Spännande med chips på alla tävlingar

Det skall bli spännande att se hur mycket alla tävlingar kommer att förändras till nästa år då alla sanktionerade tävlingar skall köras med chips enligt SCF:s beslut. Jag antar att vi som har årslicens får betala vårt eget chip eftersom klubbarna har uppmuntrats söka bidrag för chips till ungdomar men undrar hur resten av utrustningen skall hanteras. Och vem skall köpa in den? Hur gör alla som vill köra på engångslicens (men det kanske inte tillåts...) och... några funderingar till finns hos mig. Har du några?

Förmodligen är det en fotboja så SCF kan spåra precis var man är hela tiden och med programvara utdöma böter helt automatiskt om man cyklar olämpligt i närheten av motionslopp eller beter så på ett sätt som kan skada cykelsporten, SCFs och UCIs coola image.

Lustigt nog, när man är mitt uppi en chipstråd, som deltagare, så är man inte direkt sugen på chips. Verkar bara gälla för de betraktare som njuter från sidlinjen.

Enligt den version som jag har hört handlar det om billiga engångschip a la butiksstöldskydd som är självhäftande och sätts på hjälmen eller på nummerlappen av arrangören. Det kanske inte passar in i Happy allmänna konspirationsteori om SCF, även om en merkostnad så klart uppstår.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt den version som jag har hört handlar det
> om billiga engångschip a la butiksstöldskydd som
> är självhäftande och sätts på hjälmen eller
> på nummerlappen av arrangören. Det kanske inte
> passar in i Happy allmänna konspirationsteori om
> SCF, även om en merkostnad så klart uppstår.

Även om engångschip á la vätternrundan är billiga i sig så kostar utrustningen fläsk.

De chip man sätter runt foten som används vid samtliga Vasalopp och tidigare till VR finns även de i en engångsversion där chipet i sig inte är någon kostnad. Återigen är det utrustning och handhavande som är kostnaden.

Finns det nån länk eller mer information om det beslutet?

Enligt nuvarande regler på websidorna går det bra med manuell tidtagning och en måldomare på var sida om målet vid spurt-uppgörelser om det är en vanlig nationell MTB-tävling det rör sig om.

Jag svarar på min egen fråga.

I protokollet den 20 juni 2012 beslutas det att ge Kent Alfredsson, Göteborg uppdraget att utreda eventuellt införskaffande av chip. Jag gissar att det är samma person som jobbar på Electronic Sports Timing, http://www.est.se/index.php?valdmeny=KONTAKT

I protokollet från den 15-16:e september:
Noterades av Kent Alfredsson gjord utredning. Beslutas införa AMB-chip enligt utredarens förslag,
Beslutas att GS går vidare med att utreda förutsättningarna för implementering i IndTA och
Cykelresultat samt föreslå hur systemet ska finansieras.

Slutligen från protokollet den 20:e oktober:
Beslutades på förslag av GS att ekonomiskt genom Idrottslyftet bidra med hjälp till föreningarna att
avlasta ungdoms- och juniorcyklister för införandet av chip med ett bidrag av 1000:- per licensierad
2012.

Vet nån ungefär vad kostnaderna kommer att hamna på? Bonuspoäng om det finns någon info för personer med engångs-licens.

Ska det här införas säsongen 2013 eller är det först 2014 som gäller?

Peter_K skrev:
> Beslutas införa AMB-chip enligt utredarens
> förslag,
> Beslutas att GS går vidare med att utreda
> förutsättningarna för implementering i IndTA
> och
> Cykelresultat samt föreslå hur systemet ska
> finansieras.

Spännande arbetssätt!
Man ber en inte opartisk att utreda chip'en... gissa vad han föreslår...

SEDAN bestämmer man att införa tidtagning med chip.

Och SIST ska man utreda om/hur man implementerar med övriga system!

Det finns en ganska god anledning till att valet ändå fallit på AMB-transponders: De har en mycket god precision även vid hög hastighet. Användes till exempel i endurons klassikerlopp i år och på de två tävlingar jag var med vid missades inte en enda tid. Tror de används även inom annan motorsport. Ändå är transpondern i sig inte större än några femkronor staplade på varandra.

Neptrons system som används vid vätternrundan mäter ju i en radie ut från antennen vilket gör det ganska oexakt om en klunga kommer dundrande över en mållinje. Fungerar ju bra på motionslopp som VR men om det var kritiskt exakt vem som kommit först över en linje är det inte lika lyckat.

Jag har för övrigt pratat med Kent som gjort utredningen och han har varit fullt medveten om sin egen intresseposition och att det därför ställts extra höga krav på det han presenterat. Han blev utvald att utreda detta just för att han är tekniskt insatt i de olika systemen på marknaden. Jag tror inte att det finns så våldsamt många andra personer som dels har varit aktiva cyklister själva och fortfarande är med bakom kulisserna och dels har den tekniska kunskapen.

Vad gäller implementering med övriga system så fungerar det likadant med alla tidtagningssystem i grunden. Systemet producerar bara en lista med chipkoder och passertider sen är det upp till någon att tolka det med hjälp av en deltagarlista och information om antal varv, starttider osv.

Tille skrev:
> Enligt den version som jag har hört handlar det
> om billiga engångschip a la butiksstöldskydd som
> är självhäftande och sätts på hjälmen eller
> på nummerlappen av arrangören. Det kanske inte
> passar in i Happy allmänna konspirationsteori om
> SCF, även om en merkostnad så klart uppstår.

Maskirovkaironin på Happy når nya höjder

Rattnalle skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...billiga engångschip a la butiksstöldskydd
> ... även om en merkostnad så klart uppstår.
>
> Även om engångschip á la vätternrundan är
> billiga i sig så kostar utrustningen fläsk.

Jo, jag menade för chipen. För SCF som köpa systemen och för klubbarna som "hyr"* systemen blir det nog svettigare. Å de lär väl behöva leda vidare kostnaderna...

*anföringstecken från SCF

Tille skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Tille skrev:
> >
>
> > -----
> > > ...billiga engångschip a la
> butiksstöldskydd
> > ... även om en merkostnad så klart uppstår.
> >
> > Även om engångschip á la vätternrundan är
> > billiga i sig så kostar utrustningen fläsk.
>
> Jo, jag menade för chipen. För SCF som köpa
> systemen och för klubbarna som "hyr"* systemen
> blir det nog svettigare. Å de lär väl behöva
> leda vidare kostnaderna...
>
> *anföringstecken från SCF

Jag vet inte vad den faktiska konstnaden är men på Enduroklassikern var avgiften för borttappad transponder 800 pix har jag för mig. AMB-transpondern är aktiv med batterier och grejer så inte bara en död RFID-klisterlapp.

Det jag ville säga var att det just var döda klisterlappar som jag hade hört skvallras om, men enligt Peter är det inte det som man har valt.

Med tanke på kostnaden för transpondern så skulle det helt klart mest ekonomiska alternativet vara att ha en pool som hyrs med utrustningen och inte personliga. Då blir transpondern billigare per användning eftersom den används mer.

Tille skrev:
> enligt Peter är det inte det som man har valt.

Jag vet inte om du menade mig men bara för att förtydliga så har jag ingen aning om vad man faktiskt valt. Jag bara klipp-och-klistrade lite information från några SCF-protokoll som finns på deras websidor.

Jag är däremot väldigt intresserad av att få reda på:
* När ska det införas?
* Blir det obligatoriskt att använda för alla sanktionerade tävlingar?
* Vad blir kostnaderna för en tävlingsarrangör?
* Hur gör man med folk som har engångs-licens?

Jag har däremot inte varit tillräckligt intresserad hittills för att lyfta en telefon och ringa SCF. Hoppas på att få tag i någon under mässan i helgen som kan ge lite klarhet i det här.

pLu skrev:
> http://velonews.competitor.com/2012/11/news/cycloc
> ross/at-the-usgp-how-do-they-do-that-so-fast-and-w
> ithout-timing-chips_264895

Jon Gallagher, founder and owner of One2Go Event Services, has come up with an amazing system using finish-line cameras that puts to shame every other timing system I’ve examined.

