"Sommarsatsningar" i Kungsberget. Nån som har koll?

larsaw

Aktiv medlem
Äntligen tar någon tag o gör något vettigt av Kungsberget!
Har många gånger funderat varför denna knöl fått stå o förfalla...
Dryga timmen närmre för oss 08'or är det ju också :)

dnleriksson

Aktiv medlem
Vänta ända tills imorgon... Ojojojoj! Kul att någon har info så man får veta om det blir ponnyridning eller något annat kul!

ante_hedis

Ny medlem
Niklas skogh är sportchef där, och jag vet att han har bearbetat branäs ledning angående cykling rätt så rejält...

mankis

Aktiv medlem
Efter att ha tittat på på delar av live sändningen om deras satsning så verkar det inte bli någonting närmaste tiden för cykel tyvärr, men jag kan ju ha missat nått. Lät mest som om det fanns så få som kör downhill så att det inte var någon ide.

Om nu ren dh är uteslutet kan man väl ordna "snällare" nedfarter för att locka mtbare..... borde väl finnas underlag för ??!!

Paco

Aktiv medlem
mankis sa:
Efter att ha tittat på på delar av live sändningen om deras satsning så verkar det inte bli någonting närmaste tiden för cykel tyvärr, men jag kan ju ha missat nått. Lät mest som om det fanns så få som kör downhill så att det inte var någon ide.

Det förvånar mig inte ett dugg. Senast det var snack om att satsa på cykel i kungsberget så kom ju Branäsgruppen på att det inte var nåt att lägga några pengar på, trotts att man nyss haft Skandinaviska Mästerskapet i DH.

jekyll

Aktiv medlem
DH-cyklingen drivs inte av Branäsgruppen i Vallåsen.
Vallåsen Bike Park arrenderar anläggningen och sköter hela ruljansen under sommartid inkl spårbyggnad och underhåll.

Det är kanske det som vill till i Kungsberget? Ivriga entusiaster som kan tänka sig att ta tag i verksamheten själv?

fredrik168

Aktiv medlem
Paco sa:
mankis sa:

Det förvånar mig inte ett dugg. Senast det var snack om att satsa på cykel i kungsberget så kom ju Branäsgruppen på att det inte var nåt att lägga några pengar på, trotts att man nyss haft Skandinaviska Mästerskapet i DH.
Inte heller förvånad!

Ny 8-stolslift i sommar och utbyggnad mot söder. Undrar om elräkningen för en sån jättelift betalar sig av några dh-cyklister. Man kan ju alltid hoppas!

JojjeM

Aktiv medlem
snickarklas sa:
Ny 8-stolslift i sommar och utbyggnad mot söder. Undrar om elräkningen för en sån jättelift betalar sig av några dh-cyklister. Man kan ju alltid hoppas!

+1
Man kan ju tycka att förutsättningarna är goda med 200 m fallhöjd (220 i Järvsö) och rimligt nära till Sthlm (och ännu närmre till Uppsala, Västerås, Gävle, Falun, Borlänge mm) för dagsutflykter.

Tyvärr inte ett pip om cykling i det utökade pressmeddelandet. Om det nu inte ryms inom "kommersiella ytor".
http://www.mynewsdesk.com/se/branas...t-och-miljoninvesterar-i-snoesystemet-1320872

/johan

Knuppe

Medlem
Jag tror definitivt det skulle bli ett poppis resmål, många från Mälardalen/Sthlm skulle slippa åka ändå upp till Järvsö.
Däremot är det en hel del jobb med att dra igång DH, alla nedfarter och ny "cykelkunnig" personal ska ordnas tillsammans med mtrl och cykelverkstad.

Jag slutar inte hoppas!

JojjeM

Aktiv medlem
Knuppe sa:
Jag slutar inte hoppas!

Nån verkar veta något :)
Från kommentarerna på FB angående Branäs pressmeddelande:
brans_fb.jpg

/Johan

Endroad

Medlem
Hej,
Har någon hört något gällande kungsberget? Blir det av med Dh/enduro eller är det bara att ge upp?

NickPick

Aktiv medlem
Endroad sa:
Hej,
Har någon hört något gällande kungsberget? Blir det av med Dh/enduro eller är det bara att ge upp?

Allt jag har sett är att det ska bli asylboende på sommaren, så cykling ligger nog inte på tapeten. Finns väl inge pengar i det antar jag.

Andra vet säkert bättre.

Endroad

Medlem
Kan tänka mig att det är pengarna som styr!
Jag tänker att intresset bara här i Gävleborg måste vara rätt stort? Men då måste de göra en riktig bikepark av det hela ungefär som i Järvsö.

Paco

Aktiv medlem
Nån som vet hur planerna ser ut Kungsberget till sommaren?

Det har ju snackats länge om att det ska byggas ett par spår på kullen....

Paco

Aktiv medlem
Tror inte JBP kommer drabbas nåt nämnvärt men så länge inte Gesunda får fart på marknadsföringen så kan det nog bli tufft.

Nu vet vi iof inte vad Kungsberget kommer ha för utbud och upplägg men bara hålla tummarna för att det är folk med kunskap och känsla som kommer vara ansvariga för drift och park..

larsaw

Aktiv medlem
glitch sa:
Hade vart sååå nice även om det blir lite synd om Järvsö och Gesunda då.

Järvsö går det nog ingen nöd på, men för Gesunda betyder ju varje uteblivet besök en ekonomisk motgång iom att dom troligen inte har lika stora marginaler... :/

EDIT: Fuck! Pucktvåa...
Nåja, alltid bra med konkurrens och bara dom inte gör enbart maskingrävt så är jag nöjd!

Senast ändrad:

onegear

Aktiv medlem
Jodå det byggs på Kungsberget och som det sagts så är det Vilse & Co fast i skepnaden av Ontrack Sweden och Jacob som grävmaskinist med hjälp av lokala förmågor som pysslar.
Det finns redan nu några xc-spår uppmärkta, en kortare teknikbana samt en plywood pumptrack på området.
Hur det blir med liftåka 2019 återstår att se men helt klart är det grejer på gång...
Det är otroligt mycket Mtb på gång i norra Gästrikland med Kungsberget och Högbo Mtb Arena som viktiga baser som sen kommer att knytas ihop med grym stigcykling mellan fler boenden och andra viktiga funktioner upp i första hand runt om i Ockelbo kommun men senare även ut åt andra vädersträck en bara norr. Återkommer med uppdateringar vad som händer i Stadens närmaste vildmark ...

Bilagor

• FB_IMG_1532328392544.jpg
    FB_IMG_1532328392544.jpg
    338 KB · Besök: 45
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer