Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Örjan Lax sa:
geologen sa:
Jag fiskar enbart i havet, där det tack och lov är fritt, så jag behöver inte sätta mig in i inlandets fiskebekymmer.
App, app, app. Inte till 100%. https://www.havochvatten.se/hav/fis...till-skydd-av-arter/hummerfiske---regler.html
:)

Haha, ok, jag räknar inte hummerfiske som fiske, även om det råkar innehålla det ordet. Fiske för mig är att fånga fisk. :)

Men vad jag menade med "fritt" var att man inte behöver fiskekort eller andra specialtillstånd.

WSMC sa:
Skulle Yonna mot förmodan bli av med sin Happyeverafter pga av tjuvfiske av gäddor eller annan fisk, så ser jag personligen till att ordna en ny..:)
Nej du, det ska ju aldrig hända! Jag cyklar snabbt som fan bort i skogen och dem kan aldrig följa mig för jag har ju en fatbike! Omöjligt att följa med en bil ;)

Bikzz sa:
Ja, såklart, men du kan fortfarande få otur, om tillsyningsmannen kommer, en liten risk ....
Jo, och himmlen kan också ramla ner.
Skogsbränder, frysa ihjäl, drunkna i forsar, bryta ben eller nacke, lastbilar som kör som fan, bli våldtagen .. det är riskerna för mig som kvinnlig solo fatbiker här i Sverige. Och blir uppäten av en monstergädda ;)

marr sa:
Det är inte du själv som avgör om du tjuvfiskar...
Jag vet, men jag tycker om att tänka själv och ta konsekvenserna :)

Börne sa:
http://www.berras.se/

Här har du en sida med massa skoj Jonna. Fiske är trevligt, blir för lite av det nu bara för egen del!
Tack Börne!

geologen sa:
Men vad jag menade med "fritt" var att man inte behöver fiskekort eller andra specialtillstånd.
Tror att de fyra stora sjöarna är också fritt att fiska?

Hobbies kommer och går, och ofta får man upp intresset för dem igen. När det gäller fiske så blev fiskekorten dock en tröskelhöjare som gjort att jag inte ids(!) börja igen. Merparten av mitt fiske bedrevs i sjön nedanför sommarstugan, man behövde inte planera så mycket utan kunde ta ett spö och gå ner till bryggan eller båten och fiska. Nu skulle man plötsligt bestämma sej för om man ska fiska i ett dygn, tre dygn, eller kanske lösa årskort. Det är dessutom i skärningen mellan flera fiskevårdsområden, så ska man fiska i flera av grannsjöarna så måste man lösa separata kort för dem. Det blev helt enkelt för krångligt.
Med modern teknik kan man ju med mobilen dels se exakt var man befinner sej, och lösa fiskekort på nätet(!) istället för att försöka hitta till aktuell fiskekortsförsäljare i nån av byarna, men...nä. Mina fiskeprylar får nog fortsätta att samla damm. (Fiskedamm?)

marr sa:
geologen sa:
Dessa jag-ska-ha-allt-för-mig-själv-besatta markägare. Fan ta dem! Markägande borde bara få gälla privata småtomter (säg upp till några tusen kvadratmeter) precis runt bostäder. Resten skulle vara gemensamt ägt genom staten, med starkt avgränsade nyttjandearrenden för skogsbruk och annat. Där det är känsligt kan det införas generellt fiskeförbud i stället.

Du är inte så insatt i konceptet fiskevårdsområde va?

Man undrar ibland hur mycket "fiskevård" som bedrivs i områdena...

ForesterGuy sa:
Hobbies kommer och går, och ofta får man upp intresset för dem igen. När det gäller fiske så blev fiskekorten dock en tröskelhöjare som gjort att jag inte ids(!) börja igen. Merparten av mitt fiske bedrevs i sjön nedanför sommarstugan, man behövde inte planera så mycket utan kunde ta ett spö och gå ner till bryggan eller båten och fiska. Nu skulle man plötsligt bestämma sej för om man ska fiska i ett dygn, tre dygn, eller kanske lösa årskort. Det är dessutom i skärningen mellan flera fiskevårdsområden, så ska man fiska i flera av grannsjöarna så måste man lösa separata kort för dem. Det blev helt enkelt för krångligt.
Med modern teknik kan man ju med mobilen dels se exakt var man befinner sej, och lösa fiskekort på nätet(!) istället för att försöka hitta till aktuell fiskekortsförsäljare i nån av byarna, men...nä. Mina fiskeprylar får nog fortsätta att samla damm. (Fiskedamm?)

.

Senast ändrad:
ForesterGuy sa:
marr sa:
geologen sa:
Dessa jag-ska-ha-allt-för-mig-själv-besatta markägare. Fan ta dem! Markägande borde bara få gälla privata småtomter (säg upp till några tusen kvadratmeter) precis runt bostäder. Resten skulle vara gemensamt ägt genom staten, med starkt avgränsade nyttjandearrenden för skogsbruk och annat. Där det är känsligt kan det införas generellt fiskeförbud i stället.

De ställen jag rör mig i är det ganska mycket ja.

marr sa:
ForesterGuy sa:
marr sa:
geologen sa:

De ställen jag rör mig i är det ganska mycket ja.

Sjön nedanför min sommarstuga: ingenting, såvitt jag vet.
Mina släktingar brukade fordom lägga ut risvasar, men det var länge sen nu, och långt innan fiskekortet infördes.

geologen sa:
De mänskliga rättigheterna då, de är inte så viktiga i din värld alltså?

Kan ni inte ta debatten om fiskekort någon annanstans? Det är väl upp till Yonna hur hon gör med det. Låt oss njuta av hennes berättelser om paddling, cykling och fiske istället.

Skitfiske!

Martin_PkrftSrge sa:
Kan ni inte ta debatten om fiskekort någon annanstans? Det är väl upp till Yonna hur hon gör med det. Låt oss njuta av hennes berättelser om paddling, cykling och fiske istället.

Skitfiske!

Tyvärr fungerar inte internet så.

marr sa:
Martin_PkrftSrge sa:

Skitfiske!

I det här forumet fungerar det faktiskt så. Följande står klart och tydligt i reglerna för forumet:

"Att diskutera politik - Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket."

det här är väl inte politik direkt, men onödigt lång diskussion här i tråden.

vi har konstaterat att vår kära ts varit i ’nöd’ och ’behövt’ fiska. hon tänker sig säkert för nästa gång.

för övrigt är fiskebyråkratin ett paradexempel på vad som sker når reglernissar får fritt spelrum. det finns liknande tendenser inom andra friluftsområden, t ex längskidåkning. samma gäng skulle säkert kunna tänka sig ’vårda’ och ’förbättra’ stigar i skogen som vi använder för mtb.

Senast ändrad:
Martin_PkrftSrge sa:
marr sa:
Martin_PkrftSrge sa:

Skitfiske!

I det här forumet fungerar det faktiskt så. Följande står klart och tydligt i reglerna för forumet:

"Att diskutera politik - Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket."

Anser man sig själv stå över lagar och regler, så får man nog räkna med vissa mothugg.

Men du ser till din egen vinning förstår jag.

marr sa:
Martin_PkrftSrge sa:
marr sa:
Martin_PkrftSrge sa:

Skitfiske!

Anser man sig själv stå över lagar och regler, så får man nog räkna med vissa mothugg.

svavelstickor fram:)

marr sa:
Martin_PkrftSrge sa:
marr sa:
Martin_PkrftSrge sa:

Skitfiske!

Ska man hugga på allt som går mot lagar och regler vad gäller cykling så har man heltidssysselsättning...

ForesterGuy sa:
marr sa:
Martin_PkrftSrge sa:
marr sa:
Martin_PkrftSrge sa:

Skitfiske!

Ska man hugga på allt som går mot lagar och regler vad gäller cykling så har man heltidssysselsättning...

Och får skriva insändare på fritiden... :)

Det finns alltså folk som retar sej på att Yonna fiskat utan fiskekort...fast det var ju faktiskt fler som var upprörda över att hon (synbarligen) inte använde hjälm, vilket inte är olagligt för personer på 15 och över.
Annars har hon ju brutit mot knivlagen, dels med kniv, dels med yxa, en yxa som hon dessutom tillgripit.
Är vi ens säkra på att hon har en fungerande ringklocka på cykeln?!

;-D

ForesterGuy sa:
Det finns alltså folk som retar sej på att Yonna fiskat utan fiskekort...fast det var ju faktiskt fler som var upprörda över att hon (synbarligen) inte använde hjälm, vilket inte är olagligt för personer på 15 och över.
Annars har hon ju brutit mot knivlagen, dels med kniv, dels med yxa, en yxa som hon dessutom tillgripit.

;-D

Jo, men behöver inte direkt oroa sig för att det skall saknas ordningsvakter online.

//j

Ett litet subtilt skämt i tråden. Azog är namnet på en orch.

