"Sommarsatsningar" i Kungsberget. Nån som har koll?

glitch

Aktiv medlem
onegear sa:
På Kungsberget händer föga men runtom i Gästrikland händer det rätt mycket, framför allt i norra delarna där det finns naturliga stigar av yppersta kvalitet. Området Jädraås Åmot Ockelbo har både höjdmetrar och natur för många dagars njutning. Håll utkik framöver vad som händer. Redan nu finns möjlighet till guidning och hyra av cykel i området.

Finns någon hemsida?

Jimel

Aktiv medlem
onegear sa:
På Kungsberget händer föga men runtom i Gästrikland händer det rätt mycket, framför allt i norra delarna där det finns naturliga stigar av yppersta kvalitet. Området Jädraås Åmot Ockelbo har både höjdmetrar och natur för många dagars njutning. Håll utkik framöver vad som händer. Redan nu finns möjlighet till guidning och hyra av cykel i området.

Oj vad fint, sånna stigar kan man bara drömma om i Strängnäs ?

Polarbear

Aktiv medlem
Cyklingen onegear pratar om kring Jädraås är nog den finaste xc-cykling jag upplevt själv. Var där nyligen för örtionde gången och det var ren propaganda för området. Det finns milvis med singletrack av bra kvalitet.

glitch

Aktiv medlem
Polarbear sa:
Cyklingen onegear pratar om kring Jädraås är nog den finaste xc-cykling jag upplevt själv. Var där nyligen för örtionde gången och det var ren propaganda för området. Det finns milvis med singletrack av bra kvalitet.

Låter ju kalas, men lite kring det praktiska skulle vara fint. Var parkerar man, är det uppmärkt, vilka slingor finns osv. Inte så lätt annars för en utböling.

mikipedia_

Aktiv medlem
glitch sa:
Polarbear sa:

Låter ju kalas, men lite kring det praktiska skulle vara fint. Var parkerar man, är det uppmärkt, vilka slingor finns osv. Inte så lätt annars för en utböling.

Snacka med Lingman/onegear? Du kan leta fram hanns happyride Trailbonanza som vi körde just i Jädraås. Borde finnas kartlänk där till rundan, annars fpr du pma mig kan jag skicka min gps loggning.

ooms

Aktiv medlem
Folk måste väl träna på semestern också, kan ju inte bara sitta och åka lift, rulla nerför berget, och dricka öl!

fedde

Aktiv medlem
Sådana nyheter har väl kommit ett flertal gånger de senaste
årtiondena utan att det faktiskt blivit någon verkstad.
Än är det inte för sent för Branäs att ändra planerna.
Och i år har dom bättre ursäkter (bortförklaringar) än någonsin förut.
/Fedde

glitch

Aktiv medlem
Härifrån kan familjen välja mellan enkla downhilleder nedför berget eller mjuka cross country-leder runt berget och tillbaka till dalstationen.

Vid området utanför lodgarna grävs utmanande och roliga cykelbanor för de minsta där de kan öva balans och styrka.

Låter kanske inte sååå spännande. Och vad är grejen med padelbanor??? Just det om något kan man väl göra hemmavid?

Jaja hoppas det blir av i alla fall. Något är bättre än inget. Hur var det nu med de där drömska xc spåren i jädraås? Fanns det några markeringar / kartor / gps spår?

Polarbear

Aktiv medlem
Hur var det nu med de där drömska xc spåren i jädraås? Fanns det några markeringar / kartor / gps spår?

Eftersom jag hypade upp cyklingen där för något år sen önskar jag att jag kunde hjälpa men jag har alltid fått guidning där av Onegear. Dvs. jag har inte lärt mig hitta allt det fina själv. Men jag vet att Västerhällan i Järbo och området kring Häståsen och där det finns en sjö som heter Liss-Tansen är de jag skulle kunna ge mig på själv att leta mig fram i. Tror att det finns uppmärkta spår på båda ställena. Kanske värt att googla de namnen iaf?

Paco

Aktiv medlem
Har inte kollat på Trailforks men det är väl bara Flowspåret som är tänkt som lättare dh än. Resten är väl bara xc leder?

Fundadores

Aktiv medlem
Härifrån kan familjen välja mellan enkla downhilleder nedför berget eller mjuka cross country-leder runt berget och tillbaka till dalstationen.

Vid området utanför lodgarna grävs utmanande och roliga cykelbanor för de minsta där de kan öva balans och styrka.

Låter kanske inte sååå spännande. Och vad är grejen med padelbanor??? Just det om något kan man väl göra hemmavid?

Jaja hoppas det blir av i alla fall. Något är bättre än inget. Hur var det nu med de där drömska xc spåren i jädraås? Fanns det några markeringar / kartor / gps spår?

Älskar att de hänvisar till Vallåsen om man vill åka DH. Känns ju spontant som att en Gävle/Uppsalabo hellre åker till Järvsö då. Men gissar att barnfamiljer som spelar padel är bättre business.

jonte987

Aktiv medlem
Älskar att de hänvisar till Vallåsen om man vill åka DH. Känns ju spontant som att en Gävle/Uppsalabo hellre åker till Järvsö då. Men gissar att barnfamiljer som spelar padel är bättre business.
Jo, jag tror familjer är bra business men jag har inbillat mig att det krävs anständig åkning för farsan (sorry) för att dra tåget.
Någonstans ska man börja och det kanske blir bra till sist. Egentligen säger de inget konstigt utom hänvisningen till Vallåsen (halvvägs till alperna)

MtbIte

Aktiv medlem
Samma ägare i Branäs, Kungsberget, Storstenhöjden, Tolvmannabacken, Ulricehamn Ski Center och Vallåsen.

snart äger dom inte storstenshöjden längre då dom har den ute för försäljning vilket är bra, då kanske det kan tas över av lite mera drivande personer/företag.

tydligen har några personer redan visat intresse för att ta över storstenshöjden, förhoppningsvis så ska det nya avtalet skrivas med nya ägaren redan nu i vår.

Senast ändrad:

Heenkee

Medlem
Jag hoppas verkligen att det blir någonting bra av det till slut eftersom jag är uppe i Kungsberget väldigt mycket. Kan inte mkt om ledbygge men det känns som att Kungsberget egentligen har alla förutsättningar för att bli riktigt bra. Finns en mkt bra lift, det är ganska snäll lutning i alla riktningar och det är framförallt mestadels jord/lera som verkar vara bra att bygga i (befintliga flow-leden är ett bra exempel på det).
Dessutom är som många skriver skogarna och områdena runt omkring riktigt fina att cykla / vara i.
Och det finns många intresserade/duktiga cyklister/stigbyggare här uppe.

Men... Jag har frågat runt rätt mkt och fått rätt mkt svar från olika håll, tror att jag har ganska bra koll på läget. Bland annat har det inte förberetts någonting i höstas (att göra en ny pist som barnen ska cykla i gills inte enl mig) och budgetering per km spår är magnituder lägre än exempelvis Järvsö. Så jag skulle inte ha några större förhoppningar på det som byggs för den här säsongen tyvärr. Det är j**igt synd, för det skulle kunna bli jättebra med en relativt liten satsning, och det finns nog en publik som är villig att betala ganska mycket för det, men det måste göras bra, inte bara billigt. Järvsö är för bra och för nära.
Däremot är det som sagt ett superfint berg som jag tycker är underskattat och har mycket kul att erbjuda, så rullar liften kan det kanske bli roligt ändå, finns redan idag en hel del roliga stigar i väldigt varierande svårighet.

Hoppas att jag har fel, men det blir säsongskort i Järvsö för mig 2021 iaf.

Heenkee

Medlem
Nu finns ett förslag med skiss upplagt på kungsberget.se. Och av den senaste infon jag har har fått så känns det som att det kan bli en del bra grejer redan i sommar (för olika nivåer, även om skissen ser väldigt grön/blå ut). Jag är själv mest intresserad av att se hur 8 blir, där tror jag att det går att bygga mycket fina/roliga leder även om det är väldigt flackt.7,6,8 ser ut att koppla på berget runt.
1619078477840.png

Senast ändrad:

AndE

Medlem
Nu finns ett förslag med skiss upplagt på kungsberget.se. Och av den senaste infon jag har har fått så känns det som att det kan bli en del bra grejer redan i sommar (för alla nivåer, även om skissen ser väldigt grön/blå ut). Jag är själv mest intresserad av att se hur 7 & 8 blir, där tror jag att det går att bygga mycket fina/roliga leder

Hoppas verkligen att det blir bra nu när det äntligen verkar bli av. Och att det inte "bara" blir enkla leder. Förstår inte hur dom ska hinna med allt till 1 juli. I princip bara 2 månader kvar...

Heenkee

Medlem
Hoppas verkligen att det blir bra nu när det äntligen verkar bli av. Och att det inte "bara" blir enkla leder. Förstår inte hur dom ska hinna med allt till 1 juli. I princip bara 2 månader kvar...
+1 på den. Vad gäller tidsaspekten håller jag med. Jag tror (ren gissning) att många av lederna bara kommer vara markeringar för ungefär "cykla här" i pisterna, vilket är rätt ointressant för typ nästan alla? Men det står att det skall finnas en flow-led på baksidan (alltså 7 eller 8?). Flow för mig = smooth & berms, vilket kräver byggande. Där är det nog dock rätt lättbyggt med maskiner, bra material och lätt att komma åt. Däremot är det lite gnar för en som bara vill cykla grönt att ta sig därifrån till 8-stolen igen (alltså sista biten av berget runt), så där kommer det nog att krävas en del. Men det går att lösa på lite olika sätt. Sen är den övre delen av den blå flowleden i hyfsat skick, men den undre kommer att krävas rätt många timmar för att bli bra, så det är nog dags att börja på det snart. Den är cyklingsbar, men långt ifrån en färdig bra led. Dom andra stigarna som inte finns med på skissen så är det egentligen bara att cykla direkt, tror dom kommer att vara rätt uppskattade av många här som dom är, men det kommer nog att filas lite mer på dom också. Men tex gamla DH-spåret är ju cyklingsbart så fort snön är borta.

linkan110

Medlem
Kungsberget har ju dock en enorm fördel mot Järvsö om man ser restid från sthlm och närliggande områden, Det är ju en betydligt trevligare dagstur dit än till Järvsö, så att det behöver bli "Bättre" än Järvsö tror jag inte behövs helt till en början.

Var där i vintras och där finns ju väldigt bra potiential, med lagom lutning, bra lift etc. boende när backen. Hoppas de blir en satsning.

Fundadores

Aktiv medlem
Kungsberget har ju dock en enorm fördel mot Järvsö om man ser restid från sthlm och närliggande områden, Det är ju en betydligt trevligare dagstur dit än till Järvsö, så att det behöver bli "Bättre" än Järvsö tror jag inte behövs helt till en början.

Var där i vintras och där finns ju väldigt bra potiential, med lagom lutning, bra lift etc. boende när backen. Hoppas de blir en satsning.

Kan ju också fylla ett utrymme där man kan åka nerför på sin trail-hoj. Kan nog locka amatörer/nybörjare som mig att man inte behöver hyra en DH-cykel för att åka. Uppsala med omnejd är ju platt så en dagstur för några utförsåk känns klockrent.

Heenkee

Medlem

Det lät kanske mer skeptiskt än vad jag menade när jag skrev. Förtydligar.
Efter senaste infon tror jag att det kommer finnas riktigt bra cykling redan i år. Det finns som sagt redan riktigt bra stigcykling, och jag tror att just den biten kommer att vara ännu bättre redan i sommar, men dom finns inte med på den här kartan och jag tror att det kommer mer info om det löpande.
Jag har svårt att tro att någon som kommer upp för att cykla stig utför kommer att bli besviken.
Dessutom verkar ju som det är klart att dom kommer köra 8:an och inte 2:an (lift) enligt deras hemsida, vilket är positivt. Dock ingen info om tider ännu, det har ju varit lite skakigt i vintras med den biten.

Däremot står jag nog kvar som skeptiker till att man ska bygga dom 8 markerade lederna i maj/juni. Det enda som är ok (ok som i kul att cykla) just nu enligt mig av det som är utmärkt på kartan är delar av övre blå leden och Berget Runt (egentligen inte utmärkt). Kanske finns någon som tycker om att cykla nedre delen av 3, men jag känner ingen. Det är rullgrus ala vissa delar av Högbo och saknar flow. Och jag ser en risk i att det blir många oinspirerande leder istället för få bra. Det tror jag kanske kommer växa bort med tiden dock.

