Bofinken sa:
mikipedia_ sa:
Bofinken sa:
Doctor C sa:
Det är dags att skaffa en ny bakdämpare till min Enduro 29 och jag står och väljer mellan Öhlins TTX 22M och STX 22. Har i dagsläget en Monarch RC3 Plus.
Utan att ha testat någon av Öhlinarna så tänker jag mig att TTX är en mer robust och beprövad konstruktion. STX är å andra sidan lättare. Är det någon markant skillnad på hur de två dämparna uppträder under cykling? Finns det snabbval för kompressionen (likt den på Monarchen) på någon av dämparna?
Cykeln har mestadels använts i varierad Stockholmsterräng men har inget emot att göra den lite mer utförsorienterad nu då jag har beställt en ny Spark 930 som får ta hand om plattcyklingen hädanefter.
Någon som kan ge ett råd?
Är du inte nöjd med Monarchen vid utförsåkning? kan stx:en vara en sån stor uppgradering funderar jag på är också i uppgraderingstankar kring bakdämp på min enduro.
Monarchen är iaf en enorm uppgradering jämfört med fox ctd som kom på bla comp 15-16
Ok lite det jag efterfrågade har en Enduro comp -16, det konstiga är att nypriset på dämparna inte skiljer nämnvärt vilket kan tyckas konstigt då prestandan skall vara ganska stor. Följdfråga för nån med erfarenhet Monarch plus rc3 vs STx? :)
Vill du ha en dämpare med spezfästet lr kan du tänka dig en bikeyoke+valfri annan dämpare?
Isf är ju valen väldigt många fler?
Dvo topaz verkar vara en "bra" dämpare, läste något test på nån engelsk sida där den fick bra omdömmen. Nya Fox x2 när recalen är åtgärdad kanske??