Specialized Aethos - ramvikt 585 gram

Ja kanske låter som jag hånar cykeln, men jag är medelålders själv (och vänstra axeln är kass) och skulle gärna vilja ha något som Aethos, men så är det en Specialized och jag tål helt enkelt inte deras självgoda marknadsavdelning, så det går inte. Ja det, och så är jag fattig också.

Jag var anti Spesh innan Aethos kom.

Går ju inte köpa Cervelo R5 heller för han den där Vroomen verkar dryg och tillverkningen verkar vara sådär i fråga om kvalitet. Specialized gör nog designmässigt kanske världens bästa cyklar, men har inte varit jätteimponerad av tillverkningen. Lyckas man inte få till ett pressfit på 20 år så är man inte så bra, och senast SL7 där man designat styrlagrets kompressionsring som ett sågblad var kanske inte idealt.

Det är nog faktiskt Factor O2 VAM som jag skulle välja om jag hade pengar och skulle köpa modern lättviktare. Av det jag hört är deras tillverkning bra med egen fabrik i Xiamen som är kolfibrets huvudstad i Kina. Den finns både i fälg- och skivbroms, väger 6,6 kg i storlek 56 med Dura Ace Di2 Disc. Ramen i sig sägs väger cirka 700 gram.

Och marknadsavdelningen är lite mer uthärdlig, samt att de inte är så jäkla hemliga om sin tillverkning.

Jag orkar inte surfa fram alla lätta cyklar, men nog var det väl ganska många fler än Cannondale Supersix? Det var en period där innan "aero is everything" och skivbromsar började komma på bred front som tillverkarna tävlade i att göra lätta cyklar. Eftersom man hade ganska runda profiler så var det enklare att göra just lätta cyklar än det är om man måste dribbla med aero-profiler. Kolfibertillverkningen hade också hunnit mogna lite så man vågade skala bort mer material.

Eftersom designen på ramar, hjul och bromsar var som de var så var även mellanklass-cyklar från den tiden ganska så lätta.

Men fanns det något lätt ram från den tiden som man kan få in 28:or på en fälg med 21mm inre bredd? I så fall kanske det är dags att spana på ebay... det är egentligen bara möjligheten att köra breda däck som jag saknar på äldre cyklar.
Hej.. Du får nog leta efter rundrörsramen från förr som tog 28mm däck. Det var ingen fråga för 10 år sen, man byggde in komforten i ramen/komponenterna, inte i däcken. Bredare/högre däck blev en fråga när aeroramarna kom, som bjöd på noll komfort i ramen och nånstans måste man väl ha komfort. Venge, nån?? Fick 4,7 i komfort av Tour, skalan går från 1,0 ( kanonbra ) till 5,0 ( obefintlig ), man får ju förstå att Specialized annonserar också... Nu drar vi inte "ah vafaan, 28orna rullar lättare" cirkusen en gång till, va? Tack för det. Jag har en 2012 SuperSix Evo HiMod, håller fullkomligt med Fjärdebrunn, lätt, rapp och väldigt rolig att köra, väger in på 6,7kg. Komfortmässigt har jag ännu bättre cyklar. Det var en Ultimate på k/s här för något år sen, för 25.000 var den årets klipp. Men en sån kan man ju inte köra, man måste ju ha 28or, inte sant För det måste man väl?? mvh borano20

Går ju inte köpa Cervelo R5 heller för han den där Vroomen verkar dryg och tillverkningen verkar vara sådär i fråga om kvalitet. Specialized gör nog designmässigt kanske världens bästa cyklar, men har inte varit jätteimponerad av tillverkningen. Lyckas man inte få till ett pressfit på 20 år så är man inte så bra, och senast SL7 där man designat styrlagrets kompressionsring som ett sågblad var kanske inte idealt.

Det är nog faktiskt Factor O2 VAM som jag skulle välja om jag hade pengar och skulle köpa modern lättviktare. Av det jag hört är deras tillverkning bra med egen fabrik i Xiamen som är kolfibrets huvudstad i Kina. Den finns både i fälg- och skivbroms, väger 6,6 kg i storlek 56 med Dura Ace Di2 Disc. Ramen i sig sägs väger cirka 700 gram.

Och marknadsavdelningen är lite mer uthärdlig, samt att de inte är så jäkla hemliga om sin tillverkning.
Vroomen verkar mycket riktigt förjävla dryg, men såvitt jag vet har han inte längre någon del i Cervelo, ”bara” 3T och Open

Specialized gör nog designmässigt kanske världens bästa cyklar, men har inte varit jätteimponerad av tillverkningen. Lyckas man inte få till ett pressfit på 20 år så är man inte så bra
Du skulle aldrig kunna tänka dig en Cannondale eller canyon hör jag ? eller för den delen... BMC!
Just den förstnämnda är ju lite famous...

Hej.. Du får nog leta efter rundrörsramen från förr som tog 28mm däck. Det var ingen fråga för 10 år sen
Ja precis. Kanske nån udda ram gjord för Paris-Roubaix, men det är nog säkrast att vänta några år och kika tio år bakåt då.

Cannondale Supersix Evo Hi-Mod från 2016 är byggd för att ta 28 mm däck. Supertung med tjock lack, men putsar man den rå och lackar med nån lätt klarlack ska det nog gå komma ned mot 700 gram för ramen.

1639517595565.png

Det jag gillar med Aethos är att den utgör motpol mot trenden där aero och skivbromsar legitimerar bojsänken på 8 kg som ska kosta över 100k. Med de vikter som anges för tex nya Systemsix (8,1kg) och Systemsix (7,9) med Red AXS blir det nog märkesflykt nästa gång. Det går bara inte…

Du skulle aldrig kunna tänka dig en Cannondale eller canyon hör jag ? eller för den delen... BMC!
Nej precis... nästa alla är kassa, det är ett fåtal som sticker ut som lite mer pålitliga. Av de stora är det väl Giant som man oftast brukar peka ut som att de har lite bättre kvalitet.

Cannondale i aluminium (har två stycken) och kanske en begagnad i kolfiber och hoppas på det bästa skulle jag känslomässigt tänka mig. Är inte så rationell.

Jag har inget emot Cannondale. Jag har köpt 2 st. i år.

Jag har hyrt SuperSix vid två tillfällen. GC. Det kanske har hänt mycket sedan 2016, men så rapp tycker jag inte den var? Men väldigt trevlig om än något neutral.

Ja precis. Kanske nån udda ram gjord för Paris-Roubaix, men det är nog säkrast att vänta några år och kika tio år bakåt då.

Cannondale Supersix Evo Hi-Mod från 2016 är byggd för att ta 28 mm däck. Supertung med tjock lack, men putsar man den rå och lackar med nån lätt klarlack ska det nog gå komma ned mot 700 gram för ramen.

Visa bilaga 528497
Hej.. Ingen dålig ide att slipa ner den där. Inte så snygg till att börja med, liksom.. mvh borano20

Hej.. Ingen dålig ide att slipa ner den där. Inte så snygg till att börja med, liksom.. mvh borano20
Heh, sant, men jag kan tycka det är lite coolt med gamla fula paintjobs. Blasksvart är inte så roligt liksom, men ska det vara lätt ska det vara rått.

Eller ja det går ju göra ganska lätta paintjobs numera och man behöver ju inte måla hela. Skulle vara kul kosta på ett custom-paintjob nån gång. Putsa en 2016 Cannondale rå, skicka in för custom-paintjob, bygga upp med lite boutique-komponenter Darimo styre/sadelstolpe kanske, en Berk-sadel, eeBrakes förstås osv... skulle vara kul (och dyrt).

Orkar man hålla på med tubdäck kan man ju spara en hel del vikt på hjulen också, men det orkar jag nog inte.

Senast ändrad:
Finns fler lätta, men knappt någon annan så lätt som Aethos S-Works.
+1
Dock några som klara både Aero och vikt bra,om Emondan och Ultimate.
Stämmer verkligen det?
Dvs kan du länka till några aerotester av dem?

Orkar man hålla på med tubdäck kan man ju spara en hel del vikt på hjulen också
Men pga hysteres och rullmotståndsförlusterna i ffa limmet blir det ändå långsammare (med jämförbara däck o hjul)
Men som du själv skrev; även om cykeln inte blir snabbare blir den lite lättare att lyfta ned från biltaket. Dessutom går det med punkat tubdäck att fortsätta att cykla tills följebilen med nytt hjul hinner komma fram. Men förutom däcksbredd håller även det på att ändra sig även bland proffsen; vinnarna av årets Paris-Roubaix använde inte endast 30/32mm däck utan de var även tubeless.

Men pga hysteres och rullmotståndsförlusterna i ffa limmet blir det ändå långsammare (med jämförbara däck o hjul)
Men som du själv skrev; även om cykeln inte blir snabbare blir den lite lättare att lyfta ned från biltaket. Dessutom går det med punkat tubdäck att fortsätta att cykla tills följebilen med nytt hjul hinner komma fram. Men förutom däcksbredd håller även det på att ändra sig även bland proffsen; vinnarna av årets Paris-Roubaix använde inte endast 30/32mm däck utan de var även tubeless.
Lätta cykelbyggen är inte för att göra snabba cyklar (utom för rena hill climbs), ser det snarare som en typ av konst. Själv är jag tillräckligt fet för att enkelt kunna banta bort all viktbesparing jag kan göra med en ultralätt cykel, men jag tycker det är kul med ultralätta cyklar ändå.

Aethos är ju inte en vettig tävlingscykel, onödigt att göra en superlätt cykel när viktgränsen på tävling är 6,8 kg. Bättre då att slänga på aero-features.

Men fanns det något lätt ram från den tiden som man kan få in 28:or på en fälg med 21mm inre bredd? I så fall kanske det är dags att spana på ebay... det är egentligen bara möjligheten att köra breda däck som jag saknar på äldre cyklar.
Min gamla Tarmac SL4 Elite tog 28or på breda LB-fälgar.
Den räknas kanske iofs inte som någon lättviktsram, även om cykeln vägde in på sub-7 kg. S-Works diton borde ta samma däcksbredd och väga lite mindre.

Inga där de kommer ut bra jämfört med mer renodlade aeroracers. T ex Ultimate är en för gammal ram för det. Här handlar det om en tradeoff där det gäller att få ut bra aero ur 6kg cyklar.
Så i verkligheten finns det inte ngn verklighet bakom påståendet
utan det var snarare en gramjägares fromma(?) förhoppning?

Sen kan man fråga sig hur stor skillnaden i prestanda är i praktiken mellan en 6,8kg "gammaldags" cykel med rundrör och en snabb 8kg aerocykel?
Dessutom är det väl inte särskilt många av de nyare snabba aerocyklarna som väger 8kg? Vad jag kan hitta verkar den typiska skillnaden vara 150-250g högre vikt för ram+gaffel+stolpe+mer.
När Tour i 11-2020 testade Canyon Aeroad och Specialized S-Works Tarmac SL7, vägde de 7,3 resp 6,9 kg, båda modellerna är ju snabba och har bra aerodynamik (jmf med en "gammaldags" cykel med rundrör på 6,8 kg).

Tycker det är intressant att de stora proffsstallen/proffscyklisterna i så stor utsträckning fortfarande väljer lättast möjliga cykel och hjul inom "sitt" märke. Detta då i strid mot etablerad kunskap om att Aero slår låg vikt.
Beror lite på vad de har för roll. Utbrytarcyklister kanske inte kör lättviktshojar så mycket? Ligger man i en klunga eller har hjälpryttare framför och loppet slutar med en aggressivt fet uppförsbacke så då är det klart att aero inte spelar så stor roll. Sen är vissa/många proffscyklister rätt traditionella, man vill cykla på nåt som känns bra, och det är inte nödvändigtvis samma hoj som nån räknenisse räknat ut skulle vara bäst för banan.

Skulle hursomhelst vara intressant om UCI ändrade maxvikten från 6,8 till typ 5 kg eller tog bort den helt och se hur det skulle påverka. Jag är dock lite kluven till lättviktscyklar, även om jag tycker det är coolt vill jag också att cyklar ska hålla under lång tid och inte vara slit och släng och gå sönder för minsta lilla. Det är också lite läskigt att kombinera lättviktscyklar med tveksam quality control som många tillverkare verkar ha.

Varför det? När dom är tyngre än snygga Roval Alpinist! ?
Kanske lite färgad av lite äldre tysk herre med ganska många kilos övervikt som jag såg och som hade ett par sådana på en cykel som säkerligen inte var billig i övrigt heller. Kändes som han gått in i cykelaffären och köpt det dyraste snarare än det snyggaste de hade.

Om man är intresserad av cyklar är det roligare med en cykel man tycker om, oavsett vad det är för nåt.

Idag har all-around-racers ganska så mycket aero-features och väger ändå inte mer än 6,8 - 7,3 kg trots skivbromsar mm. En full-on aero-cykel som typ Trek Madone kan man få under 8 kg.

Egentligen tycker jag nog faktiskt det är roligare med en cykel som är enkel att få upp i höga toppfarter utför och glider på bra när man cyklar ensam, än en som är extra lätt i uppförsbackar. Men är man medelålders med hus och garage kan man ju ha en av varje...

Om man är intresserad av cyklar är det roligare med en cykel man tycker om, oavsett vad det är för nåt.

Idag har all-around-racers ganska så mycket aero-features och väger ändå inte mer än 6,8 - 7,3 kg trots skivbromsar mm. En full-on aero-cykel som typ Trek Madone kan man få under 8 kg.

Egentligen tycker jag nog faktiskt det är roligare med en cykel som är enkel att få upp i höga toppfarter utför och glider på bra när man cyklar ensam, än en som är extra lätt i uppförsbackar. Men är man medelålders med hus och garage kan man ju ha en av varje...

Bra att du är nöjd och vet vad du gillar.

Min tungracer väger 7,3. Lättracern 6,3. Älskar båda.

Tillbaka
Topp