Specialized Diverge 2015 - Tankar?

Hej !

Har tänkt sätta SKS-longbow på min Comp Diverge. Någon som monterat o kört med dessa ?

Bifogar exempelbild som jag hittade på webben.

Fredrik

Bilagor

• image.png
    image.png
    119.9 KB · Besök: 143
Jag kör på schwalbes winter marathon med 30-622, kör du större så tar det i skärmen vid ojämnheter etc... har provat med soumi w240 vilket är olidligt :).

Vad ska du ha hojen till?
Ska du köra lvg köp då inte en CX.
Jag köpte en Focus mares ax 105 disc 2016 för att pendla med men den är för lågt växlad jämfört med min tarmac. I skogen säkert perfekt men på väg nope, varvar ur för fort. Så nu ligger den på k&s till förmån för en mtb, kommer att funka lika bra för mig

Tack pedro, det är en elite dsw jag kikar på om det gör någon skillnad.

Det jag främst letar efter är något som sväljer dubbdäck och skärmar så att jag kan vintercykla på isiga norrlandsvägar. Och kanske lite lättare stigcykling på sommaren samt pendling. Tänkte att divergen skulle passa bra där. En sommarcykel har jag redan :)

Jag har en elite dsw och bor i umeå samt pendlar med cykeln oavsett väder... Visst skulle mer dubb vara till hjälp i kurvorna men det funkar rätt bra.

IMG_4244.JPG
Jag använder också Schwalbes vinterdäck. Tror väl det är samma storlek. Ovanpå det har jag Specializeds skärmar. På framgaffeln har jag gängat om/upp hålen för infästningsskruvarna. De är bara 2mm insex. Den ena fastnade o gick inte att få ur. Kan tänka mig att göra likadant bak. Fast hur jag skall få in ett verktyg mellan gaffelbenen har jag inte klurat ut. Bifogar bild ifrån en träningsrunda i vintras.

Hej ! Ok. Diskussionen fanns men kom fram till att 54 var bäst. Har idag en 75 styrstam. Samma på Tarmacen. Lite väl snällt kanske. Funderar på att prova en 90 på båda. För övrigt är Divergen perfekt. Sitter på ca 74 cm. Är 176 cm lång. Skiljer inte mkt mot min Tarmac. Har du jämfört geometrin mellan 58 Tarmac o 58 Diverge ? Rent spontant borde Divergen passa i 58 oxå. Bara justera längd på styrstam o höjd. Sadeln lite bak/fram. Däremot skiljer sig nog geometrin från den nya Divergen kontra den gamla.

Har beställt en Diverge i storlek 54 och är typ 177cm. Tyvärr dålig koll på vad jag har på mina rejsers men de är å andra sidan av andra fabrikat.

Fredrik-Öland sa:
Hej ! Ok. Diskussionen fanns men kom fram till att 54 var bäst. Har idag en 75 styrstam. Samma på Tarmacen. Lite väl snällt kanske. Funderar på att prova en 90 på båda. För övrigt är Divergen perfekt. Sitter på ca 74 cm. Är 176 cm lång. Skiljer inte mkt mot min Tarmac. Har du jämfört geometrin mellan 58 Tarmac o 58 Diverge ? Rent spontant borde Divergen passa i 58 oxå. Bara justera längd på styrstam o höjd. Sadeln lite bak/fram. Däremot skiljer sig nog geometrin från den nya Divergen kontra den gamla.

Jodå, jag har jämfört och kort provcyklat stl 56 och 58, (det är den gamla modellen) spontant så kändes då 56 helt ok, men sen när jag jämförde hemma m Tarmac:en så skiljde det lite väl mkt och sadelstolpe på Divergen är nära maxhöjd, dessutom smalare styre. Läste på lite mer och inser att alla rek inkl Specialized's är att ta samma stl... så även om känslan talar emot så tänker jag att det kanske är 58 jag ska ta och sen modifiera lite, istf tvärtom..

Jmfr m gamla CX: en var det dock inte jättestor skillnad.

thomalin sa:
Fredrik-Öland sa:

Jodå, jag har jämfört och kort provcyklat stl 56 och 58, (det är den gamla modellen) spontant så kändes då 56 helt ok, men sen när jag jämförde hemma m Tarmac:en så skiljde det lite väl mkt och sadelstolpe på Divergen är nära maxhöjd, dessutom smalare styre. Läste på lite mer och inser att alla rek inkl Specialized's är att ta samma stl... så även om känslan talar emot så tänker jag att det kanske är 58 jag ska ta och sen modifiera lite, istf tvärtom..

Det blir nog bra. Lycka till. Posta bild sen. Finns även ett bra Forum på FB. Specialized Diverge and Dolce Evo owners and Enthusiasts

Fredrik-Öland sa:
thomalin sa:
Fredrik-Öland sa:

Det blir nog bra. Lycka till. Posta bild sen. Finns även ett bra Forum på FB. Specialized Diverge and Dolce Evo owners and Enthusiasts

Tack för FB tipset! Efter en hel del velande, måttande och research på olika forum och FB sidan så blev det till sist en kompromiss med en 58 med kortare styrstam. I stort sett alla tips och reviews pekade på 58. Men känner mig fortfarande inte helt säker :/.. är verkligen mittimellan storleksmässigt men tror nog att det blev bra ändå.

Fick bra hjälp på Sportson i Kungens Kurva med först köp av 56, och sen byte till den större. Det blev också en helt ok affär, eftersom det är gamla modellen var den prissänkt från 35tkr till 21tkr.

Här kommer bild. Nu utrustad m xtr - pedaler och s-works flaskställ.

IMG_4252.JPG

Senast ändrad:
thomalin sa:
Fredrik-Öland sa:
thomalin sa:
Fredrik-Öland sa:

Tack för FB tipset! Efter en hel del velande, måttande och research på olika forum och FB sidan så blev det till sist en kompromiss med en 58 med kortare styrstam. I stort sett alla tips och reviews pekade på 58. Men känner mig fortfarande inte helt säker :/.. är verkligen mittimellan storleksmässigt men tror nog att det blev bra ändå.

Fick bra hjälp på Sportson i Kungens Kurva med först köp av 56, och sen byte till den större. Det blev också en helt ok affär, eftersom det är gamla modellen var den prissänkt från 35tkr till 21tkr.

Här kommer bild. Nu utrustad m xtr - pedaler och s-works flaskställ.

Kalas ??
Där gjorde du ett mkt bra köp.
Med Specialized Plug and Play-skärmar kan du köra med 33 mm däck o även Schwalbes vinterdäck med dubb. Om du vill köra under blöta förhållanden. Ett tips dock. De dolda fina skärmhålen där stagen trycks in, bak o fram, låses med en liten 2mm insexskruv. Fram under framgaffeln. Bak på insidan av gaffeln. Kör man i lite halvstökig terräng,typ grusvägar med lite gropar så kan stagen lossna. För mig har de fungerat mkt bra. MEN ett problem i år var att ena skruven fram inte lossade när jag skulle ta av framskärmen. Den hade ärjat. Det resulterade i att skallen blev rund o inte kunde skruvas ur. Slutresultatet blev att jag borrade ur skruven. Sen borrade jag upp båda hålen o gängade om till M4. En tjockare skruv o mkt bättre huvud skall fungera bättre hoppas jag. Finns många olika skruv att välja på så att det blir snyggt,om man bryr sig om det. Bak har jag inte haft problem. Att borra upp o gänga om där blir svårare då det är mellan gaffelbenen. En annan lösning är att fästa skärmstagen på fram/bakgaffelns utsida då det även finns hål där. Specializeds skärmar blir då svåra att fästa då stagen bara är en pinne. Men SKS-skärmar har ju en ögla som skruven går igenom. Enklare. Men...tror att det finns speciella "skruvar" som ett stag kan gå in i men ändå låsas fast.

Så nu är en kortare premiärtur avklarad. Storleksbekymret är helt borta, den var perfekt!

Enda frågetecknet var egentligen däcken Roubaix 28:or med mkt begränsat grepp, dock riktigt bra rull på släta grusvägar. Sämre på nylagd grusväg då jag sjönk ner lite. Krämig lera blev lite väl spännande.

Tack för info om skärmar, det lär väl behövas framöver...

Några bilder:
IMG_4282.PNG

IMG_4281.PNG

IMG_4280.PNG

däck finns bredare :) Fin cykel, en sådan har jag haft innan med.

Angående skärmar så är Specialized Plug'n'Play att rekommendera, sitter stabilt och bra.

cerro sa:
däck finns bredare :) Fin cykel, en sådan har jag haft innan med.

Angående skärmar så är Specialized Plug'n'Play att rekommendera, sitter stabilt och bra.

Yes, det blir nog att sätta på lite bredare däck, ska ge dessa några rundor först. Ska ta och införskaffa ett par skärmar...

thomalin sa:
Fredrik Z sa:
Fredrik-Öland sa:
Fredrik Z sa:

Den var fin ! En Comp ? Shimano 105 fram/bak med Praxis vevparti ?
Antar att det motsvarar min Comp (gamla) från 2016.
Japp. Comp Carbon. Endast bytt ut däcken till 42mm.

Oj, det var feta däck. Antar att man gjort mer utrymme för däcken på nya modellen. Lär inte passa på min från 2016 :/
Nej, TROR det är först på 2018 man får in så breda däck.

Tillbaka
Topp