Specialized Epic - The tråd

I wish... Skulle vara najs att vara 20 år yngre.

skier sa:
2.1" rejsigt? Är det 1998?

Bra med lite mer plats 2019, om Lundatok får in 2.35" i en 2018 borde det ju gå relativt problemfritt med 2.35 i 2019. Märkligt att de inte skriver om det i sin produktbeskrivning, "alla" andra tillverkare brukar vara snabba med att påpeka om det blivit mer plats.

skier sa:
NickPick sa:
Johan A sa:
Fast det kan ju bero på att Specialized tycker att 2.1" däck är mer rejsigt.

Exakt! Därför har evon 2.3 bak också.

Razzr har tydligen mätt till 5-6mm mer än 2018.

Bra med lite mer plats 2019, om Lundatok får in 2.35" i en 2018 borde det ju gå relativt problemfritt med 2.35 i 2019. Märkligt att de inte skriver om det i sin produktbeskrivning, "alla" andra tillverkare brukar vara snabba med att påpeka om det blivit mer plats.

Duger det i världscupen xco så duger det åt lönntjocka medelålders män utan lugg på svenska långlopp också.

Känns som att tillverkarna har mer koll än fla jag menar happytrollen ibland. Men vad vet jag?

2.3 räcker för mig iaf.

Senast ändrad:
NickPick sa:
skier sa:
NickPick sa:
Johan A sa:
Fast det kan ju bero på att Specialized tycker att 2.1" däck är mer rejsigt.

Exakt! Därför har evon 2.3 bak också.

Razzr har tydligen mätt till 5-6mm mer än 2018.

Duger det i världscupen xco så duger det åt lönntjocka medelålders män utan lugg på svenska långlopp också.

Känns som att tillverkarna har mer koll än fla jag menar happytrollen ibland. Men vad vet jag?

2.3 räcker för mig iaf.

Fast det är väl inget team i världscupen som fått så mkt punkteringar som Specialized, så helt optimala däck verkar de ju inte ha...
För mig räcker 2.25 bra till xc, men jag vill ha plats för lera oxå. Varken lönnfet eller saknar lugg, men som helg-tävlande är det ju bra om cykeln går att ha till träningspassen också och inte bara vara en ren tävlingshoj.

RockyM sa:
Absalon körde RaceKing 2.0 på 25mm fälg i Huskvarna
Vogel kör RaceKing 2.2 på 30mm fälg.

Absalon fortsatte väl på det som funkade för honom på 90-talet...
Raceking 2.2 på 30mm fälg är ju rätt brett jämfört med många andra 2.2".
Finns väl ingen anledning att fortsätta med sämre däck än nödvändigt när det finns breda och lätta däck.

lundatok sa:
Är bredare bättre?

Ja det har jag läst på en cykelsida som heter happy. Finns bara fördelar tydligen så nu måste jag byta både fälg, däck och cykel igen. Givetvis fungerar inget som kommer med cykeln från fabrik för det är bara skit, däremot har jag läst...
Osv.

IMG_20180907_115139.jpg

30mm fälg renegade 2.1 bak & 2.3 fram

lundatok sa:
Ok, så 25 mm är bra. Vilken däcksbredd kör de med? Ett sätt att få ner vikt är ju att köra rätt smala däck på bred fälg.

Nino körde/kör maxxis ikon 2.2" med en pro-only casing på 170tpi. Sista loppen körde han Rekon race 2.2".

Det är ju olika vad man prioriterar, för mig går fäste, lågt rullmotstånd och bra genomslagsskydd före låg vikt.

Jag trodde min gaffel var paj när jag hämtade ut hojen...
Men det visar sig att Specialized har uppdaterat sin Brain gaffel!
Istället för att som tidigare var "stel" direkt i början på fjädringsvägen har man byggt in ett "sag" på 25 mm, där sätter Brain in!
Så de första 25 mm är som vilken gaffel som sen kickar Brain funktionen in! Och just så funkar min gaffel :-)
Fick informationen nu i veckan.

S-works sa:
Istället för att som tidigare var "stel" direkt i början på fjädringsvägen har man byggt in ett "sag" på 25 mm, där sätter Brain in!
Så de första 25 mm är som vilken gaffel som sen kickar Brain funktionen in! Och just så funkar min gaffel :-)

Så har d varit sen 2014, upp till 2013 var dem helt stela.

S-works sa:

Det är ju egentligen kanske bra, MEN samtidigt har de ju pratat om hur bra det är att den är helstel direkt, betyder detta att de hade fel? :-)

Finns det några generella rekommendationer, tumregler, etc, för hur brain fade och rebound ska ställas in. Någon grundinställning att utgå ifrån?

edit: ja det finns det, se sidan 26 i user guide :)

Senast ändrad:
S-works sa:

Oj, det låter svampigt

Är det så på denna modell? (https://www.cyclestore.com.se/speci...IxFN64J6gpB2VcIHq_ZHpLqSFJgfyE-oaAvisEALw_wcB)
Alltså, 25mm ''konstant upplåst'' dämpare innan den sen använder sig av brain?
Det känns ju inte roligt i asfaltsstigningar, och annat där man verkligen vill att den ska vara låst. Är det nytt för 2019?
Kände på en kompis Specialized Epic Expert från 2018, och den kändes ganska stum när man bara tryckte till.
Så blev lite fundersam när jag läste detta, då jag vill att den ska vara stum. Är inne på att köpa den jag länkade till.

LMTB sa:
Är det så på denna modell? (https://www.cyclestore.com.se/speci...IxFN64J6gpB2VcIHq_ZHpLqSFJgfyE-oaAvisEALw_wcB)
Alltså, 25mm ''konstant upplåst'' dämpare innan den sen använder sig av brain?
Det känns ju inte roligt i asfaltsstigningar, och annat där man verkligen vill att den ska vara låst. Är det nytt för 2019?
Kände på en kompis Specialized Epic Expert från 2018, och den kändes ganska stum när man bara tryckte till.
Så blev lite fundersam när jag läste detta, då jag vill att den ska vara stum. Är inne på att köpa den jag länkade till.
Din länk fungerar inte. Enklast är väl om du provcyklar och bildar dig en egen uppfattning.

LMTB sa:
Razzr sa:
Ja det är nytt för 2019
Ajdå, då går den bort..

Att låta 25% vara olåst är väl Specializeds slutgiltiga erkännande att de inte lyckas kombinera Brain med följsamhet. Det tog ca 10 år, men bättre sent än aldrig...

2020 ser vi fram emot manuell låsning och silkeslen följsamhet i hela registret. Kommer att bli en kanonhoj :)

Så bra.

Jag är å andra sidan väldigt nöjd med min Epic. Den fungerade bra både på långlopp och XCO. Å andra sidan är jag bara en glad motionär.

Razzr sa:
eiskall sa:
Razzr sa:
Hur mycket sag har man på en gaffel ?

På en vettig gaffel så har man inget sag i låst läge.

Har testat en ?

Om jag testat en gaffel som är svampig i sitt låsta läge? Ja, tyvärr alltför många. Framför allt bland billigare gafflar.

När man väl har vant sig vid att gaffeln känns som en stel gaffel i sitt lästa läge så byter man inte gärna tillbaka.

Nånstans är det väl ändå så att när folk försöker reklamera en gaffel som beter sig som tillverkaren tänkt, så har man misslyckats? :)

eiskall sa:
NickPick sa:
Problemet I ditt antagande ligger ju i att den som köper gaffeln inte vet hur den fungerar, det kan ju inte vara tillverkarens fel?

Nej, precis. Ingen förväntar sig att en premiumgaffel xc-segmentet saknar riktig låsning.
Snacka om trög i kolan. Specialized eller rockshox gör en ändring som inte nådde ut till butik / kund.

Hoppas din canyon kommer snart så du får komma ut och cykla ?

Tillbaka
Topp