Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Bengt-re sa:
Utan att bli för zen, spelar farten någon roll då? När livet leker, cykeln kedjerasslar tyst och packningen är full med god brunsprit? ???
Ha, helt rätt! då är livet inte så dåligt ?

Bikzz sa:
Jag skulle nog prova att slå rekordet på vårvintern, nedför Tjäktja passet tex, tidigt på morgonen när det är frusen skare....

4DSC05583800x533.jpg

Oj, Tjäktja passet .. det skulle jag inte rekommendera men om det går då får du säkert hastighetsrekordet med en fulllastad fatbike!

DSC05028800x533.jpg

Leden till Låktatjåkka (sveriges högsta fjällstation) är också lämpligt ..

3DSC03371800x533.jpg

.. och mellan Svinne och Aktse finns också en svinbrant backe, inte lätt med en tung fattie med det gick ändå :) Det är så härligt att stå där flåsande med cykeln, med egen muskelkraft nå toppen, finns det nåt bättre känsla?

Yonna sa:
TorakP sa:
Yonna! Please check your PM :D

Hittade dina fina bildar och intressant tråd av en slump genom en bikeraft-googling. Riktigt skoj att följa dig! Härliga texter och kul att diskutera resor, prylar och gamla bilar. Och efter intensiva diskussioner om eldriven cyklar en andhämtning :D

Berätta gärna mer! Var gör du nu, på fatbike äventyr, paddlingstur ... ?

yonna sa:
Om 10 dagar (eller nåt) ska jag cykla genom Sydsverige
And how was your trip, några pics? :D

Oops, sorry! Jag är ingen frekvent forumläsare och då slipper hundratals inlägg min uppmärksamhet. Tack för dina fina ord :)

Intensiva diskussioner om e-bikes .. jo jag läste en gång men tappade snart lusten att läsa vidare. Nån som tjatade hela tiden like a broken record att happyfolket är för dumt att begripa vad han påstår .. det är inte mitt sätt att diskutera. Och det känns som holländare som alltid gnäller varför jag har en tjock fatbike och ingen e-bike för det går enligt dem snabbare och mycket roligare. Som tur har jag också en tjock långfinger, det funkar utmärkt som svar :)

Ja, jag cyklade till Göteborg, kattegattleden och då till Örebro men det var inte min grej. Ska berätta lite mer senare :)

Och ingen roligt fatbike äventyr just nu men ligger tråkigt under bilen och andas in stora mängder av bensin, blir alltmer knäpp i huvudet :(
Vem tycker att meka på bilar är roligt har aldrig haft en nästan 40års gammal bil. Jag vet iaf roligare saker att göra när man ligger på ryggen ;)

Tack för PM du Torak :)

Tack själv Yonna!!

Det finns inget land i Europa där säljs så många elcyklar som i Holland?

yonna sa:
Och ingen roligt fatbike äventyr just nu men ligger tråkigt under bilen och andas in stora mängder av bensin, blir alltmer knäpp i huvudet :(

Pics or it didn't happen! :D

TorakP sa:
yonna sa:

Pics or it didn't happen! :D
Vadå, en bild av mig själv?? No way, då får jag aldrig resesällskap ;)

TorakP sa:
Det finns inget land i Europa där säljs så många elcyklar som i Holland?

Tror att det är Tyskland men det finns också många i Holland, cirka 1.5 miljon så det finns också många problem och diskussioner. Hoppas det blir inte samma sak i Sverige ..
Kan berätta mer när bilens ljuddämpare sitter fast :)

Yonna sa:
Tror att det är Tyskland men det finns också många i Holland, cirka 1.5 miljon så det finns också många problem och diskussioner. Hoppas det blir inte samma sak i Sverige ..
nu blev jag nyfiken på vad det är för problem. Hoppas det går bra med ljuddämparen nu.

Sambal Oelek sa:
Yonna sa:
nu blev jag nyfiken på vad det är för problem. Hoppas det går bra med ljuddämparen nu.

Ljuddämpare får vänta när jag har mer tid. Jag luftade alla bromsar och bilen bromsar mycket bra igen :) Men bakhjulet hade lite glapp, först var jag rädd att det nya hjullagret satt inte bra men det var bara muttern på navet som satt lite loss. Och då hörde jag ett konstigt ljud, vet inte vad det är, varje gång när hjulet snurrar låter det 'plonk'. Så jag tog av hjulet, kollade noga, satt hjulet tillbaka, hörde 'plonk' igen, tog av hjulet, kollade, kliade på mitt huvud, sa 'fuck' och bestämde att det var nog för idag :)

Problem med e-bikes i Holland .. skriva på svenska är inte min hobby men ska försöka, hoppas ni förstår mig :)

Vet inte hur det är i Sverige men i Holland finns e-bikes (max250w, 25km) och hs-bikes (highspeed, max 4000w, 45km). Och då förstås moped I och II. E-bikes är populär för då behöver man ingen hjälm, försäkring etc och det finns 1.5 miljon e-bikes.
Problem är många trafikolyckor, framförallt av äldre som aldrig cyklar och plötsligt kör på en snabb e-bike. Äldre är allmänt långsammare, osäker i trafiken, ha sämre reaktionsförmåga, sämre hörsel etc och höftbrott/hjärnskador är helt vanligt vid en e-bike olycka. Då finns det ungdom som kör för fort, i en klunga eller asocial; 40+ som inte fattar att e-bikes startar snabbare och bromsar senare så de tappar ofta kontroll och ramla om; många e-bikers som ringa, smsa, facebooka (får inte på en motorfordon men de gör); bilister och vandrare som är irriterad och arga och skäller på ALLA cyklister (hat i trafiken är största fiende) osv.
Man kan hyra e-bikes nästan överallt, också kul för turister, framförallt för de som har aldrig cyklat i sitt liv. Jag bodde i Amsterdam (en hemsk cykelstad om man är inte van) och jobbade bl.a som cykelkurir på en snabb racer. Fan vad jobbigt de var, de är rädda för allt och fattar nästan ingenting, en e-bike är ett dödligt vapen under deras bak.

E-mtb ger också problem eftersom många som tycker inte om att cykla (för då blir man trött, svettig, tråkig) eller har ingen alls mtb-erfarenhet hyra/köpa en e-mtb (kul, då behöver vi inte röra oss) och kör ut i naturen. Utan hjälm, ingen teknik, utan respekt för natur och vandrare. De får inte köra på leder som är förbjuden för motorfordon (de förorsakar mer/fortare erosion för de är tyngre, bromsar mer och djupare) men de gör ändå. Därför blir det mer underhåll och kostnader för terrängägare och hatet mot mtb/cyklist växer allt mer. Hatet kan vara så stort att man spänner upp taggtråd och tjock fiskelina på leder. Taggtråd i halshöjd är dödligt så det är mord men man läser/hör ofta 'det har de sig själv att tacka för'.

Hat (obegrip och rädsla) mellan e-mtb och mtb växer också för mtb'ers kämpar mot stigmat att de är asociala, river naturen etc och e-bikes gör det stigma större. "E-bikes går för fort, förstorar mtb-leder och hotar mtb-regler" och "En hel del ansträngningar (i åratal) för att öppna mtb-leder har sprängt av e-bikers" är vanliga fraser.
Det finns också nåt med EU-reglar och e-mtb; en e-mtb är undantagen från EU nya 2017 lagar. En av konsekvenserna är att det man kan inte ställa någon laglig hastighetsgräns på dem och det ger oro bland cyklister/folk etc. Här är EU/ White Paper länken: https://issuu.com/groenesteden/docs/rules_regulation_on_electric_cycles

Finns också diskussioner om hur miljövänliga e-bikes är. Miljontals batterier som kastas årligen; batterier orkar 300-500 omladdningar och med pendelcykling går det snabbt. Och folkhälsan; nuförtiden gör man sitt yttersta för att undvika fysisk ansträngning så i stället att ta cykeln tar man e-biken så den lata tjocka skolungdom och 50+ blir alltmer tjockare och tjockare. De flesta holländare är för fet och det är ett perfekt recept för stora hälsoproblem (hjärta, diabetes etc).

Det är några av e-bike diskussioner på holländska forum/media, mycket roligt ;)

Vad jag själv tycker är inte relevant. Att man vill gå snabbare till jobbet eller vart som helst och helst utan några ansträngning (att bli trött är ett tabu), det är ingenting för mig. Jag har ingenting med sekundknullare och tycker att skönheten i den inte-motoriserade cykel är att man själv är gränsen/limit för hastigheten man kan nå. Och det känns jätteläckert att cykla på egen muskelkraft :)

Tycker också att e-cyklar har inte så mycket med cykling att göra och absolut inte med äventyrlig cykling. Jag är ofta veckor/månader på resa i fjällen, skog, utomlands etc, cyklar i snö, träsk, sandstränder osv och tältar helst inte på en camping. Och det är omöjligt med en tung e-cykel och ett batteri som måste laddas varje dag. Man kan inte laga en e-bike i fjällen, mitt i skogen, utomlands etc såsom en cykel. Vet inte om en e-cykel kan simma/vada men chansen att man får stora elproblem är stort. Det är också hemskt och ofta omöjligt att lyfta en tung e-bike på bilen, en full lastad e-cykel är jättetung att bära upp trappor, tågstationer, hotellrum etc (jag vill helst ha cykeln i mitt rum för den är allt jag äger), det är förbjuden att ta med i flygplan (batteri brandfara), batteriet och cykel är mycket populär att stjäla, och så finns det mer nackdelar för mig.

Men för pendling, för gamla etc är en e-bike utan tvekan ett perfekt fordon :)

Inte nog med att jag gillar det du skriver, sättet du skriver på är underbart och jag bara älskar ordet "sekundknullare".

#sekundknullare

Bra skrivet yonna. Och oroa dig inte över språket - du hanterar svenskan bättre än de flesta journalister redan.

Beklagligt och lite sorgligt dock att läsa det du skriver - slutsatsen kan inte bli annan än att samma utveckling händer även här.

Underbart Yonna, Thanx för en bra text, håller med om allt, (mostly) !!!
BiketourIng in Eur now, och möter mängder med E-Bikes hela tiden, bara ett fåtal riktiga cyklister med lowriders och packning, som campar, like me!!!

Kämpar uppför en del branta backar i 7 km/h, medan granny försvinner snabbt över krönet på en E-bike....

Men trots allt så kanske utvecklingen är bra, många äldre som ger sig ut, having a good time thanx to E-Bikes, Can't be a bad thing.....

Tack för alla uppmuntrande ord, kul att läsa och det ger lite extra energi :)

Kristoffer R sa:
Inte nog med att jag gillar det du skriver, sättet du skriver på är underbart och jag bara älskar ordet "sekundknullare".

#sekundknullare
Haha, jag visste inte säkert om det var svenska men tänkte 'äsch, det är klart vad jag menar'.

Bengt-re sa:
Beklagligt och lite sorgligt dock att läsa det du skriver - slutsatsen kan inte bli annan än att samma utveckling händer även här.
Vet inte för här finns en helt annan cykelkultur och Sverige är ett mycket större land. Holland är 11 gånger mindre, har 17 miljon invånare, 23miljon cyklar, nästan ingen natur, ingen allemansrätt ..

Jag ska läsa happys e-bike tråd, det är slarvigt att jag gjorde inte tidigare.

Bikzz sa:
BiketourIng in Eur now, och möter mängder med E-Bikes hela tiden, bara ett fåtal riktiga cyklister med lowriders och packning, som campar, like me!!!

Kämpar uppför en del branta backar i 7 km/h, medan granny försvinner snabbt över krönet på en E-bike....

Men trots allt så kanske utvecklingen är bra, många äldre som ger sig ut, having a good time thanx to E-Bikes, Can't be a bad thing.....

Yes, det är sant! Utan tvekan, bara bra :)

Ha en underbart resan du Bikzz, och ta hand om dig! Ser gärna några bilder och text!

Yonna sa:
Sambal Oelek sa:
Yonna sa:

Ljuddämpare får vänta när jag har mer tid. Jag luftade alla bromsar och bilen bromsar mycket bra igen :) Men bakhjulet hade lite glapp, först var jag rädd att det nya hjullagret satt inte bra men det var bara muttern på navet som satt lite loss. Och då hörde jag ett konstigt ljud, vet inte vad det är, varje gång när hjulet snurrar låter det 'plonk'. Så jag tog av hjulet, kollade noga, satt hjulet tillbaka, hörde 'plonk' igen, tog av hjulet, kollade, kliade på mitt huvud, sa 'fuck' och bestämde att det var nog för idag :)

Problem med e-bikes i Holland .. skriva på svenska är inte min hobby men ska försöka, hoppas ni förstår mig :)

Vet inte hur det är i Sverige men i Holland finns e-bikes (max250w, 25km) och hs-bikes (highspeed, max 4000w, 45km). Och då förstås moped I och II. E-bikes är populär för då behöver man ingen hjälm, försäkring etc och det finns 1.5 miljon e-bikes.
Problem är många trafikolyckor, framförallt av äldre som aldrig cyklar och plötsligt kör på en snabb e-bike. Äldre är allmänt långsammare, osäker i trafiken, ha sämre reaktionsförmåga, sämre hörsel etc och höftbrott/hjärnskador är helt vanligt vid en e-bike olycka. Då finns det ungdom som kör för fort, i en klunga eller asocial; 40+ som inte fattar att e-bikes startar snabbare och bromsar senare så de tappar ofta kontroll och ramla om; många e-bikers som ringa, smsa, facebooka (får inte på en motorfordon men de gör); bilister och vandrare som är irriterad och arga och skäller på ALLA cyklister (hat i trafiken är största fiende) osv.
Man kan hyra e-bikes nästan överallt, också kul för turister, framförallt för de som har aldrig cyklat i sitt liv. Jag bodde i Amsterdam (en hemsk cykelstad om man är inte van) och jobbade bl.a som cykelkurir på en snabb racer. Fan vad jobbigt de var, de är rädda för allt och fattar nästan ingenting, en e-bike är ett dödligt vapen under deras bak.

E-mtb ger också problem eftersom många som tycker inte om att cykla (för då blir man trött, svettig, tråkig) eller har ingen alls mtb-erfarenhet hyra/köpa en e-mtb (kul, då behöver vi inte röra oss) och kör ut i naturen. Utan hjälm, ingen teknik, utan respekt för natur och vandrare. De får inte köra på leder som är förbjuden för motorfordon (de förorsakar mer/fortare erosion för de är tyngre, bromsar mer och djupare) men de gör ändå. Därför blir det mer underhåll och kostnader för terrängägare och hatet mot mtb/cyklist växer allt mer. Hatet kan vara så stort att man spänner upp taggtråd och tjock fiskelina på leder. Taggtråd i halshöjd är dödligt så det är mord men man läser/hör ofta 'det har de sig själv att tacka för'.

Hat (obegrip och rädsla) mellan e-mtb och mtb växer också för mtb'ers kämpar mot stigmat att de är asociala, river naturen etc och e-bikes gör det stigma större. "E-bikes går för fort, förstorar mtb-leder och hotar mtb-regler" och "En hel del ansträngningar (i åratal) för att öppna mtb-leder har sprängt av e-bikers" är vanliga fraser.
Det finns också nåt med EU-reglar och e-mtb; en e-mtb är undantagen från EU nya 2017 lagar. En av konsekvenserna är att det man kan inte ställa någon laglig hastighetsgräns på dem och det ger oro bland cyklister/folk etc. Här är EU/ White Paper länken: https://issuu.com/groenesteden/docs/rules_regulation_on_electric_cycles

Finns också diskussioner om hur miljövänliga e-bikes är. Miljontals batterier som kastas årligen; batterier orkar 300-500 omladdningar och med pendelcykling går det snabbt. Och folkhälsan; nuförtiden gör man sitt yttersta för att undvika fysisk ansträngning så i stället att ta cykeln tar man e-biken så den lata tjocka skolungdom och 50+ blir alltmer tjockare och tjockare. De flesta holländare är för fet och det är ett perfekt recept för stora hälsoproblem (hjärta, diabetes etc).

Det är några av e-bike diskussioner på holländska forum/media, mycket roligt ;)

Vad jag själv tycker är inte relevant. Att man vill gå snabbare till jobbet eller vart som helst och helst utan några ansträngning (att bli trött är ett tabu), det är ingenting för mig. Jag har ingenting med sekundknullare och tycker att skönheten i den inte-motoriserade cykel är att man själv är gränsen/limit för hastigheten man kan nå. Och det känns jätteläckert att cykla på egen muskelkraft :)

Tycker också att e-cyklar har inte så mycket med cykling att göra och absolut inte med äventyrlig cykling. Jag är ofta veckor/månader på resa i fjällen, skog, utomlands etc, cyklar i snö, träsk, sandstränder osv och tältar helst inte på en camping. Och det är omöjligt med en tung e-cykel och ett batteri som måste laddas varje dag. Man kan inte laga en e-bike i fjällen, mitt i skogen, utomlands etc såsom en cykel. Vet inte om en e-cykel kan simma/vada men chansen att man får stora elproblem är stort. Det är också hemskt och ofta omöjligt att lyfta en tung e-bike på bilen, en full lastad e-cykel är jättetung att bära upp trappor, tågstationer, hotellrum etc (jag vill helst ha cykeln i mitt rum för den är allt jag äger), det är förbjuden att ta med i flygplan (batteri brandfara), batteriet och cykel är mycket populär att stjäla, och så finns det mer nackdelar för mig.

Men för pendling, för gamla etc är en e-bike utan tvekan ett perfekt fordon :)

Intressant och tänkvärt om elcyklar.

Bra att du trollar fram tråden för jag vill fråga nåt men visste inte var, så nu gör jag det här :)

Det finns lite glapp i fatbikes framnav, en Surly Ultra New och enligt Surly är den justerbar men hur gör man det? Lager är sealed cartridge bearings och den sitter jättefast. Trodde att maskinlager går aldrig att justera? Nån som vet?

Och hur många mil går en maskinlager egentligen? Pugsley är tre år nu och jag är inte tung, trampa inte heller som en våldsam best men tror att cykeln har inget lätt liv (som fullastad fattie i snö, saltvatten, fjäll, simmtur osv). Enligt cykeldatorn är det >800mil men det måste vara mer för den räknas inte de många <4.7km/h pushmil och i fjällen tar jag alltid av datorn för chansen att den ramlar av är stort. Så kanske har lagern rullat 900mil, är det dags att byta då? Är inte mycket mil tycker jag ..

Glappet är bara på en sidan men det låter som det sitter sand i för det knarrar lite. Vill inte cykla så och har inte heller tid att beställa Surly lager i USA för det blir snart dags för en cirka 200mil tur (mycket fjäll- och bikeraftmil så lagern får det inte lätta). Funderar att köpa nya men jag hittar bara kompletta axelkit från >600kr, dyrt tycker jag om man vill bara lossa lager.
Vad är smartaste att göra, är det lätt att byta maskinlager själv och finns det andra lager som passar på en surly ultra axel? Nån som vet?
Tack för svaret!

Och den är för ForesterGuy :)

373ed-bikepathmaker.jpg

Hej Yonna,

Pugsley-expertisen vet garanterat specifikt om din cykel, men maskinlager är standardiserade. ISO eller USA. Borde gå att få tag ett likadant men med bättre prestanda.

Vad står det för beteckning på lagret eller i reservdelslistan? Foto?

Livslängden går att räkna ut, vad har du för hjuldiameter?

De flesta lager ger upp på grund av felaktig montering eller nedsmutsning.

ensamvarg sa:
Hej Yonna,

Pugsley-expertisen vet garanterat specifikt om din cykel, men maskinlager är standardiserade. ISO eller USA. Borde gå att få tag ett likadant men med bättre prestanda.

Vad står det för beteckning på lagret eller i reservdelslistan? Foto?

Livslängden går att räkna ut, vad har du för hjuldiameter?

De flesta lager ger upp på grund av felaktig montering eller nedsmutsning.

Jag hade lite panik igår när jag upptäckte lagers glapp för planen var att cykla den här veckan till fjällen, Norge och mer härligheter. Men det får nu vänta för jag beställde en ny surly axelkitt. Kunde bara hitta ett 135mm exemplar, från Bike24 så det tar kanske mer än en hel vecka :(

Visste inte att maskinlager är standard, trodde att de måste vara Surly. Kul för det är säkert billigare! Tack för tipset!
Lager är en 6901 cartridge, 12 x 24 x 6mm, men tror att 7901 och PW6901 passar också. PW är Phil Wood men vet inte säkert för jag började precis nu med googla (var inte hemma idag).
Men iaf rengör/smörjer jag alla lager (BB, hjul och ibland framgaffels och pedaler) efter varje lång tur, också i vintern en extra gång. Vet inte om det är viktigt men tror inte att det är fel.

Hur menar du med att räkna ut livslängden med hjuldiameter? Det är ju kilometers man räknar? (okej, fatbike-km är nåt annat än racer-km ..).
Pugsley har iaf 26 x 3.8 och ibland 4.0 tires och omkretsen med 2bar är 2310mm och med 0.3bar 2150mm, lite skillnad :)

3DSC08567-Copy800x529.jpg

Jag får mycket kommentar med 0.3 bar men det går jättebra i snö med min 60kg vikt. Som en liten båt över havet :)

ForesterGuy sa:

:)
Hittade en kul video. Försökte med racern idag men det gick inte så bra, ramlade omkull och kysste asfalt :( Men imorgon blir det fatbikes tur, och the big boy kan allt :) Hoppas jag ..

http://dekoi2501post.tumblr.com/post/162705147952

Senast ändrad:
Hej Yonna,

En liten lagerlektion:

Ett lagers livslängd bestäms bland annat av
• belastningen
• rotationshastigheten
• antal varv
• driftstemperatur
• smörjmedel
• montering
• hur mycket smuts som kan tränga in

Förenklat, och med reservation för felräkning någonstans:

Så om du har omkretsen 2 m (vi förenklar) så snurrar hjulet 500 varv på 1 km.

Har du cyklat 9 000 km blir det 9 000 x 500 = 4 500 000 varv. Säg 0,5 miljoner varv.

Lagren betecknas enligt ISO så ett 6901 hos SKF har samma dimension som ett 6901 hos FAG, NSK, och de flesta andra lagertillverkare. Första siffran är lagertyp:

6 är ett spårkullager
7 är ett vinkelkontaktkullager som kan ta upp lite mer axiella laster.

Jag hittar inte 6901 eller 7901 hos SKF, men dimensionen 12 x 24 x 6 finns och heter 61901

Det finns utan tätningar, med 2 st RS1 (frikterande "gummitätningar") eller med 2 Z-plåtar. Kallas 61901, 61901-2RS1 eller 61901-2Z

Finns även rostfritt och heter då W61901

Det finns formler för lagerlivslängd, men SKF har en kalkylator:
Vi leker med tätat: 61901-2RS1
http://www.skf.com/group/products/b...ll-bearings/index.html?designation=61901-2RS1
Lagret klarar ca 1,5 kN stillastående och 2,25 kN roterande, du har fyra lager –> 6 kN = 6 000 kg, du och cykeln väger kanske 90 kg tilsammans? Ingen fara där alltså.
Det klarar även ett maxvarvtal på 19 000 varv/minut, låt oss gissa du gör 20 km/h –> 20 x 500 varv = 10 000 varv/h –> 167 v/min.
Jag bara killgissar att temperaturen är 50 °C, att du kör tätat, standardfett, etc.

ISOs livslängdsformel ger 1 560 timmar (20 km/h x 1560 h = 31 200 km). MEN SKF varnar för att fettet inte kan separera ytorna och därför slits lagret hårdare. DET kan vara orsaken till ditt lagerhaveri. Distansen i sig är nog inte problemet. Det är något annat som ställer till det.

I kallt väder behövs ett annat fett. Jag har ingen aning om hur varmt ett cykellager blir normalt, men det blir nog inte så varmt, och kylningen är bra.

Rengör du lagret och tar bort fettet riskerar du även smuts i lagret, och det kortar livslängden betydligt, även om du smörjer om. Tätade lager är normalt smorda "for life".

Monteringen är också något som dödar lager i förtid om den görs på fel sätt.

Det finns som sagt även andra tillverkare av lager … och nej, alla lager är inte standardiserade.

Wow! Klart som helst! Thanks!
Och jag älskar ditt namn Ensamvarg. Om jag hade en träbåt hade hon fått namnet Ensamvarg, mycket vackert! Kanske jag omdöper kajaken för hon heter bara 'den röda' :)

ensamvarg sa:
ISOs livslängdsformel ger 1 560 timmar (20 km/h x 1560 h = 31 200 km). MEN SKF varnar för att fettet inte kan separera ytorna och därför slits lagret hårdare. DET kan vara orsaken till ditt lagerhaveri. Distansen i sig är nog inte problemet. Det är något annat som ställer till det.
Tror det är salt havsvatten, har cyklat många mil på havstränder (holland, belgien, frankrike etc), 'katastrofal' för roterande delar/stål/alu.

ensamvarg sa:
Rengör du lagret och tar bort fettet riskerar du även smuts i lagret, och det kortar livslängden betydligt, även om du smörjer om. Tätade lager är normalt smorda "for life".
Hmmm, vet inte säkert om det gäller fatbikes. De älskar snö, is, vatten, sand etc, de ligger platt i regn och mud bredvid tältet, hänger mil efter mil bak på bilar, dansar med en packraft på forsande vatten, simmar som en fisk .. Efter varje lång och häftigt fatbikeäventyr är lagerfettet nästan försvunnen och i vintern kan tex fett i freewheels fastfrysa (känt vid fatbikemarathons såsom the Iditarod Trail). Kan tänka mig att fettet blir en annan substans efter minus 20 eller 30°C? Så man måste smörja om annars blir det bara värre för nav/axel.

Vad jag inte förstår är att Surly påstår att deras New hubs är justerbar, som cup/cone lager. Men lagern sitter jättefast, man måste banka ut dem. Nån som vet hur man gör?
"Your Surly New hubs use adjustable cartridge bearings (like many threadless headsets) so that the 'play' that develops as bearings wear may be adjusted out. This will allow longer life from the bearings assuming they are adjusted properly." http://surlybikes.com/info_hole/faqs/my_surly_hubs_seem_to_have_some_play_in_them

Jag beställde några 6901 lager idag (tack Ensamvarg!) Också en Surly dubbel cog för framhjulet. Spännande! Hoppas att 10sp kedja vill köra på den dubbelspeed kuggen för de rekommenderar bara en 9sp kedja.
Har också bytat fatbikes vevlager, kedja och justerat pedalglappet idag. Och snart blir det dags att klä om fatbike och köra till fjällen igen! Härligt :)

Alltid samma sak när man cykla några veckor; man startar med en cool fatbike ..

fatbikegear.jpg

men snart blir det såhär:

fatbikegear2.jpg

Tror det är bättre att svara här, så jag flyttar OT-prat från bilmektråden :)

TorakP sa:
Yonna sa:
Om jag skulle annonsera mig på en dejtingsite med de här sexiga fingrarna skulle jag då fånga en bilmekaniker? Och så ja, vilken dejtingsite har då största chansen? Ja, man är aldrig för gammal för att chansa ;)

torakperrson@gmail.com !!!!

:D
Tack du Torak :) Men bilen kör igen så bilmekanikern får vänta i frysskåpet tills bilen motarbetar igen! Och det är en Golf så det tar lång tid ;)

kais01 sa:
(ot) tror happy duger bra som datingsite i det här fallet. lycka till!
:)
Skulle vara roligt: "Vad fick dig att falla för din partner; snäll, intelligens, humor, styrka, stora tuttar ..?" "Nä, det var hennes blåa glykol fingrar och sexy nagellack." :)

Men jag är inte sökande, om kärleken kommer ska jag omfamna den men jag trivs mycket som singel nu. Det har också sin charm :) Och framförallt stor frihet; ingen som gnäller i kärleks namn att det är farligt att fatbiking några veckor ensam i vildmark/fjällen, det är ju slöseri med ord och tid för jag gör ändå. Så inga dåliga skuldkänslor och andra känslor man gärna vill kasta i soptunnan.
Och sexlivet, jag har nästan varje dag sex; nästan på måndag, nästan på tisdag, nästan på .. så det räcker ;)

Men det vore kul att dela cykel- och andra äventyr!

Förresten, jag faller för män med skäggstubb för de vet vad är viktigast i livet: valet av cykel. Utan skägg ingen fatbike! Och utan fatbike får han hoppa av cykeln hela tiden och får jag fatbike-mil efter fatbikemil vänta. Ingen kvinna med vett i huvudet tycker om att vänta på en karl ;)
Ju mer skägg desto mer adventure!

0000000.jpg

Ingen fatbike och inget skägg .. japp, då får han gå ;)

http://www.charliethebikemonger.com/fat-bikes-89-c.asp 'The 12 Stages of Fat Biking' och kolla nr7 :)

Där finns nån cykelevangelist, jag glömde sitt namn, som skrev nåt om cykel och skägg ratio/proportion .. nån som vet vem jag menar?

Nåt helt annat :)
Jag kollar cykelroute till Tänndalen och undrar om ni har några tips? I stort sett blir det Filipstad eller Hällefors, Fredriksberg, Vansbro, Malung, Sälen, Särna, Idre, Tännäs, Funäs- och Tänndalen.
Tvivlar lite på vägen till Malung. Vad är bättre för en fullpackad (så ingen lätt fjäril) fatbike: Fillipstad, vägen 246 till korsning 245, Gustav Adolf, Tyngsjö och upp till Yttermalung. Eller Hällefors, Gåsborn, Fredriksberg, Nås, Vansbro, Malung? Vill iaf slippa E16 och 26 mellan Fredriksberg-Vansbro-Malung, kanske Fredriksberg-Tyfors-Tyngsjö-Yttermalung är bättre?

Och hur är vägen 311 mellan Sälen och Särna, går det att cykla utan självmordkänsla?

I Idre blir det några dagar fjällcykling (nån som vet tips för en fullpackad fattie?) och då över Nipfjället och Stor-Harundsjön till Klutsjön. Nån som vet om det går med fatbike över Lill-Fjätan (tre gånger), finns det broar eller är vattennivån inte högt?

I Funäsdalen blir det också några fjällcyklingdagar (jaaaa gärna tips!) och därefter ska jag följa Klarälven: bikerafting med den tjocka fattie. Spännande! Först till Rogen och då genom Norges fjällen till stora sjön Femunden. Älven flyter vidare söderut i Norge och i närheten av Sälen flyter den via Sysslebäck, Eskhärad, Munkfors och Karlstad till Vänern.
Och då cykla hem via Happyrides Lekhyttan och äta upp alla grillade korvar där för jag är förstås jättehungrigt :) Hoppas jag hinner komma i tid!

karta2800x506.jpg

Vandringsled går tre gånger över Lill-Fjätan, undrar om det går med en fatbike annars tar jag grus/terrängvägen (eller vad är det för väg?) från Foskros. Jag tycker inte om djup forsande vatten när jag är ensam, det är scary ..

karta3800x485.jpg

Senast ändrad:
Från Nås till Vansbro finns det en mindre väg på södra sidan Västerdalälven (Malmsta - Grånäs - Uppsälje - Vansbro), så slipper du E16 den sträckan. Kommer du från Fredriksberg fortsätter du alltså rakt fram istället för att ta höger och korsa Västerdalälven i/vid Nås.

Yonna sa:
Wow! Klart som helst! Thanks!
Och jag älskar ditt namn Ensamvarg. Om jag hade en träbåt hade hon fått namnet Ensamvarg, mycket vackert! Kanske jag omdöper kajaken för hon heter bara 'den röda' :)

Tack :-)

ensamvarg sa:

Yonna sa:
Tror det är salt havsvatten, har cyklat många mil på havstränder (holland, belgien, frankrike etc), 'katastrofal' för roterande delar/stål/alu.

Absolut, saltvatten är erkänt dåligt för metall … vattnet förstör dessutom fettets egenskaper.

ensamvarg sa:

Yonna sa:
Hmmm, vet inte säkert om det gäller fatbikes. De älskar snö, is, vatten, sand etc, de ligger platt i regn och mud bredvid tältet, hänger mil efter mil bak på bilar, dansar med en packraft på forsande vatten, simmar som en fisk .. Efter varje lång och häftigt fatbikeäventyr är lagerfettet nästan försvunnen och i vintern kan tex fett i freewheels fastfrysa (känt vid fatbikemarathons såsom the Iditarod Trail). Kan tänka mig att fettet blir en annan substans efter minus 20 eller 30°C? Så man måste smörja om annars blir det bara värre för nav/axel.

Lagren vet inte om dom sitter i en fatbike eller vanlig, eller en motorsåg … Lager är känsliga för allt som tränger in i dem, saltvatten, lervälling, smuts, you name it. Dåliga/trasiga tätningar, fel typ av fett som inte tål eländet …

Så varje gång du öppnar lagret och byter ut fettet riskerar du tätningen och att du får in smuts.

Jo, fettet får olika egenskaper vid olika temperaturer, tjockare vid lägre. För mycket fett är inte heller bra.

Yonna sa:
Vad jag inte förstår är att Surly påstår att deras New hubs är justerbar, som cup/cone lager. Men lagern sitter jättefast, man måste banka ut dem. Nån som vet hur man gör?
"Your Surly New hubs use adjustable cartridge bearings (like many threadless headsets) so that the 'play' that develops as bearings wear may be adjusted out. This will allow longer life from the bearings assuming they are adjusted properly." http://surlybikes.com/info_hole/faqs/my_surly_hubs_seem_to_have_some_play_in_them

Det dom i princip menar är det här:

Ett vinkelkontaktkullager (angular contact ball bearing) (som 7901) ser ut så här:

acbb.png

Bilden från SKF. Surlys lager saknar hållare (den bruna grejen), och kallas "full complement". Google kunde dock inte hitta någon bild åt mig.

Sätt två lager spegelvänt mot varandra, med den tjocka kanten på ytterringen inåt i navet.

Sedan sätter du en axel med gänga och mutter i vardera änden som trycker innerringarna inåt, mot varandra.

Ytterringen sitter förmodligen hårt i lagersätet i navet, men exakt hur det ser ut i övrigt är jag osäker på. Surlys hemsida var … lite rörig.

Lager är en hel vetenskap. Tätning och smörjning av dem är som grädden på moset, eller "the icing on the cake".

Jo jag _är_ lite nördig. Du får gärna fråga, men jag släpper nog tråden nu, fortsätter läsa dock. Lycka till.

Dagens boktips? Ja, holländaren (nederländaren?) Jelle Brandt Corstius har skrivit om sin far. Varje sommar brukade de göra en gemensam cykeltur, men aldrig längre än två dagar, längre än så stod de inte ut med varandra. Boken beskriver deras sista cykeltur, 162 mil ned till Medelhavet. Boktiteln? "As in tas", på svenska "Med askan i väskan".

ooms sa:
Från Nås till Vansbro finns det en mindre väg på södra sidan Västerdalälven (Malmsta - Grånäs - Uppsälje - Vansbro), så slipper du E16 den sträckan. Kommer du från Fredriksberg fortsätter du alltså rakt fram istället för att ta höger och korsa Västerdalälven i/vid Nås.
Thanks, jag kollade bättre på kartan (zooma i) och hittade vägen. Men hittar ingen bra väg från Vansbro till Yttermalung så kanske det blir ändå Tyfors, Tyngsjö, Yttermalung. Ska kolla i morgon bättre, thanks Ooms!

kartavansbro800x491.jpg

ensamvarg sa:
Jo jag _är_ lite nördig.
Finns det nåt trevligare i livet än att ha en passion? Det är som drömmar, man kan inte utan. Så tack Ensamvarg att du är lite passionerad/nördig :)

När jag ska byta lager (de har fortfarande inte kommit med posten) ska jag kolla noga hur, vad och varför Surly säger vad de säger. Ska försöka ta en bild av den trasiga lagern, kanske inte intressant men den som anmärker på det är en grump, en grouch, en sur gnälltant (vet inte svenska ord för en grump).

ensamvarg sa:
Surlys hemsida var … lite rörig.
Haha, I love Surly! De är så annorlunda :)

Tack igen Ensamvarg!

ForesterGuy sa:
Dagens boktips? Ja, holländaren (nederländaren?) Jelle Brandt Corstius har skrivit om sin far. Varje sommar brukade de göra en gemensam cykeltur, men aldrig längre än två dagar, längre än så stod de inte ut med varandra. Boken beskriver deras sista cykeltur, 162 mil ned till Medelhavet. Boktiteln? "As in tas", på svenska "Med askan i väskan".
Hej kul att du hittade! Yup, Jelle cyklade med sin fars aska till Medelhavet. Jag fick boken av en god vän men har fortfarande inte läst för resan min är för färsk i minnet, i hjärtat, det gör fortfarande lite ont .. vet inte hur det funkar för det var förra året, för ett helt år sedan.

Finns också en cykelsite och en tidskrift om resor som frågade mig om jag vill skriva en artikel om resan men jag tackade nej. De frågade också om en bikeraft artikel för det är speciellt/mycket okänd, men askan var med i packraften och resan känns .. jag vet inte, nåt av mig själv. Varje gång jag vill berätta om resan stannar orden, det går inte. Det var en mycket speciell resa (bästa resan ever) men det var också svårt att kämpa med fatbike, packning, mig själv och min pojkväns aska i fjällen. Det hurts, bränns fortfarande i ögonen och känslor trycker bort orden, de försvinner.
Man frågade också om jag vill hålla en föreläsning på en stor cykel/vandringsmässa; med fatbike, packraft, alla bilder etc (kul en tjej som är lite annorlunda/galen). De bjöd mig pengar och då blev jag lite arg/sårat. Resan har ingenting med pengar att göra, jag kan inte 'sälja' mig själv om jag inte vet vad jag känner och med pengar blir mitt hjärta inte lättare, men tror inte att de förstår.
Jag lovade också Edwin, den snälla belgiska/franska killen som sökte mig på Happy, att berätta mer om farvälresan ('med aska i fatbike i fjällen', så säger han), här i forumet. Men det går inte heller. Kanske senare, jag vet inte. Det låter dum men så är det, det är kanske tiden som saknar. Om ni förstår min konstiga svenska?

Senast ändrad:
Nu var det längesedan jag rörde mig bortom Vansbro, men det ser ut som att strax innan Äppelbo går en väg in/ner till vänster (efter jvg-passagen) som sedan kommer ner på vägen upp mot Sillerö. Då blir det bara ca 8-10 km på E16, som nog inte är speciellt trafikerad där. Alternativt verkar det finnas små skogsvägar från Vansbro till Yttermalung, den som går upp ungefär vid "s" i "Vansbro" verkar gå norrut en bit längs Vanån och sedan finns avstickare västerut som kommer fram vid Yttermalung. Det ser iaf ut så när jag zoomar på google maps. Men det är många skogsvägar, så man behöver nog bra karta/gps för att inte komma fel.

Du är inte skyldig någon att berätta något.
Det är ditt liv och dina minnen, berätta för vem du vill när du vill Om du vill. Inte annars.
Jag tycker nog till och med att det finns ett egenvärde för dig att behålla minnena av den resan för dig och din pojkvän.

Ha det fint på din kommande resa!

Edit: för övrigt är det omöjligt att förmedla känslor och fysisk och mental hopplöshet när man är helt slut, inget funkar som det ska, man är mil från civilisationen och ingen som kan hjälpa, men man mitt i allt känner hur ens kärlek rör sig brevid en och allt blir varmare och möjligt.
Och sånt tjafs ;)

Yonna sa:
Varje gång jag vill berätta om resan stannar orden, det går inte. Det var en mycket speciell resa (bästa resan ever) men det var också svårt att kämpa med fatbike, packning, mig själv och min pojkväns aska i fjällen. Det hurts, bränns fortfarande i ögonen och känslor trycker bort orden, de försvinner....De bjöd mig pengar och då blev jag lite arg/sårat....('med aska i fatbike i fjällen', så säger han), här i forumet. Men det går inte heller. Kanske senare, jag vet inte. Det låter dum men så är det, det är kanske tiden som saknar. Om ni förstår min konstiga svenska?

Senast ändrad:
Der Kaiser sa:
Det är ditt liv och dina minnen, berätta för vem du vill när du vill Om du vill. Imte annars.
Jag tycker nog till och med att det finns ett egenvärde för dig att behålla minnena av den resan för dig och din pojkvän.

Ha det fint på din kommande resa!

Yonna sa:
Varje gång jag vill berätta om resan stannar orden, det går inte. Det var en mycket speciell resa (bästa resan ever) men det var också svårt att kämpa med fatbike, packning, mig själv och min pojkväns aska i fjällen. Det hurts, bränns fortfarande i ögonen och känslor trycker bort orden, de försvinner....De bjöd mig pengar och då blev jag lite arg/sårat....('med aska i fatbike i fjällen', så säger han), här i forumet. Men det går inte heller. Kanske senare, jag vet inte. Det låter dum men så är det, det är kanske tiden som saknar. Om ni förstår min konstiga svenska?
Håller helt med Der kaiser... det är något du bör behålla för dig själv, inget man behöver berätta på ett öppet forum.

Det ser ju sjukt roligt ut med packrafting. Jag har surfat lite för mycket på turdagböcker och recensioner nu och jag har fingret på köpknappen. Kanske blir det en bikeraftingtur nästa år.

Jag var i Funäsdalen för två veckor sen men har tyvärr inte så många tips för fjällcykling. Vi tog bilen upp mot Ljungdalen och cyklade där istället. Det är tydligen där omkring man ska cykla enligt en kille vi träffade vid Helags, men det är väl värt en helt egen semester (sitter och drömmer mig bort till allt mellan Helags och Vålådalen). Funäsdalen har en del tips på sin hemsida och vi testade ett av dem, Mittådalen - Kappruet. Det var okej men inte så speciellt och det var ungefär vad de på Pinkbike också kom fram till, https://www.pinkbike.com/news/reindeer-singletrack-and-waffle-stalls-in-sweden-2016.html. Kolla vad som finns runt Ramundberget och har du tid kan du testa detta turtipset som säkert är trevligt: https://happyride.se/turtips/258

Har bytt axeln och lagren (axel behövde inte men den fanns så varför inte). Mycket lätt att göra: slå med gummi hammare på axeln, PLOPP den ramlar på golvet, slå mjuk med nån drivdorn inne på både lager och PLOPP. Slå de nya lagren med en passande hylsa i navet, och klar!
Gamla lager hade tydligt glapp och var smutsiga. Vad Surly menar med 'justerbar' ingen aning. Det är bara slå på lagern och då sitter de fast.

DSC06951800x648.jpg

De gamla och nya lager/axles, mycket intressant :)

ooms sa:
Nu var det längesedan jag rörde mig bortom Vansbro, men det ser ut som att strax innan Äppelbo går en väg in/ner till vänster (efter jvg-passagen) som sedan kommer ner på vägen upp mot Sillerö. Då blir det bara ca 8-10 km på E16, som nog inte är speciellt trafikerad där. Alternativt verkar det finnas små skogsvägar från Vansbro till Yttermalung, den som går upp ungefär vid "s" i "Vansbro" verkar gå norrut en bit längs Vanån och sedan finns avstickare västerut som kommer fram vid Yttermalung. Det ser iaf ut så när jag zoomar på google maps. Men det är många skogsvägar, så man behöver nog bra karta/gps för att inte komma fel.

Thanks! Tror jag har rutten nu, men ofta blir det helt plötsligt nån annan väg, det är fatbikes förtjänst/frihet, den går var den vill. Nåt som: där det finns en vilja finns en väg, om det finns ingen väg kan man fatbiken :)

GPSen (plus många batterier) tar jag inte med, den är fin i skogen men fatbike är fullpackad, finns ingen plats kvar. Det blir jättetung i fjällen med packraft, flytväst, paddel, mat .. och det kan vara kallt så sent i året så har också mer kläder och mycket bränsle; varm kaffe/te när man är kallt och blött är fint. Har några fjällkartor, de duger mycket bra. Och en bra app i telefonen, den funkar också utan internet (inte alltid men det går): Lokalsinne, ni svenskar känner förstås men om inte: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.deepcoldsoft.lokalsinne På dator https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ och för Norge (blir en del norska fjällen) https://www.ut.no/kart/ Nån som vet en annan för Norge?

aahlborg sa:
Det ser ju sjukt roligt ut med packrafting. Jag har surfat lite för mycket på turdagböcker och recensioner nu och jag har fingret på köpknappen. Kanske blir det en bikeraftingtur nästa år.
Kul! Tryck snabb på köpknappen!! ;) Vilken vill du?
Jag hyr en packraft, har ingen råd att köpa nu, hoppas det blir nästa år!

aahlborg sa:
https://www.pinkbike.com/news/reindeer-singletrack-and-waffle-stalls-in-sweden-2016.html. Kolla vad som finns runt Ramundberget och har du tid kan du testa detta turtipset som säkert är trevligt: https://happyride.se/turtips/258
Wow, vad fina bilder! Det ska jag säkert kolla, thanks!

Der Kaiser sa:
Det är ditt liv och dina minnen, berätta för vem du vill när du vill Om du vill. Inte annars.

Ja, du har helt rätt, jag såg det inte så tydligt. Ibland blir man lite vilsen i sociala mediums tidstryck, alla har bråttom och det blir bara värre; om du inte reagerar omedelbart på twitter, sms, fb etc är det nåt fel på dig; utan blog, fb, site är du gammaldags och tråkigt .. 'Du cyklar världen runt utan blog??' 'Du gjorde nåt kul och vill inte berätta??' 'Du kan tjäna pengar när du berättar hur intressant du är och tackade nej?!' 'De vill sponsra dig men du vill inte??'
Ja, jag vill bara vara migsjälv, det är jobbigt nog ;)

Der Kaiser sa:
Edit: för övrigt är det omöjligt att förmedla känslor och fysisk och mental hopplöshet när man är helt slut, inget funkar som det ska, man är mil från civilisationen och ingen som kan hjälpa, men man mitt i allt känner hur ens kärlek rör sig brevid en och allt blir varmare och möjligt.
Och sånt tjafs ;)
Vackert :) Thanks!

Senast ändrad:
För Norgekartor brukar jag använda appen norgeskart.

https://play.google.com/store/apps/details?id=no.avinet.norgeskart

Jag har cyklat en del i Tänndalen, men då mest på slingor.
Du kan ju cykla från ramundberget till Tänndalen, det har mr JoDa gjort:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1947166/3198249#msg-3198249

och sedan vidare ned mot Skedbrostugan och Rogen. Jag vet dock inte hur cyklingsbar leden är från Tänndalen och söderut. Rogen är underbart att paddla i, men man får bära lite mellan sjöarna.

fhloston sa:
Yes! har installerat, thanks! Tror inte att det funkar offline men har iaf nåt bra på smartphonen nu!

fhloston sa:
Tack! Ska kolla :)

kartarg800x505.jpg

Tror det blir Fjällnas, Gröndalen, Ösjövålen, Långbrottstugan, (tälta vid Långbrottsjön), Skenörsfjället och Tänndalen. Hoppas det går med en fullpackad fattie. Men ska också kolla happyride länk!

kartarg3800x503.jpg

fhloston sa:
.. och sedan vidare ned mot Skedbrostugan och Rogen. Jag vet dock inte hur cyklingsbar leden är från Tänndalen och söderut. Rogen är underbart att paddla i, men man får bära lite mellan sjöarna.
Tänkte från Tännäs söderut till Käringsjövallen och Lill-Tandsjön för där är början av Klarälven. Då blir det Stor-Tandsjön, Rogen, Klippnäset och så in i Norge till Femunden.

kartarg2800x481.jpg

DSC06954800x523.jpg

Fatbikes setup. Utan packraft, paddel och flyväst , plus en 20L ryggsäck, blir tung!

DSC06961800x604.jpg

Vet inte om jag tar med Revelates Jerrycan (lilla väskan vid sadelstolpe) ..

DSC06966800x587.jpg

.. och tvivlar om gaffel/framhjulet är för tung i fjällen. Handlebar harness, två drybags, packraft och två Mountain Feedbags på styret, och gaffeln har en Anythingcage och en 1L vattenflaska. Allt vikt på däcket är inte kul på svåra stenstigar, hoppas det går!

DSC06975800x533.jpg

Senast ändrad:
Du kan ladda ner tiles i norgeskart, I gratisversionen gäller de dock bara två veckor, sedan måste man förnya nedladdningen.

Underbar tur :-)

Jäääää
Det är därför jag aldrig kommer bike-pack-rafta.
Eller förmodligen ens bikepacka, skulle gärna cykla mellan stugor, jag gillar ju fjällen och att cykla, men ville jag släpa så mycket vikt skulle jag lika gärna försöka ta mig över Grönland eller nåt!
Each to their own; som sagt: Ha en kunglig resa Yonna!

Yonna sa:
Fatbikes setup. Utan packraft, paddel och flyväst , plus en 20L ryggsäck, blir tung!

.. och tvivlar om gaffel/framhjulet är för tung i fjällen. Handlebar harness, två drybags, packraft och två Mountain Feedbags på styret, och gaffeln har en Anythingcage och en 1L vattenflaska. Allt vikt på däcket är inte kul på svåra stenstigar, hoppas det går!

Der Kaiser sa:
Jäääää
Det är därför jag aldrig kommer bike-pack-rafta.
Eller förmodligen ens bikepacka, skulle gärna cykla mellan stugor, jag gillar ju fjällen och att cykla, men ville jag släpa så mycket vikt skulle jag lika gärna försöka ta mig över Grönland eller nåt!
Each to their own; som sagt: Ha en kunglig resa Yonna!
Näääää nu glömmer du det viktigaste: frihet! och därför behöver man bara ett tält, sovsäck, kaffe med en klunk whisky och en packraft med en fattie förstås :)

10IMG-20160819-WA0000800x480.jpg

Ska väga cykeln med packning, tror det är bara uhhhmmm .. mindre än 35kg? Men jag är som en fågelfjäder, väger ingenting, många cyklister väger 30kg mer så då blir det samma vikt ;)

more-Copy.jpg

You know that feeling when you leave for a trip and just know you forgot something?

Jisses va bröte du har med dej. Jag klarade mej med 5kg på cykeln+3,2kg på ryggen på min första fatbiketur med tält i fjällen. Fast jag var bara ute i fem dagar. Hur länge tänkte du va iväg på denna tur?
Skit i Funäsdalen och cykla istället till Flatruet. Då får du med Sveriges högst belägna väg, kyrka och by på din tripp. Cykla vidare mot Ljungdalen och Helags. Eller ta pilgrimsleden, paddla över sylsjödammen, cykla genom norska skardörspasset till Tydal.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur länge tänkte du va iväg på denna tur?
Ingen aning; bikerafting går inte snabbt, fjällcykling inte heller och en fullpackad fatbike tar det lugnt. First cirka 600km grus/skogsvägar upp till Funäsdalen, plus några dagar fjällcykling inom Idre, plus några dagar fjäll Funäsdalen och kanske Helagsfjället (ser lockande ut!), då blir det bikerafting i Rogen och området, då bikerafting Klarälven från början till slut (ca 500km från Bränstöten i Rogens naturreservat till Vänern) med några extra fjällcykling/bikerafta dagar i Norge och då tillbaka hem. Tror det blir 2000km? Eller kanske mer, men det är fatbike-km och de räknas dubbelt så det är 4000km :)

Skit i Funäsdalen och cykla istället till Flatruet. Då får du med Sveriges högst belägna väg, kyrka och by på din tripp. Cykla vidare mot Ljungdalen och Helags. Eller ta pilgrimsleden, paddla över sylsjödammen, cykla genom norska skardörspasset till Tydal.

Cykla upp till Flatruet och Ljungdalen är det på asfalt? Låter inte så lockande med en fattie, vill gärna ha lite mer äventyr, och framförallt en bikeraft trip! Det har nåt speciellt, a peddle and paddle dream, bike in and float out .. jätteläckert att paddla i fjällen med en tjock fatbike framför näsan :) Kollar nu sjöar/vattnet runtom Funäsdalen, Ljungdalen, Helagsfjället men det är svårt för jag känner inte området. Vet inte vad är farligt, cykelbar etc.
Går det att cykla från Helagsfjällstation till Sylsjön (följa Helagsån), paddla lite och då via Fältjägarstugan till Fjällnäs, men inte via Råmundberget för jag tror det är asfalt? Eller från Sylsjön bikerafta till norges Nedalshytta och då tillbaka?

Finns där egentligen happybikerafters här? Vora kul att ha en bikeraftride :)

Senast ändrad:
Yonna sa:
fhloston sa:
Yes! har installerat, thanks! Tror inte att det funkar offline men har iaf nåt bra på smartphonen nu!

fhloston sa:
Tack! Ska kolla :)

Tror det blir Fjällnas, Gröndalen, Ösjövålen, Långbrottstugan, (tälta vid Långbrottsjön), Skenörsfjället och Tänndalen. Hoppas det går med en fullpackad fattie. Men ska också kolla happyride länk!

fhloston sa:
.. och sedan vidare ned mot Skedbrostugan och Rogen. Jag vet dock inte hur cyklingsbar leden är från Tänndalen och söderut. Rogen är underbart att paddla i, men man får bära lite mellan sjöarna.
Tänkte från Tännäs söderut till Käringsjövallen och Lill-Tandsjön för där är början av Klarälven. Då blir det Stor-Tandsjön, Rogen, Klippnäset och så in i Norge till Femunden.

Tänk om jag hade varit kvar i stugan ett par veckor till...då hade jag bjudit in dig/stått vid korsningen ovanför Kärrinsjövallen
för att bjuda på en varm kaffe/whiskey...;(
Har bara paddlat på Rogen för tio år sedan, men hört från lokalbefolkningen att den är grund , vilket gör att den kan bli svår att ta sig fram på om det blåser upp lite....

Kul cykling och veel succes!

Jisses va bröte du har med dej. Jag klarade mej med 5kg på cykeln+3,2kg på ryggen på min första fatbiketur med tält i fjällen. Fast jag var bara ute i fem dagar. Hur länge tänkte du va iväg på denna tur?

Förlåt om jag är en messerscmidt(stavning?)

Nja...https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4nn%C3%A4s_kyrka

https://sv.wikipedia.org/wiki/Högvålen

dock Sveriges högst belägna allmänna väg.....https://sv.wikipedia.org/wiki/Flatruet

Senast ändrad:
Det var ett tag sen nu, men jag jar gått från Tänndalen till Kärringsjävallen via Rogenstugan. Vill minnas att det var ganska enkel vandring, borde inte vara problem med fattie.

WSMC sa:

dock Sveriges högst belägna allmänna väg.....https://sv.wikipedia.org/wiki/Flatruet

Står ju lite längre bak i tråden att TS tänkt cykla vägen mellan Idre och Tännäs så jag förutsatte att hon skulle passera både högvålen och Tännäs kyrka.

http://roadfinder.se/ kan du se någon slags status på vägarna. Är de gråa är det grus, är det färg så är det asfalt.

Mellan Funäsdalen och Ramundberget är det asfalt, men du kan ta Vivallsvägen från Funäsdalen till Flon vid Bruksvallarna för att undvika asfalten.

Vägen från Funäsdalen till flatruet /Ljungdalen är mest grus.
Om du ska till Kärringsjön via Tännäs är det asfalt till du svänger av mot Kärringsjön. Men ett alternativ är att rafta Tänndalssjön-östersjön till dammen, och sedan ta grusvägen ner till Tännäs

WSMC sa:
Tänk om jag hade varit kvar i stugan ett par veckor till...då hade jag bjudit in dig/stått vid korsningen ovanför Kärrinsjövallen
Vafan, är jag för sent?! Finns ingen möjlighet för dig att köra tillbaka?? Kan bjuda på havregröt (med blåbär om det finns) eller snabbnoodles ;)

WSMC sa:
Har bara paddlat på Rogen för tio år sedan, men hört från lokalbefolkningen att den är grund , vilket gör att den kan bli svår att ta sig fram på om det blåser upp lite....

Kul cykling och veel succes!
Ja, läste också att Rogen kan vara livsfarligt ..

Hej holländska! Leuk! Dankjewel!

ForesterGuy sa:
Det blir definitive Flatruet, Helagsfjället och Sylsjön!

Och då från Sylsjön, Grönfjället, Fjällnäs, Tänndalen till Skedsbrunstugan. Paddla vidare över Väster- och Öster-Rödsjön, cykla Handskinnvålen, Käringsjövallen, Myskelåsen, Väster-Abborrvikarna, paddla Lill-Tandsjön, cykla till Stor-Tandsjön och då paddla längs många öar till Rogenstugan (hoppas det går). Om vädret är bra vill jag paddla Rogen (via Kläppsnäset och Reva) till Norge, om inte blir det cykling längs Bustvålen (eller paddla till Rödviken och cykla vidare?).
Inte lätt det bikerafting, cykelvärlden är plötsligt mycket större! Härligt :)

gabbeon sa:
Det var ett tag sen nu, men jag jar gått från Tänndalen till Kärringsjävallen via Rogenstugan. Vill minnas att det var ganska enkel vandring, borde inte vara problem med fattie.
Tack, gott att veta!

WSMC sa:
Jag har fått många bra tips om Funäsdalsfjällen från http://www.ramundberget.se/sommar/13502.cykla.html

Kanske kan vara en idé att kolla med dom på info@topsport,se
Tror inte att det finns tid att mejla, hoppar på cykel imorgon, egentligen skulle det vara idag men det regnar haha (yes man är tuff eller inte). Får nu skjuts hit och dit till närheten av Örebro och ska testa fatbike med packningen för den ha en ny kedja, kassett, vevlager, framaxel och jag rensade också gaffel/aheadset .. hoppas allt funkar rätt. Om inte kan jag kanske köpa nåt i cykelbutiker där, kanske sista chans för det blir bara skog till Malung ..

fhloston sa:
http://roadfinder.se/ kan du se någon slags status på vägarna. Är de gråa är det grus, är det färg så är det asfalt.
Wow, det är en fin site, tror det måste vara mycket jobb också! Thanks!

WSMC sa:

Står ju lite längre bak i tråden att TS tänkt cykla vägen mellan Idre och Tännäs så jag förutsatte att hon skulle passera både högvålen och Tännäs kyrka.

Du har givetvis helt rätt, så långt tänkte inte jag:)

Av: Yonna
idag 09:35
WSMC skrev:
Vafan, är jag för sent?! Finns ingen möjlighet för dig att köra tillbaka?? Kan bjuda på havregröt (med blåbär om det finns) eller snabbnoodles ;)

Tänker på hur samtalet till jobbet i morse hade utspelat sig i så fall:

- Hej, jag måste ta ledig idag.
-Oj, det var snabba puckar. Är det något speciellt som har hänt?
- Nja, ska bara upp till stugan utanför Tännäs en vända för att bjuda en holländsk bikerafter på havregrynsgröt med blåbär samt servera lite kaffe med tillhörande 15-årig Oban.
- Jaha, då förstår jag. Trevlig helg så ses vi på måndag.

Eller något i den stilen...:)

Tillbaka
Topp