Fredrik-Öland
Medlem
Specialized Diverge 2015 - Tankar?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fredrik-Öland sa:Jag har Strl 54 på min Tarmac racer. Samma Strl på min Diverge Comp 2016.
Fredrik-Öland sa:Kul. Vilken modell blev det ? Dem med 1x11 drivlina är trevliga ?
Fredrik-Öland sa:Hej ! Ok. Diskussionen fanns men kom fram till att 54 var bäst. Har idag en 75 styrstam. Samma på Tarmacen. Lite väl snällt kanske. Funderar på att prova en 90 på båda. För övrigt är Divergen perfekt. Sitter på ca 74 cm. Är 176 cm lång. Skiljer inte mkt mot min Tarmac. Har du jämfört geometrin mellan 58 Tarmac o 58 Diverge ? Rent spontant borde Divergen passa i 58 oxå. Bara justera längd på styrstam o höjd. Sadeln lite bak/fram. Däremot skiljer sig nog geometrin från den nya Divergen kontra den gamla.
thomalin sa:Fredrik-Öland sa:Hej ! Ok. Diskussionen fanns men kom fram till att 54 var bäst. Har idag en 75 styrstam. Samma på Tarmacen. Lite väl snällt kanske. Funderar på att prova en 90 på båda. För övrigt är Divergen perfekt. Sitter på ca 74 cm. Är 176 cm lång. Skiljer inte mkt mot min Tarmac. Har du jämfört geometrin mellan 58 Tarmac o 58 Diverge ? Rent spontant borde Divergen passa i 58 oxå. Bara justera längd på styrstam o höjd. Sadeln lite bak/fram. Däremot skiljer sig nog geometrin från den nya Divergen kontra den gamla.
Jodå, jag har jämfört och kort provcyklat stl 56 och 58, (det är den gamla modellen) spontant så kändes då 56 helt ok, men sen när jag jämförde hemma m Tarmac:en så skiljde det lite väl mkt och sadelstolpe på Divergen är nära maxhöjd, dessutom smalare styre. Läste på lite mer och inser att alla rek inkl Specialized's är att ta samma stl... så även om känslan talar emot så tänker jag att det kanske är 58 jag ska ta och sen modifiera lite, istf tvärtom..
Jmfr m gamla CX: en var det dock inte jättestor skillnad.
Fredrik-Öland sa:thomalin sa:Fredrik-Öland sa:Hej ! Ok. Diskussionen fanns men kom fram till att 54 var bäst. Har idag en 75 styrstam. Samma på Tarmacen. Lite väl snällt kanske. Funderar på att prova en 90 på båda. För övrigt är Divergen perfekt. Sitter på ca 74 cm. Är 176 cm lång. Skiljer inte mkt mot min Tarmac. Har du jämfört geometrin mellan 58 Tarmac o 58 Diverge ? Rent spontant borde Divergen passa i 58 oxå. Bara justera längd på styrstam o höjd. Sadeln lite bak/fram. Däremot skiljer sig nog geometrin från den nya Divergen kontra den gamla.
Jodå, jag har jämfört och kort provcyklat stl 56 och 58, (det är den gamla modellen) spontant så kändes då 56 helt ok, men sen när jag jämförde hemma m Tarmac:en så skiljde det lite väl mkt och sadelstolpe på Divergen är nära maxhöjd, dessutom smalare styre. Läste på lite mer och inser att alla rek inkl Specialized's är att ta samma stl... så även om känslan talar emot så tänker jag att det kanske är 58 jag ska ta och sen modifiera lite, istf tvärtom..
Det blir nog bra. Lycka till. Posta bild sen. Finns även ett bra Forum på FB. Specialized Diverge and Dolce Evo owners and Enthusiasts
Fredrik Z sa:177 och har en 54
thomalin sa:Fredrik-Öland sa:thomalin sa:Fredrik-Öland sa:Hej ! Ok. Diskussionen fanns men kom fram till att 54 var bäst. Har idag en 75 styrstam. Samma på Tarmacen. Lite väl snällt kanske. Funderar på att prova en 90 på båda. För övrigt är Divergen perfekt. Sitter på ca 74 cm. Är 176 cm lång. Skiljer inte mkt mot min Tarmac. Har du jämfört geometrin mellan 58 Tarmac o 58 Diverge ? Rent spontant borde Divergen passa i 58 oxå. Bara justera längd på styrstam o höjd. Sadeln lite bak/fram. Däremot skiljer sig nog geometrin från den nya Divergen kontra den gamla.
Det blir nog bra. Lycka till. Posta bild sen. Finns även ett bra Forum på FB. Specialized Diverge and Dolce Evo owners and Enthusiasts
Tack för FB tipset! Efter en hel del velande, måttande och research på olika forum och FB sidan så blev det till sist en kompromiss med en 58 med kortare styrstam. I stort sett alla tips och reviews pekade på 58. Men känner mig fortfarande inte helt säker :/.. är verkligen mittimellan storleksmässigt men tror nog att det blev bra ändå.
Fick bra hjälp på Sportson i Kungens Kurva med först köp av 56, och sen byte till den större. Det blev också en helt ok affär, eftersom det är gamla modellen var den prissänkt från 35tkr till 21tkr.
Här kommer bild. Nu utrustad m xtr - pedaler och s-works flaskställ.
cerro sa:däck finns bredare :) Fin cykel, en sådan har jag haft innan med.
Angående skärmar så är Specialized Plug'n'Play att rekommendera, sitter stabilt och bra.
Japp. Comp Carbon. Endast bytt ut däcken till 42mm.Fredrik-Öland sa:Fredrik Z sa:177 och har en 54
Den var fin ! En Comp ? Shimano 105 fram/bak med Praxis vevparti ?
Antar att det motsvarar min Comp (gamla) från 2016.
Fredrik Z sa:Japp. Comp Carbon. Endast bytt ut däcken till 42mm.Fredrik-Öland sa:Fredrik Z sa:177 och har en 54
Nej, TROR det är först på 2018 man får in så breda däck.thomalin sa:Fredrik Z sa:Japp. Comp Carbon. Endast bytt ut däcken till 42mm.Fredrik-Öland sa:Fredrik Z sa:177 och har en 54
Oj, det var feta däck. Antar att man gjort mer utrymme för däcken på nya modellen. Lär inte passa på min från 2016 :/