[spec-hjälp] Nya lätta finhjul till min ss tjunier

mytomspunnen

Aktiv medlem
Jag tänkte fira med ett par nya lätta finhjul till min tjunier ss.

Jag väger ju som en större räka (60 kg) men cyklar nästan enbart teknisk terräng med den tänkta cykeln och får ofta genomslag etc. De största droppen jag vågar mig på är 3-4 dm så det är ju inte direkt freeride vi pratar.

Så med den bakgrundsinfon kommer lite frågor om specen.

Fråga 1:
Hur lätta fälgar vågar man sig på? Kan man gå så lätt som dessa utan att de bucklas sönder på första turen eller första året? Jag kör i dagsläget med fälgar som myntats "mjukostfälgarna" (salsa delgado disc) och det har funkat fint för mig. Annan fälg att ta i beaktning?

Fråga 2:
FRM-fälgarna är ngt assymetriska (1,3 mm Asymetrie). Jag tänkte dock bygga med ss-specifikt nav med symmetriskt flänsavstånd. Blir då detta ngt jag behöver bry mig om när jag köper ekrar? Betyder 1,3 mm "asymetrie" att det är så mkt kortare ekrar jag skall ha eller är det helt enkelt hur mkt från fälgens mitt hålen är förskjutna i sidled? Finns motsvarande symmetrisk fälg?

Fråga 3:
Jag funderar på att lyxa till det med ett CK ss-nav bak (det är ju trots allt min födelsedag). Jag vill ju verkligen ha de där greppunkterna på den här cykeln och hope pro 2 ss verkar lite för tungt. Tvekar ändå om det är värt 1500 hundra mer, men det är det va? ;-) Annat nav att ta i beaktning?

Fråga 4:
Visst passar vanliga shimanodrev på CK-ss-bodyn? Det är väl ingen special med splinesen bara för att det är ett ss-nav?

Fråga 5:
Dt-rev?

Fråga 6:
Alunipplar eller mässing? Hur många gram skiljde det nu igen?

Fråga 7: Vilket framnav? Jag har ett hope-xc på ett gammalt hjul jag nästan aldrig använder. Jag skall kanske riva det hjulet...

Fråga 8:
Eller skall jag skita i det och köra vidare med mina felfria hjul men tråkiga hjul? hope-xc bak, xt fram, dt-comp och salsa delgado.

Senast ändrad:
På fråga 3 säger jag naturligtvis CK.. Dom surrar mycket härligare än Hope och kommer i snyggare färger.

På fråga 6 säger jag alunupplar.. Bling är ju det nya och håller alunipplar för mig så lär dom ju hålla för dig... Ska du ha svarta eller silvriga kan du ju lika gärna köra på mässing.

På fråga 8 är ju naturligtvis svaret att du ska bygga nytt.. Vad trodde du??

Resten har jag ingen åsikt om...

Nu kan jag ju nästan ingenting om 29er-cyklar eller -hjul, men det är ju happy så varför inte :)

> Fråga 1:
> Hur lätta fälgar vågar man sig på? Kan man gå
> så lätt som dessa utan att de bucklas sönder
> på första turen eller första året? Jag kör i
> dagsläget med fälgar som myntats
> "mjukostfälgarna" (salsa delgado disc) och det
> har funkat fint för mig. Annan fälg att ta i
> beaktning?

Jag kör på 26"-varianten av 333-fälgarna på min MTB, och även om det förstås är skillnad på 29er-versionen så har jag svårt att tänka mig att det skulle bli så enormt stor skillnad att det skulle bli omöjligt för dig. Du är lätt och har bra teknik, du förtjänar ett par lätta hjul. Punkt slut :)

Jag har haft genomslag många gånger på mina 333-fälgar utan några större problem (man vill ju köra lågt tryck med slanglöst). Klart att de kan bucklas, men det kan de flesta fälgar.

Just att de är förberedda för slanglöst med den vikten gör de ganska svårslagna (NoTubes har väl säkert en motsvarande fälg, men de brukar rasa iväg i pris)

> Fråga 2:
> FRM-fälgarna är ngt assymetriska (1,3 mm
> Asymetrie). Jag tänkte dock bygga med
> ss-specifikt nav med symmetriskt flänsavstånd.
> Blir då detta ngt jag behöver bry mig om när
> jag köper ekrar? Betyder 1,3 mm "asymetrie" att
> det är så mkt kortare ekrar jag skall ha eller
> är det helt enkelt hur mkt från fälgens mitt
> hålen är förskjutna i sidled? Finns motsvarande
> symmetrisk fälg?

I SpoCalc kan kan lägga in assymetrin också och se vad det får för effekter på ekerlängden. Har för mig att när jag byggde med mina XMD333 29er-fälgar (till crossen med MTB-nav) så blev det ingen skillnad alls när jag räknade med eller utan assymetrin.

> Fråga 5:
> Dt-rev?

Många verkar tro att det inte funkar på 29er, och utan att egentligen ha någon erfarenhet själv eller veta vad jag pratar om, så får man ibland känslan av att många av de där sanningarna kring 29er bygger på en cyklist på 90kg...

> Fråga 6:
> Alunipplar eller mässing? Hur många gram skiljde
> det nu igen?

Inte så mycket, men jagar man vikt så gör man. :) Våga vägra happymyten om alu-nippelns oduglighet!

> Fråga 8:
> Eller skall jag skita i det och köra vidare med
> mina felfria hjul men tråkiga hjul? hope-xc bak,
> xt fram, dt-comp och salsa delgado.

Usch vad tråkigt det där lät.

Så, nu har du ett par svar som kanske inte alls hjälper, men vafan idag känner jag mif givmild =)

1. Det verkar vara hyffsat ovanligt att välbyggda välservade lättviktshjul går sönder, speciellt när det är lättviktare som kör.

2. Det borde finnas en motsvarande framfälg. Testa att lägga 1.3 mm diff i ekerkalkylatorn först bara, det ger inte så stro skillnad i ekerlängd

3. Du har ju tatt examen och flyttat ut i lågprisparadiset. lyxa till det nu, livet är för kort etc...

4: pass.

5: ja. tom jag kör med det nu.

6: ja, se 5

7: samma som bak såklart. Symmetriskäl!

8 pass!

Missade visst lite angående frågan om assymetrin.

Jag tolkade det som hur mycket fälghålen var förskjutna från mitten, alltså att centerlinjen för ekerhålen ligger 1,3mm från centrum av fälgen, och det verkar stämma med hur fälgen ser ut också (har inte varit framme med skjutmåttet dock).

Det finns vad jag vet och kan se på FRMs hemsida endast en variant av fälgen.

Så vem kan svara på fråga fyra?

Nog för att jag brukar vara svag för symmetriargument rikard men jag kanske nöjer mig med guld fram och bak...

Inte mycket att bidra med, instämmer i stort sätt med föregående. Vill bara inflika att du definitivt klarar dig med rev-ekrar, håller för mig så för dig är till och med de överdimensionerade :)

Oh! Fin hjul. Det är du värd Mytis. Lyxa till det med CK fram också. Där har de styrlager också :-) och vevlager......

Köp naven från.
http://www.aspirevelotech.com/Merchant2/merchant.mvc

När det gäller alu nipplar så är det väl inte värre än att klippa ekern och byta ut den och nippeln i fall man rund drar den. Men nog håller mässing bättre om man slinter med ekernyckeln.
Är lite inne på oxrs linje där men allt går ju att lösa genom att byta ekern. Köp några extra ekrar och nipplar om du köper specifika delar. Kan vara jobbigt att hitta rätt snabbt

Lycka till!

Rev funkar inte för mig. 95 kilo våldsverkare :-D
Jag skulle gå på DT 190 med 36 POE uppgraderingen. Om dessa nav finns för SS? 240 finns/fanns ju iaf.

Jag tror det blev 0,1mm i kalkylatorn på mina 388-fälgar. Assymetrin alltså...

Stalle

Gubbcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom det är Happy måste det tramsas lite
> också. Kostar verkligen ett CK baknav 150 000 kr
> mer än Hope?

Vi snackar ören, capishe? ;-)

mytomspunnen skrev:
> Så vem kan svara på fråga fyra?

ville och de andra trajlarna.

oxr skrev:
> Efter att ha riktat dina gamla hjul med
> alu-nipplar så...
>
> Svar nog från pessimisten?

Jag tror det eftersom:

1. Nipplarna redan var runddragna innan vi började.

2. Fälgen egentligen var skev bortom all räddning

3. Nipplarna förmodligen inte var oljade från början

4. Det gick att rikta hjälpligt ändå om man bara bytte någon nippel

rikard skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så vem kan svara på fråga fyra?
>
> ville och de andra trajlarna.

Ja just. VAR ÄR NI?

Kung Stalle skrev:
> Rev funkar inte för mig. 95 kilo våldsverkare
> :-D

Nej, men jag är knappt hälften så mycket karl som du. ;-)

> Jag skulle gå på DT 190 med 36 POE
> uppgraderingen. Om dessa nav finns för SS? 240
> finns/fanns ju iaf.

Men 36. Då kan jag ju behålla mitt hope xc. Stötta mig lite nu va! ;-)

Under tiden du väntar på att oskar_ eller örgelgörgel ska hitta hit kanske ett välriktat e-brev till CK:s kundtjänst kan ge dig ett exakt och snabbt svar? Tråkig lösning, men ack så effektiv.

Jag har sålt mina CK-nav och det är bra feng shui. Mycket onödigt energislöseri som försvann med dom.

DT 190... 190 gram och behöver typ servas var femte år. Bra skit säger jag! Plus att de är ombyggbara till 140mm och har lite alternativa feta axlar och så.

Stalle

4. Det är samma splines, så du kan använda vilka shimanokompatibla drev du vill.

Haha, fick jag igång dig när jag yrade om SS-kedjelinjer häromdagen?

* Nav
Jag har något vagt minne av att CK SS, Pro2 Trials/SS och SS-nav+BMX-frihjul alla tre väger ganska mycket, 400-450 gram och därmed ca 150-200 gram mer än de flesta vanliga smala tråk-nav?

SS-nav: minst rationellt men snyggast (svårt att hitta 20T-frihjul, jobbigt att byta drev)
CK: lyxigast men dyrast och har kanske "drag" som Stalle var glad att slippa, vad vet jag
Pro2: perfekt medelväg men är tungt och låter så högt, jag vill inte skrämma djuren längre!

För min del måste det bli SS-nav nästa gång, om jag hittar ett 20T-frihjul jag tror på. Dubbelt shoppingträsk.

* Fälg
Man kan ju alltid köra Mavic Open Pro i mörkgrå CD-version. Även bromsytorna är grå. Lätta och Mavic-kvalitet. T.ex. Bo har ju med framgång kört Open Pro i skogen med alla möjliga däck så det fungerar fint.

Och alunipplar tror jag verkligen inte på om man är gorilla-mekaniker. Jag skulle runddra dem direkt. Säkert toppen om man är mer vita-linnehandskar-mekaniker. Har kört ett par alunipplade hjul ganska mycket och inget har gått sönder, men bygga med det själv vill jag inte.

erik h skrev:
> För min del måste det bli SS-nav nästa gång,
> om jag hittar ett 20T-frihjul jag tror på.

White eno 20t?

Lätta SS nav med minibody finns också från American Classic 244g och No tubes ZTR 253g, osäker på antal POE, AC kör med sitt 6 klackssystem (32 POE har jag läst någonstans) och ZTR har något med 3 klackar.

Om jag hade byggt nytt skulle jag välja DT 240 SS med 36 POE updateringen eller AC för att de är lättast :-)

Alu nipplar sparar ca 22g per hjul.

erik h skrev:
> * Fälg
> Man kan ju alltid köra Mavic Open Pro i mörkgrå
> CD-version. Även bromsytorna är grå. Lätta och
> Mavic-kvalitet. T.ex. Bo har ju med framgång
> kört Open Pro i skogen med alla möjliga däck
> så det fungerar fint.

De är nästan 50g tyngre än FRM-fälgarna och inte förberedda för slanglöst, vad skulle fördelen vara med dessa?

fredrikw skrev:
> vad skulle fördelen vara med dessa?

Den konservatives val: Obefintlig risk att något är dåligt eller felspecat.

Ibland dyker det upp nya jesusfälgar (Tioga, Delgado) som höjs till skyarna, sedan kallas de för "mjukostfälgen" på samma forum något år senare. Men den engagerade är såklart fri att laborera, det är kul med tekniska framsteg.

schture skrev:
> Vad är CK-nav? Sorry för en dum fråga :-(
>
> (Vet vad POE är i alla fall...)

Chris King kanske?

erik h skrev:
> rikard skrev:
> > White eno 20t?
>
> Trialvarianten med 72 POE finns bara i 18T
> tyvärr. Annars ja.

Den har jag (18t), den är fantasisk men hade varit ännu bättre i 20t. Funderar på att byta till middleburnvevar så jag kan ha mindre framdrev istället. Dock åter i kedjelinjeträsket med den lösningen och middleburn svarar (fortfarande) inte på mejl.

Ang alunipplar... Till och med jag lyckades att bygga mina senaste 29er hjul med dom och visst rundrog jag en nippel men jag köpte några extra och så löstes det... Men vill man inte ha bling skulle jag köra med mässing... Men bling är ju det nya...

Se till att ekrarna inte är för långa så kan du ju skippa ekernyckeln (nästan) och bygga hjulen helt med en bra skruvmejsel...

vad använder ni för ekernyckel när ni får problem med alu-nipplar?
Jag hade problem tidigare med runddragning tills jag köpte en sån som på bilden nedan, där greppar nyckeln på alla sidor om nippeln och dessutom utan glapp.
ekernyckel.jpg

(Bild snodd från fixedgear.se)

Industry 9 SS nav kanske?!

i9SS1.jpg

The Industry nine single speed hubs use their patented 3 degree engagement mechanism and adjustable bearings. These are the perfect SS hubs to build wheels on

* You may purchase an adapter separately to change the configuration of the axle
* Hub Drilling: 32
* Hub/Brake Compatibility: 6-Bolt Disc
* Rear Axle Type: 10x1
* Cassette Body Type: Shimano 9/10/SRAM
* Rear Hub Spacing: 135 mm
* Intended Use: Single Speed
* Rear Wheel Type: Single-Speed
* Skewer Included: No

42Hz skrev:
> Industry 9 SS nav kanske?!
>

Som föreslogs av skier så tidigt som 10.05 ;)

3 degree engagement förstår jag som 120 POE. Låter ju fräsigt.

/Johan

JojjeM skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Industry 9 SS nav kanske?!
> >
>
> Som föreslogs av skier så tidigt som 10.05 ;)
>
> 3 degree engagement förstår jag som 120 POE.
> Låter ju fräsigt.

*Doh!* Där fick man trots att jag gjorde en CTRL+F och sökte på industry. :)

Ok, tackar. Måste köra en reboot av fantasi och associations delen... ;-)

sjooons skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Vad är CK-nav? Sorry för en dum fråga :-(
> >
> > (Vet vad POE är i alla fall...)
>
>
> Chris King kanske?

rikard skrev:
> Den har jag (18t), den är fantasisk men hade
> varit ännu bättre i 20t. Funderar på att byta
> till middleburnvevar så jag kan ha mindre
> framdrev istället. Dock åter i
> kedjelinjeträsket med den lösningen och
> middleburn svarar (fortfarande) inte på mejl.

Jag har middleburnvev på min hoj, pma om du vill att jag skall mäta nåt eller så.

Jag skulel valt fälhgar från typ no-tubes som har kanter som håller däcken så kan du köra utan slanhar trotts att det kränger mycket.

Jag ahr även ett par hjul med CK/nav och Hope fram som jag kanske vill bli av med. 26" tuber för tillfället men det går kasnke att bara köpa naven. Ta kntakt med mig kan vi ju se.:)

Mytis...du är värd ett par nya CK nav även om jag tvivlar på att villes är slut. CK naven slutar inte att förvåna mig. De bara går och går.

Middleburn har ju förresten släppt sargen och kommit in i matchen. Nu finns dom med x-type axel. ISIS och 4kant har de kvar men definitivt ett framsteg. Tyvärr är inte längre vevarna kallsmidda = annan finish = synd = tycker jag.

erik h skrev:
> fredrikw skrev:
> > vad skulle fördelen vara med dessa?
>
> Den konservatives val: Obefintlig risk att något
> är dåligt eller felspecat.
>
> Ibland dyker det upp nya jesusfälgar (Tioga,
> Delgado) som höjs till skyarna, sedan kallas de
> för "mjukostfälgen" på samma forum något år
> senare. Men den engagerade är såklart fri att
> laborera, det är kul med tekniska framsteg.

Fast FRMs förmåga att bygga lätta och bra fälgar är väl ganska väletablerat numera? Jag och många med mig har ju tränat och tävlat på dem i ett par år nu utan att ha några problem.

CK... ärligt talat... är inte det lite gubbRolex över det. Fantastiskt fint hantverk men riktigt omodernt.

Nä CK känns lite frånåkta år 2011 men massa nya lösningar i rockärmen.

Stalle

Vita eller röda fälgar verkar det finnas en och annan variant av... någon som hittat några 29er-fälgar i kul färg utan att man får köpa bojsänkes-fixed-fälgar?

För 6 hekto får man ju Velocityfälgar i kurbitsmönster men det är liksom lite tungt.

Edit: jag tror det är värt två hekto extra per hjul va?

hippie-1000x750.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp