Söker en galen fatbiker och bikerafter :)

Yonna sa:
Egentligen trodde jag (eller hoppades) att 23, 25, 28 och 32mm gick bra på 15C. Det var bara att 32mm var för bredd för racers ram annars hade jag försökt, tur att det inte gick! Men äsch, 28mm är ju mycket bra på en asfaltracer, det behövs inte breddare. Skulle bara vara kul om det gick :)

Det hjälper inte mycket när det finns ingen plats i gaffeln, men 32 däck på en 15mm fälg funkar utan minsta problem. Ja cyklade på denna kombination många mil, ofta med packning. Om något, då var det snarare ekrar som ibland klarade inte sidobelastning. Och dessutom, även Sheldon https://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width tror att det går bra.

kais01 sa:
ett gammalt norskt trick är att knyta fast en bit fjällbjörk som får släpa/bromsa bakom cykeln;)
Ett bättre trick (som dessutom funkar, åtminstone på asfaltvägar) är att inte bromsa. :-) Då fixar luftmotstånd all bromsning och en slutlig nedbromsning när man vill stanna helt ger inte så mycket värme. Åtminstone så här är mina erfarenheter. Men ja, skivbromsar är även bättre trick. :-)

alpkörning med fälgbromsar är då inget jag frivilligt kommer ägna mig åt. vilken pärs yonna

när det gäller styrstam är det för det första bra att ha en sort som kan bytas utan att behöva linda om styret. jag har gjort så att jag köpt några olika tänkbara längder från kina, kostar inte många kronor per styck, och sedan prövat ut det jag vill ha. sen köper jag en high-end i rätt längd.

om din toptube är 55 cm och inte har korta armar ligger du nog egentligen inte så långt ifrån normalt med runt 100 mm stam på en räser. om du inte har världens drop. men eftersom du känner att det är för långt är det ju bara att testa kortare? man kan ju även reglera med sadeln, dels fram-bak, dels höjd; med sadeln lite lägre hamnar man längre bak, den hårda sadeln känns bekvämare, men cykeln längre:)

som sagt med kortare styrstam känns en lastad cykel mer normal i styrmotståndet.

mb5 sa:
Det hjälper inte mycket när det finns ingen plats i gaffeln, men 32 däck på en 15mm fälg funkar utan minsta problem. Ja cyklade på denna kombination många mil, ofta med packning. Om något, då var det snarare ekrar som ibland klarade inte sidobelastning. Och dessutom, även Sheldon https://sheldonbrown.com tror att det går bra.

Jag har bara erfarenhet med 25mm gp4000 II däck på 13mm fälg. Med den kombi, och med låg tryck som jag gillar, vikte däcken när jag lutade i kurvorna. Med 15mm fälg har jag inte den problem. Därför trodde jag att 32mm däck typ gp5000 skulle har samma problem på 15mm fälg, men jag har inte provad. Kanske använder du stuvare däck och därför funkar det bättre?

kais01 sa:
när det gäller styrstam är det för det första bra att ha en sort som kan bytas utan att behöva linda om styret. jag har gjort så att jag köpt några olika tänkbara längder från kina, kostar inte många kronor per styck, och sedan prövat ut det jag vill ha. sen köper jag en high-end i rätt längd.

om din toptube är 55 cm och inte har korta armar ligger du nog egentligen inte så långt ifrån normalt med runt 100 mm stam på en räser. om du inte har världens drop. men eftersom du känner att det är för långt är det ju bara att testa kortare? man kan ju även reglera med sadeln, dels fram-bak, dels höjd; med sadeln lite lägre hamnar man längre bak, den hårda sadeln känns bekvämare, men cykeln längre:)

som sagt med kortare styrstam känns en lastad cykel mer normal i styrmotståndet.

Med 171cm längd och 83 benlängd har man (mycket) kort kroppslängd, som är vanligt vid kvinnor jämfört med män. Vet inte om Scott har ändrat geometrin av Speedster. Nu har en M 381 mm reach. Men den reachen skulle 80 mm vara bra. Med det berör också på styrformen, styrhöjd och i vilken position man trivs.

det är betydligt vanligare relativt sett att kvinnor har kortare ben än män i förhållande till bålen. detta beror huvudsakliigen på att kvinnor har tidigare pubertet, och könshormonerna sluter tillväxtzonerna i de långa rörbenen.

yonna är eventuellt inte en av dessa, men är nog kapabel att känna själv om en cykel är lång eller inte.

171 cm är inte en mycket kort kroppslängd, snarare är det nära medellängd för kvinnor.

kais01 sa:
det är betydligt vanligare relativt sett att kvinnor har kortare ben än män i förhållande till bålen. detta beror huvudsakliigen på att kvinnor har tidigare pubertet, och könshormonerna sluter tillväxtzonerna i de långa rörbenen.

yonna är eventuellt inte en av dessa, men är nog kapabel att känna själv om en cykel är lång eller inte.

171 cm är inte en mycket kort kroppslängd, snarare är det nära medellängd för kvinnor.
Hoho, vi ska inte diskutera min längd/kropp eller hormoner här, jösses vad tråkigt. Jag har iaf långa ben, det har ju alla holländare för det behövs när man bor i ett blött badkar ;)

kais01 sa:
Det är en bra idé! Ska kolla billiga onlineshops eller rea, finns mycket tid nu i vintern. Ska iaf prova 80mm. Tack för hjälpen!

mb5 sa:
Det hjälper inte mycket när det finns ingen plats i gaffeln, men 32 däck på en 15mm fälg funkar utan minsta problem. Ja cyklade på denna kombination många mil, ofta med packning. Om något, då var det snarare ekrar som ibland klarade inte sidobelastning. Och dessutom, även Sheldon https://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width tror att det går bra.
Aha, men det är ju bra om jag hittar en annan racerram. De sexy Zonda hjulen med den sjungande campagnolo naven vill jag gärna behålla. Tack :)

Sökte lite info hur farligt små lackskador/repor i carbon gafflar är, men kan inte hitta nåt. Jo, många säger att man kan laga allt men INTE framgaffeln och DET vill jag ju inte höra. Men om skadan är bara i lackan och det finns inget hål eller en riktig reva då går det ju att laga med vanligt färg och lite polyesterkit eller vad det heter på svenska, eller hur? Det finns ju inga hål/revor.
Det var nån kille som sa till mig att jag måste byta gaffeln så därför undrar jag om det är sant och tjatar nu här ..

Ska kolla om jag har nån bild av gaffeln ..

Yonna sa:
kais01 sa:

Hoho, vi ska inte diskutera min längd/kropp eller hormoner här, jösses vad tråkigt. Jag har iaf långa ben, det har ju alla holländare för det behövs när man bor i ett blött badkar ;)

Jag menade kort överkropp i förhållande med benlängd. Jag är Nederländare och har relativt korta ben, ungefär lika långa som Yonna's (ursäkta att jag jämför mej med dej), men 8 cm längre överkropp.

Har inga bra bilder, men kanske de här duger?

P11008051024x768.jpg

Det är inget hål, det ser ut som oskyldig lackskada, eller hur?

P11007991024x768.jpg

Men det sitter precis i mitten av gaffeln, andra gaffelben har samma skada, och även på lite mer små ställen. Därför tyckte killen att jag måste byta gaffeln, det kan vara farligt os sa han. Nån som har nåt vettigt att säga?

Berk sa:
Yonna sa:
kais01 sa:

Jag menade kort överkropp i förhållande med benlängd. Jag är Nederländare och har relativt korta ben, ungefär lika långa som Yonna's (ursäkta att jag jämför mej med dej), men 8 cm längre överkropp.
Men du, det stämmer ju inte. Jag sa nyss att alla holländare har långa ben och då kommer du med dina korta kikkerpootjes ;) Heerlijk om ff nederlands te neuzelen!

Yonna sa:
Har inga bra bilder, men kanske de här duger?

Det är inget hål, det ser ut som oskyldig lackskada, eller hur?

Det är inte en lackskada. Jag är ingen expert, men det ser ut som en hål genom två skikt av kolfiber. Jag vet inte hur många skikt det finns i gaffeln. Om det finns många fler, är det kanske ok, du väger väl inte så mycket och kör inte hård (men kanske på dåliga underlag). Om det finns bara två skikt till är det kanske farligt. Men det måste finnas experter här på happy som kan säga mer.

Berk sa:
Det är inte en lackskada. Jag är ingen expert, men det ser ut som en hål genom två skikt av kolfiber. Jag vet inte hur många skikt det finns i gaffeln. Om det finns många fler, är det kanske ok, du väger väl inte så mycket och kör inte hård (men kanske på dåliga underlag). Om det finns bara två skikt till är det kanske farligt. Men det måste finnas experter här på happy som kan säga mer.
Hmm, det visste jag inte, att karbon har olika skikt. Min 60kg är inte mycket men kör ofta på grus, dåliga vägar och i norr Norge/Finland. Tycker att asfalt där är ofta mishandlat. Och jag cyklar ofta långa turer med packning på styret, okej det är bara cirka 3kg men ändå hänger det på en konstigt plats och även några veckor länge. Ibland är jag mer än en månad med racern på resa/äventyr.
Ska fundera vad du sa .. jösses, kanske det blir ändå en ny gaffel :(

Tack för hjälpen!

skadan försvagar gaffeln tydligt, hade gjort en förstärkning.

sedan med så där få ekrar är du rökt om en enda går av. inte så bra för touring. ta åtminstone med reservekrar:)

kais01 sa:
sedan med så där få ekrar är du rökt om en enda går av. inte så bra för touring. ta åtminstone med reservekrar:)

Åt ena sidan håller jag med, åt andra sidan ... Jag köpte Fulcrum Racing Quattro för att dra en cykelkärran med barn i hög hastighet där det blir svårt att undvika hål i vägen. Vällde dom efter jag läste en test i en tysk magazin som använde en rulle med bulor för att misshandla hjul i många mil. Campagnolo Zonda och Fulcrum Racing Quattro (som är identiska förutom positionering av ekrar i bakhjulet och kanske annorlunda lager) var enda hjul som överlevde utan skador. Alla andra hade skador vid fälgar eller/och ekerbrott. Efter många år har jag aldrig ens behöva justera ekerspänningen. (Sålde min originalhjul Easton EA50 Aero till en granne och han har haft flera ekerbrott.)

Berk sa:
kais01 sa:

Åt ena sidan håller jag med, åt andra sidan ... Jag köpte Fulcrum Racing Quattro för att dra en cykelkärran med barn i hög hastighet där det blir svårt att undvika hål i vägen. Vällde dom efter jag läste en test i en tysk magazin som använde en rulle med bulor för att misshandla hjul i många mil. Campagnolo Zonda och Fulcrum Racing Quattro (som är identiska förutom positionering av ekrar i bakhjulet och kanske annorlunda lager) var enda hjul som överlevde utan skador. Alla andra hade skador vid fälgar eller/och ekerbrott. Efter många år har jag aldrig ens behöva justera ekerspänningen. (Sålde min originalhjul Easton EA50 Aero till en granne och han har haft flera ekerbrott.)
+1
Fulcrum/Campagnolo är extremt starka och välbyggda hjul. Jag väger 90-100 pannor och har kört mina Fulcrum Racing 1 i tre-fyra år nu, en hel del på halvdålig asfalt, och de är fortfarande spikraka. Mina gamla hjul (med fler ekrar) behövde riktas minst en gång per år.

ooms sa:
Berk sa:
kais01 sa:

+1
Fulcrum/Campagnolo är extremt starka och välbyggda hjul. Jag väger 90-100 pannor och har kört mina Fulcrum Racing 1 i tre-fyra år nu, en hel del på halvdålig asfalt, och de är fortfarande spikraka. Mina gamla hjul (med fler ekrar) behövde riktas minst en gång per år.
Jepp, därför valde jag Zonda. Jättestarka racerhjul och de duger perfekt för touring för det gör jag ju många år, även med Happyraften på bakhjulet :) De exotiska ekrarna, sexiga fälgarna, campas sjungande nav och förstås namnet Zonda för det låter ju stark, spännande, varm, solig, kvinnlig men ändå stark manligt. Vad önskar man mer? :)

Yonna sa:
Jepp, därför valde jag Zonda. Jättestarka racerhjul och de duger perfekt för touring för det gör jag ju många år, även med Happyraften på bakhjulet :) De exotiska ekrarna, sexiga fälgarna, campas sjungande nav och förstås namnet Zonda för det låter ju stark, spännande, varm, solig, kvinnlig men ändå stark manligt. Vad önskar man mer? :)

Röd anodiserade nipplar, som på min Racing Quattro :)

Yonna sa:
ooms sa:
Berk sa:
kais01 sa:

+1

man kan önska sig reservekrar. do it:)

Sambal Oelek sa:
kanske går att fylla ut med epoxy, slipa lite och sedan blir det good enough? fast jag vet inte, svårt att säga

det behövs ett förband med längsgående och spiraliserade kolfiber. det får inte vara för styvt, för då blir det stresspunkter.

Kolla med Exprimental Prototype, killen som har firman finns här på happy, en snabb googling så hittar du hans kontaktuppgifter.

Han kan säga om det är värt att laga gaffeln.

kais01 sa:
man kan önska sig reservekrar. do it:)

Fatbikehjul och Zonda behöver inga reservekrar, det är ju helt klart :)

Mathias B sa:
Kolla med Exprimental Prototype, killen som har firman finns här på happy, en snabb googling så hittar du hans kontaktuppgifter.

Hej tack! Det ska jag göra, thanks!

yonna, typ 1540g är ju blytungt, kan aldrig gå sönder;) men problemet med så få ekrar är att om det osannolika händer kan man inte cykla vidare. gör inte så mycket på en klubbrunda men kan bli besvärligt på långtur. speciellt om ekrarna är special.

jag gillar också campahjul, kör atlanta från 96 på min räser. är nog ännu en del tyngre.

skogskörning långt från civilisationen utan reservekrar är väl äventyrligt i onödan. en nyckel till kassetten behövs också.

kais01 sa:
yonna, typ 1540g är ju blytungt, kan aldrig gå sönder;) men problemet med så få ekrar är att om det osannolika händer kan man inte cykla vidare. gör inte så mycket på en klubbrunda men kan bli besvärligt på långtur. speciellt om ekrarna är special.

jag gillar också campahjul, kör atlanta från 96 på min räser. är nog ännu en del tyngre.

skogskörning långt från civilisationen utan reservekrar är väl äventyrligt i onödan. en nyckel till kassetten behövs också.
Jag litar på Zonda, men okej du Kai, jag ska leta efter reservspokes :) Tror dem kostar en förmögenhet så det blir en månad till med bara vatten och bönor som måltid. Hoppade att jag skulle gå upp i vikt i december men det kan jag då glömma igen. Skulle vara kul att ha några kilo extra fet på de kommande vinterturerna, men det är inte lätt att proppa sig runt och tjock om man har cykling som hobby.

kais01 sa:
förresten på lördag:
.
.
Global Fatbike Day?? Åj, det hade jag glömt, eller jag visste inte att det finns i Sverige! Så jag måste cykla imorgon, men vart? Och fatbiken är nu påklädd med två pakethållaren plus väskor för jag skulle storhandla i Biltema, behöver stötdämpare, fjädrar os för jag har ett nytt bilprojekt. Får man gemensam fatbika när cykeln ser ut som en bil? Men det är ju bara fem minuter på startpunkten för jag hinner ju aldrig komma ikapp med en tung fatpackåsna :)

PKJoacim sa:
Nytt bilprojekt? Spännande, berätta gärna mer.

Mwah, tror inte det är så intressant. Bara en Golf som är nästan 30 år som behöver bland annat nya stötdämpare, fjädrar och mycket kärlek. Men det har iaf lyckats byta en länkarm och några andra jobbiga saker och DET var iaf mycket spännande för en bilmek nybörjare. Känner mig lite stolt och tycker det är roligt att kunna fixa själv bilen. Hade jag aldrig kunna tänka mig när jag började med detta, så det är ett stort steg i projektet :)

Jag har genom åren bytt drivknutar, växellådor, spindelleder, fjädrar, stötdämpare, avgassystem, kylare och en hel del annat smått och gott på gamla bilar som jag har ägt, främst på Saab 99. Men länkarm har jag aldrig bytt. Byter man hela armen för att man inte kan byta bara leden? Eller finns det annat skäl till att byta en länkarm. Måste man kontrollera/justera hjulinställningarna efter länkarmsbytet eller kan man på något sätt markera hur den satt och montera den nya exakt lika?

PKJoacim sa:
Jag har genom åren bytt drivknutar, växellådor, spindelleder, fjädrar, stötdämpare, avgassystem, kylare och en hel del annat smått och gott på gamla bilar som jag har ägt, främst på Saab 99. Men länkarm har jag aldrig bytt. Byter man hela armen för att man inte kan byta bara leden? Eller finns det annat skäl till att byta en länkarm. Måste man kontrollera/justera hjulinställningarna efter länkarmsbytet eller kan man på något sätt markera hur den satt och montera den nya exakt lika?
Länkarmen var rostskadat, den hade några hål. Jag försökte laga med polyesterkit men bilbesiktningskillen tyckte det var inte smart haha. Då försökte jag svetsa men det gick inte liggande under bilen så nära mitt huvud. Brände omedelbart några hål i tröjan och min hud. Också i länkarmen för den var jävlatunn och min svetskunskap är också jävlatunn. Så då köpte jag ny länkarm, tror det var 400kr vid Skruvat. Inte mycket pengar, hade varit smartare att köpa direkt :)
Ska nu byta dämpare och då försöka köra. OM allt går bra, för det finns mer att fixa innan besiktningen. Kontrollera/justera hjulinställningar os har jag ingen aning, det får du fråga i Happys biltråd, de har hjälpt mig mycket där!

Aha, du svetsar oxå. Coolt. Där går gränsen för mina mekkunskaper. Jag svetsar inte. Annars fixar jag en hel det på gamla bilar, men när det gäller svetsarbeten så måste jag ta hjälp av andra.

man bör kontrollera hjulvinklarna efter byte av länkarmar eller annat i hjulupphängningen. man gör det enkelt med en trakrite, mäter summan av alla vinklar så som de uppfattas i kontaktytan mot underlaget. en underbar pryl, haft stor nytta av min.

Bilagor

• 905DCA7B-0C55-406E-A8F4-895C8A68F1EC.jpeg
    905DCA7B-0C55-406E-A8F4-895C8A68F1EC.jpeg
    24.6 KB · Besök: 53
Yonna i svetshjälm! grymt inspirerande, det med :) ska försöka laga mitt avgasrör i helgen, ska tänka på dig då, The Yonna-Spirit. Då går det nog bra!

PKJoacim sa:
Aha, du svetsar oxå.
Näää, jag kan svedsa stål på stål med tjocka cigarrer, men det är allt. Har en Lincoln Invertec tig-svetsmaskin, det går inte bra att svedsa ölburk med. Och bilar är ju burk, okej gamla Golf är förstås mycket tjockare ;)

Sambal Oelek sa:
Yonna i svetshjälm! grymt inspirerande, det med :) ska försöka laga mitt avgasrör i helgen, ska tänka på dig då, The Yonna-Spirit. Då går det nog bra!
Haha! Lycka till med avgasröret, ska tänka på dig och skicka positiva fibrations :)
År du förresten nu en pro-Flickrare? Jag hoppas, vill inte missa dina vackra bilder!

Sambal Oelek sa:
Tack, Jo jag skaffade Pro :) känns som en bra grej för att få upp kvalitén lite på Flickr.
Bra! Jag är också en Pro just nu, fick det lite som en present av en jättesnäll kompis. Så kan nu fortsätta bomba fatraftbilder :)

velovin sa:
Hej tack! Det låter skitbra! Har skickat PM så hoppas det blir nåt :)

Mathias B sa:

Har kontaktat Kid1000 (Mattias från Experimental Prototype) och han svarade omedelbart att han kan laga den! Men det är i Sthlm och därför väntar jag; jag är inte alls förtjust i (jävla)städer, det är minst 70mil retur och jag har ingen bråttom för fatbikevinter is ju coming, alltså det är fel racersäsong. Men kul att veta att gafflen kan lagas!

ooms sa:
Kid1000 / Experimental prototype håller väl till i Insjön i Dalarna?
Mycket trevligare än Sthlms-ghettot!

Han sa han var i Sthlm men Insjön skulle ju vara mycket bättre, jag älskar Dalarna!
Men om jag kan välja mellan en lagats gaffel eller ny då vill jag hellre ha den nya. Bara måla om den, men tror inte det är så svårt.

Egentligen vill jag ha en alu gaffel, då slipper jag carbon-elände. Skadan på gaffeln fick jag när en lastbil som körde >100km/t 'pushade' mig i tjock grus bredvid vägen. Jag vurpades men ena foten satt fortfarande fast i pendalen så det var en inte så trevligt landning för både cykeln och jag. Tur att vi inte landade under lastbilen.
Jo, 28mm däck är kul men bara på asfalt. Samma sak för carbon, jag skulle därför aldrig vilja ha en carbon fatbike, det är ju fråga om elände mitt i ett häftigt fatäventyr.

Yonna sa:
ooms sa:
Kid1000 / Experimental prototype håller väl till i Insjön i Dalarna?
Mycket trevligare än Sthlms-ghettot!

Han sa han var i Sthlm men Insjön skulle ju vara mycket bättre, jag älskar Dalarna!
Men om jag kan välja mellan en lagats gaffel eller ny då vill jag hellre ha den nya. Bara måla om den, men tror inte det är så svårt.

Egentligen vill jag ha en alu gaffel, då slipper jag carbon-elände. Skadan på gaffeln fick jag när en lastbil som körde >100km/t 'pushade' mig i tjock grus bredvid vägen. Jag vurpades men ena foten satt fortfarande fast i pendalen så det var en inte så trevligt landning för både cykeln och jag. Tur att vi inte landade under lastbilen.
Jo, 28mm däck är kul men bara på asfalt. Samma sak för carbon, jag skulle därför aldrig vilja ha en carbon fatbike, det är ju fråga om elände mitt i ett häftigt fatäventyr.

Har din fatbike stålram? Eller aluminium?

1 psislomo :)
Trodde alltid att jag körde med mycket lågt däcktryck (cirka 0,2bar eller 3psi bak) men det här är ju mycket mindre. Så jag kan sänka ännu mer tryck, men vet inte om jag vågar för då kör man ju på fälgarna, eller hur? Nån här som kör med mindre än 0.2bar?

Yonna sa:
1 psislomo :)
Trodde alltid att jag körde med mycket lågt däcktryck (cirka 0,2bar eller 3psi bak) men det här är ju mycket mindre. Så jag kan sänka ännu mer tryck, men vet inte om jag vågar för då kör man ju på fälgarna, eller hur? Nån här som kör med mindre än 0.2bar?

Tricket är att inte ha mindre luft än nödvändigt. När det är nödvändig så kör jag med så mjuka däck som i filmen.
Har man för dåligt driv släpper man ut luft tills man får fäste.
Om framdäcket glider åt sidan och det blir vingligt så släpper man ut luft tills cykeln far dit man vill.
När fälgen klämmer däcket så har man släppt ut för mycket luft och bör genast pumpa. Pumpa bör man även göra så fort underlaget blir hårt.
Att som i filmen köra med ca:50% sag i däcket är ingen fara på mjuka underlag, men med tiden så slits däcksidorna ut om man har så lite luft.
En annan sak att tänka på är att Lou 4,8 som visas i filmen går att köra med betydligt lägre lufttryck än tex Nate 4,0.
Lou är ett riktigt trevligt däck då det är så brett och har så mycket mönster att man ofta kan köra med ett relativt högt lufttryck och ändå ha fäste, och när man behöver maximal bärighet och fäste så kan man då köra med sjukt lågt tryck och på det sättet inte bara få en bred anliggningsyta, utan även en riktigt lång anliggningsyta (titta på hur lång bit av däcket som är platt i filmen, och tänk sedan hur mycket längre den platta ytan blir om man sänker trycket lite lite till... så att den platta ytan genar ännu närmare fälgen).
En sak är dock säker... Det rullar inte jättelätt när man har så lite luft. Däremot går det oftast fortare än att gå iallafall.

mb5 sa:
Inte mycket att säga ifrån min egen erfarenhet, men jag kan åtminstone dela mig med en länk: https://forums.mtbr.com/fat-bikes/fat-tire-pressures-snow-1000620.html .
""0-2psi=what I most often ride at, due to lots of light, dry snow and very little traffic."" :-)

Videon och bilderna/berättelsen på Mtbr-forum är från samma kille Lacemine, en känd hjulbyggare och fatbike/packraft äventyrare :) Men om jag läser rätt då gör jag enligt honom inte fel, jag har ju lite under 3psi i djup snö. Men jag är ofta lat och vill inte pumpa varje gång jag kör på annan sort snö/terräng, det är för många gånger i en flera-dag-cykeltur. Så jag struntar i lufttrycket och kör som det går (jo jag skäms för så gör ju inte en riktig fatbiker). Är också lite rädd att däck/slang går sönder med för lite luft. Inte bara för slitna däcksidor och snakebites men när man bromsar med mycket lågt däcktryck kan ju också ventilen gå sönder/få en spricka. Har ingen lust i detta mitt i ingenstans och när det är minus jävlakallt.

DSC082341024x672.jpg

Mestadels kör jag så här i snön, men när snön är hård packat är det inte roligt, då behövs mer luft annars har jag sämre kontrol på cykeln och framförallt går det tråååååkigt långsamt och tung som fan.

DSC098721024x677.jpg

Lars.E sa:
En annan sak att tänka på är att Lou 4,8 som visas i filmen går att köra med betydligt lägre lufttryck än tex Nate 4,0.
Jaha, det visste jag inte! Jag kör nästan alltid Dillinger 4.0 dubbs, jo dubbs behövs inte i snön men man vet ju inte var/när det finns snö/is när man är ute på en lång tur. Ibland tältar jag tex i djup snö, vakna i is och kör vidare i blöt smörja .. man vet ju aldrig hur det ska bli. Om inte Dillinger då är det Nate 3,8. Kanske jag ska försöka Lou, men tvivlar för Nate är ju däck som passar mig utmärkt, som mina skor :) Ska också försöka köra med ännu mindre luft och då även vara lite tuffare och inte gnälla när det är jävlakallt och däcken behövs pumpa upp hundra gånger per dag. Oj, det låter som ett jobbigt nyårslöfte ..

Lars.E sa:
En sak är dock säker... Det rullar inte jättelätt när man har så lite luft. Däremot går det oftast fortare än att gå iallafall.

Jo, det stämmer, kolla filmen :)

Tillbaka
Topp