Specialized Enduro - The tråd

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
Jahaja, gött mos! Hur är det med clearance?

Det blir dåligt med skärm i år? Ca 10mm, det räcker ju gott!

Glöm inte att det inte bara räcker med frigång i underbenen..

1358832082349-216ho6cgw827-670-75.jpg

Senast ändrad:
Var ut och lossade på vänster topcap så jag kunde comprimera hela gaffel och det är hur lugnt som hels. Underkant bryggan går till underkant kronan.

Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
C-dale sa:

Den var billigare än väntat, bara 6000€

Haha "bara". Gx-drivpaket och hjul i aluminium tillsammans men spesh egna inhouseskräp. ???

Med det sagt är den ruskigt snygg och jag vill ha en.

Köp! Det är bara pengar, du får ju nya snart igen?

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
C-dale sa:

Den var billigare än väntat, bara 6000€

Haha "bara". Gx-drivpaket och hjul i aluminium tillsammans men spesh egna inhouseskräp. ???

Med det sagt är den ruskigt snygg och jag vill ha en.

Köp! Det är bara pengar, du får ju nya snart igen?

Hehe, näh när jag väl får loss 60papp ska det gå på en klocka! ?

Är det någon som vill låna ut sin enduro 29a från 2017 i medium till mig i några minuter på en tur i Hellas? Bjuder på bullar :D

roskai sa:
Är det någon som vill låna ut sin enduro 29a från 2017 i medium till mig i några minuter på en tur i Hellas? Bjuder på bullar :D

Specialized vill säkert på "test the best" annars! Oklart om det är i Hellas men det brukar vara en omgång i Stockholm. Specialized concept store har väl nån till uthyrning också?

AX3L sa:
roskai sa:

Specialized vill säkert på "test the best" annars! Oklart om det är i Hellas men det brukar vara en omgång i Stockholm. Specialized concept store har väl nån till uthyrning också?
Okej, ska kika på det! Är rätt osugen på att hyra en hoj för att känna på den lite snabbt faktiskt. Är ju egentligen bara att trycka på köpa då jag är nöjd som tusan med min 2016 enduro 650b men vill ha 29.

roskai sa:
AX3L sa:
roskai sa:

Okej, ska kika på det! Är rätt osugen på att hyra en hoj för att känna på den lite snabbt faktiskt. Är ju egentligen bara att trycka på köpa då jag är nöjd som tusan med min 2016 enduro 650b men vill ha 29.

Ahaa, då är jag med. Annars säger ju en "test på parkeringen" inte speciellt mycket, men har du en liknande sedan tidigare brukar man känna ganska fort om det är en förbättring.

roskai sa:
AX3L sa:
roskai sa:

Jag bytte från Stumpy 26" till Enduro 29" utan att ha testat Enduron innan och jag kände mig hemma direkt.

AX3L sa:
roskai sa:
AX3L sa:
roskai sa:

Ahaa, då är jag med. Annars säger ju en "test på parkeringen" inte speciellt mycket, men har du en liknande sedan tidigare brukar man känna ganska fort om det är en förbättring.
Nej men man kan mer eller mindre direkt känna det i ex. hellas på en tisdagsrajd genom att köra en sträcka som man känner till sen innan, Man byter ju cyklar hela tiden med folk tycker jag!

Luthman Photography sa:
roskai sa:
AX3L sa:
roskai sa:

Jag bytte från Stumpy 26" till Enduro 29" utan att ha testat Enduron innan och jag kände mig hemma direkt.

Ja men det lär ju va så. Dessutom är 2017 års 29a typ samma hoj som 2016 års 27,5a fast med den uppenbara skillnaden då.

Jag skulle rekommendera en 2017 års Enduro 29 tum. Bytte upp mig från 2015 års modell och nya enduron är bättre på det mesta. Känns mycket mer "stigcykel" än 2015 utan avkall på utförsegenskaperna. Riktigt bra klättrare och väl balanserad på stigen. Gamla enduron kändes lite klumpig. Utför har jag inte riktigt hårdtestat den än då jag bara cyklat stockholms-stigar än så länge men jag är övertygad att den även känns bättre i Åre och Järvsö mm på grund av den flackare gaffelvinkeln.

Senast ändrad:
FreddeP75 sa:
Jag skulle rekommendera en 2017 års Enduro 29 tum. Bytte upp mig från 2015 års modell och nya enduron är bättre på det mesta. Känns mycket mer "stigcykel" än 2015 utan avkall på utförsegenskaperna. Riktigt bra klättrare och väl balanserad på stigen. Gamla enduron kändes lite klumpig. Utför har jag inte riktigt hårdtestat den än då jag bara cyklat stockholms-stigar än så länge men jag är övertygad att den även känns bättre i Åre och Järvsö mm på grund av den flackare gaffelvinkeln.
Låter bra! Alla tester säger typ samma sak! Gillar att alla lager i svingen har samma storlek numera!

Det beror väl på vilken modell du väljer: har bara kört 2015/2016 och är väldigt nöjd. Köper du den billigare varianten har man snålat med framgaffel: du får Yari. Körde den på hyrcykel i våras och den kan sänka vilken hoj som helst. Just sayin.

Annars är den nya comp bra utrustad.

Baserat på geometri är mitt svar att den utgående modellen är mer stig. Men jag tror i ärlighetens namn inte att det spelar så stor roll.

Förtydligande: Är intresserad av jämförelse av 29'an. Vore trevligt med utlåtande från någon/några som kan jämföra mellan de två modellerna utrustade på jämförbara nivåer :)

@Storaberg: Har läst massor av recensioner, jämfört geometritabeller osv men hittar inget som jämför de två modellerna med varandra...

Vill minnas att dom nämner gamla enduron i Pinkbikes första trst av nya enduron, typ att det har blivit en dhlight jämfört med gamla som var ett stigmonster.

Tycker den nya är en bättre stigcykel än fjolårsmodellen. Är den dessutom en "dhlight" vilket jag inte kan uttala mig om än så är det ju grymt. Den är betydligt styvare än tidigare och ihop med den flackare gaffelvinkeln borde den bli en killer även utför.

Senast ändrad:
Körde 2015 års enduro och kör nu 2017, jag tycker det är stor skillnad när man trampar stig eller uppför med nya 2017. Den
R mycket rappare och svarar bättre. Känns inte lika svampig som 2015.
Samma modell, samma dämpare, dock Öhlins fram även på 2017.
Jag ärmriktigt nöjd med 2017 utför, gör inte bort sig alls faktiskt. Och med nya coil dämparn fram ?

Senast ändrad:
A.Nilsson sa:
Förtydligande: Är intresserad av jämförelse av 29'an. Vore trevligt med utlåtande från någon/några som kan jämföra mellan de två modellerna utrustade på jämförbara nivåer :)

@Storaberg: Har läst massor av recensioner, jämfört geometritabeller osv men hittar inget som jämför de två modellerna med varandra...

Så gjorde jag oxå. Mitt svar blev den utgående modellen. Att man sen fick elitemodellen på Brexit+höstrea gjorde valet ännu enklare. Plus att jag kört 2015 års 29 comp och är nöjd. Önskade bara en större ram. Mina geometrifunderingar var ffa kring stack för att skona ryggen på längre klättringar och plattåkning. Där är ju 2016 betydligt högre i måtten. Sen såg jag att Curtis Keene hade 30 mm rise, 170 mm Lyric och ett gäng spacers på sin 2017....så det blev enkelt för mig. Har man inte det problemet (ryggen) skulle nog jag "valt" en 2017 i rött och gult.....

Spanar på Enduron Öhlins Coil Ltd... Är det den du kör?
Har själv en E29 2015 (med uppgrad gaffel till Fox 36 Fit4 Kashima = bortskämd med bra gaffel)
Tycker du att viktökningen av coil både fram och bak är störande vid trailkörning?
Att de nog är kalas utför utgår jag ifrån :)

Går det att uppgradera star ratchet på enduron? Är väl 18 original och tycker det kan vara lite långt ibland när man behöver trampa bakåt

Beror på vilka hjul du har. Pratar vi star ratchet så är det Roval SL och möjligt att byta. Har du alu hjulen så tror jag inte det går då de ej har star från DT.

Tillbaka
Topp