Att välja cykeldestination efter hur man beställer maten säger mer om er än om Kungsberget.
Singletracksen (NM-banan, Kungsstigen och Skogsfrun) är roliga och berget har potential. Tyvärr så är de maskingrävda lederna, alltså alla gröna och blå) livsfarliga. Bortsett från flipper. Anledningen till att de är livsfarliga är att man av någon anledning fått för sig att rullgrus är det bästa underlaget för downhill. Flipper, bitar av Velodromen och hoppen i Slash vittnar om hur bra sand/jord det finns på berget för att bygga riktigt bra leder. Jag vet inte om det beror på okunskap eller om det är billigare/enklare. Det enda som är säkert är att det är sämre.
Som grädde på moset så finns inget säkerhetstänk alls. Var och varannan cyklist på berget kommer med hardtail med fälgbroms och vanlig cykelhjälm. Hur de lyckas ta sig ner med livet i behåll i rullgrusleder är för mig en gåta. De kanske kör försiktigare än undertecknad men det är väldigt svårt att bromsa upp fart när man har sämsta tänkbara grepp (dålig cykel och dåligt underlag). Bevittnade en gubbe som höll på att svimma efter att han ramlat omkull efter rollersen i Nintendo-banan förra sommaren. Han var i 70-års åldern och körde på sin stadshybridcykel och vanlig hjälm. Man kan väl åtminstone införa fullface krav? Andra parker har ju det och det är en enkel gränsdragning för liftpersonalen att följa.
En annan sak är liften, den är helt okej men det skulle underlätta väldigt mycket (framförallt för kortare personer) om man på dalstationen byggde upp en platå likt den i Järvsö, så att man slipper lyfta upp cykeln för hand. Med hjälp av en sån platå behöver man bara putta fram cykel på cykelhållaren så åker den i.
Med det sagt så är det kul att man vågat satsa på sommaren. Tror dock att man behöver besöka en riktig bikepark för att se hur det egentligen borde vara. Sen tycker jag att när det kommer till service/engagemang/utstrålning hos liftpersonal så är det 5/5. Stort +!