Jag tror inte heller att man behöver vara bättre än Järvsö, och jag tror inte den ambitionen finns. Kostnaderna/tiden för deras leder är som sagt många ggr högre än det som ska byggas i Kungsberget. Inriktningen känns också annorlunda, Järvsö har en grön led (som inte är särskilt bra) medans Kungsberget nästan bara har gröna leder. Däremot måste det bli så pass bra att man helst inte väljer att åka 1-2h extra till Järvsö / Falun. Åker jag 2h för att köra Barbro istället för övre flowdelen (om hela leden är så), nja kanske inte, den är väldigt bra.

Sen tycker jag också att det är synd med inställningen att det är nära, så kan det vara sämre, folk kommer ändå. Funkar ett tag, men i längden lönar det sig enligt mig med nöjda återkommande gäster. Lite det jag menade med att göra det bra, inte bara billigt. Gästerna kommer att komma oavsett, men kanske inte komma tillbaka. Här har Kungsberget misslyckats lite förut, och jag känner ganska många faktiskt som valt andra ställen i år pga upplevelsen senaste åren.

Lång text med lite info :)

Så min summering:
+ Alla med utförs-stig-ambitioner kommer att ha kul i sommar (det har dom redan, men nu kan dom åka lift).
Mer info kommer säkert angående den biten.

+ Blå flowleden är redan bra, förhoppningsvis blir undre delen bra också nu.

- Tveksam på kvaliteten på gröna lederna i år, men hoppas att jag har fel.

- Trackrecord på pris/prestanda är väldigt lågt, men jag tror att det har uppmärksammats.

- Högst personligt men Padel? Wtf... lägg det på dirt / pumptrack etc (det kommer en pumptrack, men då kunde man byggt en i asfalt eller något istället)

jonte987

Aktiv medlem
Tänkte just fråga hur det går med Padelbanan :P

Finns samma information om Bränas, är de ocskå på gång?

Hälsingland

Aktiv medlem
Kan ju också fylla ett utrymme där man kan åka nerför på sin trail-hoj. Kan nog locka amatörer/nybörjare som mig att man inte behöver hyra en DH-cykel för att åka. Uppsala med omnejd är ju platt så en dagstur för några utförsåk känns klockrent.
Jarse (järvsö) går ju utmärkt på en trailhoj det också 👍

Jag tror det här blir en bra satsning. Familjevänligt, speciellt om man kan hojja utför med sin vanliga mtb + hjälm och lite enkla knäskydd. Tror Järvsö kan vara lite avskräckande. Har själv svårt att motivera mig till att ta familj till Järvsö för att åka upp och ner i Barbro en hel dag och det på hyrda cyklar och utrustning.
Håller tummarna för projektet

sandos

Medlem
Jag tror det här blir en bra satsning. Familjevänligt, speciellt om man kan hojja utför med sin vanliga mtb + hjälm och lite enkla knäskydd. Tror Järvsö kan vara lite avskräckande. Har själv svårt att motivera mig till att ta familj till Järvsö för att åka upp och ner i Barbro en hel dag och det på hyrda cyklar och utrustning.
Håller tummarna för projektet

En till ansluter till samma kundgrupp. Gissningsvis finns det många av oss i mitten av landet, så de skulle nog kunna få riktigt bra kundunderlag gissar jag. Jag är redan sugen på att åka dit!

Ett järvsö som är mer familjevänligt är ju guld, men problemet är kanske att det kräver mycket runtomkring.

Heenkee

Medlem
Lite uppdateringar på Kungsbergets hemsida:

Ny skiss på lederna... inte helt enkelt att tyda. Inte för mig iaf. https://cdn.branasgruppen.se/kungsberget/app/uploads/2021/04/28080851/Skiss_cykelleder_kb.pdf

Liftarnas öppettider:
1 juli – 1 augusti, 10.00 – 16.00 varje dag
6 augusti – 5 september, 10.00 – 16.00 fredag till sö

Tycker att det ser bättre och bättre ut.... hoppas hoppas att det här blir bra redan i sommar!
Det finns dom som har mkt bättre koll än jag, och den infon jag tror att jag har luskat fram är det nog bättre att den kommer genom kb så småningom. men om det finns intresse kan jag ta lite bilder & lägga upp.

Så här är bara mina egna iaktagelser med skillnader från förra skissen för dom som är intresserade:

Dom svartmarkerade lederna, 2 av dom finns redan idag (dom 2 övre på skissen, en är dessutom längre än på skissen) och är cyklingsbara redan nu (definitionsfråga, den ena är det inte många som cyklar....gnar..)

En av lederna (tidigare 8) på baksidan verkar borttagen
Lederna längst till vänster i bild, i barnområdet. Jag kan som sagt nästan 0 om ledbygge, men om jag skulle göra dirt/barnområde skulle jag lägga det där. Torrare & soligare än stora berget, lagom lutning och väldigt bra byggjord. Jag tror och hoppas att det blir något i stil med barn/dirt-området i Gustavbacken, ett av dom bästa cykelhängen för barnfamiljer enl. mig.

Sen är det också en liten slinga där som skulle kunna vara en pumptrack, isf är den större än den tidigare pumptracken i plast.

Antalet leder är färre än första, vilket jag tror är bra i början för att hinna fixa till dom leder som finns bättre.

Senast ändrad:

pennan

Aktiv medlem
Tror det var 2011 eller 2012 som NM i downhill gick i Kungsberget, jävlar vilken utmanande bana det var.
Finns den kvar? Den borde täppa till truten på den mest kräsna Downhillcyklisten.
Jag var bara där som publik, som tur var:-)

Paco

Aktiv medlem
Tror det var 2011 eller 2012 som NM i downhill gick i Kungsberget, jävlar vilken utmanande bana det var.
Finns den kvar? Den borde täppa till truten på den mest kräsna Downhillcyklisten.
Jag var bara där som publik, som tur var:-)
Jag var med och byggde den banan och har kört den på både dh-hoj och aggro-ht. När den byggdes var den väl rätt mustig men inte med dagens mått. Fortfarande rätt rolig dock.

pennan

Aktiv medlem
Jag var med och byggde den banan och har kört den på både dh-hoj och aggro-ht. När den byggdes var den väl rätt mustig men inte med dagens mått. Fortfarande rätt rolig dock.
Ok, som nybliven xc cyklist så kommer jag ihåg att min första tanke var: öhhh här går det väl ändå inte att cykla? Men jävlar va det gick!

AndE

Medlem
Tycker att det ser bättre och bättre ut.... hoppas hoppas att det här blir bra redan i sommar!
Det finns dom som har mkt bättre koll än jag, och den infon jag tror att jag har luskat fram är det nog bättre att den kommer genom kb så småningom. men om det finns intresse kan jag ta lite bilder & lägga upp.

Så här är bara mina egna iaktagelser med skillnader från förra skissen för dom som är intresserade:

Dom svartmarkerade lederna, 2 av dom finns redan idag (dom 2 övre på skissen, en är dessutom längre än på skissen) och är cyklingsbara redan nu (definitionsfråga, den ena är det inte många som cyklar....gnar..)

En av lederna (tidigare 8) på baksidan verkar borttagen
Lederna längst till vänster i bild, i barnområdet. Jag kan som sagt nästan 0 om ledbygge, men om jag skulle göra dirt/barnområde skulle jag lägga det där. Torrare & soligare än stora berget, lagom lutning och väldigt bra byggjord. Jag tror och hoppas att det blir något i stil med barn/dirt-området i Gustavbacken, ett av dom bästa cykelhängen för barnfamiljer enl. mig.

Sen är det också en liten slinga där som skulle kunna vara en pumptrack, isf är den större än den tidigare pumptracken i plast.

Antalet leder är färre än första, vilket jag tror är bra i början för att hinna fixa till dom leder som finns bättre.
Leden på baksidan är väl kvar på nya skissen!? Det är väl bara att man ser en liten bit av den?

Lägg upp bilder så fort du har nått 🤘

AndE

Medlem
Förde över linjerna från Kungsbergets skiss till en riktig bild. Inte centimeterprecision, men jag tror det stämmer hyggligt. Den gröna linjen på södra sidan är nog lägre i verkligheten, men i skissen ser man inte hela dragningen.
Osäker om alla linjer i skissen verkligen är framtida spår eller inte... någon annan som kan bekräfta?

Skissens svarta linjer = svarta i flygbilden.
Skissens rosa linjer = gröna i flygbilden.
Skissens röda linjer = röda i flygbilden.
Skissens rosa linjer nere vid ån = turkosa i flygbilden.
Kungsberget MTB.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer