Specialized Epic - The tråd

Hela cykeln är 4 månader gammal och har totalt rullat ca 60h. Jag har loggat tiden men jag har inte siffrorna aktuella här där jag sitter nu.

Precis som någon skrev ett par inlägg längre upp så är fenomenet mest påtagligt när hojen har stått ett tag.

Nu har jag analyserat det här klonkadet i bakdämparen lite mera. Jag har provat att släppa ur all luft och pumpat upp igen och autosagat, men klonket är kvar likt förbaskat. När jag pumpade upp högt tryck i dämparen för att autosaga så la jag märke till en grej. Trots väldigt högt tryck i dämaren så rör sig kolven ca 5mm in i slaget utan nämvärd belastning. Det är som att det är ett glapp där som klonkar. Trots väldigt högt tryck i dämparen (280psi) så kan man trycka in kolven ca 5mm genom att bara sätta armbågen på sadeln. Sedan tar det stopp, och resten av slaget går med förväntat motstånd av det höga trycket.

Detta måste ju bara vara något fel på dämparen? Eller?

Var är ni nu alla brainexperter när man behöver er som bäst.

godkväll

Tänkte beställa & prova det här med ovala framdrev. Men vilket är det som gäller 2016 ?
BCDn på min epic expert wc är 94mm och planen är att börja med ett 34T för att sedan köpa större.

Sedan får ni gärna skriva lite vad ni tycker om det här med ovala klingor.
ha en fortsatt trevlig fredag

Absolute black finns i max 34T. Vill du ha större oval så kolla Garbaruk (tror jag de heter). Finns inte så många ovala alternativ med den sramveven.

Gillar ovalt och jag vande mig efter typ 5 minuter.

Hej jag köpte en ny Epic fsr nu i höstas men har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

1.Min bakdämpare fuktar lite, vanligt?

2.Bakhjulet känns glappt, cykeln har rullat ca 15 mil. Går det att dra åt lagret och lösa problemet?

3.Som många andra vill jag singel klinga konvertera, bör jag byta till en 11 kassett och i såna fall vilken?

4.Blir det någon skillnad i känslan mellan ovala drev och vanliga? Har 36t nu och tycker det är bra, är det samma som 36t i ovalt också?

Vore tacksam om någon kan hjälpa mig i röran

Slappa sa:
Hej jag köpte en ny Epic fsr nu i höstas men har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

1.Min bakdämpare fuktar lite, vanligt?
3.Som många andra vill jag singel klinga konvertera, bör jag byta till en 11 kassett och i såna fall vilken?

1. Utan att veta i vilken omfattning så ja.
3. Du kan ju göra det, men du behöver inte. Om du har en 10sp kassett idag så behöver du ju då även byta bakväxel och reglage.

Det är händelsevis ingen som sitter på en XL och känner att hen borde haft en L istället? Jag har en L och känner mer och mer att det kanske snarare är en XL jag ska ha.

Oggler sa:
Det är händelsevis ingen som sitter på en XL och känner att hen borde haft en L istället? Jag har en L och känner mer och mer att det kanske snarare är en XL jag ska ha.

Jag tror jag och hela happy känner att du borde sälja din epic och köpa något annat...

Bild

Bilagor

• DSC_4001.JPG
    DSC_4001.JPG
    290.6 KB · Besök: 173
Visst är jag lite missnöjd med hojen. Men i alla fall 90% av det är nog relaterat till att jag upplever den som liten. Dvs fel storlek. Det känns märkligt att gå upp på 130-stammar osv. Men hojens egenskaper i övrigt har jag väl inga större invändningar mot. Det kommer ju alltid finnas något att gnälla över oavsett vilken hoj man åker på.

GlennJohansson sa:
tack för alla svar.

Jag har ett Sram s2000 vevparti på min epic wc, funkar dessa Absolute black ? Står att de är kompatibla med:
SRAM X01
SRAM X1
SRAM GX
SRAM NX

Du ska ha OVAL 94 BCD TRACTION CHAINRING FOR SRAM. Tänk på att du behöver nya bultar också. Originalbultarna från SRAMs klinga funkar inte. Om du handlar hos CRC så kan du läsa dig till exakt vilka bultar som behövs.

Nu har jag inte en Epic, men rullar på Fast Trak bak på sommaren. Jag kör Ground Control fram + bak på höst/vinter. Funkar OK i lera, Purgatory är mer Trail/Enduro.

Donald Tramp sa:
Fast Trak däcken som sitter på börjar bli lite väl hala nu på hösten... Funderar på Purgatory 2.3, vad kör ni andra på?

Jag har en Epic och har gjort exakt som RFL, dvs Fast Trak som sommardäck och Ground Control som höstdäck. Tycker inte jag har behövt något grövre, utan nästa steg skulle vara dubbdäck för vinterföret på stigarna.

Nån som vet om Schwalbe Ice Spiker Pro Evo 29x2.25" får plats i en Stumpjumper HT Elite Carbon WC 29 2016
Däcket på bilden är Thunder Burt 29x 2.10"

Bilagor

• IMGP8441.JPG
    IMGP8441.JPG
    227.7 KB · Besök: 166
Stuvarn sa:
Nån som vet om Schwalbe Ice Spiker Pro Evo 29x2.25" får plats i en Stumpjumper HT Elite Carbon WC 29 2016

De däcken är 57mm på bredaste stället monterade på mina rovalhjul (billigaste alu-varianten, tror det är 21mm innerbredd i fälgen).

jij sa:
Stuvarn sa:

De däcken är 57mm på bredaste stället monterade på mina rovalhjul (billigaste alu-varianten, tror det är 21mm innerbredd i fälgen).

Tack för svar! Har 25mm mätt på fälgutsidan och har 64mm exakt mellan bakstagen så det kanske kan funka då trots allt :)

Jag är lite sugen på nya hjul till min Epic comp carbon WC. Roval Carbon (ej SL) ser ju fina ut men kostar en skaplig slant. Jag har även i happy-anda kollat på actionsport.de men undrar hur mycket bök det är mellan 142 och 142+. Under sommaren kommer man förmodligen inte byta hjul allt för ofta.

Vad kör ni på för Hjul?

Har tänkt köpa oval klinga till min, hur vet jag vilken som passar och hur benämns dom ovala?
Tex på Bikester så står se inte om formen på klingan

XTRMNTR sa:
Jag är lite sugen på nya hjul till min Epic comp carbon WC. Roval Carbon (ej SL) ser ju fina ut men kostar en skaplig slant. Jag har även i happy-anda kollat på actionsport.de men undrar hur mycket bök det är mellan 142 och 142+. Under sommaren kommer man förmodligen inte byta hjul allt för ofta.

Vad kör ni på för Hjul?

Jag hade satsat på ett par begagnade control SL i ditt fall. Det är ruggigt fina hjul med bra nav,ekrar o fälgar.
Det där med 142/142+ så hade jag satsat på samma standard som du har idag. Jag tycker det är för mycket bök med justering för mig som byter ofta. Annars är d vajerspänning och ändlägesjustering som måste göras.

XTRMNTR sa:

Vad kör ni på för Hjul?

Jag har aldrig haft några Roval carbon, och om jag hade ett par skulle jag säkert tycka att dom var helt fantastiska
Men dom verkar vara jäkligt högt prissatta? Premiumhjul de lux?
Jag har svårt att se att dom skulle vara så mycket bättre än ett par fina hjul med t.ex DT Swiss 240s och ett par crestfälgar från Action-sports, som du får för nästan halva priset
Specialized gör fina hojar, jag har en Epic själv, men dom är duktiga på att bygga varumärke och ta betalt
Jag tycker att hojarna är dyra och delarna ännu dyrare.

Men som sagt, jag har aldrig haft några, vad vet jag?

det där med 142 eller 142+ är inget bekymmer, skruva några varv på justeringen bak så är det klart.

Slappa sa:
Har tänkt köpa oval klinga till min, hur vet jag vilken som passar och hur benämns dom ovala?
Tex på Bikester så står se inte om formen på klingan

CRC säljer Absolute Black oval klinga. Bra kvalisort och bra pris. Vilken typ som passar beror på vilken vev du har. Tänk på att du behöver klingbultar.

XTRMNTR sa:

Tänk på att kolla att navet är likadant som du redan har. I så fall kan du smidigt lyfta över hela paketet med frihjulhubb och kassett mellan hjulen när du byter. Om det inte är samma nav så kan frihjulhubben skilja sig åt och i så fall, om du vill köra med samma kassett, så måste du stå med kjedjepiska och skruva loss och flytta kassetten mellan hjulen. Alternativet, som jag landade i eftersom jag inte kollade konstruktionen, var att jag köpte ytterligare en frihjulhubb á 1000 spänn och ytterligare en kassett á 2500 spänn. Utöver de redan rejält dyra rovalbongoplasthjulen. Men det går för all del snabbt att byta bakhjulet. Nä, billigt är det inte.

Slappa sa:
fyrbåk sa:
CRC säljer Absolute Black oval klinga. Bra kvalisort och bra pris. Vilken typ som passar beror på vilken vev du har. Tänk på att du behöver klingbultar.

Har 104 mm om jag inte minns fel, kan man inte använda nuvarande klingbultar?

Troligtvis om du redan har en singelklinga, annars kan dom vara för långa. Kolla även så offsetten är samma\likvärdig på den tilltänkta klingan som den befintliga.

mikipedia_ sa:
Slappa sa:
fyrbåk sa:
Troligtvis om du redan har en singelklinga, annars kan dom vara för långa. Kolla även så offsetten är samma\likvärdig på den tilltänkta klingan som den befintliga.

Har två klingor fram just nu, bör jag ha ett drev som jag sätter direkt på veven eller ett som jag skruvar fast? Tänker att det är lättare att byta om ja skruvar fast det?

Har följande vev:

Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed double, PF30, 36/22T, 104/64mm BCD spider

Jag går och funderar på om det är en bra idé att bygga om min Specialized Epic Comp FSR 2012 till flackare gaffelvinkel?

Jag gillar min Epic, den är bra till det mesta, grusvägar och mera teknisk cykling på stigar mm
Men jag har med åren insett att jag förmodligen skulle köpt typ en Camber (eller en 6fattie) istället, jag är mer på stigar än på grusvägar, gillar mera att det är stökigt än att det går fort

Jag är inte så missnöjd med hojen så att jag tycker det är värt besväret (och den ekonomiska smällen) att sälja hojen och köpa en som är mera stiganpassad (AM?) istället, men sitter och funderar på hur man kan anpassa hojen lite grann

Det jag gillar minst med hojen är att den känns lite för brant i fram, gaffelvinkeln på 70,5 grader gör att jag upplever den som lite fladdrig och instabil ibland

När det går lite utför så känns det som att framhjulet kommer in under mig och OTB:n känslan är ständigt närvarande, jag skaffade en sänkstolpe och det hjälper lite grann

Är det helt knasigt att fundera på att sätta dit ett sånt där headset för att ändra gaffelvinkeln?

Blir det en stor skillnad mot idag?

Blir vevlagerhöjden för låg? Bör man gå upp på en 120mm gaffel?

Kom gärna med lite tips och råd, för och nackdelar eller om nån har testat och har erfarenheter

Jag har haft precis samma tankar.

Det går inte att byta lagerskålarna. Så att ändra gaffelvinkeln med ett styrlager går inte.

Jag är 185 lång och hojade på en L förut. Detta främst för att alla förstårsigpåare varnade mig för att gå upp på XL. Men sedan bytte jag till XL. Det blev så mycket bättre på alla sätt och vis. Framhjulet kommer längre fram. Jag kan åka med lite kortare styrstam. På den förra L-ramen så kände jag att jag inte kunde sagga bakdämparen speciellt mycket eftersom hojen fäller ihop sig en del med ännu kortare reach som följd. Nu med den här XL-ramen så kan jag slösa rejält med sag. På så sätt flackar man ju ut gaffelvinkeln en aning också. Lite lägre vevlagerhöjd får man förstås på köpet. Bakdämparen på Epicen är ju så pass progressiv att man kan sagga den ganska mycket utan att den bottnas.

Den enda nackdelen med större ram för min del är att headtuben är enormt hög på Epicen. Jag fick fixa en brant stam som löste det problemet.

Värt att notera är att Scott Spark i storlek L är längre än Epic i XL. Eller om de är precis lika långa. Jag kommer inte ihåg riktigt.

Oggler sa:
Jag har haft precis samma tankar.

Det går inte att byta lagerskålarna. Så att ändra gaffelvinkeln med ett styrlager går inte.

.

Å faan, det har jag inte ens tänkt på, tack för tipset.
Då kan man släppa den funderingen...

Oggler sa:
Jag är 185 lång och hojade på en L förut. Detta främst för att alla förstårsigpåare varnade mig för att gå upp på XL. Men sedan bytte jag till XL.

När det gäller storlek här på Happy så ska man nog alltid gå upp minst en om man tittar på vad folk rekommenderar. =)

Lugn i stormen. Jag noterade nu att det är en 2012a som du har. Det är ju den näst senaste ramdesignen väl? Då kanske det går att byta koppar?

En annan variant är ju att sätta en offset bushing till dämparen. Även där får man ju en lägre vevlagerhöjd. Det skulle man ju kunna kompensera genom att ställa gaffeln på 120mm istället för 100mm

Oggler sa:
Lugn i stormen. Jag noterade nu att det är en 2012a som du har. Det är ju den näst senaste ramdesignen väl? Då kanske det går att byta koppar?

En annan variant är ju att sätta en offset bushing till dämparen. Även där får man ju en lägre vevlagerhöjd. Det skulle man ju kunna kompensera genom att ställa gaffeln på 120mm istället för 100mm

Det låter bra, får kolla upp exakt vilket styrlager jag har

Tyvärr tror jag inte min gaffel går att ställa om till 120mm, hur kan man kolla det?

Tillbaka
Topp