Specialized Epic - The tråd

Rompa sa:
poqa sa:
Rompa sa:
poqa sa:
bikerX sa:
Detta har kanske avhandlats tidigare men jag hittar inget lämpligt svar. Jag har för mig att jag har läst/ sett någonstans att man kan byta till valfri bakdämpare på Epic men man måste komplettera med typ bike-yoke?! för att få en annan bakdämpare att passa, stämmer det, någon som provat?

Jag har sett någon bike yoke för typ Epic 2014 på eBay. Ingen aning om om/hur väl det funkar.
Till nya epicen, som har aningen annan infästning, Tror jag inte det finns något att få tag i.

Det var väl till Stumpjumper/Camber som d finns, Epic finns ingen till då det är så trångt o få plats med en annan dämpare så dem tyckte inte det fanns marknad för det eller hur d nu låg till.

Har som sagt ingen koll på om det funkar och isåfall vilken dämpare man ska ha men:
https://www.ebay.com/itm/2014-2016-...127408?hash=item4b59710970:g:RBkAAOSwPjhbqWs9

I dagsläget finns inget alternativ.

Alltid skönt med raka besked!

Jag funderar på att göra en egen Epic Evo av min nuvarande Epic. Vad för 120gaffel ska jag ha?
FOX? RockShox?

Cykeln ska passa mer åt XCO och Ceres Challenge och Lida24h -hållet än LLCupen är tanken.

Jag satte i en excentrisk bussning till dämparen, samt att jag kör med en 110-gaffel (reba). Jag upplver förändringen till det bättre. Många bäckar små.... Jag har också aningens "högre" däck i fram.

Rompa sa:
poqa sa:
Rompa sa:
poqa sa:
bikerX sa:
Detta har kanske avhandlats tidigare men jag hittar inget lämpligt svar. Jag har för mig att jag har läst/ sett någonstans att man kan byta till valfri bakdämpare på Epic men man måste komplettera med typ bike-yoke?! för att få en annan bakdämpare att passa, stämmer det, någon som provat?

Jag har sett någon bike yoke för typ Epic 2014 på eBay. Ingen aning om om/hur väl det funkar.
Till nya epicen, som har aningen annan infästning, Tror jag inte det finns något att få tag i.

Det var väl till Stumpjumper/Camber som d finns, Epic finns ingen till då det är så trångt o få plats med en annan dämpare så dem tyckte inte det fanns marknad för det eller hur d nu låg till.

Har som sagt ingen koll på om det funkar och isåfall vilken dämpare man ska ha men:
https://www.ebay.com/itm/2014-2016-...127408?hash=item4b59710970:g:RBkAAOSwPjhbqWs9

Problemet är inte själva gränssnittet mot oket. Det går nog att lösa. Problemet är att det är väldigt tajt med utrymme upp till övre ramröret på epicen. Det är endast ett fåtal därmpare som skulle få plats där. Det kanske skulle gå att få till det om man vände på dämparen. Men det vill ju till att det finns utrymme när dämparen går i botten.

Jag kollade inte länken innan jag skrev inläggen ovan.

1) Det verkar ju faktiskt finnas yoke till epic

2) De verkar också monterat dämparen bakfram för att det ska få plats.

Det där blir jag lite sugen på att prova. Frågan är vad man ska ha för dämpare? Länkaget på min epic medger minst 120mm i slag ibak. Kanske tom upp till 130-140mm. Jag kollade sist jag tog loss dämparen. Men jag kommer inte ihåg exakt. Detta innebär ju att man skulle kunna gå upp lite i slaglängt. Eller luta bak framtriangeln lite om man vill flacka ut gaffelvinkeln lite. Om man nu har reach så det räcker.

Hur ska man sila fram dämpare som inte har för stor diameter? Vad för dämpare är det som de har på bilden i länken längre upp i tråden?

Oggler sa:
Rompa sa:
poqa sa:
Rompa sa:
poqa sa:
bikerX sa:

Problemet är inte själva gränssnittet mot oket. Det går nog att lösa. Problemet är att det är väldigt tajt med utrymme upp till övre ramröret på epicen. Det är endast ett fåtal därmpare som skulle få plats där. Det kanske skulle gå att få till det om man vände på dämparen. Men det vill ju till att det finns utrymme när dämparen går i botten.

På Epic modellår 18 är (orginal) oket/yoken integrerad med dämparen, så den blir svår att använda till annan dämpare.

Senast ändrad:
Öhlins hade ju en prototyp i somras, men det kanske aldrig blev serietillverkning av den.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3375811
CF69C8E4-660F-441A-9529-D742E11D8B33.jpeg

Har beställt en Epic Evo 2019, leverans i februari nån gång, men nu har jag fått ångestattacker att den är ett bojsänke jämfört med vanliga Epic. Har inte hittat några viktangivelser på nätet heller mer än att jag hörde nån tomte mumla att den är ca 2 kg plus med dropper och 34 gaffel.

Nån som vet? Borde jag snabbt som attan byta till mig en vanlig Epic?

RazDuv sa:
Har beställt en Epic Evo 2019, leverans i februari nån gång, men nu har jag fått ångestattacker att den är ett bojsänke jämfört med vanliga Epic. Har inte hittat några viktangivelser på nätet heller mer än att jag hörde nån tomte mumla att den är ca 2 kg plus med dropper och 34 gaffel.

Det blir ju tyngre, det är ju en del som skiljer, bredare styre, mer slag, droppern, 34gaffel, Ground Control däck fram, shimano xtr 12del (om d är Sworks).

Jag var sugen på nya Sworks Epic evo men kommer sannolikt uppdatera gaffeln och dropper bara och behålla min Sram xx1 Eagle drivlina på.

Rompa sa:
RazDuv sa:

Det blir ju tyngre, det är ju en del som skiljer, bredare styre, mer slag, droppern, 34gaffel, Ground Control däck fram, shimano xtr 12del (om d är Sworks).

Jag var sugen på nya Sworks Epic evo men kommer sannolikt uppdatera gaffeln och dropper bara och behålla min Sram xx1 Eagle drivlina på.

Du lättade verkligen på min ångestattack. Not so much.

Å andra sidan tror jag mycket på längre slaglängd. Antagligen är din variant bättre..

RazDuv sa:
Rompa sa:
RazDuv sa:

Du lättade verkligen på min ångestattack. Not so much.

Å andra sidan tror jag mycket på längre slaglängd. Antagligen är din variant bättre..

Det enda som tar emot för mig är shimanogruppen. Annars hade jag beställt den. Mer slaglängd kommer passa dem lopp jag tänkte köra i sommar :)
Men du kan ju byta framdäck så tjänar du 200gr, och, och , sen inget mer ;)
Men jag tvekar på vilken gaffel jag ska köpa....

Rompa sa:
..
RazDuv sa:

Det enda som tar emot för mig är shimanogruppen. Annars hade jag beställt den. Mer slaglängd kommer passa dem lopp jag tänkte köra i sommar :)
Men du kan ju byta framdäck så tjänar du 200gr, och, och , sen inget mer ;)
Men jag tvekar på vilken gaffel jag ska köpa....
Shimanogruppen blir kanon för mig, jag gillar den! Men dealbreakern var de fula färgerna på vanliga Epic. Röd logga på svart ram är ju inte ok..

För att komma ner lite i vikt har jag redan beställt nytt kolstyre och ny lättare stam med rejäl negativ vinkel för att komma ner de extra 20mm i höjd. Däcken lär bytas omedelbart ändå. Får se om det hjälper nåt. Men dämparen och stolpen är tyngsta delarn. Återstår att se om jag kommer upp för backarna i sommar.

Hejsan

Uppgraderat mig från en Camber Comp till en Epic Comp Carbon 2018. Testcyklade den i höstas och gillade verkligen trampeffektiviteten med brainen.
Men, det sitter ju ingen brainkoppling till min gaffel då jag inte riktigt hade råd med den prisklassen på Epicen, så jag saknar en remote lockout till framgaffeln. Jag blir dock inte riktigt klok på det som står på nätet om möjligheterna att sätta en remote lockout på gaffeln ifråga. Ser man på https://trailhead.rockshox.com/en/specs/16T73288496 och där på länken "Upgrade kits" så finns det lösningar, men de är rätt dyra. Surfar man runt lite så sägs det andra saker att det är bara att köpa den här billiga prylen så kan du köra remote lockout på Reba RL-gaffel.
Någon här som kan reda ut det hela?

Tack på förhand.

Visst stämmer det att epic evo har en flackare gaffelvinkel än vanliga epic?
I många recensioner står det att det är exakt samma ram på båda, men i S geometritabeller står det att epic har 69,5 och evo har 68,5

Svenmpa sa:
Hejsan

Uppgraderat mig från en Camber Comp till en Epic Comp Carbon 2018. Testcyklade den i höstas och gillade verkligen trampeffektiviteten med brainen.
Men, det sitter ju ingen brainkoppling till min gaffel då jag inte riktigt hade råd med den prisklassen på Epicen, så jag saknar en remote lockout till framgaffeln. Jag blir dock inte riktigt klok på det som står på nätet om möjligheterna att sätta en remote lockout på gaffeln ifråga. Ser man på https://trailhead.rockshox.com/en/specs/16T73288496 och där på länken "Upgrade kits" så finns det lösningar, men de är rätt dyra. Surfar man runt lite så sägs det andra saker att det är bara att köpa den här billiga prylen så kan du köra remote lockout på Reba RL-gaffel.
Någon här som kan reda ut det hela?

Tack på förhand.

Tjenare!

Hade en Epic Expert WC 2015 som jag inte var jättenöjd över Brainen fram med.. Min "mekaniker" sa då att han kunde plocka ur brainenheten och gör den till en "vanlig". Han satte då sedan RockShox X-Loc remote (Hydraulisk) och vips så kunde jag styra det helt själv. Men en lockout för brainen att ha på styret är jag tveksam till att det finns..

Hoppas du blev lite klokare!

Mvh Marcus

Mr.olsson sa:
Tjenare!

Hade en Epic Expert WC 2015 som jag inte var jättenöjd över Brainen fram med.. Min "mekaniker" sa då att han kunde plocka ur brainenheten och gör den till en "vanlig". Han satte då sedan RockShox X-Loc remote (Hydraulisk) och vips så kunde jag styra det helt själv. Men en lockout för brainen att ha på styret är jag tveksam till att det finns..

Hoppas du blev lite klokare!

Mvh Marcus

Jag har en Epic utan brain framtill, därav min önskan om en remote lockout. Du läste nog lite snabbt :)
Men, ditt inlägg kan säkert gagna någon annan framöver!

Kört min beggade Epic Elite WC 2016 ett år nu, rullat ca 150-200 mil och tänkte köra dämpar service. Bokat på Sportson Uppsala och blir typ 4000 kr för utbyte bakdämpare ink brain + byte cartrige till brain fram samt vanlig gaffelservice. Man byter ut hela bakdämparpaketet vad jag förstår och får nyservad monterad som dom skickat efter. Rimligt? Hur ofta gör ni det? Bara när det börjar strula eller en g/år eller milintervall?

jag lämnar iväg mina på service 2 ggr år(400)mil nu i år kör jag utbytes på bakdämpare för jag har problem med bakdämpare så känns bättre med ny.

Senast ändrad:
Ok. Jag har inte haft problem men kör helbyte ändå eftersom första g med mig som ägare och vill ha lite koll. Men annars, går det köra ”vanlig” bakdämparservice och koppla lös Brainen?

Olaväxjö sa:
Nä de gör inte de, hade nog hest provat något annat bara för att slippa brainen och känna skillnaden om vilket som känns bäst:)

Ok, tackar för svar. Är priset ovan som jag fått samma som överallt?
Jag har kört twinloc ett tag och gillar brainen bättre (funktionen, inte mekpriserna ?).

Har köpt en 2018 Epic Comp Carbon begagnad, och att hitta info om framdämparens rekommenderade inställningar är ingen sak, men att hitta detsamma för bakdämparen är inte det lättaste. Autosagen är ju inget problem att få rätt, men vad ska man ha för rebound på den?
78 kilo tung är jag.

Svenmpa sa:
Har köpt en 2018 Epic Comp Carbon begagnad, och att hitta info om framdämparens rekommenderade inställningar är ingen sak, men att hitta detsamma för bakdämparen är inte det lättaste. Autosagen är ju inget problem att få rätt, men vad ska man ha för rebound på den?
78 kilo tung är jag.

Det beror på hur du cyklar.

Svenmpa sa:
78 kilo tung är jag.

Det finns massor med metoder att ställa in rebound, den här tycker jag fungerar bra.

Sure, man kan gå på feeling och det som framgår i t.ex. klippet ovan, men på rockshox hemsida brukar man ju kunna få tag i rekommenderade inställningar utifrån vikt. Det har tidigare varit en bra startpunkt tycker jag.

Det står rekommenderade inställningar i den "user manual" både på papper och CD-skiva som följde med min Epic, borde stå i era också.

Skrmavbild2019-03-18kl.09.37.08.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp