Specialized Camber - The Tråd

Jag jagar egentligen inte vikt alls. För mig är geometri och fjädringen viktigast på en stigcykel. Men det är ändå kul med prylar och kan man dessutom kapa vikt är det en bonus. Antar att kol-hjul är det bästa men dyraste sättet att få ner vikten. Ni tycker att fasttrack/regegade däcken funkar bra på en stigcykel? Jag kör rätt aggressivt och är rädd för punkteringar. Men det kanske funkar. Hur är greppet?

Senast ändrad:
Zargon sa:
kul tråd!

Har precis sålt min Epic Comp för jag tyckte den kändes för "racig", har sett flera butiker som säljer 2015 års comp carbon för vettigt pris.
Eftersom jag tycker 2015 års modell är snyggare än 2016 så va det svårt att låta bli, så jag beställde en otestad, hoppas den kommer till veckan.

Någon mer som har erfarenhet med både Epic och Camber, vad kan jag förvänta mig?

Absolut! gjorde exakt samma sak förra året då jag upplevde Epicen som lite för nervös för min körstil- var dock lite orolig att tappa farten när jag bytte samt att jag gilla brain.. men fick istället en mycket kompetemt skogsräser som jag precis svetta mig igenim Lidingö loppet men utan problem med Renegade bak och Race sport fram. Personligen fick jag en cykel med bredare användningsområde- stökigt Hellas stig till svetto lopp.

Äntligen en "egen" tråd!

Här är min Elite Carbon med enda uppgradering hittills: Phenom expert sadel

IMG_2135.jpg

Min nästa uppgradering blir nog framgaffel som jag tycker är det som sparat in på mest.. vad blir det då? ja lite längre slaglängd då denna "bara" har 110 mm.. Pike,Sid, Öhlins- vem vet?

Väldigt skojig cykel! När jag såg geometrin på EVO-modellen bestämde jag mig.

Camber EVO i XL
Light Bicycles/DT240s hjul
X01 växlar med 34t Spiderless
Plast i cockpit, Renthal Styre, Enve-stolpe
Magic Mary/New Nobby Nic däck slanglöst
11,4 kg nu inkl SWAT-verktyg och "outfront" garminfäste

Har racehjul och en S-Works-sadel liggande som ska på inför Lida Loop.

2016-05-0711.31.55.jpg

Nu får ni snart lov att sluta skriva om hur nöjda ni är med era Camber. Annars börjar jag snart tro att Epicen var ett felköp.

Alla väger ju olika... 2015 verkar väga lite mindre också. Det mest korrekta BÖR ju vara en cykel med pedaler och utan sadelväska, verktyg, rammonterad microvågsugn osv :)

12,7kg har jag som sagt bantat min camber comp carbon 2016 i storlek large till. Pro tharsisstyre, 180skiva fram, 160 bak, esi racers edge handtag, xt-pedaler, renegade bakdäck och fast track fram.

Tjock gris. Men bara droppern ska ju väga 600g, så där finns ju typ 400-450g att hämta om man nu känner för det. Originalstammen är också ganska tung (136g?). Men jag cyklar ju tydligen xc/trail så det är ju olika.

Efter att ha internetcyklat omsorgsfullt under hela vintern och våren så är jag synnerligen sugen på en Camber Comp alu. Uppdateringarna 2016 med flackare styrvinkel och 120 i slag låter perfekt för mej. Fast en sån väger väl 15kg minst. Och inte lär man väl få något vettigt för en 9 månader gammal Crave Expert.

FreddeP75 sa:
Jag jagar egentligen inte vikt alls. För mig är geometri och fjädringen viktigast på en stigcykel. Men det är ändå kul med prylar och kan man dessutom kapa vikt är det en bonus. Antar att kol-hjul är det bästa men dyraste sättet att få ner vikten. Ni tycker att fasttrack/regegade däcken funkar bra på en stigcykel? Jag kör rätt aggressivt och är rädd för punkteringar. Men det kanske funkar. Hur är greppet?

Jag valde Cambern enbart med Geometrin som utgångspunkt... helt otestad så passade specarna mina tankar om vad jag saknade hos den Scott Spark jag kört tidigare så det vara bara att handla.

Och viktmässigt känns det helt ok nu även om det var en ganska dyr väg dit.
Droppern plockar jag kanske bort på vasan men på övriga lopp så gör den mer nytta än den sparar vikt, tex på lidingö i helgen var det riktigt skönt att droppa sadeln på långa asfalterade utförslöpor istället för att krypa ner på ramen som många gjorde.

FastTrack och Renegade är racerdäck och hör inte hemma på en stigcykel enligt mig, men jag är ändå förvånad över vilket grymt grepp jag hade i helgen och jag litade till 100% på däcket då det släpper väldigt följsamt och det är lätt att förutse.
Kommer köra några korta vändor denna veckan med dessa däck på för att känna av hur lågt tryck man kan ha utan att tappa rull och kontroll, för i helgen skall det bombas så gott det går på Skandisloppet och då vill jag ha lättrullat.

När jag stigcyklar till vardags görs det på original Traverse med Chunky Moneky 2,4 både fram och bak, blir nog inte bättre än så i mina ögon.

Sen vet jag inte riktigt hur man skall kategorisera nya Camber??
Är det en stigcykel eller en XC raket med mer slag??
Eller är det bara ett jäkligt trevligt och snabbt multiverktyg som absolut kan gå lika snabbt som en Epic på långloppen och ändå fullständigt äga ute på stigarna??

Jag har bara en gammal RockHopper och en billig Cube att jämföra med men jag tycker hojen går stabilt, lite peka&klicka över det hela. Som 29:a får man ju jobba den runt i kurvorna och accet är "tyngre". Vet inte om lättare hjul och ev större klinga skulle ändra de egenskaperna?

Ni som har erfarenhet av bägge hojarna. Vad skiljer sig Epic och Camber mest? Är det slaglängden? Eller är det gaffelvinkeln? Många bäckar små kanske. Men om man kollar geometritabellen så är de ju väldig lika, förutom just gaffelvinkeln.

Är det någon som testat att köra 120-gaffel på Epicen? En del av de där 20 millimetrarna kan man ju ta ut som lite extra sag. Kan man köra 120mm-gaffel på en HT avsedd för 100mm så borde man väl kunna göra det på en Epic tyvker jag. Och ändå behålla hojens karaktär något sånär i övrigt alltså.

Kan man cykla lidingöloppet på en trailklassad cykel så kan man väl ha xcdäck på den också? :)
Nött 65 mil på min nu och är väldigt nöjd.
Renegade är ju lite halt när det är blött, det är värre att ha ett halt däck fram. Det rullar riktigt bra iaf!
Har nyss fått ordning på dämparna (äntligen) och nu börjar det gå lite snabbare. :)
Någon lär ju ha en 2016 ALU som dom kan väga upp?
Gissar på strax under 14.

Har sett att taggen #epickiller används på instagram... Kaxigt :)

Sen är det ju alltid så att träning är viktigare än dyr cykel om man ska vara snabb. Men det ska vara kul också såklart.

Det är mycket jämförelser mellan epic och camber. Men det nämns väldigt lite om brainen på epicen. För visst är det så att man ska upp rejäkt i prisklass för att få brainen på cambern? I praktiken är väl en camber utan brain? Och är det inte just brainen som genom åren varit epicens stora fördel. Jämfört med andra XC FS rent generellt alltså.

Den Brainen som sitter på vissa Camber är annorlunda. Den låter de första 25% av slaget vara, så att dämparen kan bli tillräckligt följsam i småstök. Sen har den en plattform efter det.

Om Brainen på Epic bara gjort det den skulle göra - dvs att vara en automatisk lockout - så hade det varit Epicens största fördel. Tyvärr försämrar ju Epics Brain dämparprestanda enligt många, och det är därför den inte passar alla. Tror att det är väldigt få som skulle acceptera en sån trög dämpare på en cykel utan Brain.

Senast ändrad:
Jag köpte snik Camber'n i alu från 2015 på rean. Första intrycket var känslan av den otroligt obekväma sadeln och hur seg och trög cykeln var. Lite som att sparka på en död gris, ingen respons alls när man trampade till. Tror att cykeln vägde runt 14.5kg så det var lite beräknat att det skulle kännas så.

Plockade av hjulen och vägde dem och blev förvånad att det inte var bojsänken som jag hade förväntat mig. Jag blev nästan rädd att det skulle bli svårt att gå ner vikten som jag hade planerat.

Nu har jag bantat cykeln 2.4kg och det är en helt annan hoj. Den är lite mer åt xc hållet med sid-gaffel och xm401 fälgar fast med mer upprätt sittställning med 120mm slag fram och 3cm förhöjd styrstam. I mina mått mätt så går den som tåget över rötter och stenar och responsen är bra när man trampar på. Kör man grusväg så är det lite av damcykelkännsla med upprätt ställning med halvkass aero men det rullar på rätt bra ändå.

Det blev en lyckad cykel för mig som vill hänga på kompisarna på xc-cykling (för att få motion men inte har några ambitioner att sätta rekordtid på vasan) men även kunna cykla stig (som jag just nu gillar mest).

Bilagor

• 20160509_195243.jpg
    20160509_195243.jpg
    495.8 KB · Besök: 202
eiskall sa:
Den Brainen som sitter på vissa Camber är annorlunda. Den låter de första 25% av slaget vara, så att dämparen kan bli tillräckligt följsam i småstök. Sen har den en plattform efter det.

Om Brainen på Epic bara gjort det den skulle göra - dvs att vara en automatisk lockout - så hade det varit Epicens största fördel. Tyvärr försämrar ju Epics Brain dämparprestanda enligt många, och det är därför den inte passar alla. Tror att det är väldigt få som skulle acceptera en sån trög dämpare på en cykel utan Brain.

Men så funkar väl även brainen på en epic. Den är ju inte helt stum när dämparen är stängd. Och om man ställer dämparen så brainen inte låser als så har man väl samma dämparegenskaper som på en Camber? Eller? Jag har alltså ingen aning om huruvida det går att låsa dämparen på en Camebr osv.

Oggler sa:
Men så funkar väl även brainen på en epic. Den är ju inte helt stum när dämparen är stängd. Och om man ställer dämparen så brainen inte låser als så har man väl samma dämparegenskaper som på en Camber? Eller? Jag har alltså ingen aning om huruvida det går att låsa dämparen på en Camebr osv.

Nej, Trail-Brainen på Camber är något annat. Även om Epics Brain inte är helt stum så har den en fördröjning innan ventilen öppnar, och det är mitt största problem med den.

Om man kör Brainfaden på lösaste så låser den ju knappt som du säger, men då är den ju verkligen gungig också. Det är inte så dom har tänkt att den ska användas. Om man hade kunnat justerat Brainfaden från styret, så kanske vi hade haft en vinnare här. Fast å andra sidan hade man ju varit tillbaka på ruta ett om man ändå behövde pilla på reglage för dämpningen. Sen finns det ju fler faktorer påverkar dämpningen, som bekant. Det går att låsa dämparen på Camber manuellt.

Mer om Trail-Brain:

"Many riders were relieved to see the Brain shocks disappear from every model except the race-bred Epic. The inertia valve in the shock allows it to discern between trail features and rider input, but it has always had a very distinctive feel that riders looking for ultimate bump-eating performance haven’t jibed with. There’s always been a delay for the shock to start working after the inertia valve is knocked open, creating a harsh spike off the top of the travel. The new Brain is tuned. When I saw a Brain on the new Camber, I wasn’t happy, but this new one is different–it’s positions sensitive. Basically, the first 25 percent of the travel is not affected by the inertia valve, so travel off the top is nice and smooth. The blue knob on the Brain itself, which is located near the rear axle for the best resolution of trail impacts, adjusts how firm the shock is on smooth trail, after the 25-percent sag is achieved."

http://www.bikemag.com/gear/bikes/t...-2016-specialized-camber/#7xFL8DJmeMf1TbU3.97

Senast ändrad:
Sitter det remote låsning på Cambern. På de modeller som inte har trailbrainen alltså?

Och det här hör kanske bättre hemma i Epictråden, men skit samma. Det här med hur brainen på epicen jobbar är ju något man ägnar en tanke då och då åt när man är ute på rundorna. Ibland tycker jag det känns som att den inte hinner med att öppna ordentligt. Typiskt när man kommer in på en rotmatta. Men samtidigt blir jag ibland förvånad över hur den kan svälja ett enstaka litet hinder som man råkar pricka av misstag. Det är som att man i bland märker man av den där lilla fördröjningen och i bland inte. Kanske är det så att det måste vara en ganska stor smäll för att dämparen ska öppna. Medan ett litet mindre bump inte förmår att öppna dämparen?

Jag har inte hojat sådär förfärligt långt på min epic. Jag håller fortfarande på och labbar lite av och till med olika inställningar på dämparen. Men rent generellt så tycker jag det är framgaffeln som kanske är flaskhalsen i sammanhanget. Det var därför jag undrade lite längre upp i tråden om någon testat att köra 120-gaffel på Epic. Det är också min första reba utan dual air. Det är ju lite mindre inställningsmöjligheter än vad jag tidigare varit van vid.

Oggler,

Du kan säkert slänga i en 120mm airshaft och sedan gå efter och labba med styrstamen lite beroende vad du är ute efter.

Är det bara mjukare fjädring utan att bottna du vill ha så kan du labba med tokens som gör fjädringen mer progressiv

Senast ändrad:
Oggler sa:
Sitter det remote låsning på Cambern. På de modeller som inte har trailbrainen alltså?

Och det här hör kanske bättre hemma i Epictråden, men skit samma. Det här med hur brainen på epicen jobbar är ju något man ägnar en tanke då och då åt när man är ute på rundorna. Ibland tycker jag det känns som att den inte hinner med att öppna ordentligt. Typiskt när man kommer in på en rotmatta. Men samtidigt blir jag ibland förvånad över hur den kan svälja ett enstaka litet hinder som man råkar pricka av misstag. Det är som att man i bland märker man av den där lilla fördröjningen och i bland inte. Kanske är det så att det måste vara en ganska stor smäll för att dämparen ska öppna. Medan ett litet mindre bump inte förmår att öppna dämparen?

Jag har inte hojat sådär förfärligt långt på min epic. Jag håller fortfarande på och labbar lite av och till med olika inställningar på dämparen. Men rent generellt så tycker jag det är framgaffeln som kanske är flaskhalsen i sammanhanget. Det var därför jag undrade lite längre upp i tråden om någon testat att köra 120-gaffel på Epic. Det är också min första reba utan dual air. Det är ju lite mindre inställningsmöjligheter än vad jag tidigare varit van vid.

Mig veterligen så har ingen Camber-modell remote, utan du får låsa på dämparen. Inga problem att komma åt under färd, även om du kanske använder en remote mer.

Känner igen din beskrivning av Brainen. Och som du skriver är det just mindre ojämnheter som är svagheten, eller lågfartskompressionen om man så vill. Det är förmodligen helt enkelt så att det är sjukt svårt att kombinera den finkänsligheten som krävs utan att den öppnar för lätt. Det finns nån tillverkare som har nån elektronisk autolockout. Marzoochi?

Personligen gillar jag Reba Solo Air. Tycker att det är en fin gaffel med bra följsamhet, dessutom lättservad. Vad saknar du hos gaffeln? Bottnar du mycket när du har den så mjuk som du vill ha den?

Senast ändrad:
Angående reban med solo air så tycker jag snarare att den redan är för progressiv. När jag sätter sag som känns ok så nyttjar jag långt ifrån hela slaget normalt sett. Om jag sätter gaffeln så jag nyttjar nästan hela slaget uder en normal runda så har jag lite väl mkt sag tycker jag. Men jag vill kasta in en brasklapp här. Mina rundor på sista tiden har inte varit så där förfärligt offensiva. jag kanske kört lite snällare stigar än vad jag gjort historiskt. Jag får väl ge mig ut och kolla vad gaffeln går för på riktigt.

En annan fråga när vi ändå är inne på ämnet. Vad händer om man sänker trycket i en Sol-air-gaffel. Ligger det högre trycket kvar i den andra kammaren?

Ja, sag är ju ett rätt trubbigt mått, men duger som utgångspunkt. Om du bortser från sag och sänker trycket så att nyttjar större delen av slaget med din körstil/terräng. Hur känns det då?

Den utjämnar trycket mellan positiv och negativ kammare automagiskt.

14kg ganska precis på Comp 2016. Har vägt två L, vägde 13,9x och 14,0x.

Sjukt jävla kul cykel, tvekar aldrig på svåra hinder i princip och då är jag ny helfärsk på FS. Leker fortfarande med dämparinställningar, har lite svårt att få till det hela fram. Ska jag bottna på en riktigt tung tur eller hur är det? Och vad bör jag göra som kör bökig stig och endast väger 65kg? Har satt rebounden enligt rekommendation på nästan lägsta har jag för mig.

Bilagor

• IMG_1008.JPG
    IMG_1008.JPG
    783.6 KB · Besök: 239
lundatok sa:
EuroMTB Challenge vanns på en Camber. :)

11:a i Säter UCI tävling också. Förra årets modell kom för övrigt 6:a och 10:a.

VM i XCO Masters har vunnits på Camber med dropper. Liksom att både vinnarna i H30 och H40 förra året på SM körde Camber. En mängd LL-lopp i veterranklass och topp10 totalt fungerade den också till.

Så inte sitter det i hojen, en lätt Sworks är inte många gram ifrån en likvärdig Epic, men du har en hoj som är rolig överallt.

Årets är ju en riktig raket när man bygger om den till XC-räser med lite små ändringar. Inte har då hojen begränsat mig i de två tävlingar jag kört hittils i år.

Jag har en epic 2014 som nu kommer bli stående en hel del mer efter att jag kört lite med cambern och lättare hjul. Det enda jag stör mig på är reglaget till dämparen bak som man kommer åt varje gång jag ska ta vattenflaskan. Samt så är det sjukt tight att få in en stor falska.

Cambern är väl lite kortare än Epicen? I reach alltså. Det är inte så kul för den som upplever en Epic large som precis i kortaste laget. Då slår man ju vakt om varenda lilla millimeter. Att gå upp på XL känns ju som jättestort.

Senast ändrad:
Jag har en 2014 Expert Carbon EVO, med roval traverse SL hjul men funderar på nytt. Har inte kunnat prova en 2016 års model. Kommer jag uppleva någon skillnad om jag väljer in 2016 i Expert utförande. Känns den kvickare, snabbare eller vas säger ni som vet.

Oggler sa:
Cambern är väl lite kortare än Epicen? I reach alltså. Det är inte så kul för den som upplever en Epic large som precis i kortaste laget. Då slår man ju vakt om varenda lilla millimeter. Att gå upp på XL känns ju som jättestort.

Stämmer, Epic är en (1) mm längre :)

446 respektive 445

jensclaudius sa:
Jag har en epic 2014 som nu kommer bli stående en hel del mer efter att jag kört lite med cambern och lättare hjul. Det enda jag stör mig på är reglaget till dämparen bak som man kommer åt varje gång jag ska ta vattenflaskan. Samt så är det sjukt tight att få in en stor falska.

Har du flaskhållare med "sidoöppning"?

Agnanaurion sa:
jensclaudius sa:

Fick köpa en 500 ml vattenflaska för att den skulle få plats.

trailbiker sa:
Agnanaurion sa:
jensclaudius sa:

På min -16 så passa flarrorna på 750ml perfekt och jag har aldrig kommit åt ctd-reglaget. Sidoöppning som sitter där från fabrik.

Man kan flytta flaskhållaren lite uppåt eller nedåt, testa det.

jensclaudius sa:

Du får låna en 750 Umara flaska från Specialized på Söndag Jens.
Passar klockrent på Cambern :-)

Men jag håller med om att reglaget till bakdämparn är uruselt, långt ifrån den känslan som jag har på Sparken där det siter en Kashima CTD från -15
Längtar tills STX22:an släpps i Camberns storlek så man kan slippa OEM dämparn som jag inte alls tycker håller måttet.

Sådär då, då trillade in till slut, förmodligen den snyggaste cykeln jag har haft iaf :)

Bilagor

• 20160512_183856.jpg
    20160512_183856.jpg
    376 KB · Besök: 162
Någon som har tips:
Sving bulten längst ner vid vevpartiet skruvar alltid ur sig på stökiga långpass. Har precis bytt lagrerna och fettat in bulten samt kört med tjockt lager blå locktite i gängan.

Hej,
Har också en Camber Comp Carbon 16 och är sjukt nöjd med allt förutom en sak: Vikten. Har bytt sadel och styre och funderar på hjulen. Är det värt det? Hur mycket kommer man ner med kolfiberhjul?
Vet att Camber inte är det lättaste som finns men vill ner gärna 8-900 g och har väl kommit en bit på väg med styre och sadel.
Förslag på hjul?

Hej,
Jag har precis bytt däck på min Comp Carbon 16 och har S-works Fast track fram och vanliga fast track bak. Körde Långa Lugnet igår och det var perfekt. Vill inte byta däck och hade jag haft Renegade bak hade det slirat mycket mer igår i vätan. Perfekt kombo tycker jag som är rädd för punkteringar men tog bort Purgatory som satt på när jag köpte den. Det var rena traktorkänslan.

HenrikI sa:
Hej,
Har också en Camber Comp Carbon 16 och är sjukt nöjd med allt förutom en sak: Vikten. Har bytt sadel och styre och funderar på hjulen. Är det värt det? Hur mycket kommer man ner med kolfiberhjul?
Vet att Camber inte är det lättaste som finns men vill ner gärna 8-900 g och har väl kommit en bit på väg med styre och sadel.
Förslag på hjul?

Kapade bort 1.3kg när jag bytte hjul och däck.
Och jag oroar mig inte så mycket över att ramen skull var tung då jag är helt övertygad om att hela känslan av en rapp och snabb cykel sitter i just roterande massa och en väl fungerande dämpning.

Så en uppsättning styva hjul med lättrullade däck är värt så mycket mer än att cykla utan droper och med andra detaljer i kolfiber.

När det gäller däck så är Renegade ett rent torrdäck då det inte är trevligt någonstans när det är blött.
Just nu sitter det 2.3 fram och 1.95 bak men till LidaLoop blir det 2.3 på båda (om det är vettigt torrt)
Hade jag som planerat åkt upp till långa lugnet så hade det varit på FastTrack bak och Groundcontrol fram då den kombon funkat bra väta tidigare och är hyfsat lättrampade, och jag hoppar hellre S-worksmodellerna och kör Control som är mer safe mot punktering.

En undran om SWAT-luckan. Jag har bara sett bilder på den med ett specifikt flaskställ. Är det stället något som ingår i cykeln? Om inte - är det vanliga skruvar att fästa flaskställ med, eller är det någon speciallösning?

Hep sa:
En undran om SWAT-luckan. Jag har bara sett bilder på den med ett specifikt flaskställ. Är det stället något som ingår i cykeln? Om inte - är det vanliga skruvar att fästa flaskställ med, eller är det någon speciallösning?

Flaskhållaren sitter på vid köp.
Värt att notera är att det enbart har en öppning åt höger... vilket vissa cyklister inte gillar alls.

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
Hep sa:

Flaskhållaren sitter på vid köp.
Värt att notera är att det enbart har en öppning åt höger... vilket vissa cyklister inte gillar alls.

Tack för både svar och två för mig bra besked. Nu väntar jag iofs på en Stumpjumper, men det lär ju vara samma ställ.

Tillbaka
Topp