Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Flash_61 sa:Funderar också på det här med hur breda däck som går på en Epic comp WC 2016. Standard 2.0 är bra vid snabbkörning, men skulle vilja ha ett par som greppar lite bättre vid lera och väta. Har en L, ser att Brainslangen tar lite plats. Några tips på däckval om man ska komplettera?
Ardent 2.4 funkar inte, jag har provat.sivan sa:Någon som har koll på hur stora (breda) däck som går att ha på en epic wc 2016 med roval sl hjul ?
Rompa sa:Ardent 2.4 funkar inte, jag har provat.sivan sa:Någon som har koll på hur stora (breda) däck som går att ha på en epic wc 2016 med roval sl hjul ?
Rompa sa:Nya Epic är ett par pinnhål vassare, den är lättare, styvare med boost, grymt skön att stå med i backar, utförsåkningen är som en Camber, mindre understyrd än föregångaren, nya brain bak känner man aldrig av att den jobbar.
Rompa sa:Oggler sa:Jag tycker det verkar som att de fixat till nästan allt jag stört mig på, på min Epic. Kortare kedjestag, längre reach. Lite flackare gaffelvinkel, lägre headtube, brantare sadelrörsvinkel. Men om man i praktiken märker någon skillnad har jag ingen susning om. Den längre reachen lär väl märkas. Och sedan har de ju tagit bort leden längst bak vid navet. Det kan ju inte vara någon nackdel.
Fast den stora frågan tycker jag är brainen. Har de fixat till den så den håller mer än 50 mil?
Kan du ge upp det där med 50mil? Dem håller mycket längre än så. Det börjar bli tjatigt.
Oggler sa:Rompa sa:Oggler sa:Jag tycker det verkar som att de fixat till nästan allt jag stört mig på, på min Epic. Kortare kedjestag, längre reach. Lite flackare gaffelvinkel, lägre headtube, brantare sadelrörsvinkel. Men om man i praktiken märker någon skillnad har jag ingen susning om. Den längre reachen lär väl märkas. Och sedan har de ju tagit bort leden längst bak vid navet. Det kan ju inte vara någon nackdel.
Fast den stora frågan tycker jag är brainen. Har de fixat till den så den håller mer än 50 mil?
Kan du ge upp det där med 50mil? Dem håller mycket längre än så. Det börjar bli tjatigt.
Jadu, Rompa. Välkommen till klubben :-)
Rompa sa:Jävla skit, nu har min bakdämpare redan pajat efter knappt 20mil på 1vecka på min nya Epic.
:(
Brainen funkar inte och den slurpar värre än värst.
xzbatt sa:Jag har bestämt mig för att uppdatera cykelförrådet med en Epic 2018 till nästa säsong men jag velar mellan två modeller och kan behöva lite vägledning.
Jag vill givetvis köpa så mycket cykel som möjligt för pengarna och samtidigt vill jag kunna använda cykeln 2-3 säsonger där viss uppgradering kan förekomma.
Epic Comp Carbon 2018 eller Epic Comp 2018
Jag vill gärna säga att det är värt dom 10' extra för kolfiber men saknar erfarenheten i det här fallet, så vad säger experterna?
Har någon koll på viktbesparingen i storlek large mellan dom två modellerna?
peterpinge sa:xzbatt sa:Jag har bestämt mig för att uppdatera cykelförrådet med en Epic 2018 till nästa säsong men jag velar mellan två modeller och kan behöva lite vägledning.
Jag vill givetvis köpa så mycket cykel som möjligt för pengarna och samtidigt vill jag kunna använda cykeln 2-3 säsonger där viss uppgradering kan förekomma.
Epic Comp Carbon 2018 eller Epic Comp 2018
Jag vill gärna säga att det är värt dom 10' extra för kolfiber men saknar erfarenheten i det här fallet, så vad säger experterna?
Har någon koll på viktbesparingen i storlek large mellan dom två modellerna?
Tror jag hade valt Epic comp om valet står mellan de två eftersom där är reba gaffel på båda och liknande komponenter. Tror inte heller viktskillnaden är så stor mellan de två. Dessutom får du pengar över till att uppgradera lite efterhand vilket du även hade velat göra på kolfibercykeln , tror det är en ganska vanlig sjukdom vi cykelägare har?
Själv har jag en Epic comp( alu )2015 i M som jag har fått ner till 11.1 kg( med pedaler och två flaskhållare )med hyfsad budget.
Har även en Epic expert (kolfiber)2018 i M som inte är färdig än men hoppas få ner den till minst 10.5 kg med pedaler och flaskhållare.
Rodge68 sa:Hur gör Specialized med baktriangeln på Comp, är den i alu så skulle jag absolut välja att kliva upp på Carbon med tanke på att det ska flexa i sadelstaget. Är den i kolfiber borde inte skillnade vara så stor viktmässigt.
peterpinge sa:Men brukar man inte säga en livslängd på alucykel på 3 år om man är tävlingsmotionär ?
peterpinge sa:Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.
xzbatt sa:peterpinge sa:Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.
Av vilken anledning ska man välja Evalds?
Jag mekar själv med undantag från dämpare/gaffel.
Har någon koll på om Sportson eller Cykloteket ibland kör något rabatt pris? Det blir ju en slant på en cykel för drygt 40000 även om det "bara" är 5%.
superhilton sa:xzbatt sa:peterpinge sa:Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.
Har någon koll på om Sportson eller Cykloteket ibland kör något rabatt pris? Det blir ju en slant på en cykel för drygt 40000 även om det "bara" är 5%.
Epic expert ca 10 tusen billigare på Cykloteket. https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-epic-fsr-expert-carbon-wc/
superhilton sa:xzbatt sa:peterpinge sa:Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.
Epic expert ca 10 tusen billigare på Cykloteket. https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-epic-fsr-expert-carbon-wc/
SvenC sa:När jag tvättade cykeln i kväll efter Hamarby Hill upptäckte jag det här
I bland ska man ha tur.
Sen upptäckte jag det här
I bland ska man ha otur. Vad gör man åt det här? När jag vickar på bakhjulet ser jag att sprickorna glipar och lagret "rör" sig
xzbatt sa:superhilton sa:xzbatt sa:peterpinge sa:Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.
poqa har helt rätt, det där är en 2017 och jag är på jakt efter en 2018.
Såg någon video på youtube igår där dom berättade att alla Epic -18 hade samma baktriangel i kolfiber, så det är tydligen inte ett argument att inte köpa aluminium.
Jag är väl ändå beslutsam att köpa kolfiber modellen men tyckte att det var bra att rätt info kommer ut om fler ska göra samma val.
superhilton sa:xzbatt sa:superhilton sa:xzbatt sa:peterpinge sa:Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.
Såg någon video på youtube igår där dom berättade att alla Epic -18 hade samma baktriangel i kolfiber, så det är tydligen inte ett argument att inte köpa aluminium.
Jag är väl ändå beslutsam att köpa kolfiber modellen men tyckte att det var bra att rätt info kommer ut om fler ska göra samma val.
Klar det är 2017 års modell. Varför skulle de rea ut nästa års?
poqa sa:superhilton sa:xzbatt sa:superhilton sa:xzbatt sa:peterpinge sa:Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.
Klar det är 2017 års modell. Varför skulle de rea ut nästa års?
Fast xzbatt letar ju efter lite rabatt på en -18, varför skulle man då tipsa om en -17?