"Sommarsatsningar" i Kungsberget. Nån som har koll?

Hejsan! Jag har varit i Järvsö med min 4-åring, där kunde han mest cykla pumptrack, vilket var kul, men vi saknade några vettiga xc-leder för små barn. Kungsberget verkar ju ha satsat mer på barnområde, någon som testat det? Hur funkar det att åka den gröna från toppen, blir vi bara hopplöst omkörda av alla då?
Kungsleden har ett långt och flackt parti där den lutar mer uppåt än nedåt. Det finns 2-3 broar som kräver en del fart för att kunna rulla över. En fyraåring skulle nog tröttna ganska fort på den.

Men barnområdet ser väldigt fint ut. Små släta stigar med gupp och ett rullband till toppen av backen.

Uppdaterad ledkarta!

- En ny hoppled, "Flipper" i stil med "Barbro" i Järvsö.
- "Slash" får ett nytt avslut.
- Liten slinga vid sidan av velodromen kallad "Skogsfrun"
- Grön led "Slalombanan"
- "Kungsstigen" blir röd ist för svart led. Dock inget som är ändrat.

Senast ändrad:
Rapportera gärna! Det blir nog några år till nästa gång. När man måste ha en app för att kunna köpa en fika så åker jag någon annanstans.

Rapportera gärna! Det blir nog några år till nästa gång. När man måste ha en app för att kunna köpa en fika så åker jag någon annanstans.
Det är nu borttaget.
Själv föredrar jag appen. Man beställer och betalar i lugn och ro sen plingar det till i mobilen när man kan hämta allt. Skit smidigt. Problemet blir när man för fösta gången kommer dit och upptäcker framme vid disken att man måste ladda ner appen, det borde dom skött smidigare.

App för att köpa fika?
När vi var där så skulle vi köpa en glass och kaffe uppe vid toppen. Då skulle man ha en app för att beställa och köpa. Man kunde inte bara säga, en tip top och en svart kaffe till hon i luckan. Vi framhöll rätt direkt att det bara är padelspelare som har sin svindyra iphone i fickan när man ska köra halkiga DH-leder utan berms. Hon förbarmade sig och vi fick beställa sans app samt betala med kort som en vuxen.

Sen var det samma när vi skulle köpa lunch. Men då vi också var ensamma där så kunde vi kommunicera över disk och allt löste sig fint.

Men bara tanken att behöva ta med mig glasögon ut i spåret för att kunna tyda en meny och lyckas beställa en kaffe gör mig helt enkelt avigt inställd till hela grejen.

Att välja cykeldestination efter hur man beställer maten säger mer om er än om Kungsberget.

Singletracksen (NM-banan, Kungsstigen och Skogsfrun) är roliga och berget har potential. Tyvärr så är de maskingrävda lederna, alltså alla gröna och blå) livsfarliga. Bortsett från flipper. Anledningen till att de är livsfarliga är att man av någon anledning fått för sig att rullgrus är det bästa underlaget för downhill. Flipper, bitar av Velodromen och hoppen i Slash vittnar om hur bra sand/jord det finns på berget för att bygga riktigt bra leder. Jag vet inte om det beror på okunskap eller om det är billigare/enklare. Det enda som är säkert är att det är sämre.

Som grädde på moset så finns inget säkerhetstänk alls. Var och varannan cyklist på berget kommer med hardtail med fälgbroms och vanlig cykelhjälm. Hur de lyckas ta sig ner med livet i behåll i rullgrusleder är för mig en gåta. De kanske kör försiktigare än undertecknad men det är väldigt svårt att bromsa upp fart när man har sämsta tänkbara grepp (dålig cykel och dåligt underlag). Bevittnade en gubbe som höll på att svimma efter att han ramlat omkull efter rollersen i Nintendo-banan förra sommaren. Han var i 70-års åldern och körde på sin stadshybridcykel och vanlig hjälm. Man kan väl åtminstone införa fullface krav? Andra parker har ju det och det är en enkel gränsdragning för liftpersonalen att följa.

En annan sak är liften, den är helt okej men det skulle underlätta väldigt mycket (framförallt för kortare personer) om man på dalstationen byggde upp en platå likt den i Järvsö, så att man slipper lyfta upp cykeln för hand. Med hjälp av en sån platå behöver man bara putta fram cykel på cykelhållaren så åker den i.

Med det sagt så är det kul att man vågat satsa på sommaren. Tror dock att man behöver besöka en riktig bikepark för att se hur det egentligen borde vara. Sen tycker jag att när det kommer till service/engagemang/utstrålning hos liftpersonal så är det 5/5. Stort +!

Rullgruset / feldoserade kurvor hoppades jag var mest en "barnsjukdom" från öppningen förra året och att det skulle vara fixat till det bättre i år. Vi får väl se, siktar på ett besök på söndag.

Rullgruset / feldoserade kurvor hoppades jag var mest en "barnsjukdom" från öppningen förra året och att det skulle vara fixat till det bättre i år. Vi får väl se, siktar på ett besök på söndag.
Det hoppades jag också men tyvärr har de kört dit ännu mer rullgrus (jag var där under premiären i helgen). Men som sagt finns det ju ändå bra leder om man vågar sig på röda singletracks eller svarta!

Att välja cykeldestination efter hur man beställer maten säger mer om er än om Kungsberget.

Singletracksen (NM-banan, Kungsstigen och Skogsfrun) är roliga och berget har potential. Tyvärr så är de maskingrävda lederna, alltså alla gröna och blå) livsfarliga. Bortsett från flipper. Anledningen till att de är livsfarliga är att man av någon anledning fått för sig att rullgrus är det bästa underlaget för downhill. Flipper, bitar av Velodromen och hoppen i Slash vittnar om hur bra sand/jord det finns på berget för att bygga riktigt bra leder. Jag vet inte om det beror på okunskap eller om det är billigare/enklare. Det enda som är säkert är att det är sämre.

Som grädde på moset så finns inget säkerhetstänk alls. Var och varannan cyklist på berget kommer med hardtail med fälgbroms och vanlig cykelhjälm. Hur de lyckas ta sig ner med livet i behåll i rullgrusleder är för mig en gåta. De kanske kör försiktigare än undertecknad men det är väldigt svårt att bromsa upp fart när man har sämsta tänkbara grepp (dålig cykel och dåligt underlag). Bevittnade en gubbe som höll på att svimma efter att han ramlat omkull efter rollersen i Nintendo-banan förra sommaren. Han var i 70-års åldern och körde på sin stadshybridcykel och vanlig hjälm. Man kan väl åtminstone införa fullface krav? Andra parker har ju det och det är en enkel gränsdragning för liftpersonalen att följa.

En annan sak är liften, den är helt okej men det skulle underlätta väldigt mycket (framförallt för kortare personer) om man på dalstationen byggde upp en platå likt den i Järvsö, så att man slipper lyfta upp cykeln för hand. Med hjälp av en sån platå behöver man bara putta fram cykel på cykelhållaren så åker den i.

Med det sagt så är det kul att man vågat satsa på sommaren. Tror dock att man behöver besöka en riktig bikepark för att se hur det egentligen borde vara. Sen tycker jag att när det kommer till service/engagemang/utstrålning hos liftpersonal så är det 5/5. Stort +!
Håller helt med om säkerheten. FF Hjälm på alla leder och går man upp på röd/svart så borde ryggplatta vara krav.

Nån som har koll på vilka leder som är byggda av Stigcyklisterna?
Var väl dom som var lite roligare och utan rullgrus va?

Nån som har koll på vilka leder som är byggda av Stigcyklisterna?
Var väl dom som var lite roligare och utan rullgrus va?
Kungsstigen och NM-Banan är riktigt fina med singletrack och lagomt mycket stök. Slash kan väl liknas en blandning av Itzy-bitzy och Lite för liten, stökled blandat med stora hopp med gap.

Kungsstigen och NM-Banan var riktigt roliga.

Rullgruset på övriga linjer var inte så illa som jag trodde, men verkligen inte optimalt.
Men det vara väl bara Blåbär och slutet av Nintendo som var rent dåliga.

Slash blev mer walk-of-shame än cykling :p
Ja det där med att det skulle vara rullgrus över allt (vilket är intrycket man fått från denna tråd) känns som en överdrift, slutet på nintendo och hela blåbär var kasst, allt annat hade rätt bra underlag.

Över lag var parken som helhet bättre än väntat, åker gärna dit igen.

Var där i dagarna, stället förtjänar ett rätt gott rykte. Sitter gärna bara 2h i bil från Stockholm för detta än att åka ännu längre till Järvsö eller dylikt. Var inga liftköer (eller knappt några där övht) under 3 dagar vilket var trevligt, kändes som att ingen upptäckt stället ännu?

Det känns som att de jobbar på med banorna och underhåller konstant, lagom med variation på utbudet tyckte jag. Tumme upp från mig och polarn.

Var där i dagarna, stället förtjänar ett rätt gott rykte. Sitter gärna bara 2h i bil från Stockholm för detta än att åka ännu längre till Järvsö eller dylikt. Var inga liftköer (eller knappt några där övht) under 3 dagar vilket var trevligt, kändes som att ingen upptäckt stället ännu?

Det känns som att de jobbar på med banorna och underhåller konstant, lagom med variation på utbudet tyckte jag. Tumme upp från mig och polarn.

Restiden talar ju för Kungsberget. Planerar en tur i augusti. Det är ganska stor skillnad från Uppsala. Bara 1,5 timme jämfört med Järvsö som tar nästan tre.

Beroende på åkarens nivå är det lätt värt 1.5 till för Järvsö.
För flera dagars åkning ja. Över dagen är ju Kungsberget mer värt. Stöket var ju riktigt bra och Slash var ju över min nivå om man gillar hopp. De verkar vara medvetna om de brister som finns när vi snackade med personalen i alla fall.

Men Järvsö är helt klart på en annan nivå utan tvekan. Kul med variation och att det finns något annat ?

Senast ändrad:
Jag skulle säga att Järvsö ger mer "kvalitet per restid", iallafall från huvudstaden.

Men det är helt klart värt att åka till båda över dagen.
Man kan mer eller mindre sätta sig i bilen, se hur mycket klockan hunnit bli när man passerar Dragon Gate, och välja mål då :p

Hur är hoppen i flipper om man jämför med Barbro i Järvsö?
Som gammal gubbe som inte cyklat på 18 år så upplevde jag att jag inte riktigt vågade ha tillräcklig fart(kan även varit tekniken som brast) för att cleara tabletopsen i Barbro förra året..
Tanken är att kanske ta en träningsdag i Kungsberget innan årets Järvsöbesök och förhoppningsvis få lite mer kontroll så det vore passande för min del om det finns lite mindre hopp att börja på.

Som gammal gubbe som inte cyklat på 18 år så upplevde jag att jag inte riktigt vågade ha tillräcklig fart(kan även varit tekniken som brast) för att cleara tabletopsen i Barbro förra året..
Tanken är att kanske ta en träningsdag i Kungsberget innan årets Järvsöbesök och förhoppningsvis få lite mer kontroll så det vore passande för min del om det finns lite mindre hopp att börja på.
Flipper är inte helt klar, bara halva (isch) klar och hoppen är ganska nära varandra och/efter svängar så Barbro är mycket större och längre raksträckor och mer space mellan hoppen. Så jag tycker de var svårare.

Men sköna berms och ett riktigt stenhuck efter uppförsbacke också om man vill trampa ihjäl sig ?

Barbros hopp är större men snällare, och absolut mer "övningsvänliga".

Om du åker hela vägen från Skåne(?) så kan du lika gärna ta övningsdagen i Järvsö också.

Barbros hopp är större men snällare, och absolut mer "övningsvänliga".

Om du åker hela vägen från Skåne(?) så kan du lika gärna ta övningsdagen i Järvsö också.
Jag har föräldrar i Sandviken så jag utgår därifrån och då känns Kungsberget betydligt mer lockande för 1-2 träningsdagar på egen cykel (Spectral 29) för att sen köra hyrcykel i Järvsö då jag släpar med nån kompis dit.

Jag har föräldrar i Sandviken så jag utgår därifrån och då känns Kungsberget betydligt mer lockande för 1-2 träningsdagar på egen cykel (Spectral 29) för att sen köra hyrcykel i Järvsö då jag släpar med nån kompis dit.
Då har vi plötsligt 25m vs 2 timmar restid. Lite enklare val då :p

Men ja, Lär du dig hoppen i Flipper så lär Barbro gå som en dans sen.

Vill du ha mer stök testa Källviken i Falun. Dock så får du kämpa upp själv till toppen!

Flipper är inte helt klar, bara halva (isch) klar och hoppen är ganska nära varandra och/efter svängar så Barbro är mycket större och längre raksträckor och mer space mellan hoppen. Så jag tycker de var svårare.

Men sköna berms och ett riktigt stenhuck efter uppförsbacke också om man vill trampa ihjäl sig ?
Håller med ovan, finns några snälla enkla hopp så då kan man välja ut några och fokusera på dem bara men Barbros hopp är överlag bättre byggda och lättare att ta på följd. Flipper känns som sagt lite halvklart och ska man plocka alla hoppen efter varandra och verkligen leka flipperkula bör man nog vara rätt duktig. Men givet korta resvägen är det en no brainer att börja där.

Måste bara slå ett slag för sittliften i Kungsberget också, kändes jäkligt snabb, modern, och smidig på alla sätt. Väldigt skön mjuk stoppning i sätena också. ??
Men om man har långa cyklar så tar dom lätt i plattformen på toppen, man får se upp så att dom inte faller i backen!

Tillbaka
Topp