Specialized Camber - The Tråd

Cyklar en Camber fsr Comp. Min lägesskiftare på bakdämparen går att snurra runt i evigheter och verkar aldrig byta från nuvarande läge. Vanligt problem?

Funderar på att göra min Camber carbon 2016 lite lättare. Hjulen känns som den största påverkan. Tips på vad man kan löpa och hur mkt vikt som flrsvinner?

Mvh

Hej gott folk!

Här är min Camber Expert Carbon 29" 2017 som jag nyligen bytte till mig. Killen som hade den tog min Enduro Elite Carbon så det blev en smidig affär!

Cykeln är riktigt smidig och go i all sorts terräng, den käkar verkligen upp rötter nedför i stök. Där var enduron betydligt mer säker , men Cambern är roligare!

Jag tänkte slänga på ett 35mm Chromag styre och tillhörande 40mm stam.
Har original 60mm idag , styrena blir dock samma Rise. Tror ni det blir för kort reach eller är det någon som har erfarenhet?

Med vänlig hälsning,
Robin

Bilagor

• IMG_5150.JPG
    IMG_5150.JPG
    781.1 KB · Besök: 122
Kör med revelation fram på min några PR gamla ombyggda FS Camber 29a.
Finns det något som ger bättre känsla över mkt stök och i svängar dvs ger mer direkt precis känsla i styret?

Funderar på att uppgradera min 2016 Camber comp 29 med lättare hjul, främst för långlopp. Vad är en bra uppgradering och vad ska jag titta efter om begagnat?

Jag kör med AM Classic wide lightning och tycker det va ett stort lyft! Hyfsat billigt också.
Annars är väl ett par mummiga kolhjul att föredra

Efter att ha uppgraderat typ det mesta på min camber comp carbon så var det nu dags att även göra något åt ramen.

Gamla ramen (L) har hela tiden kännas lite liten, framförallt för kort. Fyndade en Xl stumpjumper carbon ram i England och plockade sen över länkage, bakdämpare, gaffel mm. Passade även på att lyxa till med fräsigare bromsar (gudie rsc), styra och styrstam (tune).

Är så otroligt nöjd med hojen nu. Sjukt mycket roligare att köra när det är lite stökigare då den inte alls upplevs lika nervös. Även klättringarna känns bättre då sittpositionen blev bättre vilket också resulterade i bättre tryck och lite högre fart på platten. Att det tagit 1,5år är obegripligt men bra blev det. Så nu blir det nog denna även på långloppen pch cykelvasan och ht'n får agera reserv och vintercykel.

Bilagor

• IMG_2286.JPG
    IMG_2286.JPG
    296.2 KB · Besök: 146
Får man plats med en Brand-X Ascend dropper på en Camber comp 29? Tänkte specifikt på om man vår plats på styret eftersom jag har reglage för framväxeln också.
Verkar som att Brand-X fått bra kritik på Happy och har ett lågt pris jämfört med Rockshox och Fox Transfer.

Annars får jag väl byta till nya eagle GX och köra singelklinga fram :)

Frega sa:
Får man plats med en Brand-X Ascend dropper på en Camber comp 29? Tänkte specifikt på om man vår plats på styret eftersom jag har reglage för framväxeln också.
Verkar som att Brand-X fått bra kritik på Happy och har ett lågt pris jämfört med Rockshox och Fox Transfer.

En sådan här?

http://www.chainreactioncycles.com/...d-lever-kit-paddle-2x-3x-gears-/rp-prod150119

sobrius sa:
Frega sa:

En sådan här?

http://www.chainreactioncycles.com/...d-lever-kit-paddle-2x-3x-gears-/rp-prod150119

Tackar! Tror det blir en sån :)

Funderar på införskaffa mig en Camber, men är lite osäker på stl. Jag är 170cm och kör idag en Epic Expert i stl small. Men när jag testar en motsvarande storlek i Camber känns den betydligt mindre. Läst på gällande måtten, och den är kortare, så är det.
Vad rekommenderar ni och vad kör ni på för storlekar
Tacksam för svar.

//Tommy

KJS sa:
Till 2018 skulle jag nog titta på nya Epic ihop med en 120-gaffel. Bör blir mumma!

Som långloppscykel hade jag nog funderat i samma bana...
Tror det kan blir en riktigt trevlig bekantskap även om BBn kanske kommer lite väl högt (närmare 340mm)

Men för skogscykling hade jag valt Camber/stumpjumper alla dagar i veckan även om de inte uppdateras inför 2018

Vargasin75 sa:
Funderar på införskaffa mig en Camber, men är lite osäker på stl. Jag är 170cm och kör idag en Epic Expert i stl small. Men när jag testar en motsvarande storlek i Camber känns den betydligt mindre. Läst på gällande måtten, och den är kortare, så är det.
Tacksam för svar.

//Tommy

Jag har en L och är 180cm. Tycker den känns stor. Geometrin på Camber är nog att du sitter lite mer upprätt än epic. Men det går säkert att ordna med att byta ex styrstammen. Gissar på att L blir för stor för jag ligger i gränslandet mellan M och L. En för stor blir klumpigare att hantera i skogen. Gå in till en Specialized-handlare, prova och diskutera.

Lycka till!
Frega

Vargasin75 sa:
Tacksam för svar.

//Tommy
Hur mycket det skiljer beror lite på om du kör en Epic eller Epic WC.

Men Epic har en mycket längre bakände och cambern en flackare gaffel vilket faktist gör att Cambern är längre totalt.
Annars skiljer inte reachen mellan Epic WC och Camber nämnvärt medans "Stack" är ca 2cm högre på cambern.

Har själv testat båda. Känns som att jag ligger i gränslandet. Small lite liten, medium lite stor. Men jag är ju van med en liten tight hoj idag, så jag kanske helt enkelt måste vänja mig att gå upp lite...

liveforthis sa:
Vad menar du med mycket längre bakände ? Epic comp carbon 2018 är 1mm längre i kedjestaget än camber comp carbon 2018.

Räknade kallt med att TS inte hade en Epic -18 och idag letade efter en lämplig Camber.
Därav att Epic var längre i bakänden, och hur mycket beror på om han har vanliga eller WC modellen.

Roger_Edvinsson sa:
liveforthis sa:
Vad menar du med mycket längre bakände ? Epic comp carbon 2018 är 1mm längre i kedjestaget än camber comp carbon 2018.

Räknade kallt med att TS inte hade en Epic -18 och idag letade efter en lämplig Camber.
Därav att Epic var längre i bakänden, och hur mycket beror på om han har vanliga eller WC modellen.

Nej utan en epic expert, (wc) då alltså o 2mm längre kedjestag o 74grader sadelrör så 1grad skillnad på sadelrlöret gör ju sitt med gemfört med camber, Klart han ska kolla en 2018 hoj ;)

Senast ändrad:
tänkte höra om Ni andra modifierar Era Cambers när Ni kör långlopp?

Själv körde jag CV i helgen med 45mm stam och riser-styre samt standard Ground control bak och Butcher fram, kanske inte snabbaste kombon :-) Nu spelade nog inte det nån roll då jag hade väldigt lite distansträning under bältet.

Tänkte ev köra några mer lättkörda långlopp nästa år och tänkte isåfall fixa 100mm stam, backsweep styre samt bort med alla spacers och ner med styret samt Specialized Fasttrack däck.

Jag bytte inte styrstam (har en kort Renthal Apex på) och har alltid en 34t på fram så. Fasttrack/Renegade har suttit på hela sommaren, räcker till nu när det är så torrt. Så jag är nog mer svettotjockis än trenduro.

En smaksak, men smalare styre bör minska luftmotstånd och ge en bekvämare position. Jag har försiktigt kapat ner mitt styre till 700 mm och tycker att det går lite smidigare att ta sig fram. En lite längre styrstam är säkert bra för långlopp.

Det är bara att testa dig fram och se vad du gillar och tror på. Att mixtra med styret är ganska billigt jämfört med nya hjul.

Japp. Jag har kvar originalstyret till min (Expert Carbon Evo) som är utan riser men lite backsweep samt även original styrstam som är 75 så det är lätt att fixa. Skall inhandla Fasttrack/Renegade också samt en 34 klinga.

Tjena!

Ny här på forumet (och med att cykla mtb lite mer seriöst :-). Jag har lite frågor kring Camber, så jag antar att det är rätt tråd att ställa dem i...

1. Jag skulle behöva köpråd beträffande storlek av ram. Själv är jag 178 och har testat en ram som är M och en som är L. Jag har svårt att avgöra vilken som är bäst och skulle förmodligen kunna leva med vilken som. Det som jag märker på L är att jag får sträcka på armarna om jag skall ha en "sittposition" vilket kanske inte är så bra. Med M funkar det bättre (mer upprätt och kan ändå ha svagt böjda armar), men cykeln känns lite "tight". Hade det varit en räser så skulle L passat bra, men jag vill ju inte ha en klumpig cykel om det blir lite tekniskt åkande. Hur bör jag tänka?

2. Årsmodeller har jag också lite funderingar kring. Nu kommer snart 2017-årsmodell av Camber Comp Carbon att börja reas ut. Man verkar kunna få tag i en sådan för 28500:- istället för 38000:- Men vad skiljer mellan den och årsmodell 2018? Jag tycker säljarna är lite vaga här (förmodligen vill de bli av med 2017-modellen)... Om man tänker sig att runt 38000:- är ett rimligt pris finns det helt plötsligt årsmodell 2017 av Camber Expert Carbon att få tag på. Hur tycker ni experter att den är i förhållande till Comp? Det jag tänker är att man kan köpa en lite "värre" modell 2017 istället för en "simplare" 2018 för samma pris.

3. Finns det några bra butiker utomlands som är duktiga på Specialized (och med bra priser såklart)

/Thomas

thompalompa sa:
Tjena!

Ny här på forumet (och med att cykla mtb lite mer seriöst :-). Jag har lite frågor kring Camber, så jag antar att det är rätt tråd att ställa dem i...

1. Jag skulle behöva köpråd beträffande storlek av ram. Själv är jag 178 och har testat en ram som är M och en som är L. Jag har svårt att avgöra vilken som är bäst och skulle förmodligen kunna leva med vilken som. Det som jag märker på L är att jag får sträcka på armarna om jag skall ha en "sittposition" vilket kanske inte är så bra. Med M funkar det bättre (mer upprätt och kan ändå ha svagt böjda armar), men cykeln känns lite "tight". Hade det varit en räser så skulle L passat bra, men jag vill ju inte ha en klumpig cykel om det blir lite tekniskt åkande. Hur bör jag tänka?

2. Årsmodeller har jag också lite funderingar kring. Nu kommer snart 2017-årsmodell av Camber Comp Carbon att börja reas ut. Man verkar kunna få tag i en sådan för 28500:- istället för 38000:- Men vad skiljer mellan den och årsmodell 2018? Jag tycker säljarna är lite vaga här (förmodligen vill de bli av med 2017-modellen)... Om man tänker sig att runt 38000:- är ett rimligt pris finns det helt plötsligt årsmodell 2017 av Camber Expert Carbon att få tag på. Hur tycker ni experter att den är i förhållande till Comp? Det jag tänker är att man kan köpa en lite "värre" modell 2017 istället för en "simplare" 2018 för samma pris.

3. Finns det några bra butiker utomlands som är duktiga på Specialized (och med bra priser såklart)

/Thomas

Cambern är kort i modellen och och har ordentligt långa styrstammar, så jag välde en större ram och kompenserade det med en kort styrstam.

När det gäller modell så slipper du NX växlar med Shimano body, du får en Fox 34 istället för en Revelation gaffel, du får lättare hjul med DT Swiss nav och över lag ett snäpp bätttre komponenter om du väljer en expert.

Vill man lägga pengarna är det helt klart en ordentlig uppgradering från Comp carbon.

Finns alltid butiker i utlandet som erbjuder bättre priser, men lokal anknytning kan ha sina fördelar vid ett köp.
Sen hur många tusenlappar det är vart är upp till var och en men för mig har viss support varit ovärderlig även om cykeln hade varit billigare från tex England.

thompalompa sa:
Tjena!

/Thomas

Jag är 177 och cyklar en medium, har vänt styrstammen så den pekar nedåt för att få en mer aggressiv sittställning på långlopp. För övrigt tacksam att jag inte valde en större cykel, uppskattar att den är lätthanterlig. Tänk även på "stand over" höjden. Man kastas av och på och vill för allt i världen inte slå i...... just det:)
Att köpa lokalt är guld värt, det krävs alltid vissa justeringar, så skönt att bara kunna åka förbi. Flera handlare har även livstids service vilket är mycket värt.
För övrigt en trevlig cykel. Köpte min comp för ett år sedan och ångrar att jag inte gick upp i modellerna, nu sitter jag i uppgraderingsträsket...:)

Ante1 sa:
thompalompa sa:
Tjena!

/Thomas

Jag är 177 och cyklar en medium, har vänt styrstammen så den pekar nedåt för att få en mer aggressiv sittställning på långlopp. För övrigt tacksam att jag inte valde en större cykel, uppskattar att den är lätthanterlig. Tänk även på "stand over" höjden. Man kastas av och på och vill för allt i världen inte slå i...... just det:)
Att köpa lokalt är guld värt, det krävs alltid vissa justeringar, så skönt att bara kunna åka förbi. Flera handlare har även livstids service vilket är mycket värt.
För övrigt en trevlig cykel. Köpte min comp för ett år sedan och ångrar att jag inte gick upp i modellerna, nu sitter jag i uppgraderingsträsket...:)

Hur ser träsket ut? Hur ser prioriteringen ut när det gäller uppgraderingen? Är lite sugen själv faktiskt men vet inte vart jag ska börja. Vad bör man börja med om man gillar stigåkning mest

Tjena!
Jag är en 178 åker på en Medium.
Åker både lite Långlopp och XC med den. Den är betydligt racigare nu och lättat.
Kommer förmodligen sälja den inom kort. Camber S-works 2016 mattsvart, sitter en Fox float 32 sc på den nu men säljer den med en Rs-1 Trail, XTR Di2 eller xx1, sitter bike ahead hjul men säljs med Roval Traverce SL..

Hör av dig om du skulle vilja ha en bild.

Med vänlig hälsning, Johannes

Tack för alla tips! Spontant känns det som att en Medium skulle bli bra. Jag har som sagt testat både M och L och bägge skulle nog fungera, men det är kanonbra med era erfarenheter inför valet.

Då det gäller att köpa lokalt håller jag definitivt det högt på önskelistan. Dels för service och annat men även för garantin. Dock visar det sig vara ganska svårt att lokalt (och då pratar vi ändå Stockholm med omnejd) att få tag på en Camber Comp Composit från 2017 med single-drev. Vill man dessutom ha den i grönt minskar utbudet betydligt... Och kan jag inte köpa den lokalt (vilket för mig är max någon mil från stan), så kan jag lika gärna köpa den från vart som helst i princip.

Men hur är det med min fråga nummer 2? Känner ni till vad som händer med 2018 års modeller? Som jag försökt lista ut det verkar bromsarna ha bytts på Compen, men mycket mer än så känner jag inte till just nu i alla fall...

SRAM Level TL bromsar och en Reba gaffel är det som är ändrat vad jag kan se.

Däremot har den kvar NX kassetten, och därmed shimanohub, som komplement till GX trigger och bakväxel.

Tillbaka
Topp