Sov med min pulsklocka inatt... (vilopuls)

fredrick

Aktiv medlem
Bara för skoj skull så sov jag med mitt pulsband.
Följande puls hade jag:

Lägsta 54
Medel 62
Högsta 118 (måste drömt något konstigt)

Så nu till min fråga.
Vad har jag för vilopuls?

En variant är att mäta vilopulsen på morgonen innan du stigit upp ur sängen. Värdena kommer att vara ungefärligt inbördes jämförbara med varandra. Efter en längre tid vet du ungefär vad din normala vilopuls är och vad en "förhöjd" vilopuls motsvarar och kanske till och med förklaras av (ex hårt träningspass dagen innan med otillräcklig återhämtning, sjukdom osv). Vad du sedan skall göra med denna information är däremot inte lika enkelt att besvara...

fredrick skrev:
> Så nu till min fråga. Vad har jag för vilopuls?

Ingen. Den skall tas i vaket tillstånd.

Enda anledningen till att jag vill veta är för att jag vill lägga in värdet i min klocka.
Vill egentligen bara lära mig lite ang pulsträning.
Olika zoner osv.

Så har ni någon riktigt bra länk/sida för att mer lärdom så tar gärna emot det.

ev. randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> är du sjuk?
> 54 som lägsta när du sover verkar högt ?
>
> Stressad ?

Puls, och vilopuls är ju högst individuellt. Utan att veta någonting annat om Fredrick låter 54 helt normalt.

Finns hur mycket som helst på nätet om pulsträning. Bäst är att själv läsa och komma fram till hur du vill använda din pulsklocka, och hur du vill lägga upp din träning.

ev. randonörd skrev:
> är du sjuk?
> 54 som lägsta när du sover verkar högt ?
>
> Stressad ?

Precis som swedo säger så är pulsvärden högs individuella. Därför kan man bara utgå ifrån sina egna värden för att säga något om sina egna värden. Typ. Alltså om han i 9 fall av 10 har 48 i sovpuls så hade 58 varit ett tecken på överträning eller infektion. Men eftersom det här är det enda värdet han har så går det inte att säga så mycket om det.

118, snuskdröm? ;)

Tror jag ligger ganska högt i puls då jag har en maxpuls vid cykling på 205 och är snart 34 år.

Äter penicillin och har faktiskt varit riktigt jäkla sjuk förra veckan, så kanske ligger jag lite högt sett till sömnpuls.

Senast ändrad:
Sov också med pulsbältet på mig för att kunna få pulsen direkt när jag vaknade ... Resultat blev:

Medelpuls: 44
Maxpuls: 86
Vilopuls: 37
Lägsta puls: 35

Ser man på pulskurvan varierar den väldigt mycket upp och ner under nätterna ... och jag sov, i 7h30min. :)

Vad vill ni ha vilopulsen till?

Om ni vill se utvecklingen på er fysik så är väl återhämtningspulsen ett bättre värde att mäta än vilopulsen?

Dessutom är det väl ointressant när man mäter vilopulsen. Bara man gör likadant varje gång och kan jämföra värden utifrån det. Morgonen är nog en bra tid då förutsättningarna för mätningen blir likvärdiga. Ska man mäta skillnader så bör man nog även mäta medelvärdet under 2-5 min och inte leta efter lägsta möjliga siffra klockan kan visa. Ett enskilt lågt värde är bara till för de som vill använda sin "vilopuls" till att tala om hur "vältränade" de är. Ett medelvärde är till för de som ser till sig själva och sin egen utveckling. Eller?

Senast ändrad:
Lite OT, men vad har ni för pulsklocka/mjukvara som rapporterar lägsta puls? Min Garmin med Connect verkar bara vilja tala om max och medel. Nån inställning som jag missat?

erik_k skrev:
> Vad vill ni ha vilopulsen till?

I mitt fall var det en del av en hälsodeklaration. :) Vilopulsen i övrigt kan man få bekräftad när man käkar popcorn i TV-soffan också - det har jag testat! ;)

mwahlstedt skrev:
> Lite OT, men vad har ni för pulsklocka/mjukvara
> som rapporterar lägsta puls?

Garmin -> Sporttracks -> se lägsta värdet

mwahlstedt skrev:
> Lite OT, men vad har ni för pulsklocka/mjukvara som rapporterar lägsta puls?

cat activity_171431692.tcx | grep Value | sort | head -n1

Kollar du pulsgrafen så ser du lägsta och högsta.

Jag vill bara ha min lägsta för att kunna mata in rätt värden i min Garmin.

erik_k skrev:
> Vad vill ni ha vilopulsen till?
>
> Om ni vill se utvecklingen på er fysik så är
> väl återhämtningspulsen ett bättre värde att
> mäta än vilopulsen?

Håller med. Hur mäter du återhämtningspulsen?

Själv brukade jag kolla pulsgrafer efter genomförda träningspass och se hur snabbt pulsen föll tillbaka vid minskad/ingen belastning. Exempel: Intervall cykel, puls vid ansträngning ca 175, puls vid vila ca 120 efter 1 minut, dvs 55 slag/min i pulsfall = bra form. Om pulsfallet var under 40 slag/min = svag form, under 30 = ur form. Under ett pass kunde jag ofta hitta ett flertal såna observationer vilket gav en indikation om dagsformen. Observationerna stämde ofta bra med upplevd "form". Tar tyvärr tid i anspråk som man istället kan lägga på träning.

Jag var tvungen å prova jag också. Sov men min enkla Polarklocka inatt. 61 i medel och 104 som max. Det som oroar mig lite är att jag alltid har sån sjukt hög puls när jag ska lägga mig, mellan 80-90 om jag tränat på eftermiddagen/kvällen. Kanske är läge att gå till doktorn? 27år i hyffsad fysisk form f.ö.

Jag kollade av en slump nyss pulsen när jag sitter ned och jobbar, 43bpm vilket även indikerar att j2ee är rätt trist.

supreeme skrev:
> Jag var tvungen å prova jag också. Sov men min
> enkla Polarklocka inatt. 61 i medel och 104 som
> max. Det som oroar mig lite är att jag alltid har
> sån sjukt hög puls när jag ska lägga mig,
> mellan 80-90 om jag tränat på
> eftermiddagen/kvällen. Kanske är läge att gå
> till doktorn? 27år i hyffsad fysisk form f.ö.

Jag har alltid högre puls på kvällen än när jag vaknar på morgonen.

Fast 80-90 ett par timmar efter att du har tränat låter ju onekligen väldigt högt. Vet du ungefär vad du har för vilopuls?

Beerfot skrev:
> Jag kollade av en slump nyss pulsen när jag
> sitter ned och jobbar, 43bpm vilket även
> indikerar att j2ee är rätt trist.

Har du mätt pulsen när du jobba med bash eller vba? Kanske finns ett mönster?

Beerfot skrev:
> Jag kollade av en slump nyss pulsen när jag
> sitter ned och jobbar, 43bpm vilket även
> indikerar att j2ee är rätt trist.

Haha, jag har faktiskt fått samma resultat. Konstigt nog är pulsen lite högre om jag lägger mig på soffan...

Senast ändrad:
DT skrev:
> supreeme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag var tvungen å prova jag också. Sov men
> min
> > enkla Polarklocka inatt. 61 i medel och 104 som
> > max. Det som oroar mig lite är att jag alltid
> har
> > sån sjukt hög puls när jag ska lägga mig,
> > mellan 80-90 om jag tränat på
> > eftermiddagen/kvällen. Kanske är läge att
> gå
> > till doktorn? 27år i hyffsad fysisk form f.ö.
>
> Jag har alltid högre puls på kvällen än när
> jag vaknar på morgonen.
>
> Fast 80-90 ett par timmar efter att du har tränat
> låter ju onekligen väldigt högt. Vet du
> ungefär vad du har för vilopuls?

Nån stans runt 55 har jag för mig att jag mätt tidigare. Hade lite högt blodtryck vid en hälsokontroll i vintras, och har haft problem med återkommande trött- och orkeslöshet sedan i höstas, kanske läge att gå till doktorn igen..

Ni som är oroliga över hög vilopuls bör lyssna på radioprogrammet som floors länkade till tidigare i tråden.

fredrick skrev:
> Bara för skoj skull så sov jag med mitt pulsband.
> Följande puls hade jag:
>
> Lägsta 54
> Medel 62
> Högsta 118 (måste drömt något konstigt)

Drömt konstigt? Ja kanske det.

> Så nu till min fråga. Vad har jag för vilopuls?

Det vet jag inte och varför har du redan fått svaret på. Om du vill ha din vilopuls så kan det vara lämpligt att ta den typ 5 dagar i rad och på morgonen, precis när du vaknat. Ha gärna pulsbandet på dig när du sover så att du inte behöver strula med det. Vakna, ligg kvar i sängen i ett par minuter. Starta mätningen. Gör det X antal dagar. Ta sendan summan av resultatet/X= Nära nog din vilopuls. Tillräckligt bra för att lägga i som värde i pulsklockan, tycker jag.

fredrick skrev:
> Tror jag ligger ganska högt i puls då jag har en maxpuls vid cykling på 205 och är snart 34
> år.

Ja du ligger klart över det som brukar kallas "normalt" vad nu det är. Men ovanligt högt vet jag inte. Jag har som du troligen ett lite mindre hjärta. Krävs fler slag för att få upp minutvolymen helt enkelt. Själv körde ett kort litet lopp i söndags. Körde i 1:19 och toppade då 194 och en medelpuls på 184. Och jag är lite drygt tio år äldre än dig. Normalt är det inget farligt eller konstigt. Är du orolig så kollar du upp det bara.

Själv plockades jag av en testcykel p.g.a detta på jobbet en gång. Jag hade ju hjärtfel, trodde testledaren. Men inte hade jag det inte. Då kunde jag toppa runt 220 om jag verkligen vill. Han blev orolig när jag gick över 200. Jag var runt 30 då.

> Äter penicillin och har faktiskt varit riktigt jäkla sjuk förra veckan, så kanske ligger jag
> lite högt sett till sömnpuls.

Och då kommer du inte att få rätt vilopuls heller. Om du äter penicillin. För då är du troligen sjuk eller har precis varit det.

Lånar tråden lite

Jag sov med pulsband i natt och jag har tidigare (något år sen) mätt min vilopuls rund 40-45 vid flera tillfällen men nu har jag alltså inte kollat den på ett bra tag

Kollade när jag låg och slumrade ca 15 min igår och fick 56 bpm som lägsta puls. Det kan inte stämma tänkte jag och gjorde om det i natt.

Mätte från ca kl 22 och fyra timmar. vägsta 57 bpm Medelpuls 60 bpm

Vad har hänt? Jag känner ingen skillnad i formen från förra året. Kanske lite bättre tom.

Stress? Infektion? Eller kan det skillja så mycket?

Jenny W skrev:
> Vad har hänt? Jag känner ingen skillnad i formen
> från förra året. Kanske lite bättre tom.
>
> Stress? Infektion? Eller kan det skillja så
> mycket?

Åldern ;)

Skämt å sido, kan ju vara lite nervositet inför kommande händelser

lundatok skrev:
> Är du fullt återhämtad efter helgen?

Nä, det är sant. Idag är första dagen efter helgen som jag inte har känningar.

@Jeppe Jo lite spänd inför kommande helg men borde det höja min vilopuls så mycket?

Miss Lycka skrev:
> Har du mycket svettningar? Då kan det vara
> Menopausen.

Nope. Inget annat är anorlunda. Det är inte dax riktigt än. Faktiskt. Hmpf!

fredrick skrev:
> Bara för skoj skull så sov jag med mitt
> pulsband.
> Följande puls hade jag:
>
> Lägsta 54
> Medel 62
> Högsta 118 (måste drömt något konstigt)
>
> Så nu till min fråga.
> Vad har jag för vilopuls?

Din vilopuls är 54. Det var den pulsen du nådde när du var helt avslappnad under natten, därmed är det din vilopuls.

Jenny W skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Är du fullt återhämtad efter helgen?
>
>
> Nä, det är sant. Idag är första dagen efter
> helgen som jag inte har känningar.

Haha, jag läste "klänningar" och kände igen mig i hur tajt jeansen brukar sitta efter hårda cykelpass.. ;-)

Ett tips om man vill kolla pulsen på morgonen är att ladda ner "heart rate" eller motsv. till mobilen. Då slipper man sova med pulsband.

Morgonen är inte nödvändigtvis bra tid för att mäta vilopuls.

För min del är pulsen rätt hög på morgonen. Jag har nyss väckts av en väckningssignal från mobilen och jag är pissenödig. Båda är ganska kraftigt pulshöjande. Ca 10-15 slag högre jämfört med den puls jag har när jag lagt mig för att sova på kvällen/natten.

Minsta rörelse gör också att pulsen stiger med 5-10 slag, så vill man få ett vettigt vilovärde är det stillhet som gäller. Sittande eller liggande verkar inte spela roll för mig.

Jag vet inte vad poängen är att sova med pulsband. Som alla noterat håller kroppen på med mkt under natten, så långa perioder är ändå inte på vilopuls, och man bör rimligen kunna chilla 5-10min när det nu passar och mäta fram vilopuls vaken. Det kan jag iaf.

Morgonen är inte optimalt för mig heller. Pulsen går upp så fort jag vaknar. Isf är det bättre att mäta på en dag när man inte ska till jobbet utan kan ligga och slumra 15-20 minuter. Sitter jag på kontoret har jag en puls runt 60 bpm. Rimligen bör den vara lägre när man är i full vila? Tycker det går utmärkt att sova med pulsband. Då är man ju oxå helt avslappnad under längre perioder. Tror inte att det är vätskebrist. Jag kan inte bara chilla och sen mäta för då går pulsen upp bara för att jag försöker hålla pulsne nere :/ Knäppt. Jag vet.

Fulkinesen skrev:
> fredrick skrev:
> -----
> > Bara för skoj skull så sov jag med mitt
> > pulsband.
> > Följande puls hade jag:
> >
> > Lägsta 54
> > Medel 62
> > Högsta 118 (måste drömt något konstigt)
> >
> > Så nu till min fråga.
> > Vad har jag för vilopuls?
>
> Din vilopuls är 54. Det var den pulsen du nådde
> när du var helt avslappnad under natten, därmed
> är det din vilopuls.

Skulle säga att det inte finns någon direkt gold standard för att mäta vilopuls. Viktigast är ju att man enkelt kan mäta på samma sätt varje gång för att kunna följa förändring över tid. Är målet med mätningen internetskryt så kan man absolut mäta sovandes, ännu bättre med 200mg metoprolol innanför västen.

Senast ändrad:
Håller med om morgonpulsen.
Jag har gjort en 24h-mätning en gång i tiden och det skenade rejält på morgonen för mig. Kvällen före läggning var lägst. Hos mig.

Annars håller jag med olebole om att förändring över tid mätt på samma sätt är mer intressant.

För att falla tillbaka i gammal tråd.

Tävlar och tränar aldrig med pulsband längre.
Gjorde i 1,5-2 år, sedan räckte det för mig.

Går numer bara på känsla.

Jag mätte min sovpuls en gång, men med snittpuls 9 och minimipuls noll så konstaterade jag att jag nog avlidit och numera är en Zombie. Alternativt att det varit dålig kontakt mellan hud och band.

Fast Jag tror nog på Zombieförklaringen, den är ju mest logisk.

Tillbaka
Topp