spd eller spdfritt på AM ?

Det är lite lustigt vilka sanningar som fabriceras då man ska argumentera för att något är rätt... :P

Clipless och plattisar har olika för- och nackdelar. Så enkelt är det. Det ena är inte mer rätt än det andra, och *alla* borde egentligen testa båda utan fördomar.

Bara för att elda på lite så hävdar jag bestämt att ett påstående ovan som jag inte orkar citera är fel. Följande är mer sant:

1. Man kan inte alls alltid klicka ur då det behövs (ska bifoga ett bra bildbevis senare).
2. Det ger visst teknisk träning att cykla med plattisar. Det man tvingas foga sig i då man ej sitter fast har man fördelar av även med SPD.

Jag har också ett gäng år både med SPD och med plattisar. Började med SPD och körde säkert 10-15 år med dessa. Sedan dess har det varit plattisar och jag längtar inte heller tillbaka.

Men för all del, googla lite. Finns en drös teknikcoacher som förordar plattisar i stökig terräng för teknikens skull. Undrar varför. :)

Edit: Bildbevis = http://www.vitalmtb.com/videos/feat...h-in-the-Rocks-at-Lenzerheide,31821/sspomer,2
OTB är tillräckligt roligt utan att få cykeln i huvudet också pga. SPD. :P ;)

Senast ändrad:
Lingon sa:
mikipedia_ sa:
Lingon sa:
Vill man cykla fort i stöket kan man glömma plattisar.

Är det därför som tex. Gee Atherton lånade plattisa i Cairns wcdh förra året? Är det därför Sam Hill åker plattisar? Är det därför typ hälften åkte plattisar på Crankworks Dh i LesGets?

Det är skillnad på om man behöver trampa eller ej. :-)

Ja det är det. Men Sam Hill kom 4 lr nå liknande på ett Ews i början på året, så det går även fast man åker mer "platt" än dh?

mikipedia_ sa:
Lingon sa:
mikipedia_ sa:
Lingon sa:
Vill man cykla fort i stöket kan man glömma plattisar.

Är det därför som tex. Gee Atherton lånade plattisa i Cairns wcdh förra året? Är det därför Sam Hill åker plattisar? Är det därför typ hälften åkte plattisar på Crankworks Dh i LesGets?

Det är skillnad på om man behöver trampa eller ej. :-)

Ja det är det. Men Sam Hill kom 4 lr nå liknande på ett Ews i början på året, så det går även fast man åker mer "platt" än dh?

Han kom 2a i EWS Irland.

tillägg med länk: http://www.pinkbike.com/news/final-results-ews-round-three-ireland-2016.html

Senast ändrad:
Foxis sa:
Det är lite lustigt vilka sanningar som fabriceras då man ska argumentera för att något är rätt... :P

+1 som FAN!

Man väljer det som man själv är bekväm med utan att för den skull behöva "frälsa" resten av världen om att ens egen lösning är den enda rätta :-D

Bofinken sa:
funkar platta skateskor ? :)

Ja. MEN du kommer få ont i foten snabbare då den inte har samma stöd i sulan som en riktig sko, sen är den inte lika greppig i sulan som tex Freerider contact som är super greppig och en av dom bättre modellerna på skor.

Som jag sagt tidigare i tråden lägg mer pengar på skorna än pedalerna

Kör bara plattisar och absolut inte några problem när det är ojämnt, de få gångerna foten försvunnit från pedalen är när jag velat justera foten i utförsåkning för att jag tyckt den varit några mm fel på pedalen och när jag kommit fel in i hopp och blivit rädd och flyttat foten.

Plattisar är oftast bredare och antar att dem tar i lite mer i skogen när man kör stigcykling med mycket stenar och klippor.

Tycker specefika skor för plattisar är bra men funkar med typ skateskor.

Välj det du tror att du har roligast på

Vernersson sa:
zinkpasta sa:
Vernersson sa:
zinkpasta sa:

Jag har liggande, köper du dom? ;)

Lockande, men med tanke på att jag enbart får internetcykla i minst fyra veckor till så ska jag försöka hålla min från såna excesser..

Mitt eget förbud mor IRL-cyklande är äntligen över :-D
6 veckor, inget skoj.

Håll ut! =)

Men grattis! Antar dock att det är lugn och fin solskenscykling som gäller ett tag...? :)

Foxis sa:
Vernersson sa:
zinkpasta sa:
Vernersson sa:
zinkpasta sa:

Jag har liggande, köper du dom? ;)

Lockande, men med tanke på att jag enbart får internetcykla i minst fyra veckor till så ska jag försöka hålla min från såna excesser..

Mitt eget förbud mor IRL-cyklande är äntligen över :-D
6 veckor, inget skoj.

Håll ut! =)

Men grattis! Antar dock att det är lugn och fin solskenscykling som gäller ett tag...? :)

"Typ" ;-)
Fast DH'n får vänta ett tag innan den får luftas igen.

Har ju både en XC & en AM att roa mig med så länge =)
Tack!

Jag är katastrofalt dålig på trixig cykling iklickad. Då måste jag ha plattformar annars säger huvudet helt ifrån och jag kan inte göra något - utom att lägga mig på rygg som en skalbagge.

Annars gillar jag faktiskt att sitta fast.

marran sa:
Fusk och fusk...risken med att lära sig "fel" teknik är att man platåar utvecklingsmässigt utan att veta varför. Bara som exempel kommer man högre om man gör en "riktig" bunny jump jämfört med om man bara jämfotahoppar. Men det är svårt att upptäcka att man inte gör en bunny jump om man sitter fast.

Är det som kallas "fel teknik" om man inte kommer lika högt om man sitter fast? ;)
Hur långt ska man hårdra det, vilka delar på en cykel ska man undvika för att få "rätt" teknik? Pneumatiska däck? Dämpad framgaffel? Sadel? Växlar? Riser-styre?

Den tekniken som tar dig högst tänker jag ganska objektivt borde vara bäst. Den går att utföra utan spd, och kallas bunny hop. Jag kräver inte av någon att de ska lära sig riktiga bunny hops om de inte vill, men det var ett exempel på hur man kan platåa i sin utveckling för att man inte ens vet att det finns ett bättre sätt att göra saker på.

Du får givetvis jämfotahoppa så mycket du vill, och det finns även massor av folk som aldrig kört annat än spd som ändå har perfekt bunnyhop-teknik, men som sagt, det är stor risk att man når en platå utan att veta varför.

För att ytterligare belysa vad jag menar: Med plattisar måste man vara följsam i vristerna och ha låga hälar för att inte studsa av pedalerna när det börjar gå fort utför. Det kallar nog många "rätt teknik", helt enkelt därför att det är det snabbaste, mest kontrollerade och snyggaste sättet att cykla på, även om man har spd. Men det är inte lika uppenbart om man kör spd att det är bra att sänka hälarna, för man studsar inte av. Då är det igen risk att man känner att man inte kan köra så bra utför som man tycker att man borde kunna, och kan inte hitta vilken pusselbit som ska läggas till. Det är klart man kan gå hos någon coach eller filma sig själv och jämföra med andra eller något, men jag misstänker att de flesta inte gör det.

Igen, jag bryr mig inte om du eller vem som helst cyklar runt på tå så länge ni är nöjda med det, men de flesta jag har cyklat med tycker ändå att progression är rätt kul, och när de hittar den där pusselbiten som ska till för att allt helt plötsligt känns naturligt och flowigt istället för stelt och obehagligt är det sällan sura miner.

Det enda jag säger är att där har plattisar vissa fördelar, de visar på ett annat sätt vad man gör som är suboptimalt. Och ju äldre ett suboptimalt rörelsemönster är, desto svårare är det att träna bort. Det har inget med delar att göra alls egentligen, jag ser inte spd som mer eller mindre avancerade än plattisar, bara annorlunda.

Ja, nog är det objektivt alltid, precis som diskussionen HT eller FS, för att inte tala om slaglängd på fjädring, vad som är mest "rätt" för att få "rätt" teknik. I slutändan handlar det väl vad man är ute efter med sig cykling, vara snabbast, vackrast eller ha roligast? =)

Som jag skrev, de flesta tycker progression är kul.
Mitt inlägg var ett svar på det "Lejon" skrev:

"Många argument för plattisar är av samma typ som min farfar körde när det kom till skidor: "man måste lära sig åka längdskidor före man ska fuska med plastpjäxor med bindningar".
Dvs argument av typen att det är "fusk" att köra med något man upplever fungerar bättre för den cykling man gillar för att man inte lär sig "rätt" teknik. "

Min syn är att det inte finns något som heter fusk för det finns inga regler (förutom när det slutar vara en cykel, host host ebike) men det finns en poäng med att lära sig grunderna först, givetvis beroende på ambitionsnivå.

42Hz sa:
Ja, nog är det objektivt alltid, precis som diskussionen HT eller FS, för att inte tala om slaglängd på fjädring, vad som är mest "rätt" för att få "rätt" teknik. I slutändan handlar det väl vad man är ute efter med sig cykling, vara snabbast, vackrast eller ha roligast? =)

"Rätt teknik" borde väl vara den som leder till att cyklisten är i samspel med cykeln. Då plattisar tvingar fram detta (för annars trillar du av) så tror jag precis som marran att plattisar är bra för att utveckla sin cykling.

Sedan håller jag med dig om att valet självfallet måste vara upp till var och en baserat på hur man vill cykla. Och det är precis därför jag menar att folk generellt (internetcyklister på Happy, LBS-säljare osv.) borde sluta kategoriskt rekommendera SPD som det Rätta Valet.
Alla cyklister bör testa båda, och speciellt om man är ny inom sporten bör man bilda sig en egen uppfattning.

Foxis sa:
42Hz sa:

"Rätt teknik" borde väl vara den som leder till att cyklisten är i samspel med cykeln. Då plattisar tvingar fram detta (för annars trillar du av) så tror jag precis som marran att plattisar är bra för att utveckla sin cykling.

Sedan håller jag med dig om att valet självfallet måste vara upp till var och en baserat på hur man vill cykla. Och det är precis därför jag menar att folk generellt (internetcyklister på Happy, LBS-säljare osv.) borde sluta kategoriskt rekommendera SPD som det Rätta Valet.
Alla cyklister bör testa båda, och speciellt om man är ny inom sporten bör man bilda sig en egen uppfattning.

Alla har väl cyklat med plattisar, som barn. ;)

42Hz sa:
Foxis sa:

Alla har väl cyklat med plattisar, som barn. ;)
:D
Men sedan gick det utför. Precis som i skolan prackas den stackars unge cyklisten i den Enda Rätta Sanningen och överger sin frihet för ett liv slavandes i SPD-pedaler.
Vi som gick vår egen väg välkomnar er andra tillbaka till friheten. :P ;)

Som nybörjare är det iallafall döden att köra SPD. Tar bort glädjen & de flesta ramlar & är rädda. sen som sagt kör med vad ni tycker känns roligast

42Hz, det var ju så länge sen så det kommer väl ingen ihåg :-)

Jag kör endast spd från xc till dh för jag har väl fel skor och ingen teknik så spd funkar jättebra i alla lägen för mig. Vågar allvarligt inte prova plattisar för då kanske man inser att man är helt värdelös på att cykla vilket jag inte tycker nu. Klarar allt (nåja) som normala cyklister klarar på Uppsala-stigarna så jag är nöjd. De saker som de onormala cyklisterna klarar vill jag inte ens klara för jag kommer gärna hem utan att ha riskerat brutet huvud på rundan och då fegar jag inte allt för mycket nu heller :-)

Senast ändrad:
Alltså jag är katastrofalt dålig på all teknisk cykling iklickad... Iofs är jag kass även med plattformar... Så jag vetefan... Finns det en tredje typ av pedaler som kommer med lite skills?

Nåväl, carry on. Det är en underhållande debatt.

Körde SPD i många år men tänkte att jag skulle lära mig cykla på bakhjulet och då åkte ett par plattisar på. Har fortfarande inte lärt mig att cykla på bakhjulet men däremot upptäckte jag att plattisar var roligare. Så jag tror inte jag byter tillbaka.

Några reflektioner:
* Rundtramp är en myt. På inget sätt upplever jag att jag får sämre tramptag eller kraft med plattisar än med SPD. Detta trodde jag var viktigt när jag körde med SPD.
* Även om jag hade någon SPD-reflex som tog mig ur pedalerna utan att jag förstod hur när jag var på väg att ramla så känns det ändå tryggare med plattisar i det tekniska.
* Om man kör DH någon enstaka gång per år så blir chocken mindre om man redan är van vid plattisar.

I plattislogikens namn borde man väl träna in den rätta tekniken utan "fusk", dvs med plattisar, och sedan använda den tekniken alltid, men tävla med SPD för att få en extra marginal om nåt skiter sig?
(Själv kör jag bara med SPD men förstår iden med plattisar för teknikutveckling, kruxet är bara att jag inte har vare sig tid eller lust att nöta in det. I en perfekt värld skulle jag ha råd, tid och lust att köpa en AM-hoj med plattisar och ge det en rejäl chans.)
För övrigt fascinerande att denna diskussion alltid blir så lång och engagerande...

Kör båda med öppet sinne och välj med tiden kanske?

Jag började med helstelt och SPD, körde bara det i nästan fyra år och har tyckt att det varit jätteskoj hela tiden.

Visst, det har varit läskigt här och där, men det är plattisar också med sina vassa pins och kanter, och jag har fått för mig att MTB ska vara läskigt att lära sig. Det är trevligt och roligt att sitta fast i stök och sketchy hopp till exempel, för en som inte är så skillad.

Nu har jag fortfarande dålig teknik, och är inte snabb men tar mig igenom det mesta. Mina bunnyhops är låga och fjantiga, och ser oftast ut som "English bunnyhops" eller manuals med fult skutt, snarare än den mer användbara sorten. Poängen för mig är att ha det skoj och den är uppfylld till max.

Satte plattisar på en cykel under våren och har tränat lite sen dess. Det är också skoj och givande.

Lejon sa:
I plattislogikens namn borde man väl träna in den rätta tekniken utan "fusk", dvs med plattisar, och sedan använda den tekniken alltid, men tävla med SPD för att få en extra marginal om nåt skiter sig?

Typ så ja, om man tävlar. Eller iaf köra lite plattis då och då även om man tränar och tävlar på spd. Om man nu tränar och tävlar...

SPD vs. plattisar kan kanske ha lite med ambition, personlighetstyp och skicklighet att göra också? Är man tekniskt duktig, orädd och jagar sekunder så kanske SPD är bättre, jag vet inte.

Men är man som jag osäker, småfeg nybörjare med huvudsaklig ambition att varje tur klara att cykla minst ett avsnitt som man inte klarat någon gång innan, då tror jag plattisar passar bättre - så är det i alla fall för mig.

Precis som det finns dåliga plattisar och mindre bra skor finns det dåliga "SPD" och mindre bra skor till dessa, till vintern blir det nog ett par plattisar i plast till fatbiken för dom dagar det helt enkelt är för kallt för "SPD", framkomligheten med låg kadens och djupsnö är oslagbar när man sitter fast i pedalerna, metallpattisar har även en förmåga att bilda en stor isklutt precis under sulan och är snudd omöjlig att få bort utan verktyg!

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp