Sambal Oelek sa:
Yonna sa:
Tror att det är Tyskland men det finns också många i Holland, cirka 1.5 miljon så det finns också många problem och diskussioner. Hoppas det blir inte samma sak i Sverige ..
nu blev jag nyfiken på vad det är för problem. Hoppas det går bra med ljuddämparen nu.
Ljuddämpare får vänta när jag har mer tid. Jag luftade alla bromsar och bilen bromsar mycket bra igen :) Men bakhjulet hade lite glapp, först var jag rädd att det nya hjullagret satt inte bra men det var bara muttern på navet som satt lite loss. Och då hörde jag ett konstigt ljud, vet inte vad det är, varje gång när hjulet snurrar låter det 'plonk'. Så jag tog av hjulet, kollade noga, satt hjulet tillbaka, hörde 'plonk' igen, tog av hjulet, kollade, kliade på mitt huvud, sa 'fuck' och bestämde att det var nog för idag :)
Problem med e-bikes i Holland .. skriva på svenska är inte min hobby men ska försöka, hoppas ni förstår mig :)
Vet inte hur det är i Sverige men i Holland finns e-bikes (max250w, 25km) och hs-bikes (highspeed, max 4000w, 45km). Och då förstås moped I och II. E-bikes är populär för då behöver man ingen hjälm, försäkring etc och det finns 1.5 miljon e-bikes.
Problem är många trafikolyckor, framförallt av äldre som aldrig cyklar och plötsligt kör på en snabb e-bike. Äldre är allmänt långsammare, osäker i trafiken, ha sämre reaktionsförmåga, sämre hörsel etc och höftbrott/hjärnskador är helt vanligt vid en e-bike olycka. Då finns det ungdom som kör för fort, i en klunga eller asocial; 40+ som inte fattar att e-bikes startar snabbare och bromsar senare så de tappar ofta kontroll och ramla om; många e-bikers som ringa, smsa, facebooka (får inte på en motorfordon men de gör); bilister och vandrare som är irriterad och arga och skäller på ALLA cyklister (hat i trafiken är största fiende) osv.
Man kan hyra e-bikes nästan överallt, också kul för turister, framförallt för de som har aldrig cyklat i sitt liv. Jag bodde i Amsterdam (en hemsk cykelstad om man är inte van) och jobbade bl.a som cykelkurir på en snabb racer. Fan vad jobbigt de var, de är rädda för allt och fattar nästan ingenting, en e-bike är ett dödligt vapen under deras bak.
E-mtb ger också problem eftersom många som tycker inte om att cykla (för då blir man trött, svettig, tråkig) eller har ingen alls mtb-erfarenhet hyra/köpa en e-mtb (kul, då behöver vi inte röra oss) och kör ut i naturen. Utan hjälm, ingen teknik, utan respekt för natur och vandrare. De får inte köra på leder som är förbjuden för motorfordon (de förorsakar mer/fortare erosion för de är tyngre, bromsar mer och djupare) men de gör ändå. Därför blir det mer underhåll och kostnader för terrängägare och hatet mot mtb/cyklist växer allt mer. Hatet kan vara så stort att man spänner upp taggtråd och tjock fiskelina på leder. Taggtråd i halshöjd är dödligt så det är mord men man läser/hör ofta 'det har de sig själv att tacka för'.
Hat (obegrip och rädsla) mellan e-mtb och mtb växer också för mtb'ers kämpar mot stigmat att de är asociala, river naturen etc och e-bikes gör det stigma större. "E-bikes går för fort, förstorar mtb-leder och hotar mtb-regler" och "En hel del ansträngningar (i åratal) för att öppna mtb-leder har sprängt av e-bikers" är vanliga fraser.
Det finns också nåt med EU-reglar och e-mtb; en e-mtb är undantagen från EU nya 2017 lagar. En av konsekvenserna är att det man kan inte ställa någon laglig hastighetsgräns på dem och det ger oro bland cyklister/folk etc. Här är EU/ White Paper länken:
https://issuu.com/groenesteden/docs/rules_regulation_on_electric_cycles
Finns också diskussioner om hur miljövänliga e-bikes är. Miljontals batterier som kastas årligen; batterier orkar 300-500 omladdningar och med pendelcykling går det snabbt. Och folkhälsan; nuförtiden gör man sitt yttersta för att undvika fysisk ansträngning så i stället att ta cykeln tar man e-biken så den lata tjocka skolungdom och 50+ blir alltmer tjockare och tjockare. De flesta holländare är för fet och det är ett perfekt recept för stora hälsoproblem (hjärta, diabetes etc).
Det är några av e-bike diskussioner på holländska forum/media, mycket roligt ;)
Vad jag själv tycker är inte relevant. Att man vill gå snabbare till jobbet eller vart som helst och helst utan några ansträngning (att bli trött är ett tabu), det är ingenting för mig. Jag har ingenting med sekundknullare och tycker att skönheten i den inte-motoriserade cykel är att man själv är gränsen/limit för hastigheten man kan nå. Och det känns jätteläckert att cykla på egen muskelkraft :)
Tycker också att e-cyklar har inte så mycket med cykling att göra och absolut inte med äventyrlig cykling. Jag är ofta veckor/månader på resa i fjällen, skog, utomlands etc, cyklar i snö, träsk, sandstränder osv och tältar helst inte på en camping. Och det är omöjligt med en tung e-cykel och ett batteri som måste laddas varje dag. Man kan inte laga en e-bike i fjällen, mitt i skogen, utomlands etc såsom en cykel. Vet inte om en e-cykel kan simma/vada men chansen att man får stora elproblem är stort. Det är också hemskt och ofta omöjligt att lyfta en tung e-bike på bilen, en full lastad e-cykel är jättetung att bära upp trappor, tågstationer, hotellrum etc (jag vill helst ha cykeln i mitt rum för den är allt jag äger), det är förbjuden att ta med i flygplan (batteri brandfara), batteriet och cykel är mycket populär att stjäla, och så finns det mer nackdelar för mig.
Men för pendling, för gamla etc är en e-bike utan tvekan ett perfekt fordon :)