Kungsberget har ju dock en enorm fördel mot Järvsö om man ser restid från sthlm och närliggande områden, Det är ju en betydligt trevligare dagstur dit än till Järvsö, så att det behöver bli "Bättre" än Järvsö tror jag inte behövs helt till en början.
Var där i vintras och där finns ju väldigt bra potiential, med lagom lutning, bra lift etc. boende när backen. Hoppas de blir en satsning.
Det lät kanske mer skeptiskt än vad jag menade när jag skrev. Förtydligar.
Efter senaste infon tror jag att det kommer finnas riktigt bra cykling redan i år. Det finns som sagt redan riktigt bra stigcykling, och jag tror att just den biten kommer att vara ännu bättre redan i sommar, men dom finns inte med på den här kartan och jag tror att det kommer mer info om det löpande.
Jag har svårt att tro att någon som kommer upp för att cykla stig utför kommer att bli besviken.
Dessutom verkar ju som det är klart att dom kommer köra 8:an och inte 2:an (lift) enligt deras hemsida, vilket är positivt. Dock ingen info om tider ännu, det har ju varit lite skakigt i vintras med den biten.
Däremot står jag nog kvar som skeptiker till att man ska bygga dom 8 markerade lederna i maj/juni. Det enda som är ok (ok som i kul att cykla) just nu enligt mig av det som är utmärkt på kartan är delar av övre blå leden och Berget Runt (egentligen inte utmärkt). Kanske finns någon som tycker om att cykla nedre delen av 3, men jag känner ingen. Det är rullgrus ala vissa delar av Högbo och saknar flow. Och jag ser en risk i att det blir många oinspirerande leder istället för få bra. Det tror jag kanske kommer växa bort med tiden dock.
Jag tror inte heller att man behöver vara bättre än Järvsö, och jag tror inte den ambitionen finns. Kostnaderna/tiden för deras leder är som sagt många ggr högre än det som ska byggas i Kungsberget. Inriktningen känns också annorlunda, Järvsö har en grön led (som inte är särskilt bra) medans Kungsberget nästan bara har gröna leder. Däremot måste det bli så pass bra att man helst inte väljer att åka 1-2h extra till Järvsö / Falun. Åker jag 2h för att köra Barbro istället för övre flowdelen (om hela leden är så), nja kanske inte, den är väldigt bra.
Sen tycker jag också att det är synd med inställningen att det är nära, så kan det vara sämre, folk kommer ändå. Funkar ett tag, men i längden lönar det sig enligt mig med nöjda återkommande gäster. Lite det jag menade med att göra det bra, inte bara billigt. Gästerna kommer att komma oavsett, men kanske inte komma tillbaka. Här har Kungsberget misslyckats lite förut, och jag känner ganska många faktiskt som valt andra ställen i år pga upplevelsen senaste åren.
Lång text med lite info :)
Så min summering:
+ Alla med utförs-stig-ambitioner kommer att ha kul i sommar (det har dom redan, men nu kan dom åka lift).
Mer info kommer säkert angående den biten.
+ Blå flowleden är redan bra, förhoppningsvis blir undre delen bra också nu.
- Tveksam på kvaliteten på gröna lederna i år, men hoppas att jag har fel.
- Trackrecord på pris/prestanda är väldigt lågt, men jag tror att det har uppmärksammats.
- Högst personligt men Padel? Wtf... lägg det på dirt / pumptrack etc (det kommer en pumptrack, men då kunde man byggt en i asfalt eller något istället)