Specialized Camber - The Tråd

Roger_Edvinsson sa:
BenD sa:
Någon här som sitter inne på några saftiga 2019 Camber-rykten? Lättare, Boost, utrymme för två flaskställ, 120/120mm. Vad tror ni? Känns som att det är dags för en rejäl uppdatering av Cambern.

99% övertygad att Cambern kommer utgå.

Stympyn kommer med en helt ny ram till -19 och min gissning är att den kommer finnas i två versioner där en av dem ersätter Cambern. ?

Längre och flackare är ingen högoddsare.
Sen får vi se om även Spech hoppar på tåget med mindre offset på gafflarna även för Trail/endurosegmentet.

Det sade du förra året också!
;)
Kanske dags att sälja min nu då. Eller ja den lär väl inte sjunka så mycket mer iofs.

NickPick sa:
Roger_Edvinsson sa:
BenD sa:
Någon här som sitter inne på några saftiga 2019 Camber-rykten? Lättare, Boost, utrymme för två flaskställ, 120/120mm. Vad tror ni? Känns som att det är dags för en rejäl uppdatering av Cambern.

99% övertygad att Cambern kommer utgå.

Stympyn kommer med en helt ny ram till -19 och min gissning är att den kommer finnas i två versioner där en av dem ersätter Cambern. ?

Längre och flackare är ingen högoddsare.
Sen får vi se om även Spech hoppar på tåget med mindre offset på gafflarna även för Trail/endurosegmentet.

Det sade du förra året också!
;)
Kanske dags att sälja min nu då. Eller ja den lär väl inte sjunka så mycket mer iofs.

Jag låg lite före Spech bara. ?

Anser att de nog borde uppdaterat redan förra året, men förmodligen hänger sett på ganska mycket mät en helt ny plattform skall utvecklas.

Kollar man TREK så uppdaterar de cyklarna varje år vilket kanske mest visar att de inte riktigt fått till modellerna. ?

Tycker Cambern är en riktig dräpare till hoj men lite för kort i modell för att riktigt matcha mig.

Men alla ”rykten” säger att Camber försvinner och det blir två varianter av Stumpjumper.
Dessutom skall det bli spännande att se vad för nyutvecklade produkter deras samarbetspartners slänger ur rockärmen.

Synd att alla skall vara så jävla hemliga bara. ??

ejma sa:

Jag var alltså inte så fel ute... redan förra året. ?

Min Camber har fått en sista uppdatering.
Om inte något väldigt oväntat händer så får denna tjänstgöra som endurorigg under resten av 2018 också.

Ruskigt nöjd även om den kanske tappat en del av sina fina XC gener.

FE007C48-69CA-4ADB-8116-7852113A2ACF.jpeg

Roger_Edvinsson sa:
ejma sa:

Jag var alltså inte så fel ute... redan förra året. ?

Min Camber har fått en sista uppdatering.
Om inte något väldigt oväntat händer så får denna tjänstgöra som endurorigg under resten av 2018 också.

Ruskigt nöjd även om den kanske tappat en del av sina fina XC gener.

Det gör du helt rätt i med den fina grunden och uppgraderingarna, jag tänker samma sak fast ännu långre än 2018 - mixen av XC och light enduro gör den otroligt behaglig. Frågan blir vad man skall ersätta den med.. förmodligen(optimalt) en Epic och nått mer men .. den dagen den pengen :-)

Som den ser ut sen igårkväll. RXF34 (140 slag) och STX22 (har även en TTX22), Nukeproof raiser carbon styre 780mm brett, 45mm styrstam. Samt Biltema custom sadel. Sjukt mycket snabbare utan tejpen på fälgarna....

Bilagor

• IMG_3698.jpg
    IMG_3698.jpg
    335.5 KB · Besök: 144
Hej
Sitter med en Camber comp Carbon 2018 års modell där singel framklingan är 28t, "Race Face Aeffect crank, 170/175mm arms, PF30"
Jag skulle behöva byta till en större krans inför ett lopp med en del grusväg. Race face verkar ha speciella klingor som man monterar direkt på vevpartiet om jag förstår rätt jämfört med bultar som jag är van med.
Är det alltså endast en Race Face klinga jag kan byta till och behöver jag några speciella verktyg för att kunna byta klingan?
Finns det något annat jag ska tänka på så att det ska passa efter bytet, tänkte köra antingen 32t eller 34t..

/Magnus

Servar ni er baksvingen regelbundet eller kör ni till det rasar och byter lager?

Vad behöver jag för verktyg för att serva baksvingen? Har inget glapp men misstänker att det är bra att då och då efterdra skruvarna med en momentnyckel. Någon sådan har jag inte. Tips?

Mikva sa:
Servar ni er baksvingen regelbundet eller kör ni till det rasar och byter lager?

Vad behöver jag för verktyg för att serva baksvingen? Har inget glapp men misstänker att det är bra att då och då efterdra skruvarna med en momentnyckel. Någon sådan har jag inte. Tips?

Jag brukar fetta in alla lager någon gång per år, ibland oftare om det varit riktigt söligt samt byter lager om de kärvat ihop helt. Momentnyckel är alltid att föredra, biltema har nog säkert liksom massor med andra butiker.

Mikva sa:
Jag har inte bytt några lager, men brukar kontrollera att de går mjukt och att skruvarna är dragna 2-3 ggr per år. Torkar bort smuts och kanske duttar lite fett på utsidan för att hålla fukt borta. Är inget fan av lervälling vilket kanske förklarar varför de håller så bra. Vevlagret blev kört efter ett bad i en insjö, vilket kanske indikerar hur pass känsliga lagrena är.

Är själv lite förvånad över att ganska många byter typ samtliga lager efter mindre än ett år, men de kanske kör mycket i lervälling?

Jag brukar kontrollera mina lager i svingen i samband med att jag servar dämparen. Då man ändå måste plocka isär en del av grejerna. Då lämnar jag in den för lagerbyte LBS. Tycker det är för dyrt att köpa en riktig lagerpress och göra det själv.

Hej
Jag har köpt en Camber 2018 och har lite funderingar med att byta till singelklinga fram
Måste jag byta vevpartiet för det skulle inte gå att bara byta ut framdrevet fick jag höra.

Men skulle det inte bara gå att lägga en distans mellan vevarmen och drevet så den hamnar på rätt ställe?
Just nu så har jag 2x10.

Senast ändrad:
Micke_k sa:
Hej
Jag har köpt en Camber 2018 och har lite funderingar med att byta till singelklinga fram
Måste jag byta vevpartiet för det skulle inte gå att bara byta ut framdrevet fick jag höra.

Men skulle det inte bara gå att lägga en distans mellan vevarmen och drevet så den hamnar på rätt ställe?
Just nu så har jag 2x10.

Jag körde med distansbrickor när jag singlifierade min Kona Proces för att få singelklingan att sitta bra i förhållande till kassetten och få bra kedjelinje. Funkade fint. Men beror ju på hur dit vevparti ser ut. Släng upp en bild!

Så här ser det ut

Bilagor

• 7433483C-3A16-4954-8CE3-5F3317EAAEEC.png
    7433483C-3A16-4954-8CE3-5F3317EAAEEC.png
    314.9 KB · Besök: 145
  • BD42F0B7-0171-49DD-968D-D4B3DBC00A6F.png
    BD42F0B7-0171-49DD-968D-D4B3DBC00A6F.png
    338.2 KB · Besök: 104
Micke_k sa:

Köp detta kit i valfri storlek så är du good to go:
https://www.oneupcomponents.com/products/narrow-wide-chainrings-104-bcd

Alternativt detta: https://www.wolftoothcomponents.com/products/104-bcd-stainless-steel-chainrings om du vill ha mycket längre livslängd på drevet, dock krävs fortfarande distanser för att få till rätt kedjelinje, WTC borde ha såna men hittar det inte via mobilens gränssnitt...
Också värt att notera men kanske bara gäller 2x Shimano-vevpratier: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...and_SLX_m665_Double_Compatibility_v4.pdf?1310

Då borde det gå att mäta till inner drevet för att vet hur mycket drevet ska flyttats ut och köpa distanser där efter
funderar på ovalt drev 30 eller 32
såg att även vevlagret är Sram gpx om nu ska köpa ett nytt vevparti så bör det väl vara Sram vevparti som passar till gpx
har jag fattat det rätt ??

Jo. Helt rätt nytt vevparti måste vara för GPX BB (vet inte hur det är med deras nya SUB-parti, Googla så hittar du nog)
Är det 30-32 du tänkt ha så blir det BCD104, BCD64 tror jag bara finns upp till T28.
Men är inte så insatt längre eftersom jag tränat benen för att trampa 11-42 och 32/34 ;)

larsaw sa:
Jo. Helt rätt nytt vevparti måste vara för GPX BB (vet inte hur det är med deras nya SUB-parti, Googla så hittar du nog)
Är det 30-32 du tänkt ha så blir det BCD104, BCD64 tror jag bara finns upp till T28.
Men är inte så insatt längre eftersom jag tränat benen för att trampa 11-42 och 32/34 ;)

Hade tänkt mig att byta fram först eftersom framväxeln bråkar med mig så 32 eller 30 och sen till våren byta bak till 11-46 borde passa men det får bli nästa huvudvärk att bestämma vilket man ska ha bak

Senast ändrad:
larsaw sa:
Ok, isf skulle jag gått på ett billigt T32-drev från ebay eller https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-oval-chainring-104bcd-narrow-wide.htm för att testa, blir det för tungt köp ett T30.
Storlek beror ju iof och på vad har du för omfång bak idag?

EDTI: BTW, Superstar säljer visst även distansringarna du lär behöva: https://www.superstarcomponents.com/en/chainline-spacers.htm

Idag har jag 9 bak men som jag skrev innan så ska jag byta även där till 11-46
Men känslan säger mig att 30 t kanske är att före dra även om man byter bak.

larsaw sa:
Ok, isf skulle jag gått på ett billigt T32-drev från ebay eller https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-oval-chainring-104bcd-narrow-wide.htm för att testa, blir det för tungt köp ett T30.

EDTI: BTW, Superstar säljer visst även distansringarna du lär behöva: https://www.superstarcomponents.com/en/chainline-spacers.htm

Mitt drev från superstar funkade riktigt fint. Körde vanliga fjäderbrickor...

Efter ett antal veckors research och byggt upp ett begär.. mycket med hjälp av Happy!, har jag nu äntligen tagit steget in i mtb världen..
Slog till på Stumpjumper ST 29” 2019, som jag förstår är den ”nya” Camper.

Som nybörjare har man inte så mycket att jämföra med, men jäklar va kul jag och black_stumpy har haft tillsammans under vår första vecka tillsammans!
All the best, vi syns i spåret!

Bilagor

• 80F1CBD9-252D-42F7-BD4E-171964B394F5.jpeg
    80F1CBD9-252D-42F7-BD4E-171964B394F5.jpeg
    648.5 KB · Besök: 97
salle sa:
larsaw sa:

Mitt drev från superstar funkade riktigt fint. Körde vanliga fjäderbrickor...

Grymt prisvärda klingor! Made in UK, stort sortiment och hemma på 4 dagar.

Finns nästan alltid rabattkod på deras FB också.

Jag funderar på att slå till på en Camber på rea. Problemet är att den bara finns i Large och jag är 190cm (L rekommenderas upp till 188). Jag har rätt långa ben för övrigt. Vad tror ni, kommer en L vara för liten?
Vad är era längder och ramstorlekar?

lamotte sa:
Jag funderar på att slå till på en Camber på rea. Problemet är att den bara finns i Large och jag är 190cm (L rekommenderas upp till 188). Jag har rätt långa ben för övrigt. Vad tror ni, kommer en L vara för liten?

Cambern är på tok för liten i L för att passa mig som är 189 men med ganska korta ben.

Överlag är de korta i modellen och på en L kommer du hamna ruskigt långt bak på cykeln om du har långa ben och sadelstolpen utdragen till max.

Skulle inte ens tänka tanken tyvärr.

Roger_Edvinsson sa:
lamotte sa:

Cambern är på tok för liten i L för att passa mig som är 189 men med ganska korta ben.

Överlag är de korta i modellen och på en L kommer du hamna ruskigt långt bak på cykeln om du har långa ben och sadelstolpen utdragen till max.

Hade själv också avfärdat det tidigare. Men jag provsatt nya Stumpjumper igår med ram i medium och tyckte inte att den kändes så liten som jag trodde.

lamotte sa:
Roger_Edvinsson sa:
lamotte sa:

Hade själv också avfärdat det tidigare. Men jag provsatt nya Stumpjumper igår med ram i medium och tyckte inte att den kändes så liten som jag trodde.

Har provcyklat Camber i Large och det funkar inte alls för mig.
Men det beror också lite på vad du vill cykla och hur lång styrstam du kan tänka dig att leva med.

Jensclaudius här på forumet bytte sin L mot en XL och kan nog aldrig tänka sig att gå tillbaka igen.

En Medium Stumpy -19 är väll ungefär lika stor som en Large Camber -18.

Jag skulle utan tvekan gått på en XL även på nya Stumpyn om jag skulle köpa en sån.

Roger_Edvinsson sa:
lamotte sa:
Roger_Edvinsson sa:
lamotte sa:

Har provcyklat Camber i Large och det funkar inte alls för mig.
Men det beror också lite på vad du vill cykla och hur lång styrstam du kan tänka dig att leva med.

Jensclaudius här på forumet bytte sin L mot en XL och kan nog aldrig tänka sig att gå tillbaka igen.

En Medium Stumpy -19 är väll ungefär lika stor som en Large Camber -18.

Jag skulle utan tvekan gått på en XL även på nya Stumpyn om jag skulle köpa en sån.

Tack för input! Jag får nog avvakta och få tag på en XL. Jag får förhoppningsvis sålt min HT idag och behöver alltså en ny cykel snarast ?

Så, det blev en Camber Comp XL. Grymt nöjd men nu vill jag försöka få ner vikten lite. Affären konverterade till 1X så det är redan gjort. Vad är nästa steg? Byta hjul? Det är Roval Traverse 29 enligt spec och kollar jag på deras sida så väger dessa in på 1870g. Men hittade lite diskussion ang hjul tidigare i tråden om att det var nån annan variant som skulle väga över 2kg. Någon som vet vad som stämmer? Vad är en vettig vikt kontra pris på hjul om man ändå vill ha hyfsat hållbara?

Nu sitter det Specialized Purgatory o Ground Control på men till våren blir det nog ett par lättare däck men dessa funkar bra nu.

lamotte sa:
Det är Roval Traverse 29 enligt spec och kollar jag på deras sida så väger dessa in på 1870g. Men hittade lite diskussion ang hjul tidigare i tråden om att det var nån annan variant som skulle väga över 2kg. Någon som vet vad som stämmer? Vad är en vettig vikt kontra pris på hjul om man ändå vill ha hyfsat hållbara?

Nu sitter det Specialized Purgatory o Ground Control på men till våren blir det nog ett par lättare däck men dessa funkar bra nu.

Jag har bytit hjul på en Camber Comp 27.5 från Roval Traverse till Roval Traverse Fattie, gick från 2080 till 1700g. Byte kassetten från SRAM NX till PG-1175 sparade 160g till. Roval Traverse Fattie hjul är jättefin, enda nackdelen är att points of engagement är bara 24.
Purgatory och Ground Control är helt ok, men till sommaren kan man köpa snabbare däck.

Edit: fixade namnen på hjulen.

Senast ändrad:
Berk sa:
lamotte sa:
Det är Roval Traverse 29 enligt spec och kollar jag på deras sida så väger dessa in på 1870g. Men hittade lite diskussion ang hjul tidigare i tråden om att det var nån annan variant som skulle väga över 2kg. Någon som vet vad som stämmer? Vad är en vettig vikt kontra pris på hjul om man ändå vill ha hyfsat hållbara?

Jag har bytit hjul på en Camber Comp 27.5 från Traverse till Roval Traverse, gick från 2080 till 1700g. Byte kassetten från SRAM NX till PG-1175 sparade 160g till. Roval Traverse hjul är jättefin, enda nackdelen är att points of engagement är bara 24.
Purgatory och Ground Control är helt ok, men till sommaren kan man köpa snabbare däck.

Vad är skillnaden på Traverse och Roval Traverse? Trodde bara det fanns Roval Traverse.

lamotte sa:
Berk sa:
lamotte sa:

Jag har bytit hjul på en Camber Comp 27.5 från Traverse till Roval Traverse, gick från 2080 till 1700g. Byte kassetten från SRAM NX till PG-1175 sparade 160g till. Roval Traverse hjul är jättefin, enda nackdelen är att points of engagement är bara 24.

Vad är skillnaden på Traverse och Roval Traverse? Trodde bara det fanns Roval Traverse.

Jag hade fel på namnen. Camber Comp kommer med Roval Traverse (som man inte kan köpa separat). Jag köpte Roval Traverse Fattie som upgrade. Dom verkar att ha samma, breda fälgar, men Fattie har mycket lättare nav och ekrar. Fattie kan man också får med XD body.

Senast ändrad:
Berk sa:
lamotte sa:
Berk sa:
lamotte sa:

Jag hade fel på namnen. Camber Comp kommer med Roval Traverse (som man inte kan köpa separat). Jag köpte Roval Traverse Fattie som upgrade. Dom verkar att ha samma, breda fälgar, men Fattie har mycket lättare nav och ekrar. Fattie kan man också får med XD body.

Undrar vad skillnaden är om Fattie-versionen har samma bredd och dessutom är lättare.

Tillbaka
Topp