Specialized Epic - The tråd

Rompa

Aktiv medlem
Eveningstar sa:
Rompa sa:
Jag kör L men om kag köper en ny så kommer det bli en M, jag är 181cm
Om du överväger en M så får jag nog revidera mina tankar om att min cykel är för liten. Tror du har bättre koll på vad som är lagom än vad jag har. =)

Nja. Du behöver nog inte revidera. Jag har korta ben och lång överkropp och då passar en längre L mig men samtidigt har jag dåligt med vikt över bakhjulet då jag inte kan sitta så högt/bakåt, och det saknar jag många ggr.

Oggler

Aktiv medlem
Jag läste någon stans att Specialized tar med set-backen på sadelstolpen i geometritabellen. Kan någon bekräfta eller dementera? Det skulle ju i så fall innebära att tex effektiv topprörslängd i praktiken är typ 20mm kortare än i tabellen.

Stewe

Aktiv medlem
Oggler sa:
Jag läste någon stans att Specialized tar med set-backen på sadelstolpen i geometritabellen. Kan någon bekräfta eller dementera? Det skulle ju i så fall innebära att tex effektiv topprörslängd i praktiken är typ 20mm kortare än i tabellen.

Näe, det låter konstigt?
Min ETT stämmer med geometritabellen: ca: 61,5 på en L

sobrius

Ny medlem
Tack för bra svar. Med 185/89 verkar L vara rätt men stolpen kommer att hamna runt max. Ev egen stolpe till sambon utan setback.

Oggler

Aktiv medlem
Är det bara jag som är väldigt fundersam över sittställningen på Epicen. Andra hojar också för den delen.

Det känns som att jag sitter lite långt bak och att hojen är lite kort. Det är ju väldigt svårt att få något bra mått på var man har överkroppen i längsled på hojen. Men idag när jag var ute och hojade så konstaterade jag att styret skymmer framaxeln i framhjulet. Alltså rak linje mellan mina ögon och framaxeln, som skär styret. Känns det här igen? Detta när jag marschar på platten alltså. Jag inser att detta är ett oerhört trubbigt mått.

Jag har hela tiden en känsla av att jag skulle vilja sitta lite mera utsträckt framåt. Speciellt i klättringarna.

Oggler

Aktiv medlem
Igår bytte jag mitt plattstyre (original till epicen) till ett 20mm riserstyre. Jag monterade det så att handtagen kom på ungefär samma höjd. Dvs jag kompenserade med en kraftigt nedåtriktad stam. Längdmässigt så hamnade handtagen aningens längre fram. Det är svårt att mäta. Men säg 1-1,5cm. Det märkliga är att trots väldigt små till synes mätbara skillnader i sittställning så påverkades den upplevda sittställningen väldigt mycket. Till det bättre alltså. Nu syftar jag på acceleration och klättring. Tyvärr blev väl utförsegenskaperna lite lidande.

Är det något magiskt med riserstyren? Kan små skillnader i vinklarna spela så stor roll. Upsweep och backsweep? Den lilla skillnaden i reach borde inte påverka så fantastiks mkt tycker jag.

Oggler

Aktiv medlem
Jag håller med. Men ibland måste man väl sätta prestanda framför estetik. Problemet med plattstyren är ju att man måste ha så kopiöst långa styrstammar. Backsweepen drar ju bak greppunkterna... typ mycket. Har man lite rise på styret så får man fram greppunkterna genom att bara rotera styret lite framåt.

Oskar

Aktiv medlem
Det finns platta styren utan så löjligt mycket sweep:

3T-Flat-720-Team-Carbon-OS-Lenker-UD-matte-720-mm-c8c3fbbcb950787ace9a36b8d7c1173a.jpeg

Inte är det särskilt dyrt heller: https://www.bike-components.de/en/3T/Flat-720-Team-Carbon-OS-Lenker-p43211/

hm

Aktiv medlem
Oggler sa:
Jag håller med. Men ibland måste man väl sätta prestanda framför estetik. Problemet med plattstyren är ju att man måste ha så kopiöst långa styrstammar. Backsweepen drar ju bak greppunkterna... typ mycket. Har man lite rise på styret så får man fram greppunkterna genom att bara rotera styret lite framåt.

Öhh riser har väl oftast mer backsweep .
Annars är det väl bara att rotera plattstyret också, i vilket fall som helst blir det ju helt keff vinkel för handlederna med felroterat styre vare sig det är riser eller ej.

Stewe

Aktiv medlem
Oggler sa:

Jag skaffade ett sånt där platt styre med backsweep, fast det går fram först för att inte greppunkterna ska hamna längre bak.
Typ som On-one fleege, fast det var någon Ritchey-kopia.
Det känndes riktigt bra faktiskt, fast händerna hamnade på i stort sett samma ställe men med en skönare vinkel på handleden.

Undrar var det tog vägen?

Här är en annan variant på samma tema:

Salsa Bend 2:
https://www.bike24.com/p2112682.html

Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
Oskar sa:
Det finns platta styren utan så löjligt mycket sweep:

Inte är det särskilt dyrt heller: https://www.bike-components.de/en/3T/Flat-720-Team-Carbon-OS-Lenker-p43211/

Men det är ju backsweep man vill ha. Gärna mycket. Och ju bredare styre desto mer. Det ger en skön vinkel för handleder armar axlar och påverkar ända upp i skuldrorna tycker jag. Men nackdelen är alltså att det också kräver långa styrstammar då handtagen kommer långt bak. Med typ 20mm rise på styret och svagt framåtvridet så verkar man vinna längd där utan att vinkeln på handtagen blir allt för märklig.

Oggler

Aktiv medlem
Är det någon som har en susning om vad det sitter för styrlager på en Epic Comp Carbon av senare årsmodell. Ligger lagren direkt i kolfibern? Eller sitter det ilimmade eller ipressade koppar i ramen?

Skönt att den här tråden kom upp på förstasidan. Det är så mkt Camber hela tiden.

Oggler

Aktiv medlem
Ligger lagerringarna rakt i kolfibern alltså?

Min findering var mera om lagerskålarna går att plocka ut. Om man skulle vilja ändra vinkeln på gaffeln.

johangastorp

Ny medlem
Hur får man styrlagren att hålla? Mitt övre lager var slut efter 2 månader. Jag har sett att det är en 1mm glipa mellan ram och täckbrickan vid övre styrlagret, antagligen har det kommit in vatten där. Har ni andra denna glipa med ? Är det aldrig spola vatten och plocka isär efter varje blött pass som gäller ?

Oggler

Aktiv medlem
Det verkar som att folk har slutat att köra med där neoprenskydden som var vanligt förr. Jag använder fortfarande det på nedre lagret. Det måste väl ändå vara ett bra skydd mot lera och sådant i lagret.

-Andy-

Aktiv medlem
Läderlappen sa:
julgus sa:
Som jag läser det så är det ingen "brain" på denna gaffel.. men visst måste den levereras med remote lockout? lr?
https://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/cross-country/epic-comp-carbon-29-world-cup/106305
Behövs inte tycker jag,inte alls svårt att nå lockouten på gaffeln!

Jag tycker tvärt om, i alla fall i skogen. Inte så lätt att släppa styret med ena handen på en smal, kurvig och teknisk stig och börjar fippla med lockouten på gaffeln.

mrholmiz

Aktiv medlem
Uppgradera min Epic lite i helgen ny ram dropperpost samt xt växlar och bromsar :)

Bilagor

• 13517994_10155012420372796_1448985069_o.jpg
    13517994_10155012420372796_1448985069_o.jpg
    139.1 KB · Besök: 81

Marham

Medlem
-Andy- sa:
Läderlappen sa:
julgus sa:
Som jag läser det så är det ingen "brain" på denna gaffel.. men visst måste den levereras med remote lockout? lr?
https://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/cross-country/epic-comp-carbon-29-world-cup/106305

Jag tycker tvärt om, i alla fall i skogen. Inte så lätt att släppa styret med ena handen på en smal, kurvig och teknisk stig och börjar fippla med lockouten på gaffeln.

Varför vill du fippla med lockouten på en smal teknisk stig? Ända gången det möjligen skulle vara aktuellt är väl om du kommer från en transportsträcka och glömt låsa upp gaffeln innan stigen?

-Andy-

Aktiv medlem
Marham sa:
-Andy- sa:
Läderlappen sa:
julgus sa:

Varför vill du fippla med lockouten på en smal teknisk stig? Ända gången det möjligen skulle vara aktuellt är väl om du kommer från en transportsträcka och glömt låsa upp gaffeln innan stigen?

Njae, det finns fler tillfällen då man vill låsa gaffeln.

Oggler

Aktiv medlem
Är det någon som vill byta en XL ram mot en L? Epic alltså. Den tekniska interutredningen pekar mot att jag eventuellt köpt en för liten ram.

Oggler

Aktiv medlem
Är det samma baktriangel på olika storlekar av epic? Om man skulle ha en annan storlek på ram. Räcker det då med att ragga rätt på en större framtriangel?

mickethn

Medlem
image.jpeg

Hej

Någon som kör denna gaffel och om så är fallet vilka inställningar har du?

Psi och klick hade bra att höra:-)

Bakdämparen vad har har Ni för klick på "behållaren" samt dämparen, klick är in Max sedan ut.

Rompa

Aktiv medlem
mickethn sa:
Hej

Någon som kör denna gaffel och om så är fallet vilka inställningar har du?

Psi och klick hade bra att höra:-)

Bakdämparen vad har har Ni för klick på "behållaren" samt dämparen, klick är in Max sedan ut.

Rent generellt så kör jag lågt lufttryck för min vikt och sen på FIRM, då är den som trevligast där jag vill ha den trevlig beroende på underlaget och lutning.

Rompa

Aktiv medlem
Ingen skillnad i geometri , men mellan Epic och Epic WC är det skillnad på geometri och baksving som är styvare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer