FreddeP75 sa:
Jag jagar egentligen inte vikt alls. För mig är geometri och fjädringen viktigast på en stigcykel. Men det är ändå kul med prylar och kan man dessutom kapa vikt är det en bonus. Antar att kol-hjul är det bästa men dyraste sättet att få ner vikten. Ni tycker att fasttrack/regegade däcken funkar bra på en stigcykel? Jag kör rätt aggressivt och är rädd för punkteringar. Men det kanske funkar. Hur är greppet?
Jag valde Cambern enbart med Geometrin som utgångspunkt... helt otestad så passade specarna mina tankar om vad jag saknade hos den Scott Spark jag kört tidigare så det vara bara att handla.
Och viktmässigt känns det helt ok nu även om det var en ganska dyr väg dit.
Droppern plockar jag kanske bort på vasan men på övriga lopp så gör den mer nytta än den sparar vikt, tex på lidingö i helgen var det riktigt skönt att droppa sadeln på långa asfalterade utförslöpor istället för att krypa ner på ramen som många gjorde.
FastTrack och Renegade är racerdäck och hör inte hemma på en stigcykel enligt mig, men jag är ändå förvånad över vilket grymt grepp jag hade i helgen och jag litade till 100% på däcket då det släpper väldigt följsamt och det är lätt att förutse.
Kommer köra några korta vändor denna veckan med dessa däck på för att känna av hur lågt tryck man kan ha utan att tappa rull och kontroll, för i helgen skall det bombas så gott det går på Skandisloppet och då vill jag ha lättrullat.
När jag stigcyklar till vardags görs det på original Traverse med Chunky Moneky 2,4 både fram och bak, blir nog inte bättre än så i mina ögon.
Sen vet jag inte riktigt hur man skall kategorisera nya Camber??
Är det en stigcykel eller en XC raket med mer slag??
Eller är det bara ett jäkligt trevligt och snabbt multiverktyg som absolut kan gå lika snabbt som en Epic på långloppen och ändå fullständigt äga ute på stigarna??