[Söndagstur 25/11] Ursvik/NICK !

Ruskigt bra initiativ :) tyvärr så jag inte hemma nu på tisdag :( men jag hoppas på att det blir en tradition att köra tisdagar i ursvik

Lysande idé! Om inget oförutsett inträffar (jag är tvåbarnsfar sedan två veckor tillbaka så det händer rätt mycket oförutsett) så kommer jag! :-)

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> bra initiativ! Varför samma dag som hellas?

Bra jäkla fråga.

Ska vi säga onsdag ?
Så dom som vill cykla båda dagarna kan göra det.. :)

Är Nick fortfarande kaosblött?!

Putte, Det har sina partier. jag skulle nog tycka det är bra spår om man gillar att cykla i skogen. Nybörjare elelr ej. Du kanske inte sätter allt första varven men då har du något att jobba på till nästa gång.

Edit: gällande dag så passa Onsdagar mig bäst men om det är kaosblött kör jag hellre torrare stigar:-)

Senast ändrad:
Har inte varit ute på ett tag men skulle tro att det är ganska smetigt just nu. Förhoppningsvis kommer kylan snart så att stigarna fryser på.
Förvinterturerna innan snön kommer brukar kunna var suveräna. Hårt och snabbt underlag med bra grep och cykeln är typ renare efter turen än innan.

//j

Att ha torsdagar förefaller rimligast med anledning av tisdagsrajden och vilodag.

Avseende spårets skick;
Jag har själv ingen riktig koll. Jag cyklade runt lite på måfå i reservatet i söndags. Några blöthål var det ju. Men det går nog att ha en hyffsat bra runda i skogen utan att behöva vada.

Jag är ingen nybörjare på XC, men min kondition är nybörjare just nu. Så ett lugnt tempo vore behagligt.

Nå, vad sägs ?
Torsdagsrajd - Ursvik?

EDIT:
Fasiken, jag ska jobba på torsdag..

SÖNDAGSRAJD? :)

Senast ändrad:
Hänger gärna på någon gång!

Jobbar i närheten, men åker oftast bil till jobbet så det är bra med en eller två dagars framförhållning!

Också lite nybörjare, så tempot behöver inte vara det högsta!

När? Söndag 1200!
Var? Ursvik, motionscentralen
Hur? Ganska långsamt... :)

Cykla runt i NICK, är det för blött och lerigt får vi göra en omfallsplanering på plats.

Kommer du?

Låter riktigt kul!

Om inget oförutsett händer så hänger jag gärna på! Hur är det med bilparkering i närheten?
Vad tror ni om klädsel? Jag var ute för någon dag sen och det var riktigt kallt! Kanske berodde på att jag inte hade något vindstoppande på överkroppen... Får försöka fixa något...

Kul!

Underställ, tunnare tröja och windstopper! Och ett till plagg att sätta innanför windstoppern om det blir kallt

Det finns en tillfällig parkering på fotbollsplanens ena långsida. Lite tight med platser dock.

Om leveransen från portabla cykeltvätt kommer i tid så kan jag erbjuda cykeltvätt från bilen så länge vattnet räcker !

Bra idé men fel tid för mig denna söndag, men om det blir ngt återkommande hajar jag gärna på.

Om man bor söderut från ursvik och cyklar dit kan man ju köra lite nerför på hagatippen på vägen hem, riktig kul

Tittade precis ut genom fönstret... Hade prognosen för söndag varit 22 grader och sol hade jag kunnat hålla med om att det hade varit perfekt :)

Nu MÅSTE jag iväg o hitta en vindstopper... XXL kanske... eller cykelringen... Hmmmmm surfar nog ett tag till.

Du missade nog ingenting eftersom det är imorgon :)

Hittade inget på XXL, köpte stänkskärmar dock pga vädret, saknad en del skruvar insåg jag precis när jag skulle montera, så det blir ett varv till Arninge innan imorgon, men dom öppnar kl 11 så jag hinner nog.

Jag körde NICK-spåret idag (kommer ej imorgon) och kan meddela att det är "lite fuktigt" på vissa ställen. Gillar man lera så är det helrätt! :-)

Bilagor

• 18203_10151362967423060_258956125_n.jpg
    18203_10151362967423060_258956125_n.jpg
    47.1 KB · Besök: 121
baheno skrev:
> Du missade nog ingenting eftersom det är imorgon
> :)

Nja alltså den tiden jag missade var idag i hellas

Är majoriteten av spåret i det skick som bilden visar så vetefan om det blir en så lång sväng ;)

Som sagt, långsamt tempo gärna!
Tydligen ska det finnas några platser på nån fotbollsplan där, annars finns väl en stor parkering över E18 vid hsllonbergen?!

baheno skrev:
> Är majoriteten av spåret i det skick som bilden
> visar så vetefan om det blir en så lång sväng
> ;)

Det mesta är helt OK, men det finns några rätt geggiga partier. Fortfarande framkomliga om man har den rätta viljan! :-D

> Tydligen ska det finnas några platser på nån
> fotbollsplan där, annars finns väl en stor
> parkering över E18 vid hsllonbergen?!

Om man parkerar i Hallonbergen får man absolut inte glömma p-skiva, parkeringsbolaget som kollar den parkeringen är helt galet nitiska. De är typ där jämt och måste därmed dra in riktigt fina pengar på folk som är och handlar men glömt p-skivan.

Finns parkerinsmöjligheter kring bostadsområdet och skolan intill motionsanläggningen.

Är man rädd för att bli smutsig får man väl köra spinning.. :)

LUGNT tempo utlovas..

perzzon skrev:
> Missade dagen tur pga sömning, kanske hänger på
> detta istället. Alltid kul med lite nya stigar.
> Är det denna plats som gäller?
> http://maps.google.se/maps?q=Ursviksvägen+99&
> hl=en&ie=UTF8&ll=59.381136,17.968826&spn=0.296916,
> 0.891953&sll=59.381638,17.974062&sspn=0.018557,0.0
> 55747&dirflg=b&hnear=Ursviksv%C3%A4gen+99A,+174+46
> +Sundbyberg&t=h&z=11

Ja,
Korrekt position.
Vi möts väl vid NICK-starten, bedömt 150 meter nordöst om din positionsangivelse ovan

Hemkommen från en superfin runda på NICK/Ursvik

Vi startade 4 st från motionscentralen, lyckades även fånga upp en till på vägen som slutförde banan med oss.

Det var en lugn runda med söndagstempo vilket var skönt.
Ett dussin ordentliga lerhål men i övrigt fullt cykelbart. Det var riktigt kul!

Ser detta som en start på en söndagstradition!

Tack för idag!

image.jpg

Fick även tillfälle att testa min nyinköpta porty washer, det visade sig vara en kompetent liten manick. Rekommenderas

image.jpg

Det var premiär för mig att hänga med på en "Happy Ride", definitivt något jag gärna gör igen!

Trevligt sällskap och rolig cykling. Nästa gång hoppas jag på lite mera "stig" cykling, kanske Hellas är bättre för det?

Hur rankas NICK spåret rent svårighetsmässigt? Jag tycker det var en hel del partier jag aldrig skulle kunna klara av, dock så var underlaget lite blött och halt, kanske lättare en torr dag!

Tvätten va GRYM! :)

baheno skrev:
> Det var premiär för mig att hänga med på en
> "Happy Ride", definitivt något jag gärna gör
> igen!
>
> Trevligt sällskap och rolig cykling. Nästa gång
> hoppas jag på lite mera "stig" cykling, kanske
> Hellas är bättre för det?
>
> Hur rankas NICK spåret rent svårighetsmässigt?
> Jag tycker det var en hel del partier jag aldrig
> skulle kunna klara av, dock så var underlaget
> lite blött och halt, kanske lättare en torr
> dag!
>
> Tvätten va GRYM! :)

Jag tror att NICK betraktas som ett medelsvårt spår, det är lite trixigt och tekniskt men på ett bra sätt, en bra mix. Klart svårare vid vått underlag såklart.
I och omkring Hellas finns det ju så enormt att välja på, så där kan man nog få sig en "enklare" tur om man vill. Men de spåren jag cyklat under tisdagsturerna har snarare varit mer tekniska än NICK.

