Specialized Epic - The tråd

Oggler sa:
Och sedan har de ju tagit bort leden längst bak vid navet. Det kan ju inte vara någon nackdel.
:D
Nej, troligtvis inte med det har ju varit en stor del av hypen med S heldämpade cyklar, sen dom köpte designen av Horst Leitner i slutet av 90-talet.
Tycker den nya ser fin ut, men dom kunde ju passat på att flacka ut den nån grad eller två till. Men dom vill kanske inte locka till att använda den för huligancykling på brötiga stigar. :)

Efter att ha haft en S-Cambern med 68.5 ombyggd så mycket det går åt XC-hållet och även S-WC så ser jag fram emot det här.

Epic HT har ju liknande geometri och är en makalös cykel. Det som blir intressant är hur 42 vs 51 i offset kommer upplevas med samma gaffelvinkel.

Blev lite precis som jag önskade mig att man gjorde. Kanske med en Fox SC fram för att få ner vikten ännu mer. ? Att man gick till GXP istället för PF30 var dock störande med tanke på att man måste köpa ännu ett wattparti.

Lingon sa:
Oggler sa:
Och sedan har de ju tagit bort leden längst bak vid navet. Det kan ju inte vara någon nackdel.
:D
Nej, troligtvis inte med det har ju varit en stor del av hypen med S heldämpade cyklar, sen dom köpte designen av Horst Leitner i slutet av 90-talet.
Tycker den nya ser fin ut, men dom kunde ju passat på att flacka ut den nån grad eller två till. Men dom vill kanske inte locka till att använda den för huligancykling på brötiga stigar. :)

Här inser jag att jag har en lucka i min bildning. Vad betyder egentligen FSR? Och i vad låg hypen? Att de hade en led där längst bak vid navet trodde jag var ren produktionsanpassning. Den rör sig ju mycket lite. Däremot kan de använda samma baksving till alla ramstorlekar.

Jag vet vad horst link är. Men länkaget är väl horst link även fast man ersätter kullager med en bit flexande material. Definitionen på horst link är väl inte lager med kulor? Eller?

Oggler sa:
Jag vet vad horst link är. Men länkaget är väl horst link även fast man ersätter kullager med en bit flexande material. Definitionen på horst link är väl inte lager med kulor? Eller?

Är den flexande där bak? Trode det var en triangel med länk nere vid vevparti och en ovanför som driver dämparen, typ singelpivot med en extra led innan dämparen?

Spez har kopierat Ornea oiz från 2013. Att de fortfarande fokuserar på 2 flaskor ist för stående dämpare på en Xco är faktiskt lite märkligt?
Förstår att den var hemlig =)

RockyM sa:
Spez har kopierat Ornea oiz från 2013. Att de fortfarande fokuserar på 2 flaskor ist för stående dämpare på en Xco är faktiskt lite märkligt?

På vilket sätt är det givet att en stående dämpare är bättre? Förutsatt att man designat ramen för hur dämparen sitter så borde det ju inte spela någon roll? Mer än möjligen smörjningsmässigt (förutsatt att kolven är neråt)

"Förutsatt att man designat ramen för hur dämparen sitter" ?

Med tanke på att både vevparti & dämparfästet kräver mycke material för att inte flexa, så kan det vara klokt att ha båda i samma område. Finns några andra märken som tänkt så =)
Men eftersom Spez aldrig uppger vikter på sina cyklar så hade det inte prio
Men dubbla flaskställ på en XCO?

RockyM sa:
"Förutsatt att man designat ramen för hur dämparen sitter" ?

Med tanke på att både vevparti & dämparfästet kräver mycke material för att inte flexa, så kan det vara klokt att ha båda i samma område. Finns några andra märken som tänkt så =)
Men eftersom Spez aldrig uppger vikter på sina cyklar så hade det inte prio
Skulle tro att det är en större andel av potentiella köpare som kör xcm så dom två skruvarna extra stör knappast så mycket.

RockyM sa:

Och man tränar ju lite fler gånger än man tävlar på ett år, dubbla flaskställ är fint. Vart dämparen sitter spelar mindre roll utan är väl funktionen.

Inte blev ju Scott hux flux lika bra i länkaget som Gianta Maestro bara för att man flyttade dämparen.

Oggler sa:
Jag tycker det verkar som att de fixat till nästan allt jag stört mig på, på min Epic. Kortare kedjestag, längre reach. Lite flackare gaffelvinkel, lägre headtube, brantare sadelrörsvinkel. Men om man i praktiken märker någon skillnad har jag ingen susning om. Den längre reachen lär väl märkas. Och sedan har de ju tagit bort leden längst bak vid navet. Det kan ju inte vara någon nackdel.

Fast den stora frågan tycker jag är brainen. Har de fixat till den så den håller mer än 50 mil?

Kan du ge upp det där med 50mil? Dem håller mycket längre än så. Det börjar bli tjatigt.

Tror det är ett litet missförstånd här?
Nya epic är framtagen för att Kulhavy ska börja vinna igen på XCO. Senast så sjukskrev han sig, vi får se på söndag om den duger!?
Langvald kom visserligen 2a med tjejmodellen (efter en HT) på XCM VM, så vann hon på HT.
Spez hade inte Cykelvasan i tanken när den byggdes??

Giant hade stående från början.
BMC har stående.
Trek gick över till stående pga. XCO.
Scott kom sent omsider över till 29 o stående.

Sen är det lite intressant att Spez har olika uppfattningar om roterande gafflar på stel o fjädrad bakända ;)

RockyM sa:
Tror det är ett litet missförstånd här?
Nya epic är framtagen för att Kulhavy ska börja vinna igen på XCO. Senast så sjukskrev han sig, vi får se på söndag om den duger!?
Langvald kom visserligen 2a med tjejmodellen (efter en HT) på XCM VM, så vann hon på HT.
Spez hade inte Cykelvasan i tanken när den byggdes??

Giant hade stående från början.
BMC har stående.
Trek gick över till stående pga. XCO.
Scott kom sent omsider över till 29 o stående.

Sen är det lite intressant att Spez har olika uppfattningar om roterande gafflar på stel o fjädrad bakända ;)

Njaa pratar vi anthem så hade den inte stående på första generationen ?. Nrs:en däremot.

En av de lättaste heldämpade kommer ju vara unno, o vart sitter dess dämpare? Säger inte att det inte ligger i något i det du säger, om vi nu pratar rent vikt o inget annat, men det är inte allt. Jag tror i alla fall inte det finns något som givet säger att det ena ä bättre än det andra när det gäller placering av dämpare, förutsatt som sagt att man designar allt annat runt det. O gör det rätt.

Till för något år sen så ansåg ju scott att liggande va bättre :-)

Personligen uppskattar jag att jag i ska fall har valet med två ställ på min scalpel-si jämfört me förra året då jag inte hade det valet

Senast ändrad:
Även om det verkar vara sjukt insnöat på vad världseliten använder så ska även vanligt folk cykla på dom.
2 flaskor är något som många har som krav...

Sen I vanlig ordning sitter det mer I cyklisten än cykeln.

RockyM sa:

På vilket sätt har Epicen kopierat Orbea Oiz? (känns som att du menar tvärt om)

Senast ändrad:
Jag som glad motionär uppskattar verkligen två flaskhållare. Klarar mig inte på en flaska på ett tvåtimmars träningspass och att trä på sig Camelbaken är för bökigt.

På C pendrel cykel med Fox iCD (2012-2013?) så tog man bort länken i bakramen o körde med flex i kolfibern ist.
På samma sätt som Scotts nya Spark & nu även Spez gått över till. (trots att den länken var sjukt viktig enligt Spez)

Obs att jag referar till WC XCO cyklar, angående långloppscupen så är det bättre att höra med allebike (de verkar lägga sina resurser på LLC)

Säger inte att det är fel på cykeln! Men den är omodern redan vid lanseringen (typ som att köpa en Windows 8 dator 2017( vet att de flesta med spez har Apple)
Som långloppscyklist skulle jag valt en camber.

Att folk skulle cykla runt o träna XCO WC med dubbla flaskor kanske förklara att Sverige inte har några killar som får vara med i WC?

Cannondale har ju haft flexande sadelstag på scalpel29 som väll kom 2011. O det har ju funkat så just den biten är väll inget fel i att använda. O ja de har ju förespråkat att just det länkaget ä så bra. Men är väll standard att det blir så bland alla märken. Scott prisade ju tex att deras dämparplacering va rätt tills de bytte till i år.

Då är jag personligen mer funderade runt Brain. Då de sen det lanserades jobbat en hel del ifrån vad de från början sa va den stora fördelen me Brain.

Jensen
Vad tänker du angående olika lösningar angående roterande gafflar på HTn.

Självfallet är det smart att använda flex. Nån gång lär man bita i det sura äpplet. =)

RockyM sa:
Säger inte att det är fel på cykeln! Men den är omodern redan vid lanseringen (typ som att köpa en Windows 8 dator 2017( vet att de flesta med spez har Apple)
Som långloppscyklist skulle jag valt en camber.

Att folk skulle cykla runt o träna XCO WC med dubbla flaskor kanske förklara att Sverige inte har några killar som får vara med i WC?

Var det inte du som dömde ut cambern nyligen, eller var det specialized allmänt?
Jag är långloppscyklist och skulle gärna byta min camber mot en epic.

Är det rätt flaska men fel cykel, eller rätt cykel men fel flaska.. ?

Bilagor

• DSC_0497.JPG
    DSC_0497.JPG
    374.2 KB · Besök: 257
Rompa sa:
Oggler sa:
Jag tycker det verkar som att de fixat till nästan allt jag stört mig på, på min Epic. Kortare kedjestag, längre reach. Lite flackare gaffelvinkel, lägre headtube, brantare sadelrörsvinkel. Men om man i praktiken märker någon skillnad har jag ingen susning om. Den längre reachen lär väl märkas. Och sedan har de ju tagit bort leden längst bak vid navet. Det kan ju inte vara någon nackdel.

Fast den stora frågan tycker jag är brainen. Har de fixat till den så den håller mer än 50 mil?

Kan du ge upp det där med 50mil? Dem håller mycket längre än så. Det börjar bli tjatigt.

Min fösta brain (2015) gav upp efter ca 50 mil. Den ersattes på garanti. Den nya gav upp efter ca 50 mil("med gav upp" menar jag att den gurglar och funkar så dåligt så det inte är kul att hoja på den längre. Stora mängder olja rinner ur autosagen och autosagen upphör att fungera). Sedan sålde jag den Epicen. Min nuvarande brain på min nuvarande Epic (2014) kör jag bed brainen nästan helt öppen. Den funkar fortrarande tillfredsställande efter lite drygt 100 mil. Jag hoppas att lyckan står mig bi :-)

Jag köpte igår en Epic Expert WC och testade den för första gången idag. Jag upplever att den hugger i framgaffeln när den ska börja dämpa. Det sker både vid mindre snabba hinder som lägre trottoarkanter och även är jag jag ställer mig och bänder styret.

Någon som känner igen det? Ska det vara så? Är det brain-funktionen som är så eller är det något fel?

superhilton sa:
Jag köpte igår en Epic Expert WC och testade den för första gången idag. Jag upplever att den hugger i framgaffeln när den ska börja dämpa. Det sker både vid mindre snabba hinder som lägre trottoarkanter och även är jag jag ställer mig och bänder styret.

Någon som känner igen det? Ska det vara så? Är det brain-funktionen som är så eller är det något fel?

Det är alltid en liiiiten fördröjning så det är normalt, du vänjer dig.

jag har köpt en begagnad epic -14 där dämparen behöver en service då det var ett tag sen och den gurglar och spottar ibland olja vid auto sagen, ganska mycket olja inte bara en liten dimma.
Men jag hade funderat på att köra säsongen ut (min säsong brukar inte var så lång, gör annat på hösten) men cykelvasan är dock kvar på cykelprogrammet.
Det här är min första heldämpade cykel och har därför ingen erfarenhet av bakdämpare. Riskerar man någon form av kollaps av dämparen eller är det bara att köra på åtminstone över vasan?
Vill ju inte att cykeln ska bli en Bromptom i Evertsberg men jag kan leva med inte optimal funktion i övrig på dämparen.

erka sa:
jag har köpt en begagnad epic -14 där dämparen behöver en service då det var ett tag sen och den gurglar och spottar ibland olja vid auto sagen, ganska mycket olja inte bara en liten dimma.
Men jag hade funderat på att köra säsongen ut (min säsong brukar inte var så lång, gör annat på hösten) men cykelvasan är dock kvar på cykelprogrammet.
Det här är min första heldämpade cykel och har därför ingen erfarenhet av bakdämpare. Riskerar man någon form av kollaps av dämparen eller är det bara att köra på åtminstone över vasan?
Vill ju inte att cykeln ska bli en Bromptom i Evertsberg men jag kan leva med inte optimal funktion i övrig på dämparen.

Åk till en handlare med din dämpare/cykel så får dem hem en bytesenhet inom kort. Men på CV så kan du lägga i lite mer luft och ställa den åt det hårdare hållet så borde det hålla dem få timmarna det tar.

Efter en hel del cyklar , efter två år av att vela mellan xc/am/enduro så tror jag att jag hittat en riktig goding till xc/trail rundorna!
Hämtade i förrgår ut en helt ny 2016 Epic Comp Carbon.
Hittills väldigt nöjd på både stig och grusväg!
Haft en hel del hojar som sagt men jag är sjukt överraskad av hur bra den gör sig även i lek/stök.
Drog in på några enduroleder här i Jkpg och den gjorde inte bort sig alls.. visst det är svårt att hålla sig bakom centre utan en dropper; men jag antar att tekniken kommer!

Langar upp en bild från gårdagens tur ??

Bilagor

• IMG_6094.JPG
    IMG_6094.JPG
    695.7 KB · Besök: 235
Den bakre Brain-enheten, jämfört med den tidigare, har betydligt mindre "knäck"-känsla när den släpper låsningen. Men vi har inte hunnit att trimma inställningarna och för tillfället är den mjuk bak och hård i framdämparen.
I övrigt så tycker jag att den flackare gaffelvinkeln är bra i terrängen och känns trygg, men den ger samtidigt en sävligare hantering när det blir knixigt. Bromsarna är helt ok, men når inte helt upp till Shimano XT. För övrigt är den relativt lik de tidigare modellerna.

Vi handlade inte av SCS utan av vår LBS som tillsammans med Specialized lyckades få fram dessa till oss.

Tillbaka
Topp