Specialized Epic - The tråd

Förra modellen var en kanon-cykel och jag upplever 2018 som att man åtgärdat allt från förra modellens svagheter. Jag tror att man inte vågade ändra för mycket på ett vinnande koncept.

Flash_61 sa:
Funderar också på det här med hur breda däck som går på en Epic comp WC 2016. Standard 2.0 är bra vid snabbkörning, men skulle vilja ha ett par som greppar lite bättre vid lera och väta. Har en L, ser att Brainslangen tar lite plats. Några tips på däckval om man ska komplettera?

Du kan ju mäta hur mycket plats du har över nu idag! :)

Gjorde faktiskt det innan :), men lite svårt att uppskatta iaf + att Brainslangen sitter lite lustigt monterad. Kul också att höra lite för/nackdelar om någon annan har testat däck som verkar passa cykeln bra. Har kört CV med originaldäcken och de var kanon där.

När jag cyklar stökigt så är de såphala om det är blött ute - vet förvisso att cykeln inte är perfekt för detta, men lite roligare kan det säkert bli.

Nya Epic är ett par pinnhål vassare, den är lättare, styvare med boost, grymt skön att stå med i backar, utförsåkningen är som en Camber, mindre understyrd än föregångaren, nya brain bak känner man aldrig av att den jobbar.

Rompa sa:
Nya Epic är ett par pinnhål vassare, den är lättare, styvare med boost, grymt skön att stå med i backar, utförsåkningen är som en Camber, mindre understyrd än föregångaren, nya brain bak känner man aldrig av att den jobbar.

Underbart att höra :) på fredag hämtar jag min nya Epic expert.

Ang bredare däck är jag lite inne på att skaffa ett till framhjul, fast i 27,5" - typ American Classic wide Lightning. Gött me plusdäck fram nu i höst å vår :)

Jävla skit, nu har min bakdämpare redan pajat efter knappt 20mil på 1vecka på min nya Epic.

:(

Brainen funkar inte och den slurpar värre än värst.

Rompa sa:
Oggler sa:
Jag tycker det verkar som att de fixat till nästan allt jag stört mig på, på min Epic. Kortare kedjestag, längre reach. Lite flackare gaffelvinkel, lägre headtube, brantare sadelrörsvinkel. Men om man i praktiken märker någon skillnad har jag ingen susning om. Den längre reachen lär väl märkas. Och sedan har de ju tagit bort leden längst bak vid navet. Det kan ju inte vara någon nackdel.

Fast den stora frågan tycker jag är brainen. Har de fixat till den så den håller mer än 50 mil?

Kan du ge upp det där med 50mil? Dem håller mycket längre än så. Det börjar bli tjatigt.

Jadu, Rompa. Välkommen till klubben :-)

Oggler sa:
Rompa sa:
Oggler sa:
Jag tycker det verkar som att de fixat till nästan allt jag stört mig på, på min Epic. Kortare kedjestag, längre reach. Lite flackare gaffelvinkel, lägre headtube, brantare sadelrörsvinkel. Men om man i praktiken märker någon skillnad har jag ingen susning om. Den längre reachen lär väl märkas. Och sedan har de ju tagit bort leden längst bak vid navet. Det kan ju inte vara någon nackdel.

Fast den stora frågan tycker jag är brainen. Har de fixat till den så den håller mer än 50 mil?

Kan du ge upp det där med 50mil? Dem håller mycket längre än så. Det börjar bli tjatigt.

Jadu, Rompa. Välkommen till klubben :-)

Äh , det är nog bara jag som haft otur. Men nu är det Rockshox som byggt den och inte Fox som tidigare. Om d är bra eller anus får jag väl se sen...

Hur skulle det funka att köra en 120-130mm gaffel på nya Epic ramen?
Tänkte evetuellt köpa en ram löst och bygga lite.
Cambern är ju redan byggd för detta, men den är mycket tungre :(

Var säger ni, hur blir vinklarna?

Med en 120mm gaffel så får du en HT på 69º och vevpartiet hamnar ca 5.5mm högre upp. Sedan får du tänka på vilket offset gaffeln har, men räknar man med 51mm så blir cykelns C-C längd ca 1167mm i storlek L.

Jag har bestämt mig för att uppdatera cykelförrådet med en Epic 2018 till nästa säsong men jag velar mellan två modeller och kan behöva lite vägledning.
Jag vill givetvis köpa så mycket cykel som möjligt för pengarna och samtidigt vill jag kunna använda cykeln 2-3 säsonger där viss uppgradering kan förekomma.

Epic Comp Carbon 2018 eller Epic Comp 2018

Jag vill gärna säga att det är värt dom 10' extra för kolfiber men saknar erfarenheten i det här fallet, så vad säger experterna?
Har någon koll på viktbesparingen i storlek large mellan dom två modellerna?

xzbatt sa:
Jag har bestämt mig för att uppdatera cykelförrådet med en Epic 2018 till nästa säsong men jag velar mellan två modeller och kan behöva lite vägledning.
Jag vill givetvis köpa så mycket cykel som möjligt för pengarna och samtidigt vill jag kunna använda cykeln 2-3 säsonger där viss uppgradering kan förekomma.

Jag vill gärna säga att det är värt dom 10' extra för kolfiber men saknar erfarenheten i det här fallet, så vad säger experterna?

Tror jag hade valt Epic comp om valet står mellan de två eftersom där är reba gaffel på båda och liknande komponenter. Tror inte heller viktskillnaden är så stor mellan de två. Dessutom får du pengar över till att uppgradera lite efterhand vilket du även hade velat göra på kolfibercykeln , tror det är en ganska vanlig sjukdom vi cykelägare har?

Själv har jag en Epic comp( alu )2015 i M som jag har fått ner till 11.1 kg( med pedaler och två flaskhållare )med hyfsad budget.

Har även en Epic expert (kolfiber)2018 i M som inte är färdig än men hoppas få ner den till minst 10.5 kg med pedaler och flaskhållare.

Jag har kört min Epic (pre-2018) med 120-gaffel. Jag saggade lite extra i bak bara för att sänka bb en aning samt flacka ut gaffelvinkeln lite extra. Det funkade bra. Men reachen påverkas en del. Nu kör jag med 110mm i fram.

peterpinge sa:
xzbatt sa:

Tror jag hade valt Epic comp om valet står mellan de två eftersom där är reba gaffel på båda och liknande komponenter. Tror inte heller viktskillnaden är så stor mellan de två. Dessutom får du pengar över till att uppgradera lite efterhand vilket du även hade velat göra på kolfibercykeln , tror det är en ganska vanlig sjukdom vi cykelägare har?

Själv har jag en Epic comp( alu )2015 i M som jag har fått ner till 11.1 kg( med pedaler och två flaskhållare )med hyfsad budget.

Har även en Epic expert (kolfiber)2018 i M som inte är färdig än men hoppas få ner den till minst 10.5 kg med pedaler och flaskhållare.

Som jag förstått det så är Comp samma cykel med skillnaden på rammaterialet (900g i storlek M).
Enligt: https://www.bikerumor.com/2017/07/07/2018-specialized-epic-actual-weights-retail-pricing/
Så är vikten på en Comp Carbon M 11,1kg.

Pengar till att uppgradera brukar alltid finnas efter ett tag på kontot trots att man köpt en dyrare cykel;)

Hur gör Specialized med baktriangeln på Comp, är den i alu så skulle jag absolut välja att kliva upp på Carbon med tanke på att det ska flexa i sadelstaget. Är den i kolfiber borde inte skillnade vara så stor viktmässigt.

Rodge68 sa:
Hur gör Specialized med baktriangeln på Comp, är den i alu så skulle jag absolut välja att kliva upp på Carbon med tanke på att det ska flexa i sadelstaget. Är den i kolfiber borde inte skillnade vara så stor viktmässigt.

Ja kan inte hitta någon info om material i baktriangeln på alu modellen, men som det stod i länken högre upp var skillnaden 900g och då kan man väl nästan tro att även baktriangeln är tillverkad i alu?
Borde vara svårt att banta 900g på bara ram och dämpare.

Om det är så skulle jag inte våga mig på en Comp. Det blir ganska många växlingar i sadelstaget under en runda och det går fort att komma in i utmattningzonen för aluminium. Köp en Comp Carbon, annars kommer du bara att undra hur det hade varit med en ram I kolfiber :-)

peterpinge sa:
Men brukar man inte säga en livslängd på alucykel på 3 år om man är tävlingsmotionär ?

Om det stämmer så är det inte mycket att fundera över, jag vill inte vara tvungen till att byta cykel pga ren material utmattning.

Då jag bor utanför Västerås så kommer jag troligtvis köpa cykeln från Cykloteket i Västerås, har ni möjligtvis andra rekommendationer om vart ni hellre hade vänt er?
Sportson finns också i Västerås.

Jag fick bra bemötande och service när jag köpte min Enduro från Sportson Erikslund.
Trots lite krångel med droppern så är det en bra lbs som svara i telefon /mejl vid frågor/bekymmer. Dom löste mitt kedjestags garanti ärende snabt och smärtfritt via mejl (bor inte i vrås)

Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.

peterpinge sa:
Mekar du själv så är avståndet till lbs mindre viktigt och då skulle jag säga evalds. Men behöver du hjälp med mekandet så är en lokal handlare att föredra.

Av vilken anledning ska man välja Evalds?
Jag mekar själv med undantag från dämpare/gaffel.

Har någon koll på om Sportson eller Cykloteket ibland kör något rabatt pris? Det blir ju en slant på en cykel för drygt 40000 även om det "bara" är 5%.

Bakdämparen skickas ändå iväg och där har evalds ett smidigt utbytessystem.

Sedan känner jag personligen att evalds har en brett sortiment och kunnande. De har ju Specialized concept store i Göteborg också.

Jag själv bor i Skåne men valde att köpa hos evalds denna gången.

xzbatt sa:
peterpinge sa:

Har någon koll på om Sportson eller Cykloteket ibland kör något rabatt pris? Det blir ju en slant på en cykel för drygt 40000 även om det "bara" är 5%.

Epic expert ca 10 tusen billigare på Cykloteket. https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-epic-fsr-expert-carbon-wc/

superhilton sa:
xzbatt sa:
peterpinge sa:

Epic expert ca 10 tusen billigare på Cykloteket. https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-epic-fsr-expert-carbon-wc/

Men det där är ju en fsr. Dvs inte en -18

superhilton sa:
xzbatt sa:
peterpinge sa:

poqa har helt rätt, det där är en 2017 och jag är på jakt efter en 2018.

Såg någon video på youtube igår där dom berättade att alla Epic -18 hade samma baktriangel i kolfiber, så det är tydligen inte ett argument att inte köpa aluminium.
Jag är väl ändå beslutsam att köpa kolfiber modellen men tyckte att det var bra att rätt info kommer ut om fler ska göra samma val.

Ny styrstam :)

Bilagor

• IMG_4796.JPG
    IMG_4796.JPG
    274.4 KB · Besök: 155
Jag har singelkonverterat min Specialized Epic men iom det ovala framdrevet så blev kedjan för kort. Så min fråga är vilken som är den bästa metoden för att få fram rätt längd på kedjan?

Lägga den på det främre drevet och det största bak sen plussa 4 länkar?

När jag tvättade cykeln i kväll efter Hamarby Hill upptäckte jag det här
20170916_214400.jpg

I bland ska man ha tur.

Sen upptäckte jag det här
20170916_214506.jpg

I bland ska man ha otur. Vad gör man åt det här? När jag vickar på bakhjulet ser jag att sprickorna glipar och lagret "rör" sig

SvenC sa:
När jag tvättade cykeln i kväll efter Hamarby Hill upptäckte jag det här

I bland ska man ha tur.

Sen upptäckte jag det här

I bland ska man ha otur. Vad gör man åt det här? När jag vickar på bakhjulet ser jag att sprickorna glipar och lagret "rör" sig

Förmodligen garanti, skulle gissa på att du får en ny ram och då en S-works

Precis så där sprack kompisen vita epic. Fick ny på garantin. Så klart ett sådant ärende. Speciellt om du är första ägaren

xzbatt sa:
superhilton sa:
xzbatt sa:
peterpinge sa:

Såg någon video på youtube igår där dom berättade att alla Epic -18 hade samma baktriangel i kolfiber, så det är tydligen inte ett argument att inte köpa aluminium.
Jag är väl ändå beslutsam att köpa kolfiber modellen men tyckte att det var bra att rätt info kommer ut om fler ska göra samma val.

Klar det är 2017 års modell. Varför skulle de rea ut nästa års?

superhilton sa:
xzbatt sa:
superhilton sa:
xzbatt sa:
peterpinge sa:

Fast xzbatt letar ju efter lite rabatt på en -18, varför skulle man då tipsa om en -17?

poqa sa:
superhilton sa:
xzbatt sa:
superhilton sa:
xzbatt sa:
peterpinge sa:

Fast xzbatt letar ju efter lite rabatt på en -18, varför skulle man då tipsa om en -17?

I det inlägg jag läste stod det inget om 2018, så det är den enkla anledningen.

Tillbaka
Topp