“We only use cameras,” he says. “We have a picture of you and your number on every lap.” And indeed he does.

Those photos are taken with Gallagher’s $15,000 FinishLynx camera, which contains a super high-resolution timing crystal. The camera takes thousands of images per second straight down from the scaffolding over the finish line. Gallagher rewrote some of FinishLynx’s software from track and field to adapt it to multilap cycling events like cyclocross. FinishLynx engineers were so impressed with the way Gallagher hacked into their system and improved it that they now have him on their beta development team.

As those images come across the laptop screens of operators inside the timing truck at the finish line, the operator manually clicks on each rider in the photo stream and types in the rider’s number. The system syncs that number with the lap counter and the elapsed and lap times from the camera’s timing crystal, as well as with the race’s database of rider registrations, and it automatically populates an Excel document with the data.

[...]

A chip timing system without cameras is like an electronic voting machine that doesn’t produce a paper receipt; you can still wonder whether the recorded result matches what actually occured. But it is pretty hard to refute a photo record of every rider on every lap. And if you need absolute timing precision in a photo finish, the timing crystal — combined with blowing up the photo and clicking on precisely the front edge of the tire — will give that to you.

Rattnalle skrev:
> Jag har för övrigt pratat med Kent som gjort
> utredningen och han har varit fullt medveten om
> sin egen intresseposition och att det därför
> ställts extra höga krav på det han presenterat.
> Han blev utvald att utreda detta just för att han
> är tekniskt insatt i de olika systemen på
> marknaden. Jag tror inte att det finns så
> våldsamt många andra personer som dels har varit
> aktiva cyklister själva och fortfarande är med
> bakom kulisserna och dels har den tekniska
> kunskapen.

Jag ifrågasätter inte på något vis Kents förmåga att göra en tekniskt kompetent utredning kring det här. Det jag snarare funderar på är om en representant för ett företag som säljer sådan utrustning verkligen borde vara den som utreder om behovet av sådan utrustning finns för alla nationella cykeltävlingar i Sverige.

Är det någon som vet hur många incidenter det varit med felaktiga tidsangivelser p.g.a. undermålig tidtagningsutrustning på de nationella tävlingarna de senaste åren?

Vet inte om jag tror att behovet generellt är så stort, men i vissa lägen vore det säkert enklare. Skulle gissa att det är kanske främst vid saker som varvlopp t ex Luma GP eller Superklassen i CX som det kan bli ordentligt stökigt att hålla reda på cyklisterna manuellt. Att hålla reda på vilka som är varvade är nog inte helt lätt.

Jag vet att SM i långlopp förra året avgjordes med en tight spurt utan mållinje, vilket sen bedömdes "analogt" me en "gissning"

Tille skrev:
> Vet inte om jag tror att behovet generellt är så
> stort, men i vissa lägen vore det säkert
> enklare.

Det skulle jag också tro. Om SCF köper in ett sånt system och lånar/hyr ut till de tävlingar där arrangören anser att det behövs tycker jag det låter som en finfin plan.

Om det däremot blir obligatoriskt för alla sanktionerade tävlingar är jag inte lika nöjd...

STIZZE skrev:
> Jag vet att SM i långlopp förra året avgjordes
> med en anal

QFT

STIZZE skrev:
> med en anal

Synd att jag inte var där, låter som att jag missade nåt. Antar att det var stock inblandat?

STIZZE skrev:
> med en tight spurt utan mållinje, vilket sen
> bedömdes "analogt" me en "gissning"

Fast målkamera är lite av en annan sak. Ska man avgöra spurter mha chipet kommer folk börja försöka sätta chipet så långt fram som möjligt. Och ta med sig en lång pinne i ryggfickan? :-)

STIZZE skrev:
> med en tight spurt utan mållinje, vilket sen
> bedömdes "analogt" me en "gissning"

Hur exakta är de här chipen? Behövs väl antagligen ett komplement vid tighta spurter och då är ju kamera enda alternativet.

En transponder för den applikationen jag har använt (miniracing) så är tre decimaler praxis. Ganska bra noggranhet. Vet ej hur vätternchippen är i jämförelse men å andra sidan så är väl spurtuppgörelse på vättern inte tänkt heller.

blir man avstängd, får en varning eller böter om man kör med chipen på icke sanktionerade lopp, alt. utan att ha betalt anm avg.

Alla borde ha varsin transponder som tex AMB, den är personlig och när man anmäler sig så uppger man transponderns ID-nummer så kan tävlingsledningen lägga in den i tidtagningssystemet. Att varje klubb ska stå för att låna ut transpondrar är inte ekonomiskt försvarbart då en AMB kostar ca 800:- och därtill tillkommer det mjukvara och en decoder.

Tille skrev:
> STIZZE skrev:
> -----
> > Jag vet att SM i långlopp förra året
> avgjordes
> > med en tight spurt utan mållinje, vilket sen
> > bedömdes "analogt" me en "gissning"
>
> Fast målkamera är lite av en annan sak. Ska man
> avgöra spurter mha chipet kommer folk börja
> försöka sätta chipet så långt fram som
> möjligt. Och ta med sig en lång pinne i
> ryggfickan? :-)

Det spelar ingen roll om man har chippet/transponder långt fram eller bak. Det spelar bara roll om du har transpondern långt bak vid starten och därefter monterar den längre fram under färd. Klockan går ju när transpondern passerar.

Tomaso skrev:
> Det spelar ingen roll om man har
> chippet/transponder långt fram eller bak. Det
> spelar bara roll om du har transpondern långt bak
> vid starten och därefter monterar den längre
> fram under färd. Klockan går ju när
> transpondern passerar.

Och om en person har chippet på framgaffeln och en annan på bakväxeln. Vem vinner spurten?

När Sveriges radio bytte från sr.se till sverigesradio.se hade de en kampanj om att "längre är bättre" och nån app där man kunde skriva en sak och så gjorde appen den längre. Finns den här på happy nu? Så fort det står SCF så blir allt väldigt långt eller?

JLarsson skrev:
> Tomaso skrev:
> -----
> > Det spelar ingen roll om man har
> > chippet/transponder långt fram eller bak. Det
> > spelar bara roll om du har transpondern långt
> bak
> > vid starten och därefter monterar den längre
> > fram under färd. Klockan går ju när
> > transpondern passerar.
>
> Och om en person har chippet på framgaffeln och
> en annan på bakväxeln. Vem vinner spurten?

Ingen? Alla? Tomaso kör nog Vätternrundan.

Tomaso skrev:
> Det spelar ingen roll om man har
> chippet/transponder långt fram eller bak. Det
> spelar bara roll om du har transpondern långt bak
> vid starten och därefter monterar den längre
> fram under färd. Klockan går ju när
> transpondern passerar.

Passerar alla startlinjen exakt samtidigt? Det är inte min erfarenhet från cykeltävlingar.

Angående SM-händelsen, så nej jag tror inte att chippen skulle kunna avgöra så exakt. Men i det här fallet fanbns inte ens en mållinje, så jag tror inte målkamera skulle hjälpt heller om man inte vet vart man ska ha den.... ;)

JLarsson skrev:
> Tomaso skrev:
> -----
> > Det spelar ingen roll om man har
> > chippet/transponder långt fram eller bak. Det
> > spelar bara roll om du har transpondern långt
> bak
> > vid starten och därefter monterar den längre
> > fram under färd. Klockan går ju när
> > transpondern passerar.
>
> Och om en person har chippet på framgaffeln och
> en annan på bakväxeln. Vem vinner spurten?

Äsch nu snackar vi tempo istället tycker jag.

Senast ändrad:
Tomaso skrev:
> Äsch nu snackar vi tempo istället tycker jag.

Precis. För där är målkamera och chip ett måste för att reda ut målspurterna.

Tille, sluta dryga dig, du vet vad jag menar. Gäller det individuell tidtagning torde ett AMB-system vara ypperligt!

Tillbaka
Topp