För varje varv man kör så lär man sig fler och fler hinder och hur man ska parera dem, Tar man ett krångligt parti så får man högre självförtroende till nästa.. Sen rullar det på !

Körde denna lite halv i Lördag.
Vi är 2 Nybörjar grabbar som testar oss fram lite.

Skön bana, Dock han vi se kanske 20% av den innan vi tappa bort oss, Kom in på genvägar, trodde vi hade koll på vart vi var sedan kom vi tillbaka till samma punkt.

Vi ska ge oss på denna igen nu på lördag så länge det inte faller någon snö.

Tänkte höra om någon av er har Nick Banan på Google Maps, Vi båda är Andriod användare och vi vill denna gång lyckas dra igenom hela.

Blött var det med sjukt nice med lite lera.

Ps. Vet ni om det finns möjlighet att tvätta av cyklarna i närheten?
I lördags drog vi ner till Maken i närheten men hade ingen självtvätt.

Tror att det här skall vara senaste dragningen:

Gpx-gfil finns här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1909687/1915279#msg-1915279

Gällande tvättmöjlighet så drabbas jag ju sällan av problemet då jag är en utpräglad solskenscyklist.
Finns dock en kran bredvid trappen till motionsgården (osäker om den är på dygnet runt eller bara då det är bemannat). Inte optimal för att spola av cykeln men det går att fylla en vattenflaska och spola av det värsta. Finns även en bensinmack ca 500meter från starten där man borde kunna spola av cykeln.

//j

Senast ändrad:
Smancho skrev:
> Körde denna lite halv i Lördag.
> Vi är 2 Nybörjar grabbar som testar oss fram
> lite.
>
> Skön bana, Dock han vi se kanske 20% av den innan
> vi tappa bort oss, Kom in på genvägar, trodde vi
> hade koll på vart vi var sedan kom vi tillbaka
> till samma punkt.
>
> Vi ska ge oss på denna igen nu på lördag så
> länge det inte faller någon snö.
>
> Tänkte höra om någon av er har Nick Banan på
> Google Maps, Vi båda är Andriod användare och
> vi vill denna gång lyckas dra igenom hela.
>
> Blött var det med sjukt nice med lite lera.
>
> Ps. Vet ni om det finns möjlighet att tvätta av
> cyklarna i närheten?
> I lördags drog vi ner till Maken i närheten men
> hade ingen självtvätt.

Jag tänkte trampa runt ett varv på lördagförmiddag, jag kan visa er runt om ni vill. Mitt tempo kommer vara mycket lågt.

Absolut! det hade varit Nice!

Vi är 2 nybörjare, så det går ganska så segt för oss med :D

PM'a mig så kan vi se om vi kan bestämma någon tid, Senast körde vi vid 10 tiden.

Ev hakar jag också på om det funkar med familjen
Dock rejält kallt vilket är bra då leran har frusit
Men vinterskor måste nog dammas av

Ja, jag kollade vädret nyss. Ser sådär ut alltså..

LÖRDAG 1 DECEMBER
Upp kl. 08:18Ner kl. 14:55
Tid Väder Vind (byvind) Nederbörd Luftfuktighet Tryck
01.00 -7° NV 4 (6) m/s 0.0 mm/6h 82 % 1005 hPa
07.00 -8° NV 4 (5) m/s 0.0 mm/6h 79 % 1007 hPa
13.00 -5° NV 3 (5) m/s 0.0 mm/6h 73 % 1008 hPa
19.00 -7° NV 3 (4) m/s 0.0 mm/6h 75 % 1009 hPa

http://www.smhi.se

Ganska så kallt alltså.. Har ingen erfarenhet av att cykla i det vädret.

Om ni sticker ut i morgon lördag så får ni gärna avlägga rapport om hur spåret ser ut nu när snön kommit..
Kanske lite bilder på eländet.. :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp