Sopsaltning i Sthlms län vintern 2019/20

Diogenes

Aktiv medlem
Är det någon som vet om de har slutat med sopsaltning i Sthlm? Har noterat orimliga mängder stenkross på cykelbanorna den senaste veckan.

Senast ändrad:
Jag vet inte hur det är i Stockholm, men i Uppsala har vädret varit "för svårt" för maskinoperatörerna så de har inte kunnat ställa in mängden salt och vatten när det ömsom regnat och ömsom snöat. De har grusat en del cykelbanor istället (och struntat i andra).

Från Brommaplan in mot centralen har det varit sopsaltat, ev. grus som finns har stänkt in från bilvägen. Dock var det någon morgon efter snöfall då en sträcka missats.

Tack

Jag upplever dock att det är grus på cykelbanor som det inte var grus på förra vintern. T ex Flatenvägen.

Ändrar rubriken till Stockholms län.

Skarmavbild2019-12-13kl.16.29.16.png
Grymt tack!

Det var ffa det här partiet som gjorde mig förbryllad men nu förstår jag varför det är en dm stenkross på cyklebanan …

Hur beväpnar man sin cykel för sopsaltade vägar? Efter en dag såg min kassett o kedja ut att ha legat på havets botten i 50 år. Trampor har börjat rosta också, kan inte vara så bra för lager och drev heller...

Stålhäst sa:
Hur beväpnar man sin cykel för sopsaltade vägar? Efter en dag såg min kassett o kedja ut att ha legat på havets botten i 50 år. Trampor har börjat rosta också, kan inte vara så bra för lager och drev heller...
Skärmar och ny olja varje dag. Men det ser ändå för jävligt ut efter en dag, men slitaget blir helt acceptabelt med den regimen tycker jag.

Lejon sa:
Skärmar och ny olja varje dag.
+ spola av cykeln
Kanske svårt att tro, men på sopsaltade cykelbanor sprids det mindre salt än på konventionellt plogade, sandade och saltade cykelbanor.
Men på sopsaltade cykelbanor ligger inte saltet dolt i sand o snöslasket

/Håkan

Stålhäst sa:
Jo, det är nog så man får göra, finns väl inget som löser problemet underhållsfritt!

I somras bytte jag ut oljan mot någon vaxbaserad sak som luktade giftigt, den verkar inte ha givit något skydd alls! Det blev bättre när jag bytte tillbaka, men rostigt fortfarande.

Den här kanske kan vara något?

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/litiumfett-2000017064

Jag har valt att inte bry mig särskilt mycket om vilken olja jag använder på pendlaren.

Jag är helt övertygad om att det är mycket bättre för kedjan att oljas med en halvdan olja varje dag än den optimala oljan bara nästan varje dag.
(Att olja med den optimala oljan varje dag istället för en halvdan olja varje dag tror jag däremot bara gör minimal skillnad, knappast mätbar.)
Men vill du teoretisera kring kedjeolja så är forumet villigt tror jag!
Undantag: vaxbaserade produkter tror jag funkar för dåligt för att användas överhuvudtaget vintertid på saltade vägar.

Senast ändrad:
Japp, det märktes!

Men finns det någon olja som kan sägas höra till de bättre?

(jag själv kör med 5-56 nu, vet inte hur bra det egentligen är som olja)

Stålhäst sa:

Att du använder 5-56 är nog anledningen till att det rostar. Det sköljer ju bort allt fett på drivlinan. Men det beror ju också på hur långt man cyklar och vilka förhållanden det är. Jag kör 20km per dag på sopsaltade cykelbanor. Det har ju inte varit så kallt i år än men jag brukar olja kedjan ungefär varannan/var tredje vecka. Vid snöslask lite oftare. Kör med billig olja från Clas-Ohlson. Visst kan det bli lite rost ibland men det är ju bara på ytan.

Stålhäst sa:
Japp, det märktes!

Du kanske ska börja använda något som är till för att smörja kedjor med först och främst. Köpa på valfri cykelbutik.

NickPick sa:
Stålhäst sa:
Japp, det märktes!

Du kanske ska börja använda något som är till för att smörja kedjor med först och främst. Köpa på valfri cykelbutik.

Så är det, att använda rätt saker blir ju bäst såklart. Tack.

Senast ändrad:
DanielS sa:
Stålhäst sa:

Att du använder 5-56 är nog anledningen till att det rostar. Det sköljer ju bort allt fett på drivlinan. Men det beror ju också på hur långt man cyklar och vilka förhållanden det är. Jag kör 20km per dag på sopsaltade cykelbanor. Det har ju inte varit så kallt i år än men jag brukar olja kedjan ungefär varannan/var tredje vecka. Vid snöslask lite oftare. Kör med billig olja från Clas-Ohlson. Visst kan det bli lite rost ibland men det är ju bara på ytan.

Så kan det vara, det har jag inte tänkt på. Ska se mig om efter riktig olja. Tack!

HåkanC sa:
NickPick sa:
Du kanske ska börja använda något som är till för att smörja kedjor med först och främst.
+1
Kedjesmörja har varit uppe här flera ggr nyligen, dvs SÖK, eller;
https://happyride.se/forum/read.php/1/3660140/366193
https://happyride.se/forum/read.php/1/3660023/3660741#msg-3660741
https://www.tour-magazin.de/komponenten/ketten/kettenschmiermittel/a8172.html

/Håkan

Yes, det förstår jag att det har.

Ska börja söka på SAE 10-30. Eller något liknande.

Tack!

Senast ändrad:
Nja, sökte på SAE 10-30, det passar nog inte så bra såg jag nu...

Men det är väl bara som sagt att gå till närmaste cykelbutik och köpa olja, tvätta, och så, så blir det bra.

Diogenes sa:
Är det någon som vet om de har slutat med sopsaltning i Sthlm? Har noterat orimliga mängder stenkross på cykelbanorna den senaste veckan.

mcperand sa:
Jag vet inte hur det är i Stockholm, men i Uppsala har vädret varit "för svårt" för maskinoperatörerna så de har inte kunnat ställa in mängden salt och vatten när det ömsom regnat och ömsom snöat. De har grusat en del cykelbanor istället (och struntat i andra).

i tisdags morse var det skridskobana vid slussen och stadsgårdskajen.

Stålhäst sa:
Nja, sökte på SAE 10-30, det passar nog inte så bra såg jag nu...

Men det är väl bara som sagt att gå till närmaste cykelbutik och köpa olja, tvätta, och så, så blir det bra.

kör själv med syntetmotorolja, och det funkar bra även i vintermiljö, både sträng kyla och saltslask. komplettereringsoljar kanske en gång per vecka. en gång per månad flödar jag på lite extra och torkar sedan av kedja, framkrans och med en kniv petar jag bort eventuellt guck som fastnat på kedjespännhjulen,

pendlar 2x2 mil varav cirka hälften sopsaltat. kedjan ca 1 dm nära asfalten, brompton. stänkskydd fram nästan ned till marken hjälper till att få cykeln och skor att överleva.

Ordentlig egolapp, avsköljning vid blött underlag och flödigt med 5-56, 6-66 eller WD-40 på kedja och kassett har hållit mina cyklar välsmorda och rostfria i 20 år. Aluminiumnipplar som korroderar är mitt största problem.

smörjelse dagligen verkar vara för mycket av det goda?

allt det där som sprejas på ska också ta vägen någonstans. det som snabbt dunstar hamnar väl i lungorna hos den troende. men multiplicera resten med antalet pendlande cyklar och jag tror vi kan få ett problem med upplösning av asfalten på våra cykelbanor;)

Egolapp. Gick från att smörja kedjan två-tre gånger i veckan vintertid till en gång varannan / var tredje vecka. Sen får var och en bli salig på sitt eget smörjmedel men inträdesbiljetten till pendlingshimlen stavas egolapp :-)

Litet lördagsnöje! Duger så länge, gjord av smörlock.

Bilagor

• IMG_20191214_201539.jpg
    IMG_20191214_201539.jpg
    214.5 KB · Besök: 118
  • IMG_20191214_203252.jpg
    IMG_20191214_203252.jpg
    211.5 KB · Besök: 120
Tack vare den här tråden förlängde jag äntligen min lite för korta egolapp. Jag produktutvecklade lite dessutom genom att göra den asymmetrisk så den skyddar mer åt höger där kedjan sitter.
(Otroligt fult och antagligen meningslöst men jag kan i alla fall säga att den är sned pga intelligent anledning och inte slarv.)

Bilagor

• D326C648-8100-46D4-BC07-57F4DCF1CAA4.jpeg
    D326C648-8100-46D4-BC07-57F4DCF1CAA4.jpeg
    272.8 KB · Besök: 105
Tillbaka
Topp