederländare är det svårt att föreställa sig att det finns många fina, stora naturreservat i en storstad som Stockholm. Utan dom skulle jag inte överleva här.

Edit: Med "stora naturreservat" menar jag "stor" på Nederländska skalan, inte på nord-Svenska skalan.
Okej då, då ska jag cykla till Hellas en gång :)

Berk sa:
Är nu också (tillbaka) i Stockholm. Åkte till fjällen för 2 1/2 veckor sen när det var 14 grad i Stockholm, nu är det jättekallt ute, några plusgrad och blåsigt, som är det värsta vädret som finns. I fjällen var det -5 och 12 m/s vind första dag, kalt men bättre än idag i Stockholm, och bra träning för 5-åriga inför cykeltur i Jämtlandsfjällen med dåligt väder :)
Jo det tycker jag med. Det var snö och minusgrader hemma men det var inte så kallt som här i staden just nu. Framförallt igår var det kallt och blåsigt, inte alls roligt.

ForesterGuy sa:
Yonna sa:
Men fatbikers har tur för där finns några roliga trappor, det studsar lite men det går utmärkt att köra ned:

Mårten Trotzigs gränd. Han föll offer för gatuvåldet, blev ihjälslagen 1617.
Jaha, du känner gränden :) Känner du också den här skateboard bänken? Tyckte det var kul gjort (men jag har en svag för skateboards). Den är lite i närheten av gränden (om jag kommer rätt ihåg):

P1110886_.jpg

Yonna sa:
Berk sa:
Yonna sa:
Berk sa:

Okej då, då ska jag cykla till Hellas en gång :)

Du cyklar kanske i finare trakten, men här en bild från Hellasgården som jag och min son gillar det (ville ta en bild av min son, men han är klart för snabbt, eller jag för långsamt, man ser en blå hjälm någonstans).

2018-12-15-20-07-30.jpg

En bild till från Hellas. Jag är nu van med detta, men för en Nederländare är det otroligt att det finns en reservat som Hellas på cykeldistans från stan.

2019-04-11-22-45-38.jpg

och yonna, hellas ligger bara cirka 15 minuters cykling från där kranbilden är tagen. du och din fattie skulle känna er hemma där:)

kais01 sa:
och yonna, hellas ligger bara cirka 15 minuters cykling från där kranbilden är tagen. du och din fattie skulle känna er hemma där:)
Okej, jag är övertygat. Men det ska vara en annan gång för jag vill gärna tillbaka till skogen igen :)

Vackra bilder Berk! Och jo, jag är hemskt bortskämt med jättefin cykling i skog, dal och fjäll. Är också van att det finns inget folk, härligt tycker jag :)

mamme1 sa:
Yonna sa:
Plötsligt händer det! Vadan detta?

Jo, det där med de olikfärgade konerna är ett fenomen som inte heller alla vi lokalbor förstår fullt ut....
Är bara här för jag ska cykla utomlands och då behöves ett pass. Trodde det skulle funka med svensk id-kort plus svensk körkort för jag ska inte flyga (bara cykla och ta färjan). Men nej, det behövs ett riktig pass, som kostar 'bara' 1360kr och dem vill dessutom se mig personligt här i staden. Och jag får vänta minst tre veckor innan passet är färdigt så det blir nästa månad innan jag kan hoppa på fattie.

Fenomenet konerna. Såg idag en man som hade ett barn med sig på den .. jo jag vet inte vad den heter på svenska .. elsparkcykel kanske? Nej för det är ju ingen cykel, man står ju bara still på den. Men iaf, barnen stod mellan mannen och styret och sin haka var bara några mm högre än styret. Och då körde mannen med de jävla små hjul på en kullerstensgata. Stackars pojke. Han skrek för full hals och ramlade nästan av sparkskotern. Han måste ha bitit av sin tunga eller slagit tänderna sönder eller brutit näsan eller alla tre, för han blödde förfärligt ..

Yonna sa:
kais01 sa:
Okej, jag är övertygat. Men det ska vara en annan gång för jag vill gärna tillbaka till skogen igen :)

Vackra bilder Berk! Och jo, jag är hemskt bortskämt med jättefin cykling i skog, dal och fjäll. Är också van att det finns inget folk, härligt tycker jag :)

I Hellas berör det på när man cyklar. Om man är tidigt möter man bara rådjur, och kanske mej.

yonna sa:
mamme1 sa:
Yonna sa:
Plötsligt händer det! Vadan detta?

Jo, det där med de olikfärgade konerna är ett fenomen som inte heller alla vi lokalbor förstår fullt ut....
Är bara här för jag ska cykla utomlands och då behöves ett pass. Trodde det skulle funka med svensk id-kort plus svensk körkort för jag ska inte flyga (bara cykla och ta färjan). Men nej, det behövs ett riktig pass, som kostar 'bara' 1360kr och dem vill dessutom se mig personligt här i staden. Och jag får vänta minst tre veckor innan passet är färdigt så det blir nästa månad innan jag kan hoppa på fattie.

Nej, det säger dom bara. Det tar 9 dagar (men dyra är det).

men då kanske ni holländare får ett riktigt pass, som i civiliserade länder gäller tio år. leksakspassen från sverige gäller bara fem.

eller i praktiken fyra och ett halvt, eftersom många länder inte accepterar pass med mindre ön 6 månader kvar.

skämtklass på det.

Sedan några år gäller Nederländska pass i 10 år. Jag föredrar ID-kort, som passar i planboken (jättekonstigt Svenskt ord), gäller också i 10 år.

en plånbok som rymmer ovikta sedlar, almanacka och pass hör till livets nödtorft. (också ett konstigt ord)

även id-korten i sverige gäller fem år. åtminstone de som jag som ej svensk medborgare kan erhålla. och i det fallet går de inte heller att resa på.

Berk sa:
kais01 sa:
en plånbok som rymmer ovikta sedlar, almanacka och pass hör till livets nödtorft. (också ett konstigt ord)

Haha, i Stockholm använder man aldrig sedlar (men så kan man kanske behålla dom ovikta?)

Alltid roligt att berätta när jag resar utomlands att man kan inte köpa bröd med sedlar hos bageri i Stockholm.

Ett vanligt skatteverket ID-kort gäller bara i Sverige, vill man köra utomlands eller rättare sagt resa till länderna inom Schengenområdet då behövs ett nationellt ID-kort (giltigt i fem år). Körkort gäller då inte heller som giltig id. Och nu med terroristattentat och andra oroligheter blir id-kontroller allt vanligare så jag vågar inte resa utan ett riktig pass längre :)

Jag menade Nederländsk ID-kort. Gäller överallt i EU och några fler länder, men funkar inte i själv-scanner på flygplatser.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp