Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
soldalen sa:Hej,
Någon som känner till ett pit-stop ställe i Stockholm, de jag har kontaktat, cykloteket och Sportson säger att jag blir utan cykel i 5-14 dagar...
Foppa76 sa:Jag bytte ut framgaffel samt bakdämpare genom utbytessystemet som Specialized kör. Jag har en S-works som hade 2015 års dämpare och nu fick jag således 2016 settings på utbytes. Jag kan inte säga att jag var jätteimponerad av dom nya. Dom är alldeles för mjuka för min smak och har färre justeringslägen, 4 click nu mot 7 click tidigare.
Enligt killarna på Evalds mtb så är det endast denna setting som finns tillgänglig då det verkar vara det som Specialized har fått fram att folk gillar bäst, kanske bara jag som är annorlunda. :)
Håller på och testar med olika tryck (autosag funkar inte alls för mig, det blir en gunghäst då), kör nu på 110psi fram och 250psi bak. Jag är 1.82 lång och väger 82kg. Då har jag sag på 20% fram och 9mm bak. Brain på hårdaste bak och näst hårdaste fram.
Någon som upplever detsamma? Något förslag på lösning?
Gordon Gekko sa:Nån som haft problem med att styrlagrena rostat och börjat kärva?
Oggler sa:Ett par år? Styrlagret fettar man väl om lite nu och då. Inte låter man väl det gå två år mellan intervallen.
Gordon Gekko sa:Följdfrågan blir ju vad man gör om lagret börjat rosta? Räcker det att fetta in eller är det något som måste bytas?
JT sa:Nån som kan tipsa om styrlager till Epic 2016 som inte rostar trots misskötsel?
IS42/IS52 är det väl?
Faluante sa:Byte av Fox bakdämpare, väntat snart 8 veckor hittills.. Är ganska irriterad på Cykloteket men är osäker på om jag borde vara irriterad på Specialized istället.
Lämnade in cykeln för service på Cykloteket i Täby i slutet av april. Jag sa att det kluckade lite i bakdämparen och att det förmodligen var något som behövde servas. Nu hade de inte tid förrän 18 maj vilket är som det är, säsongen är i full gång etc.
Lämnade in den den 17:e och den 18:e på morgonen ringer de och säger att de måste beställa en utbytesdämpare för de får inte serva den själva. Hm... säger jag, men det visste ni väl redan i slutet av april när jag lämnade in den. Nu fick jag vänta 3 veckor för att få reda på något ni redan visste (alternativt om de brytt sig).
"-Det är ca 10 dagars leveranstid så vi säger till när vi har den inne". Ok, säger jag men tillägger också; "- Det skulle vara toppen om ni tar reda på att det inte är några fler specialare med cykeln så jag slipper åka fram och tillbaka med cykeln". Men det skulle inte vara några problem, ren rutin.
Efter 3 veckor (i torsdags) ringde jag och frågade hur det gick med dämparen.. "- Oj, den borde ju ha kommit förra veckan, jag ska kolla..." De ringer senare nästa dag "- Öhhh alltså, din cykel är för gammal och omfattas inte av utbytessystemet". Nähä, säger jag men hur löser man det då? och varför kom ni på det nu och inte i slutet av april, alternativt när ni skulle beställa dämparen den 18 maj? "- Alltså Specialized har haft jätteproblem med reklamationer men nu har de anställt två till och...". Ja det är en förklaring men hur fan hjälper det mig? "- Vi måste skicka ner hela dämparen och få den utbytt mot en annan".. Ungefär då kokade det över.. Jag kan tycka att:
1. Specialized för gärna sälja cyklar för 30, 40, 50 000 men då måste ju efterservicen funka, speciellt när det enligt manualen ska servas bakdämpare var 100:e mil.
2. Om nu Brain-systemet är såååå otroligt komplext så att ÅF inte får serva dom så måste det funka klanderfritt, även för en så gammal cykel som min som är från 2013..
3. Cykloteket kanske är jätteduktiga på att sälja dyra cyklar men av det jag upplevt så tar de 0 ansvar för vad som händer sedan. Har en känsla av att det har med kompetens att göra.
Nästa steg är att göra bytet själv. Kan någon rekommendera någon i Stockholmsområdet där man kan köpa en utbytesdämpare, alternativt någon servicekunnig i Stockholmsområdet som helst är över 16 år och som gått ut mellanstadiet?
Tar tacksamt emot andra alternativ också.
Tack!
+1marcla sa:Jag kör med cane Creek 110. 110 års garanti. Mitt funkar fint efter 3år utan underhåll.
Lingon sa:+1marcla sa:Jag kör med cane Creek 110. 110 års garanti. Mitt funkar fint efter 3år utan underhåll.
Chris King eller Cane Creek 110 har rostfria lager.
Faluante sa:Byte av Fox bakdämpare, väntat snart 8 veckor hittills.. Är ganska irriterad på Cykloteket men är osäker på om jag borde vara irriterad på Specialized istället.
Lämnade in cykeln för service på Cykloteket i Täby i slutet av april. Jag sa att det kluckade lite i bakdämparen och att det förmodligen var något som behövde servas. Nu hade de inte tid förrän 18 maj vilket är som det är, säsongen är i full gång etc.
Lämnade in den den 17:e och den 18:e på morgonen ringer de och säger att de måste beställa en utbytesdämpare för de får inte serva den själva. Hm... säger jag, men det visste ni väl redan i slutet av april när jag lämnade in den. Nu fick jag vänta 3 veckor för att få reda på något ni redan visste (alternativt om de brytt sig).
"-Det är ca 10 dagars leveranstid så vi säger till när vi har den inne". Ok, säger jag men tillägger också; "- Det skulle vara toppen om ni tar reda på att det inte är några fler specialare med cykeln så jag slipper åka fram och tillbaka med cykeln". Men det skulle inte vara några problem, ren rutin.
Efter 3 veckor (i torsdags) ringde jag och frågade hur det gick med dämparen.. "- Oj, den borde ju ha kommit förra veckan, jag ska kolla..." De ringer senare nästa dag "- Öhhh alltså, din cykel är för gammal och omfattas inte av utbytessystemet". Nähä, säger jag men hur löser man det då? och varför kom ni på det nu och inte i slutet av april, alternativt när ni skulle beställa dämparen den 18 maj? "- Alltså Specialized har haft jätteproblem med reklamationer men nu har de anställt två till och...". Ja det är en förklaring men hur fan hjälper det mig? "- Vi måste skicka ner hela dämparen och få den utbytt mot en annan".. Ungefär då kokade det över.. Jag kan tycka att:
1. Specialized för gärna sälja cyklar för 30, 40, 50 000 men då måste ju efterservicen funka, speciellt när det enligt manualen ska servas bakdämpare var 100:e mil.
2. Om nu Brain-systemet är såååå otroligt komplext så att ÅF inte får serva dom så måste det funka klanderfritt, även för en så gammal cykel som min som är från 2013..
3. Cykloteket kanske är jätteduktiga på att sälja dyra cyklar men av det jag upplevt så tar de 0 ansvar för vad som händer sedan. Har en känsla av att det har med kompetens att göra.
Nästa steg är att göra bytet själv. Kan någon rekommendera någon i Stockholmsområdet där man kan köpa en utbytesdämpare, alternativt någon servicekunnig i Stockholmsområdet som helst är över 16 år och som gått ut mellanstadiet?
Tack!
Tack! Det är ungefär det jag kommit fram till också.Oggler sa:Faluante sa:Byte av Fox bakdämpare, väntat snart 8 veckor hittills.. Är ganska irriterad på Cykloteket men är osäker på om jag borde vara irriterad på Specialized istället.
Tack!
Jag hade vänt mig till Evalds. De skickar en dämpare till dig. Sedan skickar du tillbaka den gamla. Men då måste du byta själv alltså. Jag har aldrig använt mig av Evalds. Men när jag pratat med dem på telefon så får jag intrycket av att de har koll. Så nästa gång det blir byte för min del så tänker jag vända mig dit.
GlennJohansson sa:Efter gårdagens hemma service är jag i behov att byta hjullager. Det är första gången för mig så har ni några tips eller lämnar ni in ?
manslennstrand sa:GlennJohansson sa:Efter gårdagens hemma service är jag i behov att byta hjullager. Det är första gången för mig så har ni några tips eller lämnar ni in ?
Kanske på tok för sent men jag svarar ändå.
Jag bytte själv hjullager. Jag tyckte det var krångligt att hålla på med pressfit så jag köpte en adapter jag pressade i för att kunna använda Shimanos vevlager som skruvas i med det vanliga hollowtech II-verktyget. Det går att bända och banka ur det gamla lagret om du ändå inte ska behålla det, men jag köpte en Park Tool BBT303 (http://www.chainreactioncycles.com/...bracket-bearing-tool-set-bbt303/rp-prod149793) som gör att det riktigt enkelt går att få ur.
Om du bara planerar att göra det en gång är det nog billigare att lämna in så kan du skruva i/ur lagren framöver.
Problemet är att Specialized är döds-jävla-nazister på det där med servicen, och de har förmodligen sämre eftermarknad än vad Cannondale hade när det begav sig. Specialized tror de är störst bäst och vackrast, samt att folk slickar deras fötter bara för att ens få chansen att köpa en av deras förträffliga cyklar.Faluante sa:Byte av Fox bakdämpare, väntat snart 8 veckor hittills.. Är ganska irriterad på Cykloteket men är osäker på om jag borde vara irriterad på Specialized istället.
Tack!
manslennstrand sa:Jag har precis gjort byte av bakdämparen. Bortsett från att främre skruven till fästet av dämparen var spräckt/av, gick själva bytet bra. 1800 kr var 100e mil eller så kommer däremot bli en dyr affär.
Ted_B sa:Det var heller inget som nämndes i affären när jag var och kollade på en epic, det borde det nog ha gjorts tycker jag.
Det blev en Scott Spark rc istället, undrar just vad som gäller för servicen på den, kanske skulle kolla upp det :)
Jag hade ingen aning om det när jag sålde min. Hoppas det kommer en lösning på problemet. I värsta fall borde man kunna byta till en annan dämpare eftersom det är vanlig infästning med bussningar före 2014?eiskall sa:Undrar just om de som köper beggade Epics äldre än 2014 är medvetna om att utbytessystemet är nedlagt.
JonasH72 sa:Ted_B sa:Det var heller inget som nämndes i affären när jag var och kollade på en epic, det borde det nog ha gjorts tycker jag.
Det blev en Scott Spark rc istället, undrar just vad som gäller för servicen på den, kanske skulle kolla upp det :)
Att både gaffel och dämpare behöver service efter 100mil eller med ännu tätare intervall än så är inget ovanligt, dåligt eller konstigt så att säga.
Ja, alltså man kan köra längre än de rekommenderade intervallen, med sämre funktion (om man märker det eller ej är ju individuellt), samt att man i många fall vid mycket förskjutet serviceintervall riskerar döda dämparen för all framtid, ett exempel är om glidytor förstörs på komponenter som ej är reservdelar.manslennstrand sa:JonasH72 sa:Ted_B sa:Det var heller inget som nämndes i affären när jag var och kollade på en epic, det borde det nog ha gjorts tycker jag.
Att både gaffel och dämpare behöver service efter 100mil eller med ännu tätare intervall än så är inget ovanligt, dåligt eller konstigt så att säga.
Jag vill inte fara med rykten, men är rätt säker att jag hörde minst en gång per säsong eller 100 mil, vilket för mig betyder 100 mil. Det brydde jag mig inte om vid första servicen och jag gjorde inte den förrän bakdämparen började "sucka" efter kanske 450 mil eller så.
Oggler sa:Alla utgår ifrån att det kommer en ny modell till 2018. Men det är väl egentligen bara spekulationer. Eller?
Tobbe A sa:Hej, jo man kan skicka in och få service på bakdämpen fortfarande men man får skicka in dämpen och vänta utan att få en utbytesdämp.
Tobbe A sa:Hej, jo man kan skicka in och få service på bakdämpen fortfarande men man får skicka in dämpen och vänta utan att få en utbytesdämp.