Specialized Enduro 29

Specialized Enduro 29
fredrik168 skrev:
-------------------------------------------------------
> Prata med skoogh så kanske du får prova hans om
> han fått fart på bakdämparn.
Han är min mentor just nu när det gäller cykel val ;)

Specialized Enduro 29
Ok vad säger han då? Lite för mycket cykel i detta plattlandet? Vad jag vet så är det väl din,min och bmc's am som är det bästa som går att cykla på just nu,där vi bor, sen kan det ju skilja utrustningsmässigt 10/11delat revelation/pike och hjul, men åk in på pp och kolla om du har vägarna förbi för stefan har väl ochså en? Sen finns det kanske en 2016 till salu i butiken?

Specialized Enduro 29
Bytte faktisk precis från Stumpy Evo 29 till Enduro 29 denna säsong. Närmare bestämt en Stumpy Evo Comp 29 till Enduro Expert Carbon 29. För mig var det det perfekta bytet. Vill ha något att skylla på när man inte hänger med på platta långdistanssegmenten (läs: längre än 500m och över 0% grade) och vill kunna köra så stökig terräng som möjligt, utan att man känner att man måste kliva av hojen så fort det lutar lite uppför. Första intrycket vid bytet var att Enduron kändes hög och stor (hela hojen ca 2cm högre pga 2cm mera slag), och man märkte att det helt klart var lite svårare med vissa extrema uppförslöpor, men jag hann köra ett sista åk på Stumpyn 2 mån efter jag bytt innan jag sålde den och då kändes det bara konstigt och stelt, och nu så tar jag samma uppförslöpor precis lika bra som innan med Enduron, så är mest en vanesak.

Egentligen tror jag att Stumpy Evon är den ultimata trail-hojen för Sthlmsområdet, och att Enduron är lite overkill, och det är ju inte jättestor skillnad på dom om du kollar på geometrin, men iom mina intressen lutar åt Enduro, DH, och bikeparks, även om jag inte kommer iväg på det alls ofta, så känns det mera rätt med en Enduro. Skulle väldigt gärna ha en 2016 Stumpy också att byta med men de är alldeles för lika för att äga båda. Har faktiskt själv tänkt att jag ska dra på någon Specialized demo-dag bara för jämföra de sida vid sida, och för att inte tala om 27,5"-varianterna, men har inte dykt upp någon ännu.

Senast ändrad:
Specialized Enduro 29
Vad ska cykeln användas till? Fördelning mellan rejält stök nerför/tävling/liftburet mot vanlig stigåkning?

Att kuska runt på en Enduro till vardags känns overkill. Men börjar vi prata endurotävling eller liftburet så föestår jag ju mer vitsen.

Vad begränsar din Stumpy idag?

Specialized Enduro 29
Det kommer mest var stigåkning men även Järvsö lite då och då .
Jag cyklar för att det är kul och aldrig mot klockan vill ha en rolig lekfull hoj och Stumpyn har för mig inga begränsningar bara sugen på något nytt,har även funderat på fsr comp carbon 2015 eller fsr comp 2016

Specialized Enduro 29
Personligen tror jag man har roligare till vardags på en hoj med lite mindre slaglängd. Då känns den rapp och man får även lite mer utmaning.

Har en Trance Sx och en Camber. Till vanlig stigåkning och vanliga wtigar nerför tycker jag Cambern är mycket roligare. Trancen känns bara död innan det börjar gå riktigt fort.

Om jag var du skulle jag nog fundera på nya Stumpyn om byte av hoj lockar. Men det är ju en väldig smaksak, om jag förstår rätt så bor du i närheten av Sandviken? Så kolla med tex PP om du kan testrulla Enduron i alla fall.

Specialized Enduro 29
theBrand skrev:
> Om du vill ha en mer lekfull hoj så kanske du
> skulle prova stumpy eller Enduro i 27,5?

Mja, enduron i 27,5 riskerar att bli lite segare vid vanlig stigcykling. 29an har så pass bra rull att det funkar bra. Samt att den är skojfrisk.

Specialized Enduro 29
Luthman Photography skrev:
> theBrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du vill ha en mer lekfull hoj så kanske du
> > skulle prova stumpy eller Enduro i 27,5?
>
>
> Mja, enduron i 27,5 riskerar att bli lite segare
> vid vanlig stigcykling. 29an har så pass bra rull
> att det funkar bra. Samt att den är skojfrisk.

Äh, ni i Vallentuna har alla blivit mutade av 29"-maffian, det är vad jag tror minsann. Det är bara Schreddan som är "true" :p

Specialized Enduro 29
Hur jävla "true" är man på 27,5? 26/24 och Gazza trenoll är det enda som är riktigt "true"!

Borde det inte komma en ny stumpy29 utan milslånga kedjestag snart? Den hade jag gått på för stighojning, eller rent av en Camber. Eller en Process111 eller Transitions motsvarighet om man nu ska ta sig utanför Specialized-boxen men ändå vill ha 29"

Specialized Enduro 29
marran skrev:
> Hur jävla "true" är man på 27,5? 26/24 och
> Gazza trenoll är det enda som är riktigt
> "true"!
>
> Borde det inte komma en ny stumpy29 utan
> milslånga kedjestag snart? Den hade jag gått på
> för stighojning, eller rent av en Camber. Eller
> en Process111 eller Transitions motsvarighet om
> man nu ska ta sig utanför Specialized-boxen men
> ändå vill ha 29"

2016 har kortare kedjestag.

Specialized Enduro 29
Razzr skrev:
> fredrik168 skrev:
> -----
> > Prata med skoogh så kanske du får prova hans
> om
> > han fått fart på bakdämparn.
> Han är min mentor just nu när det gäller cykel
> val ;)

Så det blir en Canyon alltså??

Specialized Enduro 29
Luthman Photography skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Hur jävla "true" är man på 27,5? 26/24 och
> > Gazza trenoll är det enda som är riktigt
> > "true"!

Schreddan är alltid true, har inget med hjulstorlek att göra.

Nä, men det hela "jag vill ha en cykel som helt slätar ut stigen och ger mig snabbast tid på #trenduro" är lite tjatigt tycker jag. Jag har hellre en cykel som är kul att cykla på, sen skiter jag ärligt talat i hur snabb den är.

(Men vist, känslan av att "monstertrucka" terrängen kan ju också vara kul, och för en del kanske det är det roligaste med att cykla skog.)

> >
> > Borde det inte komma en ny stumpy29 utan
> > milslånga kedjestag snart? Den hade jag gått
> på
> > för stighojning, eller rent av en Camber.
> Eller
> > en Process111 eller Transitions motsvarighet om
> > man nu ska ta sig utanför Specialized-boxen
> men
> > ändå vill ha 29"
>
> 2016 har kortare kedjestag.

Camber 2016 ser ut som en grym stigcykel tycker jag (om man vill ha 29" alltså)

Specialized Enduro 29
theBrand skrev:
>
> Nä, men det hela "jag vill ha en cykel som helt
> slätar ut stigen och ger mig snabbast tid på
> #trenduro" är lite tjatigt tycker jag. Jag har
> hellre en cykel som är kul att cykla på, sen
> skiter jag ärligt talat i hur snabb den är.
>

Detta kan inte sägas för ofta i dessa tider av trendurohets. Köra fort KAN vara kul, men att ha roligt är garanterat kul :)

Specialized Enduro 29
theBrand skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > marran skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur jävla "true" är man på 27,5? 26/24 och
> > > Gazza trenoll är det enda som är riktigt
> > > "true"!
>
> Schreddan är alltid true, har inget med
> hjulstorlek att göra.
>
> Nä, men det hela "jag vill ha en cykel som helt
> slätar ut stigen och ger mig snabbast tid på
> #trenduro" är lite tjatigt tycker jag. Jag har
> hellre en cykel som är kul att cykla på, sen
> skiter jag ärligt talat i hur snabb den är.
>
> (Men vist, känslan av att "monstertrucka"
> terrängen kan ju också vara kul, och för en del
> kanske det är det roligaste med att cykla skog.)

Har man kass teknik (som moi) är långslagig 29" ett ypperligt sätt att äntligen få känna sig lite snabb. Även om jag faktiskt inte är snabbare så känns det bättre. Känslor är icke att förakta! (Det säger min sambo iaf)

Vill jag känna mig långsam och behöva jobba med terrängen tar jag min singlespeedhardtail.

>
> > >
> > > Borde det inte komma en ny stumpy29 utan
> > > milslånga kedjestag snart? Den hade jag
> gått
> > på
> > > för stighojning, eller rent av en Camber.
> > Eller
> > > en Process111 eller Transitions motsvarighet
> om
> > > man nu ska ta sig utanför Specialized-boxen
> > men
> > > ändå vill ha 29"
> >
> > 2016 har kortare kedjestag.
>
> Camber 2016 ser ut som en grym stigcykel tycker
> jag (om man vill ha 29" alltså)

Specialized Enduro 29
theBrand skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > theBrand skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om du vill ha en mer lekfull hoj så kanske
> du
> > > skulle prova stumpy eller Enduro i 27,5?
> >
> >
> > Mja, enduron i 27,5 riskerar att bli lite
> segare
> > vid vanlig stigcykling. 29an har så pass bra
> rull
> > att det funkar bra. Samt att den är skojfrisk.
>
> Äh, ni i Vallentuna har alla blivit mutade av
> 29"-maffian, det är vad jag tror minsann. Det är
> bara Schreddan som är "true" :p

Freddan är efterbliven. Så enkelt är det.

Stalle

Specialized Enduro 29
Vet inte vad som kränker mig mest. Att bli kallad efterbliven eller att jag nämns i en Spezializedi-tråd.
Lutar dock väldigt mycket åt det senare. Slagsida typ.

Specialized Enduro 29
Trampatask'indian skrev:
> Är stumpjumpern overkill på stigarna? Gillar ju
> när det blir stenigt och bökigt men det är inte
> varje meter det är de tyvärr

Allt beror på vem man frågar. Vissa tycker att slaglängd överhuvudtaget är onödigt. Jag resonerar som jag gör med skidor, ju mer jag kommer undan med ju bättre. För några år sedan var en 160mm-hoj inte så rolig att trampa runt i skogen. Idag är det inga problem, cyklarna bli lättare och effektivare.

Specialized Enduro 29
Trampatask'indian skrev:
> Är stumpjumpern overkill på stigarna? Gillar ju
> när det blir stenigt och bökigt men det är inte
> varje meter det är de tyvärr

Som Bengan säger beror det på. Jag tycker att för mkt slaglängd gör att en stig som skulle vara rolig på en mindre hoj blir lite som grusväg, man bara sitter ner och vevar järnet. Säkert ett snabbare sätt att ta sig fram, men jag har hellre lite kul och utmaning, tvingas hoppa runt och röra mig på hojen för att vara maximalt effektiv.

Det beror också mycket på sällskap, vet jag att jag ska ut med ett gäng som kör lite långsammare kan jag ta lilla hardtailen som kräver massor av energi och input, vet jag att jag ska med ett gäng som är på gränsen att jag hinner med tar jag all hjälp jag kan få och hugger gunghästen (Stumpjumper evo 26" i det här fallet)

Specialized Enduro 29
Allt beror på vem man frågar. Vissa tycker att slaglängd överhuvudtaget är onödigt. Jag resonerar som jag gör med skidor, ju mer jag kommer undan med ju bättre. För några år sedan var en 160mm-hoj inte så rolig att trampa runt i skogen. Idag är det inga problem, cyklarna bli lättare och effektivare.

Har ju en HT men skulle va kul med nåt ja kan ha när vännerna är med ut med sina värstingar o leker omkring,
Jag har hellre roligt och trampar omkring uppför som nerför än att "träna" o bara fokusera på det

Specialized Enduro 29
Jag har en Enduro Expert Carbon 29 och en Camber Evo 29. Jag cyklar allt från cykelvasan till Downhill-SM och Endurocupen. Enduron funkar grymt i Åre och Järvsö vilket inte Cambern gör. Cambern funkar grymt på Vasan vilket inte Enduron gör. Vad gäller Stockholms-stigarna är Cambern något snabbare men Enduron roligare.

Om jag bara ska ha en cykel skulle jag nog köpa nya Stumpjumpern. Om jag ska ha två cyklar har jag optimal vagnpark.

Om jag ska ha tre cyklar skulle jag ha kvar de två jag har plus en Demo 8.

Edit: Tänkte om lite grann. Om jag ska ha tre cyklar skulle jag nog ha en Epic, Nya stumpjumpern och en Demo 8.

Hoppas mitt svammel är till någon hjälp.

Senast ändrad:
Specialized Enduro 29
Enduron är nu testad och det är klart att det märks att det är "mer" cykel men rent generellt vete fan om jag tycker att den är långsammare på klättring och platt åka än stumpyn.
Det ska testas lite mer i veckan så får vi se sen.
Vet inte vad jag ska åka på nu ?? men enduron känns helt ok än så länge.

Specialized Enduro 29
Razzr skrev:
> Ja jag gillar specialized men är öppen för
> förslag

Jag syftade på freddep ovan. :)

Specialized Enduro 29
Razzr skrev:
> Enduron är nu testad och det är klart att det
> märks att det är "mer" cykel men rent generellt
> vete fan om jag tycker att den är långsammare
> på klättring och platt åka än stumpyn.
> Det ska testas lite mer i veckan så får vi se
> sen.
> Vet inte vad jag ska åka på nu ?? men enduron
> känns helt ok än så länge.

Kör på enduron.

Specialized Enduro 29
Hej.
Ifjol hade jag en stumpy comp evo. Nu en enduro expert. Båda 29"

Tycker att dom är rätt likvärdiga i "effekt" att trampa platt stig, grusväg mm.
Uppför, liten fördel stumpy. Bättre grepp.
Utför: enduron känns mer lekful. Lättare att manul'a och mer snabbsvängd. Kör man mot klockan så tror jag det är först på typ downhillbanan i Åre å liknade som enduron börjar vara snabbare.

Skulle nog säga enduron är en roligare cykel som oftast är outnyttjad men när du väl hitta den där snabba stökiga stigen är det värt dom extra pulsslagen det kosta dig att ta dig dit:)

Specialized Enduro 29
My cup of tea som egentligen kanske inte är fullt relevant då jag har en Stumpy 29 och en Enduro 650, men det kan ju vara skönt att skriva av sig lite till morgonkaffet. S29+E650 är iaf en kombo jag nu efter en säsong kommit underfund med är väldigt go och planerar att fortsätta på nästa år i 2016 års valör. Jag har dock legat sömnlös i veckor när jag försökt göra rätsida på valen mellan stumpy 29/enduro 650/enduro 29.

*Stumpjumper 29 (dock med Öhlins, det gör enorm skillnad) känns som den ultimata svenska stigraketen. Den är bra över ett stort spann (från ren XC till endurorejs) med lite olika däckval. Dock blir den något klen när man spenderar många dagar i park.

*Enduro 650 (återigen, Öhlins) är grym när det blir stökigt och utför (läs park och "riktiga" endurorejs), men den är klart sämre att trampa svensk stig med jämfört med Stumpjumpern. Gällande E29 så är jag säker på att den är snabbare än 650 i 95% av alla situationer, så frågan är ju vad man är ute efter? Valet på 650 föll egentligen på möjligheten att kunna ha riktiga DH däck (en ganska stor begränsning när det kommer till 29), att inte har två näst intill likadana cyklar, och att det är roligare med mindre hjul när det skall hoppas och lekas i park.

*Skulle jag dock endast ha 1 cykel skulle det bli E29. Det är mycket cykel, men man vänjer sig vid stora hjul på direkten. Fördelarna med 29 på svenska förhållanden är långt större än några få nackdelar. Har vi ens några riktig tighta kurvor i Sverige där 29 blir jobbigt? Tveksamt. Om inte annat har man tjänat in den eventuella tidsförlusten mångdubbelt på raksträckorna innan kurvorna. Lätta däck (t.ex. purgatory grid back/butcher control fram) gör den snabb för stig, tunga däck gör den säker i park.

Så, nu är dags för påtår.

Specialized Enduro 29
Kan meddela att som inte är helt omöjliga att deala med på Evalds heller om du vill ha fler grejer eller går ihop dig med en vän. Bra killar där på Evalds tycker jag.

Specialized Enduro 29
Ska du köpa nytt skulle jag verkligen fundera på nya stumpjumper. Flackare gaffelvinkel, pikegaffel å kortare kedjestag.
Känns som en Sverige Enduro.
Var sugen på den men specialized prishöjningar var ju inte lika lockande..

Specialized Enduro 29
Är det inte så att det bara är valutaskillnaden som gjort priserna högre? Priserna i USA är väl detsamma? Det suger men inte att skylla Specialized eller deras återförsäljare för.

Specialized Enduro 29
Efter lite test på vanlig stig vågar jag påstå att jag inte åker direkt snabbare på en Stumpy,det lutar mer och mer åt en Enduro.

Tillbaka
Topp