167C9D5A-1604-4313-AD44-ED0DBC19E2E7.jpeg

Tack för fortsatt underbar läsning!
Fiskekortsförvirringen och följdfunderingarna var mer okända för mig som fiskat en gång i hela mitt liv. Snart kommer väl en app med GPS och Swishbetalning och ordnar upp det hela. ”Napp” skall den heta.

Tack för inspiration! Häromdagen tog jag mitt tält inköpt 1999 och en sovsäck som nån glömt i mitt hem och vandrade ut och provade naturen. Nu letar jag febrilt efter mina försvunna cykelpackväskor. Nånstans måste man börja!

D3A6DE6C-0FDE-41BD-A9F2-41099CA4BCBB.jpeg

Vad fina reaktioner! Bra att jag kollade tråden annars hade jag missat. Ville egentligen fråga nåt till nån smart happyfiskare som vet vad jag nyss hittade i ett gammalt övergiven fiskskjul. Men det kan vänta nu, ska först svara några respons. Det tar bara liiite tid på en smartphone med dåligt segt nätverk och kalla fingrar. Tror det fryser, inte mycket men nog att blod blir trögt och tjock som sirap. Ska svara i etapper för säkerthetskull, så har lite tålamod med mig för det tar tid!

Kristoffer R sa:
Ett litet subtilt skämt i tråden. Azog är namnet på en orch.
Hah, vad kul! Visste inte heller att Azog är en orch :)

Kristoffer R sa:
Tack för fortsatt underbar läsning!
Fiskekortsförvirringen och följdfunderingarna var mer okända för mig som fiskat en gång i hela mitt liv. Snart kommer väl en app med GPS och Swishbetalning och ordnar upp det hela. ”Napp” skall den heta.

Tack för inspiration! Häromdagen tog jag mitt tält inköpt 1999 och en sovsäck som nån glömt i mitt hem och vandrade ut och provade naturen. Nu letar jag febrilt efter mina försvunna cykelpackväskor. Nånstans måste man börja!
Härligt! Grattis och tack för att du delar med dig!

Martin_PkrftSrge sa:

Tack Martin! Egentligen skulle tråden inte finnas utan dig, eller utan din lilla packraftbutik. Min pojkvän Robert älskade gamla bilar, motorcyklar och båtar, så när han dog och jag ville strö ut sin aska mitt i fjällen, var det helt klart att resan dit måste vara med en gammal bil, motorcykel, kajak och en cykel för det sista är jag och han älskade mig. Gamla Golf har jag nog så det var inget problem; motorcykel var lite besvärligt för jag har inget motorcykelkörkort men äsch den lilla detaljen struntade jag i, jag har ju kört motor många gånger så jag tog hans tjocka BMW och det gick bra. Båten var däremot inte så enkelt för jag kunde inte ta med kajaken på motorcykeln och ville inte heller lämna den nånstans mitt i fjällen. Ville även att vår sista resa skulle vara en lång enkelresa, ville inte paddla tillbaka till bilen, det kändes fel. Var också rädd att jag skulle aldrig klara resan om jag kunde lätt köra hem igen för det är jättejobbigt att strö ut askan från nån man älskar. Så kajaken var ingen option.

Och då hittade jag Martins lilla företag på nätet. Det var lätt och billigt att hyra en packraft, jag kunde skicka den tillbaka var och när som helst och det gick ju utmärkt att ta med på en fatbike. Enda sak var att jag hade aldrig paddlat en packraft. Men det finns ju YouTube så jag kollade en bikeraft video, tyckte det var jättekul, hyrde en packraft och började den cirka 6 veckor långa resan. Den sista resan tillsammans med Robert, men det var också början av ett nytt liv för jag älskade packrafts stora frihet, det passade mig perfekt. Okej, det var inte lätt att stå helt okunnig mitt i fjällen med en tjock fattie och raft, men också det passade mig för jag är ju liten galen.
Nästa uppdrag var att hitta nån som var också liten galen och vilja följa med på ett stort äventyr så då hittade jag Happy och fick tråden sitt liv. Så Martin, utan dig var det ingen galen packrafttråd! Tack för detta :)

Oops, det blev en lång tråkigt berättelse, var inte meningen, ville bara tacka Martin. Måste snart hitta några bilder för att pigga upp texten ..

Här några bilder från min första fatraftresa. Det var då jag insåg att en packraft passar perfekt ihop med mig; vildmark, uteliv, ensamhet, tält, fatbike, packraft, smutsiga skor .. stor frihet- och äventyrkänsla :)

MG-20160819-WA0000.jpg

DSC02778.jpg

DSC02595.jpg

Yonna, din resa är nog även mycket inombords, inte bara ute i naturen. Fascinerande. Tack tack tack ännu fler gånger för det du berättar!

Bikzz sa:
ForesterGuy sa:

Yep Yep, verkar väldigt gammaldags... Jag skulle vilja surfa in på en bra karta över Swe, markera ett godtyckligt område på kartan med några clicks, sen välja start/stop datum, få ett pris för fiskekort osv, sen köpa. Sen gå in på google och kolla in i realtid ekolods-bilder på alla åar/sjöar/vattendrag i närheten från satelliter via min smartphone, komplett med djup-profiler, där man tydligt ser var fiskarna finns, osv ...
Köpa fiskekort via mobilen gör man ju redan på Fiskekort.se, man får dock välja fiskevårdsområde, sen väljer du starttid & om du ska ha dygnskort osv sen får du ett sms som du visar upp vid behov!

staine sa:
Gäller inte knivlagen bara i tättbebyggt samhälle?
Skitsamma. Jeg hejar på Yonna i varje fall. Hon verkar hyfsat cool.
Tackar, då hejar jag på dig! ???

jonja sa:
Det här är en av de få braiga trådarna. Vänligen håll den fri från det vanliga, förutsägbara happygegget.
Du har lärt mig ett nytt ord; braiga! Tack :)

Tant_Trek sa:
Yonna, din resa är nog även mycket inombords, inte bara ute i naturen. Fascinerande. Tack tack tack ännu fler gånger för det du berättar!
Tack du också! Utan era fina respons dör den fina tråden.
Tråden, eller ni på Happy för ni är ju tråden, har förändrat mig liten för jag vågar berätta lite mer om migsjälv i tråden. Inte lätt för nån som kan vara sluten som en oyster. Konstigt nog är jag spontan, har alltid snabbt replay/svar, tycker om att vara rak på sak, att vara öppen, säga vad jag tycker os, men när det gäller att berätta om mig själv är det ändå nåt annat. Jo, vi har alla vår förflutna och packning os. Men det känns iaf bra att skaka av lite packningen, det trampar lättare, tack för detta ni snälla happyriders :)

ForesterGuy sa:

;-D

:)
Jo, jag är en riktig småkriminell som nån här visste berätta. Värst är att jag struntar i vad man tycker om mig på nätet :)

Yxan har jag förresten stulit, samma sak med den gamla spaden. Snor också toapapper vid bensinmack os, ojoj vad hemskt. Cyklar även med stor oväsen i skogen när jag vet att det finns jägare (som idag, dem tyckte INTE alls om mig när jag skrek gällt "LYCKA TILL MED JAKTEN!"). Men värst är förstås att jag vågar posta bilder på Happy var det saknar hjälm, flytväst och ryggsäck (otroligt att det finns folk som kollar detta, men det är nåt annat). Och jag pallar också äpplen. Härliga äpplen, de tittar på mig just nu, vackert röd och saftiga :)

P1100740.jpg

Yonna sa:
Ville egentligen fråga nåt till nån smart happyfiskare som vet vad jag nyss hittade i ett gammalt övergiven fiskskjul.

Jo, hittade en liten ask med några krokar os. Eller rättare sagt; som den småkriminellen jag är stal jag detta, kan ju använda krokarna när jag tjuvfiskar, känns inte fel att ha olika mordvapen, eller hur. Det finns också stora .. tjaaaa, vad kan det vara .. koppar fiskedrag i askan?

P1100733.jpg

P1100734.jpg

Men vad jag gärna vill fråga är vad är det här? Nån som vet:

P1100732.jpg

Hittade också två fiskedrag och linor på strandkanten, inte så roligt för fåglar och djur, så dem tog jag också med mig:

P1100735.jpg

P1100737.jpg

Stort som fan, kanske för gäddor? Eller när jag ska paddla i Norska fjordar igen, kanske jag ska fånga en brunfisk eller nåt stort ;)

P1100736.jpg

Den är större än Happyraften ;)

P1100738.jpg

Men jag älskar fortfarande min superenkel lina plus kork, det går ju bra som helst. Man behöver bara lite bröd, mask eller majskorn.

Ser ut som innehållet i asken är avsett för vinterfiske (isfiske). Lyskrokar, de stora "dragen" ser ut som pirkar, osv.
De drag du hittade som ser ut som färgglada fiskar är wobblers, går nog bra för gädda.

Senast ändrad:
Hmm, tror inte att isfiske är nåt för mig. Då fryser jag när jag får sitta still på isen. Och hur tar man med sig isborren på cykel, tror det är alldeles för stor. Så ska lägga fiskegrejer nånstans var nån annan kan hitta dem. Tack Ooms!

Det är inte isfiskegrejer i asken. Det är grejer för havsfiske. Det stora silvriga draget är en torskpilk. Den kan du ha med dig nästa gång du befinner dig i en Norsk fjord :)
Pilken och den gula maskliknande kroken används på en vinda och så "pimplar" man efter torsk med den.
https://www.batofiske.se/fiskemetod.../havsfiskebeten/pilkvinda-torsk-400gr-kinetic
Jag vet inte om jag skulle vilja sitta i en liten packraft och fiska efter torsk. Kan bli jobbigt ifall man lyckas kroka ett par stycken stora torskar samtidigt :)

Ringen med de tre öglorna är en lekare som kan användas vid bottenmete och kanske även används vid havsfiske.

ForesterGuy sa:
Börne sa:
Köpa fiskekort via mobilen gör man ju redan på Fiskekort.se, man får dock välja fiskevårdsområde, sen väljer du starttid & om du ska ha dygnskort osv sen får du ett sms som du visar upp vid behov!

Det är uppenbarligen inte heltäckande.
Nä det må så vara men det ansluter väl sig fler & fler får vi hoppas!

Jaja... lite OT kanske men Yonna får stå ut, fiske & "båtar" hör ju ihop!

Senast ändrad:
Danne K sa:
Det är inte isfiskegrejer i asken. Det är grejer för havsfiske. Det stora silvriga draget är en torskpilk. Den kan du ha med dig nästa gång du befinner dig i en Norsk fjord :)
Pilken och den gula maskliknande kroken används på en vinda och så "pimplar" man efter torsk med den.
https://www.batofiske.se/fiskemetod.../havsfiskebeten/pilkvinda-torsk-400gr-kinetic
Jag vet inte om jag skulle vilja sitta i en liten packraft och fiska efter torsk. Kan bli jobbigt ifall man lyckas kroka ett par stycken stora torskar samtidigt :)

Ringen med de tre öglorna är en lekare som kan användas vid bottenmete och kanske även används vid havsfiske.

Jag tyckte pilkarna var väldigt små för havsfiskebruk. Oftast är de från 100/150gr till 1000gr. Har aldrig använt något under 250gr själv. Samtidigt är de väldigt stora för isfiske... Jag är novis både på vinter- og havsfiske, kanske stämmer det som du säger. En kul detalj är att den smalaste av de du har där Yonna heter "svenskpilken". :)

En packraft ute i en fjord ser jag som en större utmaning än några magra sörlandstorskar. ;)

Danne K sa:

Jaha, havsfiskegrejer och torskpilkar! Då ska jag cykla till Norge igen, det blir spännande ;)
Tack!

knaper sa:
Jag tyckte pilkarna var väldigt små för havsfiskebruk. Oftast är de från 100/150gr till 1000gr. Har aldrig använt något under 250gr själv. Samtidigt är de väldigt stora för isfiske... Jag är novis både på vinter- og havsfiske, kanske stämmer det som du säger. En kul detalj är att den smalaste av de du har där Yonna heter "svenskpilken". :)

En packraft ute i en fjord ser jag som en större utmaning än några magra sörlandstorskar. ;)

Många nya ord att lära mig, men 'svenskpilk' är iaf lätt att komma ihåg. Tack :)

Det var lite spännande att paddla i fjordarna, lite för stort vatten. Vågade därför inte paddla rakt över. Men det gick mycket bra att följa strandkanter och mellan små öar os, stor upplevelse, rekommanderas! Kände mig lite som så här:

fishing.jpeg

Stämmer att mitt nick är taget av en orch, men det var tyvärr ett oavsiktligt skämt. ?

Nu tillbaka till gummibåtar och tjocka cyklar.

Shit vad häftig du är, Yonna. Enorma kramar och tillrop från oss i Team Tartare på västkusten. Jag har kört racer i två säsonger och skall precis köpa min fösta XC. Och bättre inspiration än dig får man leta efter (ingen jämförelse i övrigt med magnituden av ditt äventyr).

Blir du aldrig ensam och melankolisk ute i vildmarken? Vad gör du om du plötsligt längtar efter en kväll med chips, dipp och Netflix - eller fyra öl över en kvällstidning och lite skitprat på ditt lokala Harrys?

Kör hårt!

Tillbaka
Topp