Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men om ”målgruppen” är sådan att man inte behöver vare sig flackare hoj eller fullface (för det är de enda man ”måste” hyra i Järvsö), då är det inte samma målgrupp och rätt många som vill till Järvsö kommer skippa Kungsberget inklusive undertecknad.Visst men jag skulle nog säga att jag och min son definitivt hör till målgruppen. Har varit i Järvsö och det är fint, men lite väl långt att åka bara över dan + att man behöver hyra cykel och utrustning. Min son älskar köra flowtrail i Ramundberget och Tänndalen och om det åtminstone är nåt åt det hållet tror jag det kan vara lyckat för just oss.
Möjligt att jag också missat något, jag har ju som sagt inte varit i Kungsberget än så svårt att uttala mig. ?Men om ”målgruppen” är sådan att man inte behöver vare sig flackare hoj eller fullface (för det är de enda man ”måste” hyra i Järvsö), då är det inte samma målgrupp och rätt många som vill till Järvsö kommer skippa Kungsberget inklusive undertecknad.
Men jag kanske missat något. :)
Fast nu fattar jag inte alls. :)Det är just här det blivit galet tror jag. Kungsberget gör reklam för en målgrupp (turistfamiljer) som jag skulle tro ha eventuellt roligare på andra destinationer.
På Kungsberget (just nu) är det svarta/röda enduro/old school downhill leder som är det som levererar. Samt svarta hoppleden slash. Samt nya galna feature attacken Flipper (blå), som tar några åk för att hitta linjer för att välja dom features man vill köra.
Dom har Gröna och tok svarta leder. Inget där i mellan.Fast nu fattar jag inte alls. :)
Som jag läst tråden så är konsensus bland de som varit där som jämfört med exempelvis Järvsö och är sugna på bra stök och hoppleder att Kungsberget är kasst?
Vilket är det? Yay or nay? :)
Kungsstigen är väl röd? Flipper är förvisso rätt dålig det jag kört, men blå.Dom har Gröna och tok svarta leder. Inget där i mellan.
Snitt åkaren vill kanske ha lite blått och rött å då är järvsö mycket bättre och polerat.
Jag tycker det är rätt bra stök i kungsberget. (slash har jag inte kört, den kändes dum på stigcykel) Det som saknas är leder som Barbro och manolito en tuff brud mfl.Fast nu fattar jag inte alls. :)
Som jag läst tråden så är konsensus bland de som varit där som jämfört med exempelvis Järvsö och är sugna på bra stök och hoppleder att Kungsberget är kasst?
Är nog en bedömnings fråga. Min poäng är att det inte finns leder som snittåkaren tycker är kul (Barbro, manelito, månskogen, en tuffbrud, easy rider).Kungsstigen är väl röd? Flipper är förvisso rätt dålig det jag kört, men blå.
Alla har sin egna bild, men ämnet berör oneklingen då många längtar efter ett närmare alternativ.Fast nu fattar jag inte alls. :)
Som nämnt tidigare skulle dom investerat i konsultering av något proffs på att bygga leder. Kommer betala sig i långa loppet.Visst finns det klar förbättringspotential för Kungsberget men det är ändå bara andra året och de flesta leder är byggda utan ordentlig proffshjälp.
Åkte iof bara NM-banan, Velodromen och Flipper men får klart godkänt från den här gubben iaf.
Tycker man ett ställe är anus så är det bara att åka till ett annat ställe. Att lita blint på allt gnällande från happyiter istället för att testa själv tycker jag är ren idioti.
Nu har även jag samt min 11-årige son gjort ett besök i Kungsberget. Efter att ha läst denna tråd var jag något fundersam över om det hela skulle bli en stor besvikelse, men till min glädje var det ett väldigt trevligt och lyckat besök. Våra erfarenheter av liftburen cykling är främst från Ramundberget och Tänndalen. Vi har även varit en vända i Järvsö. Jag är verkligen inte hemma på skillnader i olika discipliner men enligt min bedömning är det viktigt att särskilja ren downhillcykling mot flowtrail. Det som åtminstone min son älskar är just känslan av lagom fart och flow, att flyta ner för berget på en lagom knixig stig. När det blir för bökigt tekniskt eller alltför brant känns det lite läskigt.
Vädret vid vårt besök var fint, alldeles lagom varmt och skapligt soligt. Det var en del andra besökare på plats men vi behövde aldrig stå i kö till liften någon längre stund. Liften var för övrigt tyst och bekväm och liftpersonalen väldigt trevlig och hjälpsam.
Vi provade alla gröna och blå leder. Att gå upp ytterligare i svårighetsgrad kände vi inte var aktuellt för våra kunskaper och utrustning. Det hade regnat mycket dagen innan så en del leder var rätt "urgröpta" med diken, men samtidigt ser man många dräneringsrännor så man verkar jobba ordentligt med att åtgärda detta. Problemet med rullgrus fanns på sina håll, främst i leden "blåbär", men var hanterbart på de andra lederna. Kungsleden var väldigt fin tyckte vi, lång och med många möjligheter att prova på olika sätt att ta de olika partierna. Även om det är en grön led går den att variera mycket och åtminstone vissa partier kändes inte alldeles busenkla för en ren nybörjare. En annan favorit blev Nintendo. Blåbär var som sagt grusig och kändes lite konstigt designad. Flipper provade vi en gång men konstaterade att man nog behöver andra grejer än våra enkla HT-MTBs.
Utifrån de leder vi provade på ser jag rätt stora likheter mellan Kungsberget och Ramundberget. En längre lite enklare led som går att pressa på för att få fart och går att variera rätt ordentligt. Sedan finns det ett antal varianter som ofta delvis utgår från denna enklare led. När vi varit i Ramundberget har det ofta varit många andra besökare som cyklat långsammare, vilket gjort att vi själva behövt sänka farten och visa hänsyn. Nu var de flesta andra besökare i Kungsberget på en betydligt högre teknisk nivå än oss själva och höll sig därför främst på de andra mer avancerade lederna. Vi var glada för det så vi kunde cykla de lättare lederna utan att bromsa in för andra eller hålla oss ur vägen för snabbare cyklister.
När jag läser tidigare kommentarer i tråden förefaller det som de flesta är betydligt mer vana och duktiga nedförscyklister än vad jag själv och min son är. Jag kan därför inte bedöma hur Kungsberget är som besöksmål för dessa på en mer avancerad nivå. I min värld är dock flowtrail och downhill lite olika saker, och det blir därför också aningens märkligt att jämföra Kungsberget med Järvsö. Nu förefaller en del leder i Kungsberget också vara minst sagt kluriga så de kanske kan betraktas som downhill? Vad vet jag. För vår egen del är det i alla fall en stor fördel att kunna använda våra egna HT-MTBs och inte behöva hyra en massa utrustning.
För de på vår nivå hoppas jag att man bygger ut och förbättrar ytterligare några blå leder så det finns än mer att välja på. "Blåbär" t.ex. kan bli betydligt bättre.
https://www.facebook.com/bsmkmtb/ (Nyarpsbacken Bankeryd)Som sagt, hoppas ni som är mer optimistiskt lagda har rätt i att det kommer bli bättre. Dock kan jag tycka att om det är så svårt att få det bra, kanske man skulle satsat på kvalitet snarare än kvantitet... 3-4 välbyggda leder hellre än 14 halvdana..
Jämförelser med Järvsö är väl mest för att det är en referens som många förstår, men jag kan även jämföra med andra ställen med betydligt mindre resurser, som ändå lyckats riktigt bra, tex Omberg, Gränna och Nyarpsbacken i Bankeryd.... (inte regelrätta Bike Parks, men långt bättre utförscykling än det Kungsberget erbjuder)...
Återigen, hoppas du har rätt och att det blir bättre!!