Bytte faktisk precis från Stumpy Evo 29 till Enduro 29 denna säsong. Närmare bestämt en Stumpy Evo Comp 29 till Enduro Expert Carbon 29. För mig var det det perfekta bytet. Vill ha något att skylla på när man inte hänger med på platta långdistanssegmenten (läs: längre än 500m och över 0% grade) och vill kunna köra så stökig terräng som möjligt, utan att man känner att man måste kliva av hojen så fort det lutar lite uppför. Första intrycket vid bytet var att Enduron kändes hög och stor (hela hojen ca 2cm högre pga 2cm mera slag), och man märkte att det helt klart var lite svårare med vissa extrema uppförslöpor, men jag hann köra ett sista åk på Stumpyn 2 mån efter jag bytt innan jag sålde den och då kändes det bara konstigt och stelt, och nu så tar jag samma uppförslöpor precis lika bra som innan med Enduron, så är mest en vanesak.
Egentligen tror jag att Stumpy Evon är den ultimata trail-hojen för Sthlmsområdet, och att Enduron är lite overkill, och det är ju inte jättestor skillnad på dom om du kollar på geometrin, men iom mina intressen lutar åt Enduro, DH, och bikeparks, även om jag inte kommer iväg på det alls ofta, så känns det mera rätt med en Enduro. Skulle väldigt gärna ha en 2016 Stumpy också att byta med men de är alldeles för lika för att äga båda. Har faktiskt själv tänkt att jag ska dra på någon Specialized demo-dag bara för jämföra de sida vid sida, och för att inte tala om 27,5"-varianterna, men har inte dykt upp någon